Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk

Hej jag har ett problem och undrar om någon vart med om samma.? De är så att när jag ska överklocka mitt grafikkort i evga precisionx och ställer in clockspeeden på t.ex 1316mhz sen när jag går in i benchmark programmet har testat 2 olika, (ungine heaven och ungine valley) så står clockspeeden på 1531mhz istället, de är precis som att benchmark pressar upp speeden mer än jag ställt in de på. Någon som vet varför de blir så eller vart med om samma? Grafikkortet är ett Gtx 980 TI hybrid från evga. Tacksam för hjälp

Som ni ser så stämmer dom inte alls överens och det är väldigt jobbigt då jag inte kan testa om jag kan få en stabil överklock eller inte när benchmarken pressar upp den skyhögt. Så vore tacksam för hjälp om de finns någon inställning eller om de bara är jag som är helt retard?

OBS! ASIC QUALITY 65.3% om det är till någon hjälp.

Permalänk
Inaktiv

Lite osäker på vad normen för validering av överklocken är här men lekte lite med min 980Ti. Första försöket till att överklocka något överhuvudutaget så vet inte hur bra det blev

I firestrike fick jag 16639 poäng. Lekte i huvudsak med core clock och memory clock, då jag inte tänker riskera skada med core voltage.

Här är även GPU-Z Validerings länken.
http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=3fecm

Permalänk
Medlem

Med mitt 970 så visar evga precision och msi afterburner 1540 i core clock medans det står helt annorlunda i gpu-z. Jag antar att detta beror sig på gpu boost 2.0 eller vad det heter? Är min klock 1540 eller är den 1452?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur vet man att klocken är stabil egentligen? Och hur mycket vågar man dra på? Kan man öka hur mycket som helst utan ökad klock utan att kortet tar stryk? Dvs att de bara blir bluescreen oså händer inget mer?

Kör just nu med 120% power limit i msi afterburner och inget extra på core voltage.

Memory: 2003 Mhz
GPU Clock 1314 MHz och Boost 1453 MHz (GPU-z)

Dock när jag startar stresstest så står det på 1514 MHz @ GPU clock? (Sensors bilden samt i msi afterburner) så vad har jag egentligen, 1514 eller 1453? =o

Hur som helst, fläkten stod på 50% och temp nådde 72 grader som högst under stresstestet. Dvs känns det som jag kan fläska på lite mer Core clock?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur vet man att klocken är stabil egentligen? Och hur mycket vågar man dra på? Kan man öka hur mycket som helst utan ökad klock utan att kortet tar stryk? Dvs att de bara blir bluescreen oså händer inget mer?

Kör just nu med 120% power limit i msi afterburner och inget extra på core voltage.

Memory: 2003 Mhz
GPU Clock 1314 MHz och Boost 1453 MHz (GPU-z)

Dock när jag startar stresstest så står det på 1514 MHz @ GPU clock? (Sensors bilden samt i msi afterburner) så vad har jag egentligen, 1514 eller 1453? =o

Hur som helst, fläkten stod på 50% och temp nådde 72 grader som högst under stresstestet. Dvs känns det som jag kan fläska på lite mer Core clock?

Tänk också på att testa med lite spel och inte bara benchmarks. Jag har fått en klock som passeat heaven/valley/3dmark utan problem men kan låsa sig inom 10 minuter i spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänk också på att testa med lite spel och inte bara benchmarks. Jag har fått en klock som passeat heaven/valley/3dmark utan problem men kan låsa sig inom 10 minuter i spel.

Jo precis, märkte det lite senare då jag spelat.
Jag får ibland, kanske 1 gång på 1 timme någon miniartefakt. Vad kan det bero på? Temps och allt ser bra ut. Behövs det mer spänning då?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jo precis, märkte det lite senare då jag spelat.
Jag får ibland, kanske 1 gång på 1 timme någon miniartefakt. Vad kan det bero på? Temps och allt ser bra ut. Behövs det mer spänning då?

Vågar inte riktigt svara på det eftersom jag inte är så haj på överklockningar. Däremot så ska det ju inte direkt ta någon skada om du inte biosmoddar utan endast använder volten som överklockningsporgrammet ger. Å andra sidan skulle jag personligen inte brytt mig om någon artifakt nån gång i timmen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur är relationen mellan Core clock och Memory clock? Om jag sänker den ena kan den andra gå upp lite? Vilken är "viktigare"?

Permalänk
Avstängd

Testade klocka kortet lite igår.. Går igenom firestrike utan problem men så fort jag kör 3d mark 11 demo så krachar det... vad kan jag förändra?

Kör med MSI Afterburner med 106% powerlimit.

