Windows XP i bankomaten

Permalänk
Inaktiv

@Ferrat: Fast man kan väl ta ut mer pengar än vad som finns på kontot i vissa bankomater då kontroll emot ens saldo inte alltid utförs?

Annars windows Xp och Windows CE används till bra mycket idag, windows xp borde dock försvinna då det blir svårt med drivrutiner för persondatorn, men samtidigt så kanske inte styrsystemet till bankomaten fungerar med nyare windows. Säkerhetsmässigt så är windows XP inte så farligt i slutna system som ingen användare kommer åt och systemet ej har tillgång till internet.

Jag vill dock minnas att några en gång hade kommit in i en bankomatdator och lagt upp porrbilder i sverige.
Det finns dock de som har stött på buggar så att de hade kunnat plocka ut mycket pengar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11900119.ab

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Iom att det är relativt få variabler så är det inte så svårt att lägga in flera lager av kontroller på dem, sedan är ju systemet i bankomater troligen passivt och all action sker på deras servrar något i stil med.

B = Bankomat
S = Server
A = Användare

A -> B ; Sätter i kort
B -> S ; Förfrågan om kontakt
S -> B ; Bekräftar kontakt
B -> A ; Ber om kod
A -> B ; Knappar in kod
B -> B ; Bankomaten tar emot kod + kort och kollar att de matchar
B -> S ; ID generat av KOD + KORT
S -> B ; Godkänner
B -> A ; Förfrågan om hur mycket man vill ta ut
A -> B ; Begäran av uttag
B -> S ; Vidarebefordran av begäran
S -> S ; Kontrollerar begäran, saldo och alla andra kontroller så som hur mycket du tagit ut idag m.m.
S -> B ; Godkänner
B -> S ; Bekräftar mottaget godkännande
B -> S ; Informerar om givna pengar
B -> A ; Ger pengar
A -> B ; Tar pengarna
B -> S ; Bekräftar pengar tagna
S -> S ; Uppdaterar sig själv med ny info
S -> B ; bekräftar klart
B -> A ; Ger tillbaka kort

Inte exakt så kanske men typ och all kommunikation mellan bankomaten och servern är i ett låst, krypterat system med minimala vägar in, så det är inte jätte svårt, bankomaten är till stor del bara ett typ "relä".

Skrivet av aluser:

Dock så har dom flesta attackerna handlat om kod som inte har med maskinens primära syfte att skyffla pengar att göra utan övervaknings och uppgraderingsprogramvaror som inte har skrivits med säkerhet i fokus utan användarvänlighet. Med tanke på att grejerna rullade på 486 och dos/unix en gång i tiden så kan inte primära programmen vara överdrivet krävande utan det är det faktum att dom går på nyare os med plats för mer processer som göra att man kör mer processer och gärna billigast programmet som löser uppgiften ofta utan att säkerheten verifieras.

Största skillnaden på säker kod och osäker kod är att någon har tänkt på säkerheten sen finns det grader i säkerhet också men utvecklar du korrekt med formella metoder så kommer du väldigt långt och ser du samtidigt till att det i huvudsak är din kod som körs så har du rätt bra kontroll.

Min huvudsakliga invändning var att bara för att man gjort ett "bankomatprogram" så är det inte redo att köras i en bankomat. Även om programmet är relativt trivialt att utveckla är det inte något man gör nonchalant när det ska ligga som ett gränssnitt till möjligen tiotusentals kronor eller mer i pengar per maskin.

Det lät väldigt nonchalant från @Zoltrix att hen gjort det som sitt första program -99 och så var det redo att köras i verkligheten. Nu vet jag inte om det utvecklades som en del av en utbildning eller vad men jag skulle gissa att en bank inte hade stoppat in det i någon av sina automater utan vidare testning. Sen kan man väl debattera vad som ska räknas som sitt första program. Jag skulle misstänka att Zoltrix hade skrivit några rader kod innan sitt bankomatprogram, annars kudos för att vara naturbegåvad.

Program kan ofta vara triviala tills någon är klurig nog att tänka lite längre eller något oförutsett händer. Jag håller med om att man får mycket om man följer formella metoder men det kanske man inte gör om det är sitt första program man gör eller ens sitt tionde. Även med enkla program kan man göra logiska felsteg i utvecklingen och missa saker. Jag tror alla har utvecklat något som fungerar för sina förväntade testfall men när man försöker använda det sedan hittar man nya problem.

