Permalänk
Medlem

@jussit
Det vågar jag inte svara på då jag aldrig har prova de.

BTW, Kjell & Company‎ har gjort smidigt "komma igång" guide för Raspberry pi.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@jussit
Det vågar jag inte svara på då jag aldrig har prova de.

BTW, Kjell & Company‎ har gjort smidigt "komma igång" guide för Raspberry pi.

Shit, Kjelle imponerar big time, det vart ju inte bara ett "komma igång" guide...utan även ett färdigt paket, med allt som behövs och ett förinstallerat kodi på minnet

Varför fanns inte det när jag köpte min paj2:a

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag planerar ett nytt RPi-projekt, men jag har lite frågor och funderingar innan jag börjar på allvar. Det här ska den kunna göra:

  • Röstkommando - all interaktion kommer vara via röst

  • Ansiktsigenkänning - registrerade användare ska få personaliserad information

  • Sleep mode - måste kunna stänga ner skärm och så mycket annat som går vid inaktivitet

  • Rörelsedetektion - ingen rörelse = ingen aktivitet

Jag har redan fixat kod för röstkommando, och testat det på min Ubuntu laptop. Jag behöver en mikrofon till RPi för att testa där. USB mikrofon borde funka, men finns det smartare alternativ? Tips?

Jag har jobbat med ansiktsigenkänning förut så det kommer nog funka. Däremot behöver jag en kamera till RPi'n. Här står valet mellan RPi's officiella kamera som ansluts direkt på kortet, och en USB webcam. Vad säger ni?

Det finns några anledningar till att jag vill stänga ned vid inaktivitet. En är att inte slösa energi, skärmen drar en del om den står på dygnet runt. En annan är privatliv, om jag har öppen mikrofon kanal och webcam med tillgång till internet känns det som att jag gör mig till en kul person att hacka...

Vad gäller rörelsedetektion kan jag tänka mig på varianter.
1. Låt kameran sköta det själv. Jag har testat Motion på min laptop och det funkar utmärkt, men innebär att kameran alltid är igång.
2. Använd en passiv IR-sensor, som triggar kameran, mikrofonen och skärmen att gå igång. Ungefär såhär: https://www.raspberrypi.org/learning/parent-detector/

Vad jag än gör ska alla komponenter vara så diskreta som möjligt, helst gömda bakom skärmen eller dylikt. Så alternativen är

  1. USB webcam med inbyggd mikrofon (+ passiv IR?)

  2. RPi kamera + mikrofon (USB/onboard?) (+ passiv IR?)

Vad tror ni? Enklast, billigast, snyggast?

Permalänk

Det finns en bra lista över usb-minnen som folk har testat, om dom fungerar eller inte.
Jag tycks inte kommapå rätt sökord för att finna den länken, någon som är bussig och kan nämna den igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Det finns en bra lista över usb-minnen som folk har testat, om dom fungerar eller inte.
Jag tycks inte kommapå rätt sökord för att finna den länken, någon som är bussig och kan nämna den igen?

http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hur stort minneskort bör man sikta på att köpa till? Funderar på att köra Openelec med kodi och bara ha den till att streama från NASen. Räcker 8GB gott och väl är det lika bra att ha 16GB till en början iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Hur stort minneskort bör man sikta på att köpa till? Funderar på att köra Openelec med kodi och bara ha den till att streama från NASen. Räcker 8GB gott och väl är det lika bra att ha 16GB till en början iaf?

Tom 4GB räcker och blir över om du inte ska lagra media på det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tom 4GB räcker och blir över om du inte ska lagra media på det.

Gott.tack !
Räcker en 150Mbps wifi adapter till att streama 1080p från NASen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kabel rekommenderas starkt. Har du rätt fysiska förutsättningar med ditt trådlösa nätverk bör det ju räcka eftersom ethernet-porten är 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Kabel rekommenderas starkt. Har du rätt fysiska förutsättningar med ditt trådlösa nätverk bör det ju räcka eftersom ethernet-porten är 100Mbit.