3dmark Firestirke

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__

Tjena, du verkar ha bra koll på bios tweaking osv.

Jag försöker kräma ur så mycket jag kan ur mitt msi 770 gaming, och har moddat bios för att få öka power target och därmed slippa power throttling. När jag använder Kepler bios tweaker finns det flera power limits att ändra men jag har bara ändrat den som korresponderar till power limit-sliden i afterburner. Har satt den till 100%= 300w och 150%=450w.

När jag sedan kör furmark ser jag resultat från bios tweaken, går att klocka lite högre och den throttlar inte längre på motsvarande 111% power. Men, den power-throttlar nu istället på runt 106%, vilket motsvarar ungefär 118% med originalbios. Så jag har bevisligen lyckats öka strömförsörjningen, men jag vill inte att kortet ska throttla på power överhuvudtaget. Har du några tips? Jag antar att jag behöver ändra ytterligare någon utav de andra power slidesen i bios? Jag har 9 olika power tables i BIOS. Kan printa om det behövs!

Tack på förhand

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag undrar bara vad poängen med Automatic profile management är? Kortet klockar ju ner sig efter behov.. Har jag missat något?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notanitguy:

Hej jag har ett problem och undrar om någon vart med om samma.? De är så att när jag ska överklocka mitt grafikkort i evga precisionx och ställer in clockspeeden på t.ex 1316mhz sen när jag går in i benchmark programmet har testat 2 olika, (ungine heaven och ungine valley) så står clockspeeden på 1531mhz istället, de är precis som att benchmark pressar upp speeden mer än jag ställt in de på. Någon som vet varför de blir så eller vart med om samma? Grafikkortet är ett Gtx 980 TI hybrid från evga. Tacksam för hjälp

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t35.0-12/10252820_10153352042252075_1078225229_o.jpg?oh=5201c45f191ee9c2133fffc93737514c&oe=56717A39

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/12394453_10153352042402075_519494132_o.jpg?oh=92b4010ded596136f763ef864c67c77e&oe=56718365

Som ni ser så stämmer dom inte alls överens och det är väldigt jobbigt då jag inte kan testa om jag kan få en stabil överklock eller inte när benchmarken pressar upp den skyhögt. Så vore tacksam för hjälp om de finns någon inställning eller om de bara är jag som är helt retard?

OBS! ASIC QUALITY 65.3% om det är till någon hjälp.

Heaven och Valley visar fel clock. Vait känt länge. Kolla i Precision X så ser du korrekt klock.

Skrivet av Genx031:

Testade klocka kortet lite igår.. Går igenom firestrike utan problem men så fort jag kör 3d mark 11 demo så krachar det... vad kan jag förändra?

Kör med MSI Afterburner med 106% powerlimit.

3dmark Firestirke

Du är inte stabil helt enkelt. Dra upp volten eller dra ner klocken.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Notanitguy:

Hej jag har ett problem och undrar om någon vart med om samma.? De är så att när jag ska överklocka mitt grafikkort i evga precisionx och ställer in clockspeeden på t.ex 1316mhz sen när jag går in i benchmark programmet har testat 2 olika, (ungine heaven och ungine valley) så står clockspeeden på 1531mhz istället, de är precis som att benchmark pressar upp speeden mer än jag ställt in de på. Någon som vet varför de blir så eller vart med om samma? Grafikkortet är ett Gtx 980 TI hybrid från evga. Tacksam för hjälp

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t35.0-12/10252820_10153352042252075_1078225229_o.jpg?oh=5201c45f191ee9c2133fffc93737514c&oe=56717A39

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/12394453_10153352042402075_519494132_o.jpg?oh=92b4010ded596136f763ef864c67c77e&oe=56718365

Som ni ser så stämmer dom inte alls överens och det är väldigt jobbigt då jag inte kan testa om jag kan få en stabil överklock eller inte när benchmarken pressar upp den skyhögt. Så vore tacksam för hjälp om de finns någon inställning eller om de bara är jag som är helt retard?

OBS! ASIC QUALITY 65.3% om det är till någon hjälp.

Mitt gamla 970 visade 1644mhz i Heaven, medans GPUZ visade 1580mhz.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag går i tankarna om att uppgradera mitt grafikkort och det passar ju bra nu när "The Division" ingår i Nvidias kampanj, men eftersom jag är extrem när det gäller att spara på ekonomin så funderar jag vad det egentligen är för skillnad på dessa två kort?

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II HDMI DP 2xDVI 4GB
och
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB

Om det enbart är att det ena är överklockat från fabrik så borde det väl inte vara någon större problem att helt enkelt klocka det billigare alternativet till samma frekvens?