Haha känslig nerv för mig kanske men tycker inte man ska nonchalera hur enkelt fel letar sig in i kod som kan ha stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Min huvudsakliga invändning var att bara för att man gjort ett "bankomatprogram" så är det inte redo att köras i en bankomat. Även om programmet är relativt trivialt att utveckla är det inte något man gör nonchalant när det ska ligga som ett gränssnitt till möjligen tiotusentals kronor eller mer i pengar per maskin.

Det lät väldigt nonchalant från @Zoltrix att hen gjort det som sitt första program -99 och så var det redo att köras i verkligheten. Nu vet jag inte om det utvecklades som en del av en utbildning eller vad men jag skulle gissa att en bank inte hade stoppat in det i någon av sina automater utan vidare testning. Sen kan man väl debattera vad som ska räknas som sitt första program. Jag skulle misstänka att Zoltrix hade skrivit några rader kod innan sitt bankomatprogram, annars kudos för att vara naturbegåvad.

Program kan ofta vara triviala tills någon är klurig nog att tänka lite längre eller något oförutsett händer. Jag håller med om att man får mycket om man följer formella metoder men det kanske man inte gör om det är sitt första program man gör eller ens sitt tionde. Även med enkla program kan man göra logiska felsteg i utvecklingen och missa saker. Jag tror alla har utvecklat något som fungerar för sina förväntade testfall men när man försöker använda det sedan hittar man nya problem.

Haha känslig nerv för mig kanske men tycker inte man ska nonchalera hur enkelt fel letar sig in i kod som kan ha stor påverkan.

Misstänkte ungefär detta men har samma känsliga nerv ungefär så det blev en uppsats trots att vi verkar ha rätt lika åsikter i frågan.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tillägga att de har utökade serviceavtal med Microsoft så att de fortfarande får säkerhet suppdateringar till Win XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Kan vara värt att tillägga att de har utökade serviceavtal med Microsoft så att de fortfarande får säkerhet suppdateringar till Win XP.

Fast slutade inte Microsoft med det? Vet att Banker har rört sig mot Linux den senaste tiden just för att Microsoft slutade med supporten.

Angående hur säkert det är mja beror på vem som höll på med det, man har ju sätt skräckscenarion där USB portar fungerade bara var gömda bakom skalet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast slutade inte Microsoft med det? Vet att Banker har rört sig mot Linux den senaste tiden just för att Microsoft slutade med supporten.

Angående hur säkert det är mja beror på vem som höll på med det, man har ju sätt skräckscenarion där USB portar fungerade bara var gömda bakom skalet.

Nu kan jag inte hitta källa på det, men vet att banker och vissa myndigheter köpte extended support när det gick ut för XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast slutade inte Microsoft med det? Vet att Banker har rört sig mot Linux den senaste tiden just för att Microsoft slutade med supporten.

Angående hur säkert det är mja beror på vem som höll på med det, man har ju sätt skräckscenarion där USB portar fungerade bara var gömda bakom skalet.

Här står lite

https://support.microsoft.com/en-us/gp/lifewinembed

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Där var det dokumentet jag letade efter. Grymt!

Permalänk
Medlem

Finns massvis med inbäddade produkter som kör XP embedded. De flesta bankomater bytte från OS/2 när det var slut till XPe. Många biljettautomater av olika slag kör XPe.

De flesta fakking järnvägsfordon kör XPe, och som f.d. lokförare kan jag säga att det är skit. Pendeltågen i Stockholm (X60) körde ursprungligen Windows 95, men fick uppgraderas till 98 när 95 till sist EOL:ades. Öresundstågen X31 körde Windows 2000 sist jag var i ett sådant. Ja, därför går inte tågen alltid så bra

Tycker det är intressant att det här tas upp nu. Den förlängda supporten för XPe upphör om exakt 4 dagar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Support_lifecycle

Skrivet av Shimonu:

Min huvudsakliga invändning var att bara för att man gjort ett "bankomatprogram" så är det inte redo att köras i en bankomat. Även om programmet är relativt trivialt att utveckla är det inte något man gör nonchalant när det ska ligga som ett gränssnitt till möjligen tiotusentals kronor eller mer i pengar per maskin.

Det lät väldigt nonchalant från @Zoltrix att hen gjort det som sitt första program -99 och så var det redo att köras i verkligheten. Nu vet jag inte om det utvecklades som en del av en utbildning eller vad men jag skulle gissa att en bank inte hade stoppat in det i någon av sina automater utan vidare testning. Sen kan man väl debattera vad som ska räknas som sitt första program. Jag skulle misstänka att Zoltrix hade skrivit några rader kod innan sitt bankomatprogram, annars kudos för att vara naturbegåvad.

