Köpråd: Speldator till min skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd: Speldator till min skärm

Hej
Jag har en skärm:
27", 1920x1080, 144Hz samt G-synk.

Vill ha köpråd på komponenter så att jag kan utnyttja skärmens möjligheter att spela de flesta spel:
CPU: i7 6700K eller i5 6600K ???
Moderkort: ???
Grafikkort: ???
Minne: Hur många G ???

Tacksam för tips!

Permalänk

Budget?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@John123:
På CPU såklart i7 men det hade vara bra att veta din budget också

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

En rimlig konfiguration utan överdrifter, inget speciellt tak.
Vill naturligtvis hålla kostnaden så låg som möjligt men vill i första hand kunna utnyttja skärmen.

Permalänk

Vilken budget?

CPU: generellt sett så kommer skillnaden mellan i5 och i7 i spel vara ganska minimal då de flesta spel ännu inte har något ht stöd möjligen kan det bli bättre frammåt året.

moderkort: där brukar de flesta kort runt 1000-1500:- duga till de flesta om du inte söker någon specialfunktion som bara finns på dyrare kort du får specifiera mer vad du tror dig behöva på kortet.

grafik: antar att du vill ha Nvidia iom g-sync så då skulle jag väl säga 980Ti vill du ha billigare så är 970väldigt trevligt prestandamässigt och hittas ibland för 2800-3000:- på reor.

Minne: hög frekvens och låg CL minst 8Gb gärna 16 eller mer om du har råd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av John123:

Hej
Jag har en skärm:
27", 1920x1080, 144Hz samt G-synk.

Vill ha köpråd på komponenter så att jag kan utnyttja skärmens möjligheter att spela de flesta spel:
CPU: i7 6700K eller i5 6600K ???
Moderkort: ???
Grafikkort: ???
Minne: Hur många G ???

Tacksam för tips!

Har du en vettig PSU? Annars får du skaffa ett som orkar dra runt allt.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vilken budget?

CPU: generellt sett så kommer skillnaden mellan i5 och i7 i spel vara ganska minimal då de flesta spel ännu inte har något ht stöd möjligen kan det bli bättre frammåt året.

Det blir väl likadant (som det är nu) även med DirectX12 om det var det du tänkte på. Blir väl bara främst enklare för "budget" processorer på under 4 kärnor. 2c/2c+ht etc.
I alla fall det jag läst. Eller menade du kanske något annat?

Till TS: i5 till spel håller jag med om att du borde satsa på.

Permalänk
Medlem

@John123:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9134970/2016-02-10

Slängde ihop den här lite snabbt. Tänk också att priset blir utan din processor, det blir svårt utan att veta din budget.
vet inte heller vilka delar du behöver tex om du behöver nätagg så jag drar in allting här
Denna är också gjord för i7an annars får du kanske byta ut moderkortet ifall du går med en annan processor.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Specialfunktioner på moderkortet saknar man oftast när man upptäcker att man inga har
Så vad kommer jag att sakna om jag väljer typ Asus Z170 Pro Gaming?

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Det blir väl likadant (som det är nu) även med DirectX12 om det var det du tänkte på. Blir väl bara främst enklare för "budget" processorer på under 4 kärnor. 2c/2c+ht etc.
I alla fall det jag läst. Eller menade du kanske något annat?

Till TS: i5 till spel håller jag med om att du borde satsa på.

nä jag bara spekulererar där.

beror ju mest på hur spelskaparna går in för att få bättre stöd för HT idag är det ju mer eller mindre obefintligt vilket gör att I5 presterar mer eller mindre identiskt med i7 i spel.

men om spelskaparna börjar arbeta för bättre ht stöd vilket faktiskt kan hända i år då t.om budget cpuer börjar ha 2-4kärnor och 2-4 "Ht kärnor"
så finns ju möjligheten att spelskapare kanske kommer börja jobba för bättre stöd för HT i spel så de även kan sälja sina spel till folk i casual segmentet med lågbudget datorer.

Skrivet av John123:

Specialfunktioner på moderkortet saknar man oftast när man upptäcker att man inga har
Så vad kommer jag att sakna om jag väljer typ Asus Z170 Pro Gaming?

skulle säga att det nog har det mesta du kan tänka dig behöva.

är ju mest sli/crossfire stöd samt antalet usb/sata portar korten brukar skilja sig åt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som svarat.
Det verkar som om jag skall välja i5 6600K.
Ett moderkort i prisklassen 1.500 +- nån 100-lapp.
Minne på 16 G.

Men grafikkort känns fortfarande osäket:
Räcker gtx 970 eller bör jag ha gtx 980. Är det överdrivet med gtx 980ti ????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä jag bara spekulererar där.

beror ju mest på hur spelskaparna går in för att få bättre stöd för HT idag är det ju mer eller mindre obefintligt vilket gör att I5 presterar mer eller mindre identiskt med i7 i spel.

men om spelskaparna börjar arbeta för bättre ht stöd vilket faktiskt kan hända i år då t.om budget cpuer börjar ha 2-4kärnor och 2-4 "Ht kärnor"
så finns ju möjligheten att spelskapare kanske kommer börja jobba för bättre stöd för HT i spel så de även kan sälja sina spel till folk i casual segmentet med lågbudget datorer.

Tror inte det är stöd för HT som gör att i7 presterar "illa" i spel utan att det bara allmänt inte finns stöd (i de allra flesta spelen) för fler än 4 cores oberoende om det är logiska eller fysiska. Alltså att en processor med 8 "riktiga" hade presterat nästan likadant som en med 4 + 4 logiska.
Jag vet inte om det jag säger nu är outdated eller något men det är det jag hört i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John123:

Stort tack till alla som svarat.
Det verkar som om jag skall välja i5 6600K.
Ett moderkort i prisklassen 1.500 +- nån 100-lapp.
Minne på 16 G.

Men grafikkort känns fortfarande osäket:
Räcker gtx 970 eller bör jag ha gtx 980. Är det överdrivet med gtx 980ti ????

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/8016?key=321b91265...

Här finns ett diagram på korten i 1080p
Beror på hur kräsen du är med FPS:en. Enligt mig kör både 970, 980 och 980Ti (finns inte på listan) FPS på väl över godkänt. Så det är du som bestämmer vad som är värt.

EDIT: Hela artikeln:
http://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980-...