Moderkortets Mikrofoningång vs externt ljudkorts mikrofoningång

Permalänk

Moderkortets Mikrofoningång vs externt ljudkorts mikrofoningång

Hallå alla Sweclockers!

Har en fråga angående kvaliteten på den inbyggda mikrofoningången på moderkort (i mitt fall asus z87-a) vs mikrofoningångarna på interna/externa ljudkort man kan köpa
Funderar på att införskaffa en Antlion modmic v4 för att fästa på mina hörlurar, men har märkt att kvaliteten skiftar väldigt mycket beroende på vart man använder mikrofonen (laptop,zoomH1/H5,kamera osv..)

Så då undrar jag om man får märkbart bättre ljud från den mikrofonen med ett nytt ljudkort än från vad jag skulle få från mitt moderkort
Kan även nämna att mina vänner i Skype inte märkte någon direkt skillnad när jag hade en videomic pro inkopplad vs ljudet från Appel lurarna som följer med iPhonen, så misstänker att moderkortets mikrofoningång inte är den bästa?

Och en sista fråga, vad skulle ni rekommendera, att skaffa modmic v4 + ett ljudkort vs att köpa Blue Yeti eller liknande

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkort spänner över ett stort kvalitesområde och ett bra ljudkort är definitivt bättre än det integrerade på moderkortet men ett enkelt ljudkort kanske bara är lika bra, ett ljudkort lär hursomhelst inte vara sämre än det integrerade ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ljudkort spänner över ett stort kvalitesområde och ett bra ljudkort är definitivt bättre än det integrerade på moderkortet men ett enkelt ljudkort kanske bara är lika bra, ett ljudkort lär hursomhelst inte vara sämre än det integrerade ljudet.

Tack för snabbt svar!
Vilket av dessa alternativen tror du man får bäst kvalitet med till Skypesamtal?
Antlion Modmic v4 + ljudkort
Vs
Blue Yeti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Både uppspelning och inspelning så anser jag att man ska börja med kringutrustningen och utvärdera. Modmic v4 är bra för simpel chatt etc och realteks krets kommer räcka fint för den. En Blue Yeti har dock en integrerad krets och ansluts med USB. En inbyggd ADC alltså. Så kör på en modmic och strunta i ljudkortet om skype är det som du använder mic till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Både uppspelning och inspelning så anser jag att man ska börja med kringutrustningen och utvärdera. Modmic v4 är bra för simpel chatt etc och realteks krets kommer räcka fint för den. En Blue Yeti har dock en integrerad krets och ansluts med USB. En inbyggd ADC alltså. Så kör på en modmic och strunta i ljudkortet om skype är det som du använder mic till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!
Hmm.. Får tänka lite på saken tror jag, men känns som kvaliteten är bättre från Blue Yeti.

Btw äger en Zoom h5 recorder, man kan använda den som "audio interface" står det. Vet du om det är möjligt att använda den som mikrofon till Skype? Och hur man i så fall bär sej åt för att få det att fungera?

Permalänk

Okej en liten uppdatering, lyckades använda min Zoom h5 som mikrofon till Skype och datorn. Så kommer antagligen inte köpa någon ny mik på ett tag då kvalitén på h5 är riktigt bra!

Så kanske blir att man endast köper ett ljudkort till datorn.
Någon som har erfarenhet om det är stor skillnad i ljudkvalitén mellan det inbyggda och ett nytt internt/externt ljudkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheGoProLover:

Okej en liten uppdatering, lyckades använda min Zoom h5 som mikrofon till Skype och datorn. Så kommer antagligen inte köpa någon ny mik på ett tag då kvalitén på h5 är riktigt bra!

Så kanske blir att man endast köper ett ljudkort till datorn.
Någon som har erfarenhet om det är stor skillnad i ljudkvalitén mellan det inbyggda och ett nytt internt/externt ljudkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på hur du kombinerar delar, moderkorten varierar mellan dåligt till rätt bra och ljudkort från hyfsat till extremt bra, att jämföra olika moderkort med ett ljudkort för 50 kr eller 50 000 kr innebär rätt stora skillnader i vad man kan förvänta sig och vad man får.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur du kombinerar delar, moderkorten varierar mellan dåligt till rätt bra och ljudkort från hyfsat till extremt bra, att jämföra olika moderkort med ett ljudkort för 50 kr eller 50 000 kr innebär rätt stora skillnader i vad man kan förvänta sig och vad man får.

Ja det är ju klart att man förväntar sig olika beroende på pris, men för säg ca 800kr, får man en märkbar skillnad för den summan (jämfört med realtek HD eller vad det nu heter), eller är det så pass liten skillnad att det inte är värt att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheGoProLover:

Ja det är ju klart att man förväntar sig olika beroende på pris, men för säg ca 800kr, får man en märkbar skillnad för den summan (jämfört med realtek HD eller vad det nu heter), eller är det så pass liten skillnad att det inte är värt att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

För så lite pengar är det svårt att säga nått säkert, De bästa integrerade ljudkorten är rätt så bra om datorn är konfad så den inte ger störningar tex genom att den är felaktigt jordad, det som troligen skiljer är däremot utimpedansen, många ljudkort har ju hörlursförstärkare vilket få moderkort har men å andra sidan så spelar hörlursförstärkaren ingen roll alls om man ska driva en linjeingång med högre impedans som en aktiv högtalare eller nån annan förstärkare men den kan göra stor skillnad om man ska driva ett par hörlurar eller ett headset direkt utan en separat hörlursförstärkare.

Ljudkortet är alltså tekniskt sett bättre men det är inte alla som använder det på ett sätt som gör hörbar skillnad och gör man inte det så är det bättre att använda de pengarna till annat.
Om man specifik ser på mikrofoningångar så kommer väl den stora tekniska skillnaden mellan de som kan hantera kondensatormikrofoner eller inte, dvs har det fantommatning eller inte ? Har man fantommatning så kan man välja o vraka bland nästan alla mikrofoner på marknaden och det kan ju vara trevligt om man behöver en bättre mikrofon tex för att spela in sång/musik eller vill ha bättre ljud på speakerprat till sina videos.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.