överklockning hjälp r9 390

Permalänk

överklockning hjälp r9 390

hej jag hade tänkt att köpa en ny pc. tänkte mig detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9134272/2016-02-10
sen tänkte jag överklocka gpun men vet inte riktigt hur mycket och så. vad är max temeraturen? vattenkylning? fläktar i chassit? två fläktar följer med.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:
Kylningen på Nitro är extremt bra så temps m.m. är sällan ett problem för någon utan det är mer vart kortet sätter stop som avgör och det är ändå relativt tyst. Kortet brukar stoppa mellan 1100-1200 normalt, vissa kommer över 1200 men inte mycket.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte överklocka ett 390/390x. Det känns inte tillräckligt stabilt, och den har ju redan rätt så dåliga temps.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@HickeHiskelig:
Kylningen på Nitro är extremt bra så temps m.m. är sällan ett problem för någon utan det är mer vart kortet sätter stop som avgör och det är ändå relativt tyst. Kortet brukar stoppa mellan 1100-1200 normalt, vissa kommer över 1200 men inte mycket.

Skrivet av Jink:

Jag skulle nog inte överklocka ett 390/390x. Det känns inte tillräckligt stabilt, och den har ju redan rätt så dåliga temps.

och ni verkar tycka rena motsattsen, vad menar du med inte tillräckligt stabilt? förklara

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

och ni verkar tycka rena motsattsen, vad menar du med inte tillräckligt stabilt? förklara

Ja tydligen, jag har kört mitt kort både i ett litet midi-tower och i ett full-tower, iofs haft ganska bra airflow i båda men från vad jag sett med andra som kört 390 Nitro så verkar de flesta lyckats bra.

Här har jag kört Valley i ~10min och tempen har inte ändrats mer än 1-2 grader från det initiala hoppet när kortet fick load, Valley kan inte själv läsa tempen så den säger bara random värde men MSI Afterburner säger 68 grader (nere i högra hörnet) och det gick aldrig över det. Dock ett full-tower med ok cirkulation men hade liknande i mitt midi-tower och iom att kortet är specificerat att köra i 90 grader så inga problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

och ni verkar tycka rena motsattsen, vad menar du med inte tillräckligt stabilt? förklara

Det kanske är game-specific, men jag har sett ett extremt antal trådar/inlägg på nätet där man klagar över problem med 390 korten. Många har löst det hyffsat bra genom att skippa OC.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ja tydligen, jag har kört mitt kort både i ett litet midi-tower och i ett full-tower, iofs haft ganska bra airflow i båda men från vad jag sett med andra som kört 390 Nitro så verkar de flesta lyckats bra.

Här har jag kört Valley i ~10min och tempen har inte ändrats mer än 1-2 grader från det initiala hoppet när kortet fick load, Valley kan inte själv läsa tempen så den säger bara random värde men MSI Afterburner säger 68 grader (nere i högra hörnet) och det gick aldrig över det. Dock ett full-tower med ok cirkulation men hade liknande i mitt midi-tower och iom att kortet är specificerat att köra i 90 grader så inga problem.

http://s21.postimg.org/qfbjxtw1f/2016_02_10.jpg

har r4 och define s bra luftflöde?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det kanske är game-specific, men jag har sett ett extremt antal trådar/inlägg på nätet där man klagar över problem med 390 korten. Många har löst det hyffsat bra genom att skippa OC.

Vilka spel/trådar och vad för fel? måste missat det helt och rekommenderat 390 starkt pga just lite problem därav nyfikenheten.

@HickeHiskelig:

Njae jämfört med andra verkar det ju inte super
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/07/20/fractal-design-de...

fast jag vet ärligt inte, jag körde med Cooler Master Elite 430 innan jag bytte till Corsair Obsidian 750D.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vilka spel/trådar och vad för fel? måste missat det helt och rekommenderat 390 starkt pga just lite problem därav nyfikenheten.

@HickeHiskelig:

Njae jämfört med andra verkar det ju inte super
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/07/20/fractal-design-de...

fast jag vet ärligt inte, jag körde med Cooler Master Elite 430 innan jag bytte till Corsair Obsidian 750D.

Hm, off the top of my head så gäller det nog bl.a. GTA V, Ark och Dragon Age Inquisition. Främst var det problem med drivrutinskrascher, men det fanns även andra problem.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hm, off the top of my head så gäller det nog bl.a. GTA V, Ark och Dragon Age Inquisition. Främst var det problem med drivrutinskrascher, men det fanns även andra problem.

Ah inte kört GTA V eller Arc men inte haft några problem med DAI själv, får kolla upp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ah inte kört GTA V eller Arc men inte haft några problem med DAI själv, får kolla upp.

Kan förstås ha helt fel ang. DAI, hade bara för mig att det var en av spelen där 390 spökade lite.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag skulle nog inte överklocka ett 390/390x. Det känns inte tillräckligt stabilt, och den har ju redan rätt så dåliga temps.

Mycket konstigt svar
kör min 390 nitro på 1100/1600 utan volt, med volt så är kortet stabilt på 1160/1625 +100nV

Klockat sen inköp, inga stabilitetsproblem alls, dåliga temps är ju också ett tecken på att killen är antingen okunnig eller vilse. Max klockat går mitt aldrig över 81c och då med hela +100nV extra i volt, 81c är inget för 2xx/3xx serien som inte throttlar korten innan 105c.

Du får i snitt 6 - 12 extra fps på en normal 10% OC på 3xx serien.

EDIT: läsvärt om 390 390x korten och OC
http://www.overclock.net/t/1561704/official-amd-r9-390-390x-o...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Mycket konstigt svar
kör min 390 nitro på 1100/1600 utan volt, med volt så är kortet stabilt på 1160/1625 +100nV

Klockat sen inköp, inga stabilitetsproblem alls, dåliga temps är ju också ett tecken på att killen är antingen okunnig eller vilse. Max klockat går mitt aldrig över 81c och då med hela +100nV extra i volt, 81c är inget för 2xx/3xx serien som inte throttlar korten innan 105c.

Du får i snitt 6 - 12 extra fps på en normal 10% OC på 3xx serien.

Mycket konstigt svar innan Edit, varför skulle ditt kort spela någon roll? Gäller ett exemplars prestanda för alla exemplar av modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink:

Har själv haft ett och hade inga problem med det!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Mycket konstigt svar innan Edit, varför skulle ditt kort spela någon roll? Gäller ett exemplars prestanda för alla exemplar av modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

390 korten är så gott som identiska när det kommer till OC.
Folk landar mellan 1150 - 1200 core 1600 - 1700 mem, Skillnaderna är mycket små så mitt exempel är ruskigt vanligt.

Vi snackar om en skillnad på runt 50hz mellan bästa och sämsta korten.

Skrivet av Jink:

Jag skulle nog inte överklocka ett 390/390x. Det känns inte tillräckligt stabilt, och den har ju redan rätt så dåliga temps.

Det jag försöker få fram att det du skriver om stabilitet inte är ett dugg sant, bara ta en titt på databasen jag länkade.

Sen det du skriver om temps är också helt fel, Nitro serien har dom kraftigaste kylarna idag och tempen är ruskigt bra. Som regel går man aldrig över +100nV i volt och korten kommer ha normal temp utan problem.

Med MAX OC (+100nV) kommer du upp i vad 980 eller 980 TI gör utan någon OC.
Att du kallar det för dåliga temps finns ingen logik i.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

390 korten är så gott som identiska när det kommer till OC.
Folk landar mellan 1150 - 1200 core 1600 - 1700 mem, Skillnaderna är mycket små så mitt exempel är ruskigt vanligt.

Vi snackar om en skillnad på runt 50hz mellan bästa och sämsta korten.

Det jag försöker få fram att det du skriver om stabilitet inte är ett dugg sant, bara ta en titt på databasen jag länkade.

Fast jag tror nog att du har missat det jag skrev tidigare i tråden. Det jag skrev om stabiliteten handlade om hur 390/390x kraschar/kraschade i ett par spel. Får skriva tydligare nästa gång.

Dessutom... Jämföra temps med 980 ti som presterar riktigt mycket bättre, really?

Tips på hemsida: www.google.se

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

GTA V snurrar på bra med mitt 290X. Vet inte varför 390 skulle ha problem då. DAI med. ARK är ju bara generellt dåligt optimerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Fast jag tror nog att du har missat det jag skrev tidigare i tråden. Det jag skrev om stabiliteten handlade om hur 390/390x kraschar/kraschade i ett par spel. Får skriva tydligare nästa gång.

Dessutom... Jämföra temps med 980 ti som presterar riktigt mycket bättre, really?

Tips på hemsida: www.google.se

Spelen kraschar för du troligen inte vet hur man överklockar, det gäller alla GPU's och inte bara 3xx serien.

När det gäller temps så visar du din okunnighet igen tyvärr.
3xx serien drar nästan 100w mera än 980 TI och är ändå kallare, alltså är kylarna otroligt bra och tempen inga problem alls.

Tog 980 TI för det var det varmaste kortet jag hittade, notera att Nvidia bromsar på 91c medans amd (3xx) på 105c.
Alltså har 390 för halva priset bättre temps och mycket bättre marginal till inbromsning

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Spelen kraschar för du troligen inte vet hur man överklockar, det gäller alla GPU's och inte bara 3xx serien.

Använd den där sidan jag tipsade om, orkar inte fortsätta förklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.