4790K + 5-Way optimization! Någon som fått bra resultat? Hjälp?

Permalänk
Medlem

4790K + 5-Way optimization! Någon som fått bra resultat? Hjälp?

Hej!

Vill prova använda 5-Way optimization i AI suite.

Någon som har en guide på vilka inställningar man ska köra innan man trycker start?

Någon som fått stabil klock på sin 4790K?

Kan ju först visa en bild på programmet som jag är lite fundersam över:

Tycker CPUn ligger högt för att inte vara klockad. 4400MHz.
Borde den inte ligga på 4000MHz?

Har aldrig klockat förut och vill göra det enkelt för mig.
Har läst lite om detta program och det verkar som de flesta vill att man ska klocka i bios.

Tacksam för lite tips och hjälp.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Inaktiv

Till att börja med så är 4ghz basen. Turbo-speed upp till 4.4ghz.

Edit: Fixar till bildlänken också så den blir synlig:

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Hej!

Vill prova använda 5-Way optimization i AI suite.

Någon som har en guide på vilka inställningar man ska köra innan man trycker start?

Någon som fått stabil klock på sin 4790K?

Kan ju först visa en bild på programmet som jag är lite fundersam över:

http://imgur.com/DG3kpjG

Tycker CPUn ligger högt för att inte vara klockad. 4400MHz.
Borde den inte ligga på 4000MHz?

Har aldrig klockat förut och vill göra det enkelt för mig.
Har läst lite om detta program och det verkar som de flesta vill att man ska klocka i bios.

Tacksam för lite tips och hjälp.

4.4 är väl standard på i7:an du har. Eller med turbo boosten iaf och det gör ditt moderkort automatiskt. Misstänker att du har XMP aktiverat i bios?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hehe! Ändrade från "Hög prestanda" till "Balanserat" i Energialternativ och nu fungerar det bättre!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd

Du borde nog klocka manuellt. 5-way brassar generellt på med för mycket spänning för frekvensen den lägger sig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Klocka i BIOS. På min tid vettu då var det svårt. Nu är överklockning i BIOS enkelt. Oroa dig inte lilla gosse.
(Driver. Är 21.. But seriously, you should bios)

Permalänk
Medlem

Provade och fick detta resultat:

Är det bra eller dåligt?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segafreaks:

Provade och fick detta resultat:
http://i.imgur.com/h6Y0KLZ.png

Är det bra eller dåligt?

Ser faktiskt rimligt ut om man jämför med SweC's test av 4790k.

http://www.sweclockers.com/test/18924-intel-core-i7-4790k-devils-canyon/18#content

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Testade den för skojs skulle (brukar klocka manuellt). Klockningen i sig blev jag inte direkt imponerad av eller så. Fick 4.6-4.7GHz... Vad jag dock blev RIKTIGT imponerad av var hur den satte fläktarna. Min dator är i princip HELT tyst om jag inte drar igång ett krävande 3D spel.
Det imponerade på mig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tjena!
Bror till Segafreaks och testade också 5 way och det fungerade inget vidare för mig!
Fick ett fel meddelande och fick inte blå skärm som man ska få. Klocken stannade på 4,5ghz bara.

Vill nu ev klocka via bios någon med bra guide?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Har precis senaste dagarna hjälpt en vän att klocka sin gamla 4670k. Han hade kört auto spänning och allt, och skiten fick typ 1.33+v för att nå 4,3Ghz, nästan stabilt, men med microfrysningar

Kan tillägga att nu när det är manuellt ställt så är det betydligt bättre och snabbare

Auto OC smäller bara på spänning och "hoppas". Men eftersom 2 CPUer, sålda samma dag, tillverkade samma dag, i samma moderkort ändå kommer ha olika gränser så kan man aldrig göra en bra automatiskt OC.

PS. En sak som är roligt dock är att han har gått från "bryr sig inte om OC" till att han öser frågor om sin OC och BIOS på steam varje dag nu. Hans intresse har vaknat nu när han sett det, och det har blivit som en kul sak istället.
Så rekommenderar varmt att man iaf provar.... det kan bli kul.