TV- Osäker på om jag ska satsa fullt ut

Permalänk
Medlem

TV- Osäker på om jag ska satsa fullt ut

Ny TV ska införskaffas, men jag är osäker på om det är dags att satsa alla stålar på en TV som ska hålla i många år framöver, eller nöja sig med en mellanmodell.

6000kr känns givetvis mänskligare än uppemot 15000kr, men då jag vant mig vid ex-roomiens 55" OLED och panasonic plasmas för egen del känner jag att jag mycket väl hade kunnat bli besviken på kvaliteten apparater inom denna prisklass erbjuder.

Från vad jag sett är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288648 lockande, trots att jag inte varit imponerad av Samsung tv-apparater innan. Då är samtidigt inte steget prismässigt upp till OLED speciellt högt. En TV i den prisklassen får dock köras på avbetalning, och då ska den givetvis vara jäkligt bra.

Några tips? Specifika modeller eller allmänna råd mottages tacksamt

Ju större T.V. desto bättre. Bildkvalitet över allt annat. Extrafunktioner osv struntar jag i.

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lägga dyra pengar på en LCD. OLED eller begagnad plasma eller bara något billigare som du klarar dig något år tills OLED är mer prisvärda. 4K känns inte direkt viktigt på en 55" om du inte sitter väldigt väldigt nära.

Permalänk
Medlem

Begagnad panasonic plasma?
Konstrasten på LCD apparaterna är ju bedrövlig IMO.
Men man kanske vänjer sig?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Ganska svår fråga. Går OLED att få tag på inom de närmaste 2-3 åren för runt 15-20k? Och då menar jag storlekar runt 65" åtminstone.

Personligen köpte jag mig en samsung 60" när jag flyttade i Maj förra året, billigaste på prisjakt var 15 000, men jag fick den för 10k då den hade ett hål i kartongen! Har varit och är mycket nöjd över bildkvaliten. När OLED finns för ett bra pris så åker denna TVn in i sovrummet istället. På så vis gör det ju inget att slå till på någon bra TV nu heller, då man alltid kan använda den i sovrummet senare.

Oled 65" för under 20k kan ju dröja 1 år, kan även dröja bra mycket längre än så!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Skulle aldrig lägga dyra pengar på en LCD. OLED eller begagnad plasma eller bara något billigare som du klarar dig något år tills OLED är mer prisvärda. 4K känns inte direkt viktigt på en 55" om du inte sitter väldigt väldigt nära.

Instämmer här, 4K är väldigt överskattad. Den skalar upp bilden och beroende på hur bra kvalité det är på materialet som spelas upp kan det bli riktigt dåligt och pixligt.
Full-HD är det som fortfarande gäller enligt mig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Tack alla! Det lär bli en 4k-panel, helt enkelt då uppskalning verkar fungera utmärkt på de bättre skärmarna, och för att jag mer än gärna fortsätter spela spel i 4k-upplösning. Skillnaden är stor på min 34".

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/4k-ultra-hd/panasonic-t... är ett grymt pris för vad som verkar vara en trevlig panel. Åsikter?

Begagnad T.V. blir det inte denna gång, så det kommer dessvärre att bli LED (något jag aldrig trodde att jag skulle säga)

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Skrivet av devulf:

..............
Ju större T.V. desto bättre. Bildkvalitet över allt annat. Extrafunktioner osv struntar jag i.

Bildkvalité handlar till stor del om vad du matar TVn med.
TV via internetuppkopplingen, "bredbandet", började dyka upp för inte alltför många år sedan och håller normalt inte så där jätterolig kvalité. Kabel-TV eller satellit rekommenderas.
Men du kanske bara ska köra pirat med den budgeten?
Jaja, du är varnad i alla fall.

