Varför säljer de stora svenska återförsäljarna inte G.skill DDR4 Ram?

Permalänk
Medlem

Varför säljer de stora svenska återförsäljarna inte G.skill DDR4 Ram?

Ja, frågan är i titeln. Kikar man på t.ex Toms Hardware eller andra sidor så gillar de ju verkligen G.skill ram, ger dom ofta väldigt bra betyg och rekommenderar dom starkt. Kikar man däremot på de stora konsumentinriktade butikerna i sverige, t.ex webhallen, inet, dustin osv så är det bara webhallen som kör g.skill, och då även ett bra begränsat utbud.

Någon som vet varför?

Notering: Ja, jag vill köpa G.skill DDR4 minnen, men vill inte handla utav proshop då jag hört blandade rykten, samt att de är baserade i danmark. Jag vill heller inte handla från t.ex Liontech då jag inte känner till företaget särskilt mycket och de har väldigt blandade betyg på t.ex Prisjakt.

§3.1
Permalänk
Medlem

@Chrisism8:

Vi kan börja med att Sverige är en fläck på kartan med 10 miljoner invånare

Vill du ha det bästa, största, senaste till bästa priserna får du flytta till USA (och förmodligen ha Trump som president).

Permalänk
Medlem

Proshop = helt ok. Har köpt en del från dem och hanterat två RMA/returer.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@CFSsss

Ditt argument är ju dock ganska knasigt. Jag kan förstå ifall ett företag inte försöker sälja till Sverige, t.ex att de inte har några säljkanaler eller sammarbetspartners. Men i de fallen så finns ju inte märket alls i landet, alternativt gråimporteras det av något företag. G.skill har ju uppenbarligen säljkaneler in i Sverige då Webhallen samt Liontech saluför dom. Så frågan är ju varför inte de stora aktörerna väljer att köpa in G.skill?

@Obsidian

Kanske värt att ta sig en funderare över dom då. I värsta fall är det ju inga jättestora pengar, men det hade varit smidigare med svenska aktörer. Tack för tipset dock

Permalänk
Medlem

Sitter o kollar på RAM jag med, håller på med ett i7 6700k bygge.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:

Starta eget databolag, ta in g.skill. Det är en fri marknad

Men 99.9% av svenskarna bryr sig inte om vilket ram det sitter i datorn, det är en mindre marknad än du tror.

Permalänk
Medlem

Komplett säljer faktiskt en del G Skill, men av någon orsak, så nämns aldrig Komplett hos Prisjakt (den som vet varför, får en cyberkaka ).
Använd G Skill som sökord på dessa ställen.

Sen finns det en på Techsweden (här med förmodligen) som jag köpt högt specade G Skill DDR 3 utav ett par ggr till billigt pris, det är en av klocknings eliten här i Sverige som verkar ha riktigt bra kontakter med G Skill.
Har tyvärr glömt nicket på honom, men släng in en köpes annons där, så kanske du får napp.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Amazon.de säljer mycket g.skill också. Kika där om du vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Ja, frågan är i titeln. Kikar man på t.ex Toms Hardware eller andra sidor så gillar de ju verkligen G.skill ram, ger dom ofta väldigt bra betyg och rekommenderar dom starkt. Kikar man däremot på de stora konsumentinriktade butikerna i sverige, t.ex webhallen, inet, dustin osv så är det bara webhallen som kör g.skill, och då även ett bra begränsat utbud.

Någon som vet varför?

Notering: Ja, jag vill köpa G.skill DDR4 minnen, men vill inte handla utav proshop då jag hört blandade rykten, samt att de är baserade i danmark. Jag vill heller inte handla från t.ex Liontech då jag inte känner till företaget särskilt mycket och de har väldigt blandade betyg på t.ex Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=2111&c=1790

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Komplett säljer faktiskt en del G Skill, men av någon orsak, så nämns aldrig Komplett hos Prisjakt (den som vet varför, får en cyberkaka ).
Använd G Skill som sökord på dessa ställen.

Sen finns det en på Techsweden (här med förmodligen) som jag köpt högt specade G Skill DDR 3 utav ett par ggr till billigt pris, det är en av klocknings eliten här i Sverige som verkar ha riktigt bra kontakter med G Skill.
Har tyvärr glömt nicket på honom, men släng in en köpes annons där, så kanske du får napp.

Testade att söka på G.skill på komplett. Fick tyvärr inga träffar =( Testade att bläddra i DDR4 kategorin också, men inga utslag =(

Permalänk
Medlem

Inget riktigt svar på din fråga men jag har enbart kört G.skill i alla mina byggen sen 2005 och har aldrig haft något problem med något av dem. G.skill brukar ta ut svängarna lite mer och har en hel del lite roligare minnen i sortimentet som använder ICs som orkar med lite överklockning även i det lite lägre prissegmentet. Vet att kylning.com hade G.skill för en herrans massa år sedan och efter att kylning.com lade verksamheten på hyllan har jag köpt mina minnen från https://www.memoryc.com/

Permalänk
Medlem

Kan nog vara att svenska konsumenter föredrar Corsair och Kingston därav tar datorbutikerna mest in av dessa minnen för att inte ha massvis av olika minnen på lager

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast

Det är med all sannolikhet avtal mellan återförsäljare och stora aktörer som Corsair som hindrar tillverkare som G.Skill, Team Xtreem m. fl. att komma in på marknaden i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Testade att söka på G.skill på komplett. Fick tyvärr inga träffar =( Testade att bläddra i DDR4 kategorin också, men inga utslag =(

Märkligt, när jag tittade igår såg jag flera och inga nu?