Där sa du nått. Tänkte inte på den slöa porten har inte lust att dra en sladd till övervåningen så ska testa wifi. Borde funka. Min nuvarande Android box löser det ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja brukar det trådlösa funka bra och om du får wifi-adaptern att fungera till rpi:n ska det väl inte vara några problem. I nödfall går det ju med homeplug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Gott.tack !
Räcker en 150Mbps wifi adapter till att streama 1080p från NASen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär inte vara några problem. Nu beror det väl lite på din bit rate på filmerna. Men fram till min gamla CC hade jag en länk hastighet på ca 20 mbit/s vilket funkade hur bra som helst för mina filmer som var i ca 12 mbit/s.

I jämförelse är en riktigt bra BD rulle ca 45 mbit/s.(De flesta är mindre) och youtube filmer i 1080 max 8 mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Hur stort minneskort bör man sikta på att köpa till? Funderar på att köra Openelec med kodi och bara ha den till att streama från NASen. Räcker 8GB gott och väl är det lika bra att ha 16GB till en början iaf?

Jag kör på ett 2GB minne funkar kalas men om du ändå ska köpa är de lika bra att köra på minst 8GB.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har RPI någon wifi hastighets begränsning! Det jag vill säga klara rpi 300Mbit genom wifin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lips74:

Har RPI någon wifi hastighets begränsning! Det jag vill säga klara rpi 300Mbit genom wifin

Det är USB 2.0 som begränsar det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nej en rpi2 klarar inte 300Mbit. Finns dom som testat till exempel usb3 ethernet-adapter (kabel) och kommit upp i 178Mbit (teoretisk hastighet).

Går att läsa om här: http://www.mikronauts.com/raspberry-pi/raspberry-pi-2-nas-exp...

Permalänk
Skrivet av Lips74:

Har RPI någon wifi hastighets begränsning! Det jag vill säga klara rpi 300Mbit genom wifin

Tror inte det, det är nog 108 alternativt 150 Mbit max som gäller, men det är ju gott nog för att strömma rätt fläskiga 1080p filer tvärs igenom huset menar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min Pi 2 idag. La in Rasbian och tightvncserver. Har fått igång både vncserver och testat remote desktop. Båda fungerar till en början men efter en stund tappar jag kontakten. SSH håller i bättre men blir kickad ur det också. Efter att ha expanderat sdkortet så ska man ju starta om också. När jag väljer reboot i menyn eller kör kommandot i terminalen så stängs allt av, men den startar inte igen. Får rycka sladden varje gång, känns inget bra.

Edit. Ok, kan varit jag som tabbade mig. Glömde kolla den gamla mobilladdaren jag använde. Visade sig vara 0.5A....oups.
Men en annan fråga, har problem att få in Kodi i Rasbian. Så jag körde apt-get dist-upgrade. Gick bra till en början och den laddade hem en massa. Men nu har den stått på "Unpacking wolfram-engine (blablabal) over (blablabla) rätt länge. Är detta någon som brukar ta 10min+?

Edit. ca. 30min senare och den tuggar på. Är helt enkelt bara jag som är en otålig jävel. Ska sova på saken så är den nog på banan när jag vaknar imorgon Då gör jag ett nytt försök med Kodi.

Permalänk
Medlem

Någon här som kör Kodi i Rasbian och får det att fungera bra?
Testade att lägga Openelec på ett annat minneskort och det funkade direkt. Hämtade data från NASen och spelade upp utan problem.
När jag gör det i Kodi på Rasbian-kortet så går det däremot inget vidare. Laggar, tappar ljudet och är oanvändbart. Något jag kan göra för att fixa det?
Tacksam för alla förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Någon här som kör Kodi i Rasbian och får det att fungera bra?
Testade att lägga Openelec på ett annat minneskort och det funkade direkt. Hämtade data från NASen och spelade upp utan problem.
När jag gör det i Kodi på Rasbian-kortet så går det däremot inget vidare. Laggar, tappar ljudet och är oanvändbart. Något jag kan göra för att fixa det?
Tacksam för alla förslag.

Jag har kört det utan problem. Eller ja, vissa problem, men absolut inget konsistent.
Det var i somras, med Raspbian Wheezy och instruktioner från denna tråd.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=66&t=10908...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra:
Ok tack ska kika där. Nu följde jag en snubbe på Youtube och körde Jessie och kodi 15 till det. Laggar s*atan och fungerar inget vidare. Lite lustigt då han påstår att det fungerar och flertalet av kommentatorerna också. Känns som att det är antingen någon codec som inte stämmer eller att den inte kan hålla anslutningen mot nasen konstant.