Skrivet av devulf:

.......
Begagnad T.V. blir det inte denna gång, så det kommer dessvärre att bli LED (något jag aldrig trodde att jag skulle säga)

Nja, alltså "LED-TV" finns egentligen inte. Man skulle kunna skippa Oet i organiskt och kalla OLED för LED tycker jag.
Men LED-skärmar med enskilda lysdioder har dock funnits sedan 80-talet, eller kanske ännu längre tillbaka.
Tänk reklamskyltar längs stora vägar eller inne i storstäder. Det är LED-skärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Bildkvalité handlar till stor del om vad du matar TVn med.
TV via internetuppkopplingen, "bredbandet", började dyka upp för inte alltför många år sedan och håller normalt inte så där jätterolig kvalité. Kabel-TV eller satellit rekommenderas.
Men du kanske bara ska köra pirat med den budgeten?
Jaja, du är varnad i alla fall.

Nja, alltså "LED-TV" finns egentligen inte. Man skulle kunna skippa Oet i organiskt och kalla OLED för LED tycker jag.
Men LED-skärmar med enskilda lysdioder har dock funnits sedan 80-talet, eller kanske ännu längre tillbaka.
Tänk reklamskyltar längs stora vägar eller inne i storstäder. Det är LED-skärmar.

Edge-LED var det jag menade att skriva Fel eller inte!

Inte bara PC, men via PCn blir det streaming. När det ska vankas storfilm och dylikt skall givetvis bästa källan användas. Ser jag på Spiderman 1-450 är det helt okej.

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk

Återigen - njaaäe

Det du menar är LCD. Sen kanske det mer specifikt är edge-lit-LED-LCD (det blev långt), men det är fortfarande LCD-skärmar.

Äldre LCD-TVs kan man kalla för CCFL-LCD. Dock så tror jag så gott som ingen gjorde det, några enstaka började väl med det efter att LCDerna med lysdioder börjat dyka upp.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

TV är svårt, och jag finner personligen oftast bäst att gå in i butikerna och smyga runt. Försök hitta en butik som kör FullHD sändningar och inte Leverantörens demovideos. Sen kika och få en känsla av hur bilderna är för dig. En del gillar de riktiga skarpa övernaturliga färgerna medan andra vill ha de lite mer naturtrogna gråa färgerna. Här är det ingen som kan ge dig några råd, smakan är som baken sm man säger

Mina egna tankar är att snäppet upp från instegsserien är det som är mest prisvärt ifall man har en budget att följa. Tänker man samsung så har de ju som standard serie 5-6-7-8. Sen i varje serie har de olika modeller där den andra siffran visar lite vad det är för prylar. T.ex är 6300 normalt sämre än 6800 etc. Börjar man kika i klassen runt 6800 (påhittat artikel nummer) så är man inne på den typ ev TV som jag personligen finner mest prisvärd. Man får riktiga bra bild, snygg design och bra anslutningar/features. Låt oss säga att på en skala av 1-100 får den betyg 80. Vi ger den ett påhittat reapris på 10kkr.

Anledningen till att jag gillar denna påhittade TV:n är att du får en bra tv för vettiga pengar. Flyttar vi oss ett steg upp, till 7800 (påhittad modell) så får den istället betyg 88/100, men kostar då också 15-17 kkr. Enkelt räknat får du en 10% bättre TV för ca 60-70% mer pengar. Går vi uppytterligare till 8800 så får TV:n 93/100 i betyg men kostar då 25-30000 kr. Ja, ni fattar vart jag är på väg

Det är min filosofi när jag köper TV till mig själv Anlednignen att jag valde Samsung i exemplet är att de har ett väldigt smidigt namnschema för sina apparater. Exakt samma logik som ovan går att applicera på Panasonic, Sony, LG eller något av de andra märkena, men det kan vara lite svårare att knäcka deras namnlogik.