Program kan ofta vara triviala tills någon är klurig nog att tänka lite längre eller något oförutsett händer. Jag håller med om att man får mycket om man följer formella metoder men det kanske man inte gör om det är sitt första program man gör eller ens sitt tionde. Även med enkla program kan man göra logiska felsteg i utvecklingen och missa saker. Jag tror alla har utvecklat något som fungerar för sina förväntade testfall men när man försöker använda det sedan hittar man nya problem.

Haha känslig nerv för mig kanske men tycker inte man ska nonchalera hur enkelt fel letar sig in i kod som kan ha stor påverkan.

Precis. Det är inte utvecklingen som sådan som kostar när det handlar om att ta fram säker mjukvara, utan alla tester och krav som måste genomgås.

Därför är allt järnvägsrelaterat kopiöst dyrt: allt måste testas in absurdum med hänsyn till säkerheten för att inget fatalt någonsin ska kunna ske. Sedan har man viljat spara pengar i den planerade budgeten de senaste 1-3 decennierna, så man drar in på driftsäkerheten och inbillar sig att allt är lika bra ändå.

Skrivet av kallabaz:

Kan vara värt att tillägga att de har utökade serviceavtal med Microsoft så att de fortfarande får säkerhet suppdateringar till Win XP.

Även efter den förlängda som upphör inom mycket kort?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Finns massvis med inbäddade produkter som kör XP embedded. De flesta bankomater bytte från OS/2 när det var slut till XPe. Många biljettautomater av olika slag kör XPe.

De flesta fakking järnvägsfordon kör XPe, och som f.d. lokförare kan jag säga att det är skit. Pendeltågen i Stockholm (X60) körde ursprungligen Windows 95, men fick uppgraderas till 98 när 95 till sist EOL:ades. Öresundstågen X31 körde Windows 2000 sist jag var i ett sådant. Ja, därför går inte tågen alltid så bra

Tycker det är intressant att det här tas upp nu. Den förlängda supporten för XPe upphör om exakt 4 dagar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Support_lifecycle

Precis. Det är inte utvecklingen som sådan som kostar när det handlar om att ta fram säker mjukvara, utan alla tester och krav som måste genomgås.

Därför är allt järnvägsrelaterat kopiöst dyrt: allt måste testas in absurdum med hänsyn till säkerheten för att inget fatalt någonsin ska kunna ske. Sedan har man viljat spara pengar i den planerade budgeten de senaste 1-3 decennierna, så man drar in på driftsäkerheten och inbillar sig att allt är lika bra ändå.

Även efter den förlängda som upphör inom mycket kort?

Nu ska vi inte racka ner på Windows 2000, hade snarare tänkt mig att Skånetrafiken körde ME på allt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nu ska vi inte racka ner på Windows 2000, hade snarare tänkt mig att Skånetrafiken körde ME på allt

Jag älskar Win2000, och Öresundstågen är en av de bättre datoriserade fordonen som rullar där ute. Skånetrafikens biljettautomater är obeskrivligt efterblivna, en resenärs största fiende.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag älskar Win2000, och Öresundstågen är en av de bättre datoriserade fordonen som rullar där ute. Skånetrafikens biljettautomater är obeskrivligt efterblivna, en resenärs största fiende.

Jag hatade de gamla "dumma" automaterna innerligt men de var ju guld och gröna skogar jämfört med skiten vi har idag.
Vilket summerar Skånetrafiken överhuvudtaget.
Öresundstågen är ju iofs. inte tillhörande Skånetrafiken, förhoppningsvis fungerar de bättre utanför länet än de gör här nere...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Om Skånetrafiken (väldigt mycket Utanför Ämnet)

Skrivet av ZaInT:

Nu ska vi inte racka ner på Windows 2000, hade snarare tänkt mig att Skånetrafiken körde ME på allt

Skrivet av Gibbe:

Jag älskar Win2000, och Öresundstågen är en av de bättre datoriserade fordonen som rullar där ute. Skånetrafikens biljettautomater är obeskrivligt efterblivna, en resenärs största fiende.

Vill tillägga att likväl som Win2000 är mitt favvo-OS så tycker jag inte Windows har på järnvägen att göra över huvud taget.
Kan ju inte redigera längre. Var inte gränsen 24 timmar?

