Permalänk
Medlem

Lite hjälp för till en nybörjare!

Hallå! Jag har en i7-4790k cpu. Jag körde Cpuid CPU-z bencmark test på min cpu för att kolla hur allt låg till. Cpu single thread låg på 1870 (vad dessa siffror nu står för) medans programmets referens låg på 1970 vilket jag antar ska motsvara hur cpun ligger till som fabriksbny. Detta motsvarade ungefär 95% kapacitet. Cpun är relatvit ny och dessa siffror kanske kan variera från chipp till chipp. Jag är bara nyfiken på vad detta kan vara och vad dessa siffror står för! Kan tillägga att Cpu Multi Thread låg på 1% över mot programmets referens. Vilket jag antar är bra!

Tack för svar

Permalänk

Det är CPU-z:s egna poängsystem på den benchmarken du gör. Alla dina antaganden är korrekta. Den testar prestandan på din CPU helt enkelt.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@magkliarn: Tack för svaret! Jag undrar dock varför en relativt ny processor ligger på 95% kapacitet!

Permalänk

Som du själv resonerat dig fram till ska referensvärdet visa hur bra prestanda en referens-CPU (dvs. helt oklockad) av just din modell har. 5% faller inom ett rimligt spann. Själv har jag en överklockad 4670K så jag har aldrig behövt fundera på hur bra stock performance min har.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@magkliarn: Tackar tackar! För alla svar