ASUS GeForce STRIX GTX980Ti fps drop

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce STRIX GTX980Ti fps drop

Hej!
Precis satt i Asus 980ti STRIX i min dator & i csgo så är det fps drop.
Vilket jag inte tycker att det ska vara med det kortet så tänkte att det kanske är något i min dator som inte håller måttet ?
Min egna server ligger jag stabilt 300fps inga problem.
Sen går man in på en public server & det droppar allt från 290 till 150 fps.
Spelar ingen roll hur jag ställer in inställningarna high eller low på grafiken.
Har ni något bra benchmark program som jag kan jämföra med er andra om ni har ungefär lika bra/dålig dator?

Min Dator:
SSD: Samsung SSD 850PRO 256GB
Nyinstallerat (igår) Win7 Ultimate 64bit
Processor: Intel i7 4770K 3.5 Ghz
Moderkort: MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150
Grafikkort:ASUS GeForce STRIX GTX 980 Ti 6GB
Ram: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB
Nätagg: Corsair 850W
Lagringsdisk: WD® Desktop Black 1TB
Vattenkylning: Corsair H100i

Eller kan det vara så enkelt att jag har missat något man ska göra ?

Permalänk
Medlem

@pluwe:
Gå in i nvidia kontrollpanelen & kolla under globala inställningar & kolla så att inte energisparfunktionen står på anpassningsbar.
Min gjorde det & fick en massa lagg till & från & upptäckte att gpu:n bara gick i några hundra mhz ibland när jag spelade.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

ändrade precis till Prefer maximum performance istället för adaptive men gjorde ingen skillnad @upf:

Permalänk
Medlem

@pluwe:
Antar att du startade om datorn för att vara på säkra sidan. Vad ligger gpu:n på när du får drops?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det gjorde jag, GPU Speed: 122% GPU Temp: 54 c. Kör på OC MODE @upf:

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att det tjuter ifrån kortet då man kör ett benchmark test. Är det så det ska vara eller är kortet kass?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pluwe:

Upptäckte nu att det tjuter ifrån kortet då man kör ett benchmark test. Är det så det ska vara eller är kortet kass?

Om det tjuter är det s.k spoltjut (coil whine) detta är inte farligt men en del irriterande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ah ok, det ska vara så med andra ord? @Jalle64:

Permalänk
Medlem

hejsan Lånar tråden lite om det är okey.

jag har samma problem med mitt 980 ti strix

får superbra benchmarks men i spel droppar fps sjukt mycket tex lol droppar det ner till 150 fps
farcry 4 hänger sig var o varannan gång man startar det, samt att det är ett väldigt högt coil whine ljud (hörs utafför rummet)

ngn som har ngn lösning på detta ???

jag bytade från ett gtx 680 till detta kort o får bättre benchmark i 3dmark men får sämre fps i spelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pluwe:

Ah ok, det ska vara så med andra ord? @Jalle64:

Tja det är så ibland, men att det ska vara så är inte sant, är ljudet för jobbigt kan du vända dig till där du köpte kortet och kolla om du kan byta ut det. Dock kan även det nya kortet även det har CW.
Är det i vanligt surfande och i tunga spel som det låter eller bara under tester och när du står i menyer i spelen?

Skrivet av Ruben77:

hejsan Lånar tråden lite om det är okey.

jag har samma problem med mitt 980 ti strix

får superbra benchmarks men i spel droppar fps sjukt mycket tex lol droppar det ner till 150 fps
farcry 4 hänger sig var o varannan gång man startar det, samt att det är ett väldigt högt coil whine ljud (hörs utafför rummet)

ngn som har ngn lösning på detta ???

jag bytade från ett gtx 680 till detta kort o får bättre benchmark i 3dmark men får sämre fps i spelen.

Vad har du för delar i övrigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

är det vid specifika tillfällen det dyker?

är väl ett problem sedan urminnes tider att det t.ex dyker vid mycket smoke då det får cpu´n får gå hårt då iom att cs är och har alltid varit ett 80% CPU 20% Gpu tungt ungefär.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

hejsan

det konstiga är att min gamla gtx 680 inte droppade till under 200 och ett strix droppar till nästan 150

http://www.3dmark.com/3dm11/10913942

där är mina komponenter.

har ett nästintill likadan dator med ett msi 980 ti o den droppar sällan under 400 i fps

har samma grafikinställningar på båda, max på all och upplösning 2560x1440

Permalänk
Medlem

sitter just nu o spelar på en lite äldre dator med följande setup.

http://www.3dmark.com/3dm11/10796279

i den har inte droppat under 200 fps på lol ännu.

Permalänk
Medlem

har en acer k272hul kör upplösning 2560x1440

spelar hela dagen med mitt gamla gtx 680 o inte ramlar under 200 fps en enda gång,
o min andra dator med msi 980 ti ramlar sällan under 400 fps.

Permalänk
Skrivet av Ruben77:

har en acer k272hul kör upplösning 2560x1440

spelar hela dagen med mitt gamla gtx 680 o inte ramlar under 200 fps en enda gång,
o min andra dator med msi 980 ti ramlar sällan under 400 fps.

Ber om ursäkt var ju riktat mot TS

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av pluwe:

Upptäckte nu att det tjuter ifrån kortet då man kör ett benchmark test. Är det så det ska vara eller är kortet kass?

Det är pga ditt gamla corsair nättagg som är antal år på nacken. Läst flera trådar om samma problem och hade exakt samma problem med mitt och bytte mitt 10 år gamla Corsair 620hx mot ett nytt EVGA supernova g2 och då vart kortet helt tyst.

Men angående att du fps droppar har jag dessvärre ingen aning då jag alltid kör med vsync pga 60hz skärm.
Far cry 4 och diablo 3 fungerar utan problem med vsync, endast testat Diablo 3 utan vsync i window mode för att få 3440x1440 och låg på mellan 150-170 fps.

Vore bra veta vad du har för skärm och kör med för upplösning.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Min Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q, vet inte riktigt vad jag ska skriva mer. Kan det vara så att mitt nätagg äär gammalt ? cool whine har slutat helt av någon anledning.