Permalänk
Skrivet av nortish:

@L'ombra:
Ok tack ska kika där. Nu följde jag en snubbe på Youtube och körde Jessie och kodi 15 till det. Laggar s*atan och fungerar inget vidare. Lite lustigt då han påstår att det fungerar och flertalet av kommentatorerna också. Känns som att det är antingen någon codec som inte stämmer eller att den inte kan hålla anslutningen mot nasen konstant.

Förlåt att jag slänger mig in i diskussionen.

Nu var det ett tag sedan jag körde XBMC och Kodi men kör du NFS eller SMB?
Jag upplevde bättre prestanda med NFS än SMB när det begav sig.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Förlåt att jag slänger mig in i diskussionen.

Nu var det ett tag sedan jag körde XBMC och Kodi men kör du NFS eller SMB?
Jag upplevde bättre prestanda med NFS än SMB när det begav sig.

Smb. Aldrig satt mig in i hur man fixar nfs. Kanske är värt att göra nu då..
Men jag har inte haft några problem med smb på min Android box el openelec så i just detta fallet spelar det nog ingen roll.
Alla är välkomna att diskutera, ju fler idéer desto bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nortish: Jag trodde först att du menade att du hade problem med bildflyt. Buffrar filmen vid uppspelning?

Det skiljer en del prestandamässigt mellan smb och nfs och jag har själv haft problem med det här. nfs har mindre overhead vilket gör att man kan pressa genom det där lilla extra som kan behövas på en rpi som ju faktiskt har ganska klen cpu.

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa den nya versionen som släppts. Kan vara ett kul projekt då jag aldrig hållit på med raspberry pi tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Det skiljer en del prestandamässigt mellan smb och nfs och jag har själv haft problem med det här. nfs har mindre overhead vilket gör att man kan pressa genom det där lilla extra som kan behövas på en rpi som ju faktiskt har ganska klen cpu.

Det var nån på OpenELECs forum som körde lite benchmarks och jämförde SMB, FTP och NFS, han kom fram till att NFS var 7,22% snabbare än SMB, alltså inte så stor skillnad.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Eftersom det ligger på gränsen till vad rpi:n klarar av är det ju trots allt ganska viktiga 7,22% skillnad.
Det kan dessutom gå att skrämma upp hastigheten ytterligare lite med nfs om man optimerar sina inställningar lite, till ex skicka större packet med data åt gången.

Det är ju såklart lite individuellt vad man behöver för hastighet men jag brukar ha ganska stor filstorlek på mina filmer så för min del har jag behövt nfs. Jag har dessutom för mig att smb är enkeltrådat medan nfs är flertrådat så en rpi2 gynnas ju då helt klart av nfs.

Permalänk
Medlem

Jag kör SMB och trådat överallt, har inga problem med att spela upp okomprimerade blurayrippar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Jag hade problem med det här som jag löste genom att tweak:a diverse nfs-inställningar innan jag blev nöjd men det var när rpi2:an precis hade släppts på marknaden. Om de problemen inte existerar längre är det ju jättebra.

När man läser om smb så är det enkeltrådat. 1 thread per transfer.

Permalänk
Medlem

@samots mitt problem nu är följande. Jag har ett kort med Rasbian Jessie+Kodi 15.2 och ett kort med Openelec och kodi 15. Osäker på om det är 15.2 el ej. Jag har ändrat till nfs på NASen och satt upp en SQL server. Båda korten har samma advancedsettings.xml och samma sources.xml. Kör gpu_mem=300 på Jessie för det rekommenderade någon tjomme på YT.

Openelec funkar bra efter ändringarna i advancedsettings.

Kodi i Jessie fungerar i princip inte alls. Laggar, vill inte ladda från databasen,fryser i 5-10s. När den väl laddat så vill den ändå inte spela upp något. Samma problem när jag körde utan databasen. Det känns som att antingen fungerar inte wifi uppkopplingen lika bra i Jessie som i OE. Eller så är det något mellan Jessie och kodi som inte jobbar ok i mitt system. Allt är dock nyinstallation och jag har inte ändrat mer än sånt som rekommenderas i guider då jag är ny på Linux och vet bättre än att kladda på saker jag inte förstår

Skickades från m.sweclockers.com