Lycka till i jakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

TV är svårt, och jag finner personligen oftast bäst att gå in i butikerna och smyga runt. Försök hitta en butik som kör FullHD sändningar och inte Leverantörens demovideos. Sen kika och få en känsla av hur bilderna är för dig. En del gillar de riktiga skarpa övernaturliga färgerna medan andra vill ha de lite mer naturtrogna gråa färgerna. Här är det ingen som kan ge dig några råd, smakan är som baken sm man säger

Mina egna tankar är att snäppet upp från instegsserien är det som är mest prisvärt ifall man har en budget att följa. Tänker man samsung så har de ju som standard serie 5-6-7-8. Sen i varje serie har de olika modeller där den andra siffran visar lite vad det är för prylar. T.ex är 6300 normalt sämre än 6800 etc. Börjar man kika i klassen runt 6800 (påhittat artikel nummer) så är man inne på den typ ev TV som jag personligen finner mest prisvärd. Man får riktiga bra bild, snygg design och bra anslutningar/features. Låt oss säga att på en skala av 1-100 får den betyg 80. Vi ger den ett påhittat reapris på 10kkr.

Anledningen till att jag gillar denna påhittade TV:n är att du får en bra tv för vettiga pengar. Flyttar vi oss ett steg upp, till 7800 (påhittad modell) så får den istället betyg 88/100, men kostar då också 15-17 kkr. Enkelt räknat får du en 10% bättre TV för ca 60-70% mer pengar. Går vi uppytterligare till 8800 så får TV:n 93/100 i betyg men kostar då 25-30000 kr. Ja, ni fattar vart jag är på väg

Det är min filosofi när jag köper TV till mig själv Anlednignen att jag valde Samsung i exemplet är att de har ett väldigt smidigt namnschema för sina apparater. Exakt samma logik som ovan går att applicera på Panasonic, Sony, LG eller något av de andra märkena, men det kan vara lite svårare att knäcka deras namnlogik.

Lycka till i jakten!

Klockrent! Ja, jag var en sväng förbi Elgiganten där det var hyfsad kvalitet på materialet som visades. Svårt bland så många skärmar. Panasonic, LG och Samsung(!) var alla mycket jämna. Naturtrogna färger är det jag föredrar, och då det inte går att göra det perfekt på varje skärm utan att spendera en livstid i butiken är det svårt!

De där sista 10% kan dock vara svåra att ge upp om man är bortskämd!

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]:
Då är jag med! Kunskap tackar vi alltid för

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk

Hej!

Jag har en UE55JS8005 och kan säga att jag var riktigt imponerad av bilden och svärtan i min panel. Det där med att de nya LED tv-apparaterna inte är bättre än äldre plasma-modeller är helt fel när man pratar om paneler som min eller liknande prissegment. Sedan att man inte behöver 4k kan jag hålla med om, men visst blir det vackrare i 4k med en bra källa (även med uppskalningen). Köp inte Sony bara, jag hade en Sony 55X8505C som jag returnerade innan jag skaffade min Samsung. Slött och buggigt gränssnitt med Android jämfört med rappt och smidigt Tizen gränssnitt i Samsung.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseBrevslick:

Hej!

Jag har en UE55JS8005 och kan säga att jag var riktigt imponerad av bilden och svärtan i min panel. Det där med att de nya LED tv-apparaterna inte är bättre än äldre plasma-modeller är helt fel när man pratar om paneler som min eller liknande prissegment. Sedan att man inte behöver 4k kan jag hålla med om, men visst blir det vackrare i 4k med en bra källa (även med uppskalningen). Köp inte Sony bara, jag hade en Sony 55X8505C som jag returnerade innan jag skaffade min Samsung. Slött och buggigt gränssnitt med Android jämfört med rappt och smidigt Tizen gränssnitt i Samsung.

Alright! Snabbhet i gränssnitt osv struntar jag faktiskt helt i. Det gör heller inte något om det tar 5 minuter att starta upp TVn så länge bilden är fantastisk. Nu är ju dock inte Sony överlägsna där ändå.

Just nu står det mellan Samsung UE55JS8005 vs Panasonic Viera TX-55CX700E vs Panasonic Viera TX-55CXC725, och det är inte lätt ska jag meddela

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”