Skrivet av ZaInT:
Nu ska vi inte racka ner på Windows 2000, hade snarare tänkt mig att Skånetrafiken körde ME på allt
Skrivet av Gibbe:
Jag älskar Win2000, och Öresundstågen är en av de bättre datoriserade fordonen som rullar där ute. Skånetrafikens biljettautomater är obeskrivligt efterblivna, en resenärs största fiende.
Vill tillägga att likväl som Win2000 är mitt favvo-OS så tycker jag inte Windows har på järnvägen att göra över huvud taget.
Kan ju inte redigera längre. Var inte gränsen 24 timmar?
Skrivet av ZaInT:
Jag hatade de gamla "dumma" automaterna innerligt men de var ju guld och gröna skogar jämfört med skiten vi har idag.
Vilket summerar Skånetrafiken överhuvudtaget.
Öresundstågen är ju iofs. inte tillhörande Skånetrafiken, förhoppningsvis fungerar de bättre utanför länet än de gör här nere...
Instämmer. Jag tyckte i och för sig om de gamla. De gjorde det de skulle, var rappa och hade raka rör. Visst, de var gamla och slitna och hade svårt att läsa korten emellanåt. De hade slutat underhållas sedan en tid tillbaka då nya höll på att upphandlas. Det är väl den egentliga bristen som jag ser det. Jag kan inte se att nånting har blivit bättre nu. Är man stressad och ska hinna med tåget är man rökt, för minsta lilla feltryck renderar i flera sekunders extra väntetid, ännu värre om man är för snabb, då ballar dessa sattyg ur. Inte ens för rullstolsburna, som man påstår sig tagit hänsyn till, är de bättre, då typsnittet är otydligt och texten för liten i sådan vinkel, och folk pissar i den lågt placerade biljettluckan.
Jag kan säga att storyn är likadan med de nya Pågatågen. Man tyckte det var spännande med något nytt, men när skiten väl kom så saknade man det gamla. De gamla hade, liksom biljettautomaterna, visserligen gammal teknik, men de gjorde vad de skulle och det fungerade.
Förresten, visste du att de nya Pågatågen bara kostar ⅓ per styck mot Öresundstågen? Det är typ anledningen till att de köptes.
Att all teknik ligger på taket har mest att göra med att tillverkaren vill sälja verkstadstimmar. Och så kunde man sälja in det med att de minskar risken för skador (åtminstone i tyska förhållanden, för där kastar man inte cyklar från gångbroar på tåg). Att det är med hänsyn till det "nordiska klimatet" är en ren efterhandskonstruktion, som hönsen och småfurstarna på Skånetrafiken svalde med hull och hår. Det är ju lysande marknadsföring. De nya tågen har dessutom helautomatisk klimatanläggning. Låter ju också skitbra, men den är inte alls dimensionerad för ändamålet och lever sitt helt egna liv utan möjlighet att justera det.
Ja, höns och småfurstar, det är väl den enklaste beskrivningen av det där folket på förvaltningen. Det är misslyckade byråkrater som inte är önskvärda någon annanstans, men välkomnas med öppna armar i politiskt styrd verksamhet. De tror på fullt allvar att de minsann vet bäst om allting, de har bara inte fått chansen att visa det. Skånetrafiken ger dem den chansen, och de skrider till verket. De anser att byråkrater vet bäst och att verksamhetsutövare, särskilt enskilda anställda som jobbar "på golvet", är verksamhetsfientliga.
Antar att du har åkt en del tåg i Skåne eftersom du är bekant med biljettautomaterna. Du har kanske lagt märke till att det är lite "speciell" interiör i de nya Pågatågen för att vara tåg? Det var någon uppblåst designer som hyrts in för dyra pengar som ritat det. Utan kritik och utan hänsyn till funktion förstås. Rullgardinerna, som tillhör tillverkarens designval, går inte ner utan jox och problem för att stolar och framför allt borden är ivägen. Cykelställen är... ja, vadfan är det egentligen?
Du har kanske noterat de löjligt små papperskorgarna, där inte ens en jävla papperskaffemugg, som nuförtiden är standardutrustning för pendlare, får plats utan våld (och när den väl är i så är den full). Det är meningen, en "feature" som man skulle sagt i IT-världen. Skånetrafiken vill att resenärer enbart ska slänga biljetter där, resten ska man ta med sig.
Sätena är vansinigt obekväma. Så var det inte i prototypen, men någonstans på vägen ändrade man sig och skulle han något designat skit.
Jag kan fortsätta halva dagen och rabbla upp saker som är helt verklighetsfrånvänt. Naturligtvis har de flesta av dessa brister påpekats innan ibruktagande, men svaret har blivit ett fränt "det ska vara så".
Jag har träffat snubben som företrädde Alstom vid upphandlingen. En riktig skojare. Eller ja, egentligen inte, men han har välsmort munläder. Han jobbade vid tillfället jag träffade honom på schweiziska Stadler med samma sak.
Han försökte sälja nya FLIRT till en operatör i Sverige, och han lyckades uppenbarligen då MTR Express köpte in sådana för sin nya verksamhet Stockholm-Göteborg.
Jag kan inte se nånting positivt i Skånetrafikens arbete. De efterblivna hönsen tycks göra sitt bästa för att göra det sämsta av allt samt pissa på andras arbete och kunskaper.
Det hela handlar egentligen om ett fatalt systemfel. Idag ska ju allting läggas ut på entreprenad in absurdum. Detta medför att de som håller i pengarna fullständigt saknar kompetens om det som ska köpas in.
Men det är inget man vill kännas vid i dagens direktörsdiktatur.
Läste nyss att de tänker dissa Malmögrönt och köra med "Superbussarnas" färg på alla stadsbussar, vilket dels bryter färgkoden, dels omintetgör "Superbussarnas" särskilda status.
Allt för att ta marknadsföringspoäng och ge sken av att de har något att komma med. Det är sånt skit de lägger energi på. Jävla idioter.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/limegront-ny-farg-pa-malmos-b...
(ursäkta eventuella fel med de och dem, men jag fick aldrig lära mig sådant i skolan. Min svenskundervisning i större delen av grundskolan saknade språkkunskaper, och bestod mest av att läsa flummiga historier i stort och smått)