Skrivet av ZaInT:

Jag hatade de gamla "dumma" automaterna innerligt men de var ju guld och gröna skogar jämfört med skiten vi har idag.
Vilket summerar Skånetrafiken överhuvudtaget.
Öresundstågen är ju iofs. inte tillhörande Skånetrafiken, förhoppningsvis fungerar de bättre utanför länet än de gör här nere...

Instämmer. Jag tyckte i och för sig om de gamla. De gjorde det de skulle, var rappa och hade raka rör. Visst, de var gamla och slitna och hade svårt att läsa korten emellanåt. De hade slutat underhållas sedan en tid tillbaka då nya höll på att upphandlas. Det är väl den egentliga bristen som jag ser det. Jag kan inte se att nånting har blivit bättre nu. Är man stressad och ska hinna med tåget är man rökt, för minsta lilla feltryck renderar i flera sekunders extra väntetid, ännu värre om man är för snabb, då ballar dessa sattyg ur. Inte ens för rullstolsburna, som man påstår sig tagit hänsyn till, är de bättre, då typsnittet är otydligt och texten för liten i sådan vinkel, och folk pissar i den lågt placerade biljettluckan.

Jag kan säga att storyn är likadan med de nya Pågatågen. Man tyckte det var spännande med något nytt, men när skiten väl kom så saknade man det gamla. De gamla hade, liksom biljettautomaterna, visserligen gammal teknik, men de gjorde vad de skulle och det fungerade.

Förresten, visste du att de nya Pågatågen bara kostar ⅓ per styck mot Öresundstågen? Det är typ anledningen till att de köptes.
Att all teknik ligger på taket har mest att göra med att tillverkaren vill sälja verkstadstimmar. Och så kunde man sälja in det med att de minskar risken för skador (åtminstone i tyska förhållanden, för där kastar man inte cyklar från gångbroar på tåg). Att det är med hänsyn till det "nordiska klimatet" är en ren efterhandskonstruktion, som hönsen och småfurstarna på Skånetrafiken svalde med hull och hår. Det är ju lysande marknadsföring. De nya tågen har dessutom helautomatisk klimatanläggning. Låter ju också skitbra, men den är inte alls dimensionerad för ändamålet och lever sitt helt egna liv utan möjlighet att justera det.

Ja, höns och småfurstar, det är väl den enklaste beskrivningen av det där folket på förvaltningen. Det är misslyckade byråkrater som inte är önskvärda någon annanstans, men välkomnas med öppna armar i politiskt styrd verksamhet. De tror på fullt allvar att de minsann vet bäst om allting, de har bara inte fått chansen att visa det. Skånetrafiken ger dem den chansen, och de skrider till verket. De anser att byråkrater vet bäst och att verksamhetsutövare, särskilt enskilda anställda som jobbar "på golvet", är verksamhetsfientliga.

Antar att du har åkt en del tåg i Skåne eftersom du är bekant med biljettautomaterna. Du har kanske lagt märke till att det är lite "speciell" interiör i de nya Pågatågen för att vara tåg? Det var någon uppblåst designer som hyrts in för dyra pengar som ritat det. Utan kritik och utan hänsyn till funktion förstås. Rullgardinerna, som tillhör tillverkarens designval, går inte ner utan jox och problem för att stolar och framför allt borden är ivägen. Cykelställen är... ja, vadfan är det egentligen?
Du har kanske noterat de löjligt små papperskorgarna, där inte ens en jävla papperskaffemugg, som nuförtiden är standardutrustning för pendlare, får plats utan våld (och när den väl är i så är den full). Det är meningen, en "feature" som man skulle sagt i IT-världen. Skånetrafiken vill att resenärer enbart ska slänga biljetter där, resten ska man ta med sig.
Sätena är vansinigt obekväma. Så var det inte i prototypen, men någonstans på vägen ändrade man sig och skulle han något designat skit.

Jag kan fortsätta halva dagen och rabbla upp saker som är helt verklighetsfrånvänt. Naturligtvis har de flesta av dessa brister påpekats innan ibruktagande, men svaret har blivit ett fränt "det ska vara så".

Jag har träffat snubben som företrädde Alstom vid upphandlingen. En riktig skojare. Eller ja, egentligen inte, men han har välsmort munläder. Han jobbade vid tillfället jag träffade honom på schweiziska Stadler med samma sak.
Han försökte sälja nya FLIRT till en operatör i Sverige, och han lyckades uppenbarligen då MTR Express köpte in sådana för sin nya verksamhet Stockholm-Göteborg.

