Mini-ITX-bygge 15-20 000:- (inkl. 2 skärmar)

Permalänk

Mini-ITX-bygge 15-20 000:- (inkl. 2 skärmar)

Jag är ute efter:

- en liten och stilren dator
- som utan problem klarar av nya spel på höga inställningar
- som är tyst i förhållande till prestanda
- med gedigna komponenter som samtidigt ger bra "return on investment" (betalar t.ex. gärna för ett kvalitetschassi eller skärm, men inte tusenlappar extra på ett GPU som bara ger mig ytterligare 5 fps)
- som är hyfsat framtidssäker, tänker då främst att kunna spela VR-spel på sikt

Plockat ihop följande Lista på prisjakt och är tacksam synpunkter. Högt som lågt och på alla delar av bygget.

Jag har inte bråttom och kan tänka mig att avvakta med köpet. Är därför intresserad också intresserad om det t.ex. är någon ny generation komponenter på gång (inom det närmaste året) som det är värt att vänta på?

Permalänk

Amd kommer att släppa GPU-arkitekturen Polaris i början på sommarn enligt uppgift och Nvidia släpper sin nya arkitektur Pascal strax efter sommar. Hur mycket dessa skiljer sig mot nuvarande arkitektur vet jag faktiskt inte, men det sägs vara bra förbättringar.

Angående din inköpslista så var det enda jag anmärkte mig på moderkortets 4-pin strömtillförsel till CPU:n. Bättre att ta ett med 8-pin då jag antar att du tänkt överklocka. Jag rekommenderar ASUS Z170I.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3269440#rparams=ss=Asus%...

EDIT: "AMD kommer med hjälp av ny 14 nanometer finfet-tillverkningsteknik att leverera sin mest revolutionerande prestandaökning hittills när man lanserar sin nya Polaris-arkitektur till sommaren."

Permalänk

Med den budgeten hade jag satsat på ett 980ti.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Gigabyte och EVGA har ju släppt VR-Ready Grafikkort, men de har ju varit GTX 980ti modeller vad jag vet. Länk till Kommande VR kort.

I sanningens namn är det ju inte riktigt någon som vet vad VR kommer att kräva av hårdvaran då det inte finns hårdvara och spel på marknaden än som man kan mäta emot ( Vad jag vet ). Men en tanke som kan vara värd att fundera på är ju att satsa på ett lite enklare grafikkort nu, köra med det till slutet på sommaren när Oculus och Vive har släpps samt att Nvidia och Polaris nya grafikkort kommit ut på marknaden.

En annan notering är CPU kylningen du valt. Det är ju grym kylning, men med tanke på att du skrev att du ville ha en tyst dator vil jag påpeka att AIO kylarna inte är särskilt tysta i förhållande till bra luftkylare. Så frågan är ju om du tänkt överklocka, hur mycket du tänkt överklocka. Kan ju vara värt att fundera på iaf.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejlkungen:

Jag är ute efter:

- en liten och stilren dator
- som utan problem klarar av nya spel på höga inställningar
- som är tyst i förhållande till prestanda
- med gedigna komponenter som samtidigt ger bra "return on investment" (betalar t.ex. gärna för ett kvalitetschassi eller skärm, men inte tusenlappar extra på ett GPU som bara ger mig ytterligare 5 fps)
- som är hyfsat framtidssäker, tänker då främst att kunna spela VR-spel på sikt

Plockat ihop följande Lista på prisjakt och är tacksam synpunkter. Högt som lågt och på alla delar av bygget.

Jag har inte bråttom och kan tänka mig att avvakta med köpet. Är därför intresserad också intresserad om det t.ex. är någon ny generation komponenter på gång (inom det närmaste året) som det är värt att vänta på?

Det absolut bästa mitx-chassit just nu(enligt mig) är Ncase M1. Chassit har mycket bra mått och placering på alla komponenter som gör att du kan få in även de längre grafikkorten samt gedigen processorkylning(Noctua Nh-C14 respektive Corsair H100i).

Det brukar ta ett tag att få chassit efter man har lagt beställning pga. enstaka tillverkningstillfällen. Det är ett Chassi konstruerat av en privatperson som tillverkas av Lian Li. Mycket bra kvalitet, kompakt och dyrt

Visa signatur
Permalänk

Mkt intressant input här! Framförallt Polaris verkar ju vara som gjort för bra prestanda i små byggen.

Ncase-chassit ser också fantastiskt ut, kan mkt väl bli ett sådant...

Överklockning är inget självändamål och jag väljer nog en tyst maskin i första hand. På sikt kan jag dock tänka mig att överklocka för att kunna skala upp prestandan lite.
Med det i åtanke, lägger jag krokben på mig själv om jag satsar på luftkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejlkungen:

Mkt intressant input här! Framförallt Polaris verkar ju vara som gjort för bra prestanda i små byggen.

Ncase-chassit ser också fantastiskt ut, kan mkt väl bli ett sådant...

Överklockning är inget självändamål och jag väljer nog en tyst maskin i första hand. På sikt kan jag dock tänka mig att överklocka för att kunna skala upp prestandan lite.
Med det i åtanke, lägger jag krokben på mig själv om jag satsar på luftkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte, luftkylning fungerar mycket bra även till överklockning. Ifall du vill få ut absolut mest från din processor så kan vattenkylning vara bättre. Dock så låter det en hel del mer och det är just därför jag kör på luftkylning själv

Visa signatur
Permalänk

Nu är en beställning lagd på ett Ncase M1! 2000:- och eventuella tullavgifter på det, men det kan det få vara värt för ett grymt chassi... Tar ju sin lilla tid att få levererat, så förhoppningsvis hinner det komma mer info kring Polaris och Pascal inför gpu-beslut.

Har ni några tips på andra komponenter man kan köpa I förväg (när det är bra pris) utan risk att de blir utdaterade? Fläktar känns som det borde vara säkra köp, men hur är det med t.ex. processor, Ssd och minne? Bygget blir nog inte av förrän Q4/Q1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejlkungen:

Nu är en beställning lagd på ett Ncase M1! 2000:- och eventuella tullavgifter på det, men det kan det få vara värt för ett grymt chassi... Tar ju sin lilla tid att få levererat, så förhoppningsvis hinner det komma mer info kring Polaris och Pascal inför gpu-beslut.

Har ni några tips på andra komponenter man kan köpa I förväg (när det är bra pris) utan risk att de blir utdaterade? Fläktar känns som det borde vara säkra köp, men hur är det med t.ex. processor, Ssd och minne? Bygget blir nog inte av förrän Q4/Q1.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte förhastat dig lite?* Låt mig presentera det minsta mITX-chassit som någonsin designats:

https://www.dan-cases.com/dana4.php Det är dock inte till försäljning ännu, men sist jag hörde något sades det att det skulle börja säljas i mars, så det kanske kan vara värt att vänta på. Nästa omgång av Ncase M1 dröjer ändå till maj. Dock finns det inte plats till varken vattenkylning eller optisk läsare i A4.

Helt allmänt är det helt klart värt att vänta. AMD:s nya grafikkortserie kommer framåt sommaren, och Nvidias nya ska komma mot hösten. Pga skifte av både tillverkningsteknik och krympning av tillverkning väntas detta generationsskifte bli det största på 5 år. Min subjektiva uppfattning av det som kommit ut är att AMD verkar satsa på grafikprestanda, medan Nvidia riktar in sig mer på beräkningar och att bli partnertillverkare, t ex hos Tesla. AMD har visat upp en Polaris-krets som presterat i klass med GTX 970 men dragit hälften så mycket ström. Nvidia har å sin sida knappt sagt något alls om sin Pascal.

Senare under hösten kommer första processorn ur AMD:s nya arkitektur Zen. Det blir inget prestandamonster, men den kan mycket väl bli en väldigt kompetent processor, med en IPC nånstans motsvarande Sandy bridge-Haswell i upp till 8 fysiska kärnor med SMT/"HyperThreading" ovanpå det.

*Tillägg: såg inte förrän en stund senare att denna tråd är nästan en månad gammal.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: Kan säga att det var på målfoto det avgjordes mellan Dan Case och M1:an :). Det som avgjorde var att det kändes lite tryggare med M1:ans "track record" (många gjorda byggen och bra recensioner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejlkungen:

Nu är en beställning lagd på ett Ncase M1! 2000:- och eventuella tullavgifter på det, men det kan det få vara värt för ett grymt chassi... Tar ju sin lilla tid att få levererat, så förhoppningsvis hinner det komma mer info kring Polaris och Pascal inför gpu-beslut.

Har ni några tips på andra komponenter man kan köpa I förväg (när det är bra pris) utan risk att de blir utdaterade? Fläktar känns som det borde vara säkra köp, men hur är det med t.ex. processor, Ssd och minne? Bygget blir nog inte av förrän Q4/Q1.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bra val! Välkommen till klubben

Skrivet av GilbertG:

Du har inte förhastat dig lite?* Låt mig presentera det minsta mITX-chassit som någonsin designats:
https://www.dan-cases.com/img/a4sfx/background2.jpghttps://www.dan-cases.com/dana4.php Det är dock inte till försäljning ännu, men sist jag hörde något sades det att det skulle börja säljas i mars, så det kanske kan vara värt att vänta på. Nästa omgång av Ncase M1 dröjer ändå till maj. Dock finns det inte plats till varken vattenkylning eller optisk läsare i A4.

Helt allmänt är det helt klart värt att vänta. AMD:s nya grafikkortserie kommer framåt sommaren, och Nvidias nya ska komma mot hösten. Pga skifte av både tillverkningsteknik och krympning av tillverkning väntas detta generationsskifte bli det största på 5 år. Min subjektiva uppfattning av det som kommit ut är att AMD verkar satsa på grafikprestanda, medan Nvidia riktar in sig mer på beräkningar och att bli partnertillverkare, t ex hos Tesla. AMD har visat upp en Polaris-krets som presterat i klass med GTX 970 men dragit hälften så mycket ström. Nvidia har å sin sida knappt sagt något alls om sin Pascal.

Senare under hösten kommer första processorn ur AMD:s nya arkitektur Zen. Det blir inget prestandamonster, men den kan mycket väl bli en väldigt kompetent processor, med en IPC nånstans motsvarande Sandy bridge-Haswell i upp till 8 fysiska kärnor med SMT/"HyperThreading" ovanpå det.

*Tillägg: såg inte förrän en stund senare att denna tråd är nästan en månad gammal.

Jag väntar ivrigt på att deras kickstarter ska dra igång, chassit ser onekligen bra ut och jag kommer utan tvekan köpa det(antingen för att använda det till HTPC eller spelmaskin). Det enda problemet jag har är att processorkylningen är väldigt begränsad pga. maxhöjden på processorkylare som får plats i chassit ligger på 48mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Mycket bra val! Välkommen till klubben
Jag väntar ivrigt på att deras kickstarter ska dra igång, chassit ser onekligen bra ut och jag kommer utan tvekan köpa det(antingen för att använda det till HTPC eller spelmaskin). Det enda problemet jag har är att processorkylningen är väldigt begränsad pga. maxhöjden på processorkylare som får plats i chassit ligger på 48mm.

Aj fan, det visste jag inte. Usch då. Då får varken Zalman 8900 eller Scythe big shuriken 2 plats :/ 12 millimeter saknas, men ser kanske dåligt ut på pappret

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Har fått/beställt de flesta komponenterna nu och tänkte tacka för inputen genom att uppdatera hur det blev till slut:

Chassi: Ncase M1 v5 (2 069 kr)
CPU-kylare: Noctua NH-L9i (299 kr)
Nätaggregat: Corsair SF450 SFX (884 kr)
Processor: Intel Core i5-6600 Skylake (2 268 kr)
Hårddisk: Samsung 850 EVO Series 500GB (1 349 kr)
Bildskärm: Dell 34" UltraSharp U3415W (7 214 kr)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G (ej beställt ännu, 7 690 kr enligt prisjakt)
RAM-minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 16 GB (999 kr)
Moderkort: MSI Z170I Gaming Pro AC (1 599 kr)

Totalt: 24 371 kr

Drog iväg lite mot ursprunglig budget som ni ser :). Blev Faktiskt också så att jag pledgade en Dan Case på Kickstarter (svårt val det där med chassi). Därav valet av den låga kylaren och strömsnål processor....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mejlkungen:

Har fått/beställt de flesta komponenterna nu och tänkte tacka för inputen genom att uppdatera hur det blev till slut:

Chassi: Ncase M1 v5 (2 069 kr)
CPU-kylare: Noctua NH-L9i (299 kr)
Nätaggregat: Corsair SF450 SFX (884 kr)
Processor: Intel Core i5-6600 Skylake (2 268 kr)
Hårddisk: Samsung 850 EVO Series 500GB (1 349 kr)
Bildskärm: Dell 34" UltraSharp U3415W (7 214 kr)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G (ej beställt ännu, 7 690 kr enligt prisjakt)
RAM-minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 16 GB (999 kr)
Moderkort: MSI Z170I Gaming Pro AC (1 599 kr)

Totalt: 24 371 kr

Drog iväg lite mot ursprunglig budget som ni ser :). Blev Faktiskt också så att jag pledgade en Dan Case på Kickstarter (svårt val det där med chassi). Därav valet av den låga kylaren och strömsnål processor....

Hur tänkte du med val av processor och moderkort? Moderkortet är väl i grunden just för överklockande men din processor är inte upplåst. Är det någon speciell funktion hos moderkortet du behöver?

Permalänk

@oouhdawg:

I dagsläget prioriterar jag en tyst och sval lösning framför överklockning. Moderkortet kanske är lite overkill för processorn, men samtidigt borde det vara ganska framtidssäkert och har stöd för t.ex. DDR4 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejlkungen:

@oouhdawg:

I dagsläget prioriterar jag en tyst och sval lösning framför överklockning. Moderkortet kanske är lite overkill för processorn, men samtidigt borde det vara ganska framtidssäkert och har stöd för t.ex. DDR4 m.m.

En i5-6600k kostar i dagsläget 1999kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226023

Edit: Med det vill jag även säga att en 6600k går att få att gå precis lika tyst och sval som icke k-modellen.