IBM PS/2 Model 50/70 värde?

Permalänk
Medlem

IBM PS/2 Model 50/70 värde?

Hallå. har en gammal IBM PS/2 Model 50/70 som nästan är 27år gammal. Finns inte många var av denna modell. Är nästan komplett, enda som saknas är original musen utöver det finns allt. Den är i fullt fungerande skick och har även gamla spel på den. Har kollat lite på nätet och dessa går från 4 tusen upp till 8-9 tusen kr , men det är ebay, Vad är denna värd för ev "svensk" samlare idag?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk

Datorn kanske några hundralappar. Tangentbordet upp till 700 om det är noga rengjort, komplett och fungerar felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid-Snake:

Hallå. har en gammal IBM PS/2 Model 50/70 som nästan är 27år gammal. Finns inte många var av denna modell. Är nästan komplett, enda som saknas är original musen utöver det finns allt. Den är i fullt fungerande skick och har även gamla spel på den. Har kollat lite på nätet och dessa går från 4 tusen upp till 8-9 tusen kr , men det är ebay, Vad är denna värd för ev "svensk" samlare idag?

http://www.cpu-galaxy.at/complete_systems/IBM_PS2_model50Z_8550/IBM_PS2_Model50Z_8550.jpg

Fet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt stor skillnad på 50 och 70, vilken är det du har och vilken bestyckning. Jag kanske har en sån mus liggandes någonstans..

Tycker INTE du skall sälja den i delar, absolut som ett set !

Har många minnen av PS/2, datorer som på många sätt var före sin tid !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

oh fan inte mer än några hundra :/ den är i väl fungerande skick och ja lira lite lemmings och ski or die nyligen haha sköna minnen..

Det står type 8550 bak på maskinen så de blir då 50 versionen.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Det finns en 50z som har snabbare minnen, det är inte ett z på din ?

Dessa diskar är väl också rätt sköra, rekommenderar starkt att du använder ett program för att parkera disken innan du stänger av maskinen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat eBay, men skulle misstänka att det du sett är Buy It Now-priser, dvs säljaren sätter sitt eget pris som de är beredda att släppa den för. Det är ju inte alls samma sak som värde, alltså vad köpare (helst plural) skulle vara beredda att betala. Jag har inte koll på eBays avgiftsstruktur, men misstänker att kostnaden för att lista saker är såpass låg att det är värt att ha ett "skyltfönster" med priser man hoppas att någon nappar på. Som jämförelse har Tradera vad jag vet ingen listningsavgift, utan istället osåltavgifter som triggar igång först när man har en massa osålda varor varje månad, vilket i praktiken innebär att har man max 50-70 prylar till salu kan man lista dem på Tradera till hur höga priser som helst, utan att betala en krona för exponeringen tills den dagen någon klickar på "Köp nu".

Dock skulle jag mena att en PS/2 är värd lite mer än "några hundralappar", snarare runt en femhundring, faktiskt kanske närmare tusenlappen med bildskärm. Tangentborden är som sagt eftertraktade, så i paket dras ju värdet upp tack vare det.

Permalänk
Medlem

Just mod 50 är sanslöst trög, har en udda hårddisk som är skör och inte helt lätt att ersätta samt hårdvara som är minst sagt egen, så som retromaskin är den lite besvärlig om man inte är insnöad på PS/2. Däremot en riktigt trevlig maskin för att köra gamla 286 spel på.. Har haft ett par stycken mod 50.

Jag tror också att man bör begära minst 500 spänn för en komplett, men själv hade jag inte gett en tusenlapp, då jag hellre hade köpt någon av de BETYDLIGT vassare PS/2:or som finns.
( 32 bit 386or med ljudkort (hittar man inte så lätt till MCA), CD-ROM, kanske t o m ett XGA-graffe)

Men det finns säkert de som ger en tusenlapp också PS/2 nördar brukar nog betala rätt bra, har jag fått för mig..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Update : Såhär 1år senare så står den fortfarande kvar i garderoben hehe. Dock kom jag på att jag nog kastat tangentbordet och musen för många herrans år sen :/ för jag vet att jag köpte den komplett år 1999.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Har du kvar den? Letar efter sån här burk