Hjälp med en programmeringsuppgift

Permalänk
Inaktiv

Hjälp med en programmeringsuppgift

Hej. Har en fråga om någon skulle kunna hjälpa mig och lösa en uppgift? Nej det är ingen läxa utan jag vill försöka lära mig men känner att jag har lite svårt för att komma igång med att skriva rent ett nytt program utifrån en uppgift... Så om någon skulle kunna hjälpa mig lite på traven på något sätt , skulle uppskattas!

Metoden heltal tar emot två heltal, och skriver ut alla heltal mellan de angivna heltalen (inklusive dessa heltal).

I metoden main matas två heltal in och metoden heltal anropas med de inmatade värdena som argument. Sedan ska två nya heltal matas in och metoden heltal anropas på nytt.

Skapa ett program som består av metoden main och metoden heltal.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte hjälpa dig helt och hållet men kan ge dig ett exempel kort:

int heltal(heltal1, heltal2) { // skriv vad som händer med heltal1 och heltal2, som metoden heltal tar emot. T.ex: int summa = heltal1 + heltal2; std::cout << summa << std::endl; return summa; // returnera summan } main() { ... int heltal1 = 5; int heltal2 = 8; heltal(heltal1, heltal2) // metoden heltal anropas, som returnerar här summa och skriver även ut den ... }

Vad är det för programmeringsspråk för övrigt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

börja med att skriva vilket språk du jobbar i så kommer du få mer exakt svar. sedan skriv in den kod du har nu så vi kan se den. slutligen försök beskriva vart exakt du fastnar. ingen ide att du får en färdig lösning av någon härifrån. då kommer du inte lära dig något

Permalänk
Legendarisk

*** Var snälla och posta inte kompletta, oförklarade lösningar på den här typen av frågor. Tråd rensad. ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Du ska jag skriva ett svar helt utan kod!

1. Deklarera de variabler du ska använda för indata

2. i main ber du användaren mata in uppgifterna

3. Skicka variablerna som parametrar till din metod för uträkning(anropa såhär: uträkning(dina parametrar)

Se till så att du använder & skickar med rätt datatyp när du anropar din metod.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Inaktiv

@Icte: Programmering i java, netbeans

Kan inte riktigt det du skrev: std cout::std

Permalänk
Medlem

@walkinpark Det är ett kommando i C++ för att skriva ut det som finns mellan << tecknen. Motsvarande i Java skulle jag nog tro är System.out.print():

http://stackoverflow.com/questions/17121311/how-does-system-o...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

main ska endast innehålla vad de båda heltalen är och metodens "ivägskickning"
main(heltal1,heltal2){}

heltal ska ta emot två tal och sen i tex en while sats skriva ut alla tal emellan
function heltal(heltal1,heltal2){
num=heltal1+1
while(num<heltal2){
print num
num++
}
}

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Ordnade programmet. tack för responsen!

kan lockas