NH-U14S byta fläktar till Fractal Design HP-14PWM

Permalänk
Medlem

NH-U14S byta fläktar till Fractal Design HP-14PWM

Tjena Swec!

Flufftext och backstory
Efter att kört med Cooler Master 280L AIO som processorkylare i ca 18 månader nu så har jag börjat tröttna en hel del på pumptjutet. Då jag snart kommer byta upp mig till Skylake så tänkte jag passa på att samtidigt byta Processorkylare. Idag kan jag klocka min i5 750 från 2,66->4,2 ghz utan några större problem, vilket självfallet är trevligt. Däremot märker jag att på sista halvåret så har i5:an gått mestadels standardklockad. Enkelt sagt finner jag uppvärmningen av rummet och det högre pump/fläkt ljudet inte värt det då jag sällan använder processorn fullt ut ändå. Framför alt är ljudet väldigt väldigt viktigt för mig.

Först funderade jag lite på NH-D15 men kom fram till att den är lite onödigt stor, samt att jag inte uppskattar begränsningen till low-profile minnen då valet av DDR4 minnen inte är lika stort som DDR3 än. Så istället funderar jag på NH-U14S vilket efter att ha läst och kikat på lite tester, oftast bara ligger runt 8-9 grader högre på överklockad-load än storebror gör. För mig som gissningsvis inte kommer köra med mer än en mild överklockning så spelar en CPU temp på 55 eller 65 grader i spel ingen större roll. Fördelarna med DH-U14 känns som att de överväger temp-nackdelen, för mig.

Nu till det stora problemet. Jag har aldrig köpt en Noctua produkt av den simpla anledningen att fläktarna är så gräsligt fula. Jag vet att det gör mig ytlig, men efter att ha lagt ca 2000 kr extra på datorn för en viss typ av look så kommer jag aldrig tillåta att en Noctua fläkt bryter min fina vita/blå/svarta build

Frågan
Har någon av er erfarenhet av att byta ut fläktarna på en Noctua CPU-kylare, och framför allt i detta fallet på DH-U14S. Fläkten som jag vill sätta dit är i så fall Fractal Designs HP-14PWM (alternativt HP-12PWM) då jag älskar dessa fläktar och har båda på lager hemma. Länk till Fläktarna på Fractals Hemsida . Det ska noteras att gummihörnen är avtagbara på fläktarna så att de får lite mer utav ett runt utseende, väldigt likt orginalfläkten från Noctua.

Annars, vem vänder man sig till för att få svar? Fractal eller Noctua? Inet?

Tacksam på förhand för era underbara svar och den fina samlade kunskap vi besitter här på Swec!

Ciao /Chris

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar jag inte ha möjligheten till att redigera mitt första inlägg vilket hade varit optimalt för ett svar.

Svar på min egen fråga:

Köpte mig en Noctua DH-N15 istället för ovanstående diskuterade kylare. I grund och botten så är de ju lika, förutom skillnaden mellan 1 och 2 torn. Jag plockade bort original Noctua fläktarna och satte istället dit Fractal Design Venturi fläktarna, 140mm. För att de skulle fungera var jag tvungen att fästa dom i 120mm fästena på fläktarna (följer med Venturi-fläktarna inte kylaren) och allt passade perfekt. Så som svar på min egen fråga. Yes, det fungerar sjukt bra att byta fläkt.

Permalänk
Medlem

Har en Noctua NH-D15 & har inga problem med att få in standardminnen.

Har dessa.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless