olycka+sjukskrivning, behöver man manuellt anmäla till F-kassan?

Permalänk
Medlem

olycka+sjukskrivning, behöver man manuellt anmäla till F-kassan?

Hej!

Har råkat ut för en olycka och till följd blivit sjukskriven i 2 månader. Enligt information från läkare så går läkarintyget digitalt till försäkringskassan men behöver försäkringskassan något annat dokument för att betala ut ersättning?

Hittade bara information om vad som gäller vid vanlig sjukdom (anmäl till F-kassan+bifoga läkarintyg efter 7e dagen) men kanske är samma vid olycka/sjukhusvistelse?

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ja du måste anmäla det. Annars får du ingen ersättning.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Ja du måste ansöka om sjukpenning.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Har ingen tidigare erfarenhet och inte fått någon information från sjukhuset om det så är lite novis på allt med sjukskrivning.

Okej. Wow detta kommer bli segt. Först sjukanmäla mig (3 veckor på sjukhus som försenat det). Sen efter det behandlats så ska jag ansöka om sjukpenning och för båda krävs det blanketter som ska postas. Suck inte lever vi i en digital värd inte. Kommer bli tufft överleva helt klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Säkert att det inte kan göras digitalt? Som förälder är man van vid att kunna anmäla föräldraledighet och VAB direkt på nätet. Beslutet därefter tas väldigt fort. Jag menar, har de verkligen tagit emot sjukintyget från sjukhuset borde det ju gå undan om man kan göra allt digitalt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Har råkat ut för en olycka och till följd blivit sjukskriven i 2 månader. Enligt information från läkare så går läkarintyget digitalt till försäkringskassan men behöver försäkringskassan något annat dokument för att betala ut ersättning?

Hittade bara information om vad som gäller vid vanlig sjukdom (anmäl till F-kassan+bifoga läkarintyg efter 7e dagen) men kanske är samma vid olycka/sjukhusvistelse?

/Thomas

Annars är ett bra sätt att få reda på vad som gäller och vara säker på att det stämmer är att kontakta F-kassan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Säkert att det inte kan göras digitalt? Som förälder är man van vid att kunna anmäla föräldraledighet och VAB direkt på nätet. Beslutet därefter tas väldigt fort. Jag menar, har de verkligen tagit emot sjukintyget från sjukhuset borde det ju gå undan om man kan göra allt digitalt.

När jag försöker anmäla om sjukpenning får jag "Du kan inte ansöka om sjukpenning. Det beror på att vi inte har fått in en sjukanmälan."

Så självklart gör jag en sjukanmälan och då när den är klar står det att en blankett skickas ut som ska fyllas i och returneras. Efter det ska jag göra en sjukpenningsanmälan och kan bara hoppas det går ordna utan att skicka in en blankett. Då jag haft stöd från försäkringskassan så vet jag att det lätt tar minst få 14 dagar innan utbetalning kan göras....så tufft klara sig utan någon form av inkomst/ersättning i ~2 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vissa går digitalt andra inte. Det beror på om fk och läkaren (sjukhuset/vårdcentralen) har avtalat om digitalt, samt beroende på orsaken till sjukskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tack för informationen. Har ingen tidigare erfarenhet och inte fått någon information från sjukhuset om det så är lite novis på allt med sjukskrivning.

Okej. Wow detta kommer bli segt. Först sjukanmäla mig (3 veckor på sjukhus som försenat det). Sen efter det behandlats så ska jag ansöka om sjukpenning och för båda krävs det blanketter som ska postas. Suck inte lever vi i en digital värd inte. Kommer bli tufft överleva helt klart.

För mig var det så här.

1. Gå till läkaren, han sjukskrev mig i 6 veckor. Läkaren skickar sjukintyg elektroniskt till FK

2. Jag ringer och anmäler själv till FK att jag är sjuk

3. FK skickar ut papper som antingen fylls i och skickas in, alternativt finns en webadress (mina sidor på FK) där man kan fylla i blanketten.