Jag kan inte se nånting positivt i Skånetrafikens arbete. De efterblivna hönsen tycks göra sitt bästa för att göra det sämsta av allt samt pissa på andras arbete och kunskaper.

Det hela handlar egentligen om ett fatalt systemfel. Idag ska ju allting läggas ut på entreprenad in absurdum. Detta medför att de som håller i pengarna fullständigt saknar kompetens om det som ska köpas in.

Men det är inget man vill kännas vid i dagens direktörsdiktatur.

Läste nyss att de tänker dissa Malmögrönt och köra med "Superbussarnas" färg på alla stadsbussar, vilket dels bryter färgkoden, dels omintetgör "Superbussarnas" särskilda status.
Allt för att ta marknadsföringspoäng och ge sken av att de har något att komma med. Det är sånt skit de lägger energi på. Jävla idioter.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/limegront-ny-farg-pa-malmos-b...

(ursäkta eventuella fel med de och dem, men jag fick aldrig lära mig sådant i skolan. Min svenskundervisning i större delen av grundskolan saknade språkkunskaper, och bestod mest av att läsa flummiga historier i stort och smått)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Däremot är det bara en (svensk) bank som kör windows på själva banksystemet, övriga kör unix eller stordator

Får man fråga vilken bank det är?

Skrivet av Gibbe:

Finns massvis med inbäddade produkter som kör XP embedded. De flesta bankomater bytte från OS/2 när det var slut till XPe. Många biljettautomater av olika slag kör XPe.

De flesta fakking järnvägsfordon kör XPe, och som f.d. lokförare kan jag säga att det är skit. Pendeltågen i Stockholm (X60) körde ursprungligen Windows 95, men fick uppgraderas till 98 när 95 till sist EOL:ades. Öresundstågen X31 körde Windows 2000 sist jag var i ett sådant. Ja, därför går inte tågen alltid så bra

Tycker det är intressant att det här tas upp nu. Den förlängda supporten för XPe upphör om exakt 4 dagar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Support_lifecycle

Precis. Det är inte utvecklingen som sådan som kostar när det handlar om att ta fram säker mjukvara, utan alla tester och krav som måste genomgås.

Därför är allt järnvägsrelaterat kopiöst dyrt: allt måste testas in absurdum med hänsyn till säkerheten för att inget fatalt någonsin ska kunna ske. Sedan har man viljat spara pengar i den planerade budgeten de senaste 1-3 decennierna, så man drar in på driftsäkerheten och inbillar sig att allt är lika bra ändå.

Även efter den förlängda som upphör inom mycket kort?

Nej det vet jag inte. Men jag hoppas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Tror knappast du hade XP Embedded.

Har projektorer på jobbet med XP Embedded.
Men visst ibland händer det att det att det inte fungerar som det ska och man får starta om maskinen.
Sedan om det har med XP att göra, eller med programmet man startar film det är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Får man fråga vilken bank det är?

ICA Banken. De var först I europa med att bygga ett banksystem på Windows server Datacenter Edition.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Är bara fjärde januari men du kommer redan med en kandidat till årets bump

Härligt

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Internationella rymdstationen ISS använder fortfarande Windows XP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Internationella rymdstationen ISS använder fortfarande Windows XP.

Skickades från m.sweclockers.com

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Hittade en källa som antyder motsatsen http://www.extremetech.com/extreme/155392-international-space...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Finns massvis med inbäddade produkter som kör XP embedded. De flesta bankomater bytte från OS/2 när det var slut till XPe. Många biljettautomater av olika slag kör XPe.

De flesta fakking järnvägsfordon kör XPe, och som f.d. lokförare kan jag säga att det är skit. Pendeltågen i Stockholm (X60) körde ursprungligen Windows 95, men fick uppgraderas till 98 när 95 till sist EOL:ades. Öresundstågen X31 körde Windows 2000 sist jag var i ett sådant. Ja, därför går inte tågen alltid så bra

Tack gode gud de valde Win 2000 istället för ME dock

Permalänk
Medlem

@0p:

Ja det är XP på bankomaterna och du tar ut pengar via ett webbgränsnitt.
Troligen en helt sluten miljö så antal säkerhetshål lär inte spela roll

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Jag har sett många videos på Youtube som visar ISS. Där kunde jag se att datorerna hade Windows XP.

Skrivet av aluser:

Ja det verkar som att de har bytt. Alla videos jag har sett är 3-5 år gamla och då använde de Windows XP.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Är bara fjärde januari men du kommer redan med en kandidat till årets bump

Tråden lever än

Visa signatur

$$