Tack på förhand

EDIT: såg nu att priserna inte riktigt stämde så det spelar nog ingen roll.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Skrivet av Notanitguy:

Hej jag har ett problem och undrar om någon vart med om samma.? De är så att när jag ska överklocka mitt grafikkort i evga precisionx och ställer in clockspeeden på t.ex 1316mhz sen när jag går in i benchmark programmet har testat 2 olika, (ungine heaven och ungine valley) så står clockspeeden på 1531mhz istället, de är precis som att benchmark pressar upp speeden mer än jag ställt in de på. Någon som vet varför de blir så eller vart med om samma? Grafikkortet är ett Gtx 980 TI hybrid från evga. Tacksam för hjälp

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t35.0-12/10252820_10153352042252075_1078225229_o.jpg?oh=5201c45f191ee9c2133fffc93737514c&oe=56717A39

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/12394453_10153352042402075_519494132_o.jpg?oh=92b4010ded596136f763ef864c67c77e&oe=56718365

Som ni ser så stämmer dom inte alls överens och det är väldigt jobbigt då jag inte kan testa om jag kan få en stabil överklock eller inte när benchmarken pressar upp den skyhögt. Så vore tacksam för hjälp om de finns någon inställning eller om de bara är jag som är helt retard?

OBS! ASIC QUALITY 65.3% om det är till någon hjälp.

@Notanitguy:

Clocken du sätter i Evga X lr MSi Afterburner är den clocken som är men du har även en clock som heter BoostClock Dvs att när du kör 3D program så kommer kortet att automatiskt överklocka sig själv, det ända sättet att slippa boostClock e att flasha ett "nytt" bios på kortet och det är en annan femma (om du vill veta mer om det så hör av dig)

Sen kan du ju ladda ner GPU-Z där ser du bla va Clocken du ställt in ligger på, och va clocken blir när Boost kickar in

https://www.techpowerup.com/gpuz/

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Hallå!

Jag går i tankarna om att uppgradera mitt grafikkort och det passar ju bra nu när "The Division" ingår i Nvidias kampanj, men eftersom jag är extrem när det gäller att spara på ekonomin så funderar jag vad det egentligen är för skillnad på dessa två kort?

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II HDMI DP 2xDVI 4GB
och
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB

Om det enbart är att det ena är överklockat från fabrik så borde det väl inte vara någon större problem att helt enkelt klocka det billigare alternativet till samma frekvens?

Tack på förhand

EDIT: såg nu att priserna inte riktigt stämde så det spelar nog ingen roll.

Det ena e överclockat direkt ur lådan och i 60-70% av fallen en "bättre" batch av dom korten, men annars e dom helt lika skulle jag tro, har inte varit inne på Asus hemsida och kollat speccsen men om du e osäker så gå in på asus hemsida och kolla.

/David

Permalänk

@erssn:

Gå in här så får du garanterat reda på det du undrar lr hittar ettt bios lr nån som kan göra ett åt dig

http://www.overclock.net/t/1396319/official-gtx-770-owners-cl...

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow1980:

Det ena e överclockat direkt ur lådan och i 60-70% av fallen en "bättre" batch av dom korten, men annars e dom helt lika skulle jag tro, har inte varit inne på Asus hemsida och kollat speccsen men om du e osäker så gå in på asus hemsida och kolla.

/David

Ja men precis, då om den nu hade kostat 3000kr jämfört med den överklockade på 3500+kr så hade man lika gärna kunnat köpa den billigare och klocka själv.

Thanks

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Lite osäker på vad normen för validering av överklocken är här men lekte lite med min 980Ti. Första försöket till att överklocka något överhuvudutaget så vet inte hur bra det blev

I firestrike fick jag 16639 poäng. Lekte i huvudsak med core clock och memory clock, då jag inte tänker riskera skada med core voltage.

http://i.imgur.com/ajZdLHH.jpg

Här är även GPU-Z Validerings länken.
http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=3fecm

På Gpu-z valederings länk så står di clock på 1261mhz ?

Vilket 980Ti kort har du? Validering av en OC gör man best med att köra Unigine Heaven med allt på max, när jag testar mina OC:s så brukar jag ställa in Core/Mem på det jag vill ha och sen kör Heaven och låta det gå i 1min medans jag kollar att det inte blir nå lag lr artefakter, sen höjer jag tills jag e nöjd, då låter jag Heaven gå under natten och om det inte crashat nästa dag så anser jag att det är en stabil clock. FireStrik e ett program för att mäta hur "bra" dator och grafikkort du har men har inte mycket med stabilitet att göra.

/David

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Ja men precis, då om den nu hade kostat 3000kr jämfört med den överklockade på 3500+kr så hade man lika gärna kunnat köpa den billigare och klocka själv.