4. FK tar ett beslut om ersättning inom 1 månad, om allt är korrekt ifyllt. Kan tipsa om att lägga tid på blanketten och ringa FK ifall det är några oklarheter. Detta så att inte FK kommer på om 1 månad att, hey, vi saknar uppgift X och sen plötsligt tar det 3 veckor till. Beroende på arbete är det även klokt att se till att arbetsgivaren har uppgifter om hur mycket du skulle jobbat under tiden du är sjuk,samt vilken lön du skulle haft. (timlön/månadslön) För FK kommer vilja kolla detta med arbetsgivaren då de inte litar på det du fyllt i (nehe, varför ska jag fylla i det då?)

5. Fk betalar ut ersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

När jag försöker anmäla om sjukpenning får jag "Du kan inte ansöka om sjukpenning. Det beror på att vi inte har fått in en sjukanmälan."

Så självklart gör jag en sjukanmälan och då när den är klar står det att en blankett skickas ut som ska fyllas i och returneras. Efter det ska jag göra en sjukpenningsanmälan och kan bara hoppas det går ordna utan att skicka in en blankett. Då jag haft stöd från försäkringskassan så vet jag att det lätt tar minst få 14 dagar innan utbetalning kan göras....så tufft klara sig utan någon form av inkomst/ersättning i ~2 månader.

Det är så det fungerar med f-kassan. Och många ggr a-kassan om man inte redan är med i systemet. Man får vänta några veckor innan man får pengar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Under dina uppgifter skall du kunna se om läkarintyget har kommit in eller inte. Som någon annan nämnde ovan - ring FK och fråga. Dom är till för att hjälpa dig och många är riktigt hjälpsamma och duktiga. Var bara tydlig med att veta vad det är du är ute efter - sjukskriven, göra anmälan, nämn att den är sen.

Sedan ta reda på alla dina papper och inkomstuppgifter från arbetsgivaren - det är bra att ha det då du skall uppdatera detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

3. FK skickar ut papper som antingen fylls i och skickas in, alternativt finns en webadress (mina sidor på FK) där man kan fylla i blanketten.

Är det sjukanmälan eller sjukpenning punkt 3 gäller? Har letat igenom hela F-kassans hemsida utan möjlighet att digitalt ordna sjukanmälan, så jag direkt kan börja dona med sjukpenningsbiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Under dina uppgifter skall du kunna se om läkarintyget har kommit in eller inte. Som någon annan nämnde ovan - ring FK och fråga. Dom är till för att hjälpa dig och många är riktigt hjälpsamma och duktiga. Var bara tydlig med att veta vad det är du är ute efter - sjukskriven, göra anmälan, nämn att den är sen.

Sedan ta reda på alla dina papper och inkomstuppgifter från arbetsgivaren - det är bra att ha det då du skall uppdatera detta också.

Arbetslös med aktivitets stöd från försäkringskassan, så dom ska ha alla inkomst uppgifter redan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Arbetslös med aktivitets stöd från försäkringskassan, så dom ska ha alla inkomst uppgifter redan.

Då har dom säkerligen det - men kolla med blanketter samt att du även kan få hjälp med att du anmäler försenat. Det kan bli lättare att ta sådana saker via telefon än försöka förklara i mail ibland.

Permalänk
Medlem

Okej. Det ska gå fylla i sjukanmälan/penning digitalt. Kundtjänst sa att det kan ta lite tid. Så får kika in senare idag/imorgon och hoppas det fungerar då (annars skicka in blankett).

Information för andra som kan vara bra få är att du ska sjukanmäla inom 7 dar från tillfället. Svårt när jag låg inne och med en hel del smärta (inte det som var prioriterat då i huvudet)...får hoppas handläggaren sen kan ha överseende annars blir det ett fint glapp utan ersättning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Är det sjukanmälan eller sjukpenning punkt 3 gäller? Har letat igenom hela F-kassans hemsida utan möjlighet att digitalt ordna sjukanmälan, så jag direkt kan börja dona med sjukpenningsbiten.

Det är ansökan om sjukpenning. Men jag gjorde den efter att det kommit ut ett papper jag skulle fylla i, alternativt fylla i på datorn. Så antar att du helt enkelt måste ringa in en anmälan först. Sen när du ändå ringer kan du ju fråga