Coil whine på ASUS OC 970 GTX (Strix)

Permalänk
Medlem

Coil whine på ASUS OC 970 GTX (Strix)

Tänkte mest höra om jag ska försöka lämna igen kortet på garanti eller då jag köpt det online utnyttja min ångerrätt?

För mig handlar det om principer att något som jag köpt för så mycket pengar ska fungera till 100%.
Köper jag en ny bil så ska det inte finnas några repor i lacken liksom.

Hur ska jag enklast gå vidare med detta för att så snabbt som möjligt få ett nytt kort?
(bäst hade ju varit om man fått ett nytt kort först och kunnat returnera det gamla med vändande packet men det lär väl knappast gå)

Med vänlig hälsning H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmek:

Tänkte mest höra om jag ska försöka lämna igen kortet på garanti eller då jag köpt det online utnyttja min ångerrätt?

För mig handlar det om principer att något som jag köpt för så mycket pengar ska fungera till 100%.
Köper jag en ny bil så ska det inte finnas några repor i lacken liksom.

Hur ska jag enklast gå vidare med detta för att så snabbt som möjligt få ett nytt kort?
(bäst hade ju varit om man fått ett nytt kort först och kunnat returnera det gamla med vändande packet men det lär väl knappast gå)

Med vänlig hälsning H

Ångerrätt kan väl vara en möjlighet. Vad gäller garanti/reklamation så är det väl frågan om hur mycket det låter, där handlar det ju om det kan anses vara fel på kortet eller om det är normalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När låter det? Vid över 200 fps eller vid normal fps? Dvs 60-150. Låter det vid högre får du nog nästan räkna med lite coilwhine (tror inte det är speciellt många kort som är helt fria från coilwhine, speciellt inte 970). Annars får du ett utbytt nästan garanterat tippar jag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

När låter det? Vid över 200 fps eller vid normal fps? Dvs 60-150. Låter det vid högre får du nog nästan räkna med lite coilwhine (tror inte det är speciellt många kort som är helt fria från coilwhine, speciellt inte 970). Annars får du ett utbytt nästan garanterat tippar jag.

Det är helt otroligt att man kan betala 4000kr och få ett grafikkort som inte är tyst vid 150+fps. När började denna skiten? Jag har aldrig haft problem med coilwhine ens vid tusentals fps och nu vill jag ha ett 970 men coilwhine verkar vara ett stort problem och folk verkar tydligen helt ok med att man har coilwhine vid 100+fps. Vilket jävla skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Det är helt otroligt att man kan betala 4000kr och få ett grafikkort som inte är tyst vid 150+fps. När började denna skiten? Jag har aldrig haft problem med coilwhine ens vid tusentals fps och nu vill jag ha ett 970 men coilwhine verkar vara ett stort problem och folk verkar tydligen helt ok med att man har coilwhine vid 100+fps. Vilket jävla skämt.

Jag kan ha lite coilwhine som hörs vid sådär 2000 fps och uppåt. Tror det är ovanligt med kort som helt saknar coilwhine.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har haft coil whine på en del spel. Adaptive vertical sync och med Virtual-reality pre rendered frames till 1 så löste det sig i många spel. Min skärm har bara 60fps och jag hade 250-300fps i EvE-online te.x. och då lät det som nån höll på slakta en get.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk

Lämna tillbaka kortet om coil whinet stör dig, hade samma problem med mitt 980, lämnade tillbaka det på Dustin utan problem!

Permalänk

Vad har du för nättagg ?

Jag hade ett gammalt Corsair 620HX och det var det som orsakade alla coil whine för mig haft flera kort av båda lägren och spelade ingen roll förens jag bytte till ett EVGA Supernova g2 så för försvann all coil wine om jag verkligen inte sätter örat helt emot DVI / DP uttaget bak på grafikkortet så kan man höra något lite lite lite ljud. Min sambo hör inget ljud alls när hon sätter örat emot.

Läst väldigt många trådar om dessa problem och väldigt väldigt många har blivit av med det sedan dom bytt deras gamla nättagg som varit 4-5år gamla minst. Då har problemen med coil wine försvunnit, jag var själv skeptisk till det att behöva köpa nytt nätagg men beslöt att testa och annars skicka tillbaka det men det löste problemet så var riktigt nöjd.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Det är helt otroligt att man kan betala 4000kr och få ett grafikkort som inte är tyst vid 150+fps. När började denna skiten? Jag har aldrig haft problem med coilwhine ens vid tusentals fps och nu vill jag ha ett 970 men coilwhine verkar vara ett stort problem och folk verkar tydligen helt ok med att man har coilwhine vid 100+fps. Vilket jävla skämt.

Oftast pga gamla dåliga och föråldrade nätagg, men inte alltid men Väldigt ofta.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Hejj

Jag har nyligen köpt ett XFX readon r9 fury kort. Jag har col whine. När jag sätter på v-sync och freesync låser fps på 60 och jag hör fortfarande ljudet och det är irriterande. Vid låg last hörs det inget.
Jag var inne idag och lämna in kortet i butik. Dom tittade på kortet och testade. Ja fick möjligheten att byta ut kortet mot ett nytt. De sade i butiken att grafikkorteten som är av den högre klassen har nästan alltid coil whine. Är det någon som har ett XFX readon r9 fury eller något i den klassen som kan dela med sig av sina erfarenheter. MVH!!!

Permalänk
Skrivet av Grön88:

Hejj

Jag har nyligen köpt ett XFX readon r9 fury kort. Jag har col whine. När jag sätter på v-sync och freesync låser fps på 60 och jag hör fortfarande ljudet och det är irriterande. Vid låg last hörs det inget.
Jag var inne idag och lämna in kortet i butik. Dom tittade på kortet och testade. Ja fick möjligheten att byta ut kortet mot ett nytt. De sade i butiken att grafikkorteten som är av den högre klassen har nästan alltid coil whine. Är det någon som har ett XFX readon r9 fury eller något i den klassen som kan dela med sig av sina erfarenheter. MVH!!!

Visst det finns kort med mycket coil whine men oftast beror det på nättagget som du kan läsa i dom kommentarerna över. Min kompis köpte precis fury och han har samma nättagg som mig och han har inget coil whine.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@Twicefire: Ja härligt att det löste sig. Jag använder idag ett 750 watt evga supersova g2. Alla delar i pc är nya för jag har nyligen byggt ihop den. Vet du något om det spelar någon roll hur många watt det är på Psu, när det kommer till coil whine. Om man byter utt sitt Psu till ett med mera watt tror du det påverkar coil whine. Dela gärna med er av erfarenheter alla tips uppskattas !!!

Permalänk
Medlem

Testat detta?

"Ni som har problem med coil whine i menyer (vid hög fps), gör följande:

Öppna Nvidias Control Panel. Gå till 3D Settings -> Manage 3D settings -> Global settings, och sätt "Vsync" till "Adaptive" och "Maximum pre-rendered frames" till 1. Detta begränsar fps:en i menyer så att kortet inte coil whinar, och den andra inställningen minskar input laggen från vsync så att den knappt är märkbar längre.

Efter jag hittade detta fixet är jag supernöjd, så ger den därför en femma i betyg."

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

@Murvel: Låter bra. Men vi som använder AMD kan inte göra dom inställningarna eller?Vad använder du för GPU samt PSU ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grön88:

@Murvel: Låter bra. Men vi som använder AMD kan inte göra dom inställningarna eller?Vad använder du för GPU samt PSU ?

Tråden gäller 970 från Nvidia :). Se min signatur.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Har själv detta kort.
Har hört lite coilwhine i ett visst spel (minns inte vilket) i menyerna men annars är kortet tyst.
Jag har ett gammalt men dock kvalitetsagg corsair hx520

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Grön88:

@Twicefire: Ja härligt att det löste sig. Jag använder idag ett 750 watt evga supersova g2. Alla delar i pc är nya för jag har nyligen byggt ihop den. Vet du något om det spelar någon roll hur många watt det är på Psu, när det kommer till coil whine. Om man byter utt sitt Psu till ett med mera watt tror du det påverkar coil whine. Dela gärna med er av erfarenheter alla tips uppskattas !!!