Thanks

Ja precis, om man inte vill betala lite mer för att ha en större chans att få ett bra kort

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow1980:

Ja precis, om man inte vill betala lite mer för att ha en större chans att få ett bra kort

/David

Hittade ett EVGA GeForce GTX 970 4GB hos Komplett, så om de bara har "The Division" kampanjen (som de borde då det är ett Nvidia) så kan jag köpa det istället

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Hittade ett EVGA GeForce GTX 970 4GB hos Komplett, så om de bara har "The Division" kampanjen (som de borde då det är ett Nvidia) så kan jag köpa det istället

Jag har ett 980Ti sc+ med samma kylare som det är på den (acx2.0) och den e grym, hade samma på mitt vanliga 980.
Enligt min mening (och dom flesta andra) så är EVGA det bästa du kan köpa i grafikkorts väg, synd bara att deras OC program e skit.

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow1980:

Jag har ett 980Ti sc+ med samma kylare som det är på den (acx2.0) och den e grym, hade samma på mitt vanliga 980.
Enligt min mening (och dom flesta andra) så är EVGA det bästa du kan köpa i grafikkorts väg, synd bara att deras OC program e skit.

/David

Det var en kampanj som bara gällde i 12tim men jag har pratat med dom om det och jag kan få köpa ett EVGA GTX970 ssc acx 2.0 för 3179kr men jag skulle nog helst vilja ha ett ASUS eller MSI känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Det var en kampanj som bara gällde i 12tim men jag har pratat med dom om det och jag kan få köpa ett EVGA GTX970 ssc acx 2.0 för 3179kr men jag skulle nog helst vilja ha ett ASUS eller MSI känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle du vilja ha ett ASUS lr MSI istället för ett EvGA? Vet du nått ingen annan vet om grafik kort lr

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har säkra siffror på hur mycket jag kan överclocka mitt gtx 770 gigabyte windforce 4gb kort? Använder mig av Evga precision jag har tidigare aldrig överclocka provade som hastigast tidigare innan jobbet första gången gick det bra andra gången så kraschade drivrutinen

Så någon med säkra siffror som kanske kan dela med sig? vill gärna kräma ur det som går innan pascal så The division flyter på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dlin89:

Är det någon här som har säkra siffror på hur mycket jag kan överclocka mitt gtx 770 gigabyte windforce 4gb kort? Använder mig av Evga precision jag har tidigare aldrig överclocka provade som hastigast tidigare innan jobbet första gången gick det bra andra gången så kraschade drivrutinen

Så någon med säkra siffror som kanske kan dela med sig? vill gärna kräma ur det som går innan pascal så The division flyter på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga "säkra siffror" tyvär, det är silicon lotteriet som gäller, du kan ha fått ett bra kort lr ett mindre bra kort, men du måste själv testa vad just ditt kort klarar.
Fast å andra sidan om du vill ha en säker OC av ditt kort så höj GPU:n med 100Mhz och Minnet med 100Mhz, det kan jag garantera e en säker siffra men inte mycket till OC
Du måste själv pröva dig fram för att se vad just ditt kort klarar.
Har du frågor och så om OC av grafikkort lr annan OC oxå, så skicka mig ett PM.

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow1980:

Det finns inga "säkra siffror" tyvär, det är silicon lotteriet som gäller, du kan ha fått ett bra kort lr ett mindre bra kort, men du måste själv testa vad just ditt kort klarar.
Fast å andra sidan om du vill ha en säker OC av ditt kort så höj GPU:n med 100Mhz och Minnet med 100Mhz, det kan jag garantera e en säker siffra men inte mycket till OC
Du måste själv pröva dig fram för att se vad just ditt kort klarar.
Har du frågor och så om OC av grafikkort lr annan OC oxå, så skicka mig ett PM.

/David

Okey tack så mycket jag ska prova mig fram lite i helgen så får jag se hur det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey tack så mycket jag ska prova mig fram lite i helgen så får jag se hur det går

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gick det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: jag lyckades clocka typ 50 MHz innan drivrutinen började krascha :(..

Väntar på ett gtx 980 ti från msi som kommer till veckan istället. Köpte mig en Asus rog Swift 1440p som jag vill kunna utnyttja. Frågan kvarstår dock hur jag ska få ut så mycket som möjligt ur 980ti utan att riskera kortet hehe.

Permalänk
Medlem

Jag gick på att överklocka mitt 780 classy igen och upptäckte att jag måste ha det sämsta kortet på hela jorden, den klarar bara +80Mhz, över det så blir det massa fel och skit. Någon som har haft samma otur som jag med något av de nya korten?

Visa signatur

En dator