Webhallen har iallafall. Bäst jag länkar innan de med "försvinner"
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/minnen/ddr4/?...

Ett annat tips är att googla *tillverkarens* artikelnummer om du läser tex en recension, där kan du få info om mer rec och affärer som säljer dessa.

Står inte detta klart och tydligt i den recensionen tillsammans med övrig info, så brukar du kunna se numret på bild på minnena och den lilla klisterlapp som brukar sitta på.
Eller så kikar du i recension efter tex Cpu-Z och memory tabben där. Här ser du G Skill`s modellnummer på bilden längst ner.
http://www.guru3d.com/articles_pages/g_skill_tridentz_3200_mh...

Att googla artikelnummer eller använda sig utav Cpu-Z och liknande info program, gäller även annan hårdvara.
Säg att du köper ett par minnen efter bara vad säljaren säger. Är det de snabba du ville ha? Vill du ha mer info?
Etc. Kolla upp dom i något infoprogram och googla numret.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Komplett säljer faktiskt en del G Skill, men av någon orsak, så nämns aldrig Komplett hos Prisjakt (den som vet varför, får en cyberkaka ).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039928

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ser man på Komplett finns med här.
Fast varför du länkar ett Asus gkort när tråden handlar om G skills minnen, verkar lite onödigt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag troligen aldrig kommer köpa Corsair igen. För mig och kompisar har det gått åt några minnes sticker. Medans Kingston, G.skill, Averix och Crucial har det aldrig varit några problem med för någon jag känner. Jo och även Samsung har än så länge klarat sig.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ser man på Komplett finns med här.
Fast varför du länkar ett Asus gkort när tråden handlar om G skills minnen, verkar lite onödigt.

"så nämns aldrig Komplett hos Prisjakt"

tolkade de som att de aldrig syns någonstans

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Chrisism8:

Vi kan börja med att Sverige är en fläck på kartan med 10 miljoner invånare

Vill du ha det bästa, största, senaste till bästa priserna får du flytta till USA (och förmodligen ha Trump som president).

Nja, sanning med modifikation.

ASUS och t.ex Gigabyte har fokuserat ENORMT på Sverige senaste tiden, just då vi är det "tekniska" landet i Skandinavien och med bra löner och högt intresse så köper vi en jävla massa komponenter

Men G-skill har väl aldrig fått någon större fot i Sverige...olikt t.ex Corsair och senare Kingston

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Finns ett antal G.Skill DDR4 produkter på Webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/minnen/ddr4/?...

Räcker inte det?

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller Komplett så borde det inte vara svårare att kontakta deras kundtjänst och fråga om de inte tänkt plocka in den produkt det gäller. Har fungerat helt okej för mig förut när jag sökt någon produkt som inte finns i Svensk handel iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Kan bara säga att jag troligen aldrig kommer köpa Corsair igen. För mig och kompisar har det gått åt några minnes sticker. Medans Kingston, G.skill, Averix och Crucial har det aldrig varit några problem med för någon jag känner. Jo och även Samsung har än så länge klarat sig.

Kan säkert vara så med tur och otur, men det finns ju bara ett fåtal fabriker/tillverkare som gör själva chippen.
( Förr var det namn som Hynix, Samsung, Micron med flera ) vilket innebär att de flesta chipsen säljs till flera olika, tex Corsair gör väl inga egna minnesmoduler utan köper in dessa, antagligen med kylflänsar och tom Corsairlogga. Jämför Tex med Asus Gkort med Nividia/Amd gpu.

http://www.directindustry.com/industrial-manufacturer/ddr-mem...

Tittar du noga på minnena, så kan du se namnet/numret på själva chipsen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om att det bara finns ett fåtal tillverkare för själva minnes chipen. Men Problemet kan väll vara själva pcb som ett exempel?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Jag är fullt medveten om att det bara finns ett fåtal tillverkare för själva minnes chipen. Men Problemet kan väll vara själva pcb som ett exempel?

Jodå, jag känner igen ditt nick både härifrån och annorstädes sedan länge och vet att du kan en hel del.
Tvekade faktiskt att skriva det inlägget, gjorde det ändå, kanske mest för att sprida info och undvika att tråden blir en fanboy tråd typ Amd/Nvidia.

Chipsen sitter väl redan på pcb´n när de skeppas ifrån fabrik, så jag lutar mer åt tur/otur för dig, men de större köparna kan beställa att minnena skall vara specade si eller så, så kanske de även kan påverka kvaliteten med och köpa chips gjorda utav billigare wafers och sälja minnen med samma spec som andra använder bättre och dyrare chips, men då spekulerar jag bara.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Finns ett antal G.Skill DDR4 produkter på Webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/minnen/ddr4/?...

Räcker inte det?

Ja, jag har ju sett det också. Nu har de tyvärr inte de minnen som jag är ute efter, eller den serien jag är ute efter rättare sagt oturligt nog =(. Jag uppskattar absolut alla i tråden som försökt hjälpa mig att hitta bra återförsäljare av G.Skill, och jag har nog fått alla bra förslag som jag behöver. Får helt enkelt hålla utkik ifall läget ändrar sig, köpa dom från proshop alternativt ta och köpa ett annat märke.

Sitter tyvärr i läget där estitiken är ganska viktigt, vill att minnena passar in bra i builden. Samtidigt är jag ute efter 3000+ mhz minnen så det begränsar ju urvalet en hel del

Tack för hjälpen och åsikterna, ni alla som deltagit i tråden!

/Chris

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Obsidian:

Proshop = helt ok. Har köpt en del från dem och hanterat två RMA/returer.

Du är väl den enda isf.