Spelar ingen roll vilken watt , som Murvel säger så sätt max fps till vad din skärm klarar i Crimson inställningarna.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag har Adaptive Vsync och "Maximum pre-rendered frames" till 1 men har fortfarande coil whine i 60FPS i BF4. Riktigt störade ljud när man lirar. Och i 250+ FPS låter kortet som en skördetröska.
Man är ju inte direkt sugen på att köpa ett nytt nätagg för 1200:- och hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@Twicefire: Jag testade på crimsson att begränsa fps till 60. Jag spelar star wars battlefront, men det är coil whine så det stör fortfarande. Vad tror du om vall av märke när det kommer till psu tror du det har någon betydelse för coil whine.

Permalänk
Medlem

@lucaz: Hur länge har din gpu haft coil whine, har du inte snackat med butiken, finns det inget dom kan göra.

Permalänk
Medlem

@Grön88:
7-8 dagar.
Jag är mest bekymmrad över att dom kommer testa den med deras hyper nätagg och konstatera att den inte har coil whine och så får man pröjsa frakt fram och tillbaka plus att jag kommer få vänta 15+ dagar på ett nytt kort.
Det är antingen det eller att testa med att köpa ett EVGA Supernova g2.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Grön88:

@Twicefire: Jag testade på crimsson att begränsa fps till 60. Jag spelar star wars battlefront, men det är coil whine så det stör fortfarande. Vad tror du om vall av märke när det kommer till psu tror du det har någon betydelse för coil whine.

Skrivet av lucaz:

@Grön88:
7-8 dagar.
Jag är mest bekymmrad över att dom kommer testa den med deras hyper nätagg och konstatera att den inte har coil whine och så får man pröjsa frakt fram och tillbaka plus att jag kommer få vänta 15+ dagar på ett nytt kort.
Det är antingen det eller att testa med att köpa ett EVGA Supernova g2.

Jag rekommenderar köpa ett EVGA supernova g2 så får ni ju ett kvalitets nätagg av bästa kvalite som funkar ett tag framöver och "bör" göra era grafikkort tysta.

https://imgur.com/tgrbCnr

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

@Grön88:
7-8 dagar.
Jag är mest bekymmrad över att dom kommer testa den med deras hyper nätagg och konstatera att den inte har coil whine och så får man pröjsa frakt fram och tillbaka plus att jag kommer få vänta 15+ dagar på ett nytt kort.
Det är antingen det eller att testa med att köpa ett EVGA Supernova g2.

Spela in en video där du visar tydligt hur den whinar med och utan load. För att göra mer tydligt kan du även ta bort chassi luckan. Jag har faktiskt ett EVGA Supernova g2 750 wat så kolla det lite mera innan du slår till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett EVGA Supernova g2 750W och ska se om jag ser någon förbättring.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA Supernova g2 750W tog bort det mesta av coil whinet men det är fortfarade lite kvar.
Jag försöker kolla med obegränsade FPS-inställningar i Nvidia control panel men har lite svårigheter att få till det.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@lucaz: härligt att få veta. Jag bytte idag ut mitt grafikkort till ett likadant som jag använde XFX r9 fury. Coil whine är fortfarande kvar. Jag får fundera ut lösning.

Permalänk
Medlem

För dom som är lite petiga på ljud som mig så skulle jag nu i efterhand valt ett nättagg som låter lite mindre än mitt nuvarande EVGA Supernova g2 750W. Det är bra på alla sätt förutom ljudnivån.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lucaz:

För dom som är lite petiga på ljud som mig så skulle jag nu i efterhand valt ett nättagg som låter lite mindre än mitt nuvarande EVGA Supernova g2 750W. Det är bra på alla sätt förutom ljudnivån.

Har du datorn på skrivbordet så kan det vara läge att flytta ner det, om du nu är så petig med ljudet, om du nu har det där vill säga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du datorn på skrivbordet så kan det vara läge att flytta ner det, om du nu är så petig med ljudet, om du nu har det där vill säga

Som sagt. Nästan allt annat i min burk är tyst. Fläktarna går aldrig igång på Asus 970 och med nya fläktar till allt annat så är det enda som hör nätagget. Jag hade burken på golvet men har nu burken i ett annat rum, så nu är det lungt och skönt.

Jag klarar inga små högfrekventa ljud, värsta som finns.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB