Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

RDM mappning är nästa ett måste för att få krut på det.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Hejsan!

har precis byggt en ny server/NAS och kör xpenology. Kör med samma raidkort fast intergrerat i super micros moderkort. funkar kanon!

vad har du tänkt för hårdvara?

Jag var kanske lite otydlig. Jag har redan en NAS men jag ska byta moderkort,cpu osv.
Frågan är om konfigurationen stannar kvar eller om man måste flytta allt ifrån diskarna och skapa om RAIDen helt.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis en dum fråga, men skickar denna data vidare någonstans? Vanliga DSM skickar data tillbaka till Synology.

EDIT: Jag har idag en Synology NAS, kan jag, om jag installerar Xpenology på min nya HP N54, bara lägga i diskarna och köra direkt. Utan att formatera om dem etc?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av db1:

EDIT: Jag har idag en Synology NAS, kan jag, om jag installerar Xpenology på min nya HP N54, bara lägga i diskarna och köra direkt. Utan att formatera om dem etc?

Det är inte säkert, det beror på sektormappningen i BIOS. Förmoda inte att något funkar, gör backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är inte säkert, det beror på sektormappningen i BIOS. Förmoda inte att något funkar, gör backup.

OK, tack.

Apparna som finns till bl.a. iPhone, t.ex. DS Download, kommer de att fungera tillsammans med Xpenology?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av db1:

Apparna som finns till bl.a. iPhone, t.ex. DS Download, kommer de att fungera tillsammans med Xpenology?

Ja. XPenology är Synology DSM fast med modifieringar att det fungerar på icke-Synology hårdvara.

Permalänk

Ny uppdatering idag.

5.2-5644.5 (14/02/2016)
Fix iSCSI (block and files)
Fix Time Backup freeze
Fix VirtualBox package
Add device mapper mirror (dm-mirror, dm-log and dm-region-hash modules)
Add NVMe support
Add evdev and button module to boot sequence
Update mpt3sas, aacraid, e1000e (I219 support), bnx2, bnx2x, megaraid_sas drivers

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Behöver byta till en större disk i min backupNAS, finns det något smidigt sätt? Kör nu ESXI och RDM på disken till xpenology. Själv ser jag 2 möjliga lösningar.
1. Montera båda diskarna, boota med clonezilla och clona disken, sedan öka på paritionen med gparted. Starta upp ESXI och RDMa upp den nya disken till Xpenology VMen och hoppas på att Xpenology sväljer den nya disken med hull och hår utan knussel.
2. RDMa upp den nya disken mot Xpenology och i Xpenology lyckas få över hela backupen till den nya disken och sedan slita ut den gamla. Om detta ens är möjligt har jag inte hunnit undersöka. hade tänkt hälsa på backupNASen i helgen.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Skulle testa Xpenology, och tänkte följa länken i OP (http://www.avsforum.com/t/1460222/how-to-roll-your-own-synolo...) men det står att jag ska få tre filer när jag zippar upp filen jag laddat ner, men där finns bara två filer. Någon som upplevt detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Skulle testa Xpenology, och tänkte följa länken i OP (http://www.avsforum.com/t/1460222/how-to-roll-your-own-synolo...) men det står att jag ska få tre filer när jag zippar upp filen jag laddat ner, men där finns bara två filer. Någon som upplevt detsamma?

Läste en annan guide och där stod det att det skulle finnas två filer så utgår från att det är korrekt.

Iaf så fick jag igång Xpenology och NAS:en verkar funka bra, har en fråga angående hårddiskar dock.

Idag har jag två hårddiskar i min nuv. Synology: en 1TB WD Red och en 4TB WD Red, kan jag köpa en 1TB till och spegla dem men låta 4TB:aren vara för sig själv så att säga?

Permalänk
Skrivet av db1:

Läste en annan guide och där stod det att det skulle finnas två filer så utgår från att det är korrekt.

Iaf så fick jag igång Xpenology och NAS:en verkar funka bra, har en fråga angående hårddiskar dock.

Idag har jag två hårddiskar i min nuv. Synology: en 1TB WD Red och en 4TB WD Red, kan jag köpa en 1TB till och spegla dem men låta 4TB:aren vara för sig själv så att säga?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte höra om någon har ett tips till mig.

Jag får en felkod när jag ska lägga in min .vmdk fil som är rdm mappad i min VM. Har försökt med olika hårddiskar och olika inställningar och får det inte fungera

http://www.ladda-upp.se/bilder/flnhfdgdrxasu

Permalänk
Medlem

Har sökt runt lite men hittar inte - hur kommer jag upp till 5644.5 ifrån en helt ny install av 5644?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Har sökt runt lite men hittar inte - hur kommer jag upp till 5644.5 ifrån en helt ny install av 5644?

Har för mig att du kan installera mindre updates precis som vanligt. Alltså via kontrollpanelen i DSM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@moron: Ställ in important updates only, annars kommer du bara se 6.0

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Har för mig att du kan installera mindre updates precis som vanligt. Alltså via kontrollpanelen i DSM.

Skickades från m.sweclockers.com

Så enkelt... provade förra gången och då funkade det inte - men nu funkade det!

Skrivet av freddan83:

@moron: Ställ in important updates only, annars kommer du bara se 6.0

Good point!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Så enkelt... provade förra gången och då funkade det inte - men nu funkade det!

Jo, precis. Tidigare fick man köra något kommando först innan uppdateringen men nu sedan en tid slipper man det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen klarar jag inget idag... Skulle addera en ny disk till min Xpenology och allt fungerar OK. Ser att det finns en uppdatering i DSM och tänker att det var väl trevligt. Läser lite snabbt något om 6.0, men reflekterar inte över det utan klickar OK.

Två omstarter senare verkar den vara klar så jag går in i Storage Manager och hittar min disk under HDD/SSD och försöker sedan skapa en volym på dem. Men oavsett vilka inställningar jag försöker mig på får jag bara: Failed to apply the settings

Tittar vidare och ser en notifikation om: Abnormality detected on NAS. All volumes have been unmounted

Så, vad gör man nu? Bara att installera om?

Permalänk
Skrivet av pomelo:

Uppenbarligen klarar jag inget idag... Skulle addera en ny disk till min Xpenology och allt fungerar OK. Ser att det finns en uppdatering i DSM och tänker att det var väl trevligt. Läser lite snabbt något om 6.0, men reflekterar inte över det utan klickar OK.

Två omstarter senare verkar den vara klar så jag går in i Storage Manager och hittar min disk under HDD/SSD och försöker sedan skapa en volym på dem. Men oavsett vilka inställningar jag försöker mig på får jag bara: Failed to apply the settings

Tittar vidare och ser en notifikation om: Abnormality detected on NAS. All volumes have been unmounted

Så, vad gör man nu? Bara att installera om?

https://xpenology.us/forum/general-discussion/downgrade-dsm-6...

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Tack! Verkar ha fungerat. Den står nu och kontrollerar den nya disken så jag får väl testa mer när det är klart. Men nu ser det OK ut i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag labbar lite med att köra Xpenology i Hyper V.
Jag har fått igång det osv.

Men det enda hindret jag ser nu är hur jag skall förse Xpenology med hårddiskar.

Ett sätt jag provade nu är att skapa en Storage Pool med en Virtuell Disk (Parity)
Sedan skapa en Hyper-V VHDX fil som ligger på den Virtuella Volymen.
Men det gav rejält dålig prestanda i skriv och läs till Xpenology(10Mb/s)

Helst skulle jag vilja att Windows Server 2012 ansvarar för Raid osv. Istället för Pass trough hårddiskar.
Jag blir inte klok på hur man sätter upp diskar korrekt för Hyper-V VM
Hur har ni gjort? Eller hur skulle ni göra?

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Skrivet av Vargaas:

Jag labbar lite med att köra Xpenology i Hyper V.
Jag har fått igång det osv.

Men det enda hindret jag ser nu är hur jag skall förse Xpenology med hårddiskar.

Ett sätt jag provade nu är att skapa en Storage Pool med en Virtuell Disk (Parity)
Sedan skapa en Hyper-V VHDX fil som ligger på den Virtuella Volymen.
Men det gav rejält dålig prestanda i skriv och läs till Xpenology(10Mb/s)

Helst skulle jag vilja att Windows Server 2012 ansvarar för Raid osv. Istället för Pass trough hårddiskar.
Jag blir inte klok på hur man sätter upp diskar korrekt för Hyper-V VM
Hur har ni gjort? Eller hur skulle ni göra?

Ska man köra xpenology så tror jag att det enda sättet att få bra fart på hastigheterna är via RDM-mapping, vilket då har sina nackdelar också - att man missar SMART-funktioner tex.
Jag försökte själv utan RDM, men fick aldrig fart på eländet. Nu med RDM-tuffar det på i full gigabithastighet, kör esxi 5.5.

Edit: Jag som är trög, jag förutsatte av någon ogrundad anledning att du körde en HP N54L-server

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Jag labbar lite med att köra Xpenology i Hyper V.
Jag har fått igång det osv.

Men det enda hindret jag ser nu är hur jag skall förse Xpenology med hårddiskar.

Ett sätt jag provade nu är att skapa en Storage Pool med en Virtuell Disk (Parity)
Sedan skapa en Hyper-V VHDX fil som ligger på den Virtuella Volymen.
Men det gav rejält dålig prestanda i skriv och läs till Xpenology(10Mb/s)

Helst skulle jag vilja att Windows Server 2012 ansvarar för Raid osv. Istället för Pass trough hårddiskar.
Jag blir inte klok på hur man sätter upp diskar korrekt för Hyper-V VM
Hur har ni gjort? Eller hur skulle ni göra?

Kanske lite OT men jag har byggt min OMV installation på samma sätt och får runt 100MB/s i överföringshastighet (mellan diskar och maxar mitt Gig nätverk om jag kör kopieringar).
Ett problem kan vara parity i storage Pool som inte ger någon höjdarhastighet. Har du testat ren spegling, ger iofs andra begränsningar men väldigt mycket bättre prestanda?
Kör själv en kombo mellan spegling och standard stripe med typ samma hastighet på båda varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Ska man köra xpenology så tror jag att det enda sättet att få bra fart på hastigheterna är via RDM-mapping, vilket då har sina nackdelar också - att man missar SMART-funktioner tex.
Jag försökte själv utan RDM, men fick aldrig fart på eländet. Nu med RDM-tuffar det på i full gigabithastighet, kör esxi 5.5.

Edit: Jag som är trög, jag förutsatte av någon ogrundad anledning att du körde en HP N54L-server

Server har jag inte ens köpt än, sitter på en skitgammal dator jag lånar av brorsan. Så dina tips var bra ändå ska du se !

Skrivet av kloow:

Kanske lite OT men jag har byggt min OMV installation på samma sätt och får runt 100MB/s i överföringshastighet (mellan diskar och maxar mitt Gig nätverk om jag kör kopieringar).
Ett problem kan vara parity i storage Pool som inte ger någon höjdarhastighet. Har du testat ren spegling, ger iofs andra begränsningar men väldigt mycket bättre prestanda?
Kör själv en kombo mellan spegling och standard stripe med typ samma hastighet på båda varianterna.

Hm, Skumt. Jag får titta över mina inställningar lite.

Hur är det annars, är det ok att köra NAS med bilder osv virtualiserat? I och för sig har jag ett antal backuper på datan, men tråkigt att behöva börja om för att det blir simpla fel i virtualiseringen.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Ni som kört Xpenology, hur länge har ni kört det och hur stabilt har det varit?

Permalänk
Skrivet av db1:

Ni som kört Xpenology, hur länge har ni kört det och hur stabilt har det varit?

Ganska precis 2år på två olika servrar, båda HP N54L och de är hur stabila som helst. Aldrig haft något problem som jag själv inte vållat då jag pillat lite för mycket.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Vila i frid

XPenology är lika stabilt som Synology DSM. Det enda som inte lirar 100 är block level iSCSI, dvs både för XPenology OCH Synology DSM - eftersom det är samma sak, förrutom boot strap. Synology jobbar på det - och har gjort det en längre tid. T.ex. Nas4free och Freenas har liknande problem, fast mer åt prestandahållet.

Permalänk

Är det någon som kör xpenology på en N54L via esxi och har testat detta? Saknar SMART-infon lite faktiskt sedan jag hoppade över från native till esxi. Har dessutom en rpi som har ett alldeles för stillsamt liv i mitt nätverk, vore passande om den kan dra ur SMART-infon och skvallra till mig om något blir tokigt.

Länk: https://xpenology.us/forum/general-discussion/esxi-pi-control...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av marmeladov:

Saknar SMART-infon lite faktiskt sedan jag hoppade över från native till esxi.

Native är väl absolut enklast då N54L inte är speciellt kraftfull av sig.

ssh'a esxcli @ https://pubs.vmware.com/vsphere-60/index.jsp?topic=%2Fcom.vmw... för att ta reda på saker. Jag brukar använda esx-health.pl för den mest rudimentära övervakningen på små installationer.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Native är väl absolut enklast då N54L inte är speciellt kraftfull av sig.

ssh'a esxcli @ https://pubs.vmware.com/vsphere-60/index.jsp?topic=%2Fcom.vmw... för att ta reda på saker. Jag brukar använda esx-health.pl för den mest rudimentära övervakningen på små installationer.

Jag ska se om jag lyckas överföra det där tipset till mina väldigt klena linux-kunskaper, tackar dock ytterst för tipset! Ska bli skönt att iaf få lite övervakning över diskarna, om jag nu lyckas

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM