Permalänk

Hjälp med prao

Hej jag heter Joel och ja som sagt så letar jag efter prao platser. Jag är intresserad av programmering,spel,datorer och även webbdesign. Jag har letat väldigt mycket men hittar tyvärr inget. Så nu hoppas på all den hjälp jag kan få. Bor i centrala malmö och är 15 år. Det är veckorna 20 och 21 om någon undrar. Alla möjliga tips,ideer,förslag accepteras mer än gärna.

Mvh Joel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Hej jag heter Joel och ja som sagt så letar jag efter prao platser. Jag ärintresserad av programmering,spel,datorer och även webbdesign. Jag har letat väldigt mycket men hittar tyvärr inget. Så nu hoppas på all den hjälp jag kan få. Bor i centrala malmö och är 15 år. Det är veckorna 20 och 21 om någon undrar. Alla möjliga tips,ideer,förslag accepteras mer än gärna.

Mvh Joel

Prova att kontakta de företag där du är intresserad av att praoa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Prova att kontakta de företag där du är intresserad av att praoa.

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det inte just de han söker. Vilka företag som finns ?

Eller är jag helt bakom häströva å dansar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Hej jag heter Joel och ja som sagt så letar jag efter prao platser. Jag ärintresserad av programmering,spel,datorer och även webbdesign. Jag har letat väldigt mycket men hittar tyvärr inget. Så nu hoppas på all den hjälp jag kan få. Bor i centrala malmö och är 15 år. Det är veckorna 20 och 21 om någon undrar. Alla möjliga tips,ideer,förslag accepteras mer än gärna.

Mvh Joel

Har du letat men inte funnit något intressant?
Eller har du ringt runt massor men inte fått napp ännu?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Men är det inte just de han söker. Vilka företag som finns ?

Eller är jag helt bakom häströva å dansar.

Okejk, då kan jag ge ett mer specifikt tips:

Prova att söka på Google för att hitta lämpliga praoplatser som du kan kontakta. Sök på malmö + ett arbetsområde som du är intresserad av. Till exempel: malmö webbdesign eller malmö datorbutik. Då borde du kunna hitta ett antal kandidater att kontakta. Det borde inte vara något problem att hitta 10 - 20 företag som du kan kontakta.

Permalänk
Medlem

vilka har du sökt hittils?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Hej jag heter Joel och ja som sagt så letar jag efter prao platser. Jag ärintresserad av programmering,spel,datorer och även webbdesign. Jag har letat väldigt mycket men hittar tyvärr inget. Så nu hoppas på all den hjälp jag kan få. Bor i centrala malmö och är 15 år. Det är veckorna 20 och 21 om någon undrar. Alla möjliga tips,ideer,förslag accepteras mer än gärna.

Mvh Joel

Programmering och webbdesign finns på alla stora företag, kontakta dom och var tydlig med att det är det du är intresserad av.

Kolla också med myndigheter, komunen och landstinget

Permalänk

Har skickat iväg ett 50 tal med mail till olika webdesigners, även frågat inet men har inte nappat någonstans än. Vad finns det egentligen för lite större företag i Malmö,någon som vet?

Permalänk
Medlem

Maila inte..
Gå till företagen du önskar praoa hos, fråga efter vem du ska prata med. Presentera sedan dig själv och berätta varför du vill praoa hos dem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Har skickat iväg ett 50 tal med mail till olika webdesigners, även frågat inet men har inte nappat någonstans än. Vad finns det egentligen för lite större företag i Malmö,någon som vet?

Mail drar dom raka vägen in i skräppost. Åk till dom, möjligen ringa.

Permalänk
Medlem

Japp, ring. Skickar du e-post händer ingenting.

Jag vet själv att Kjell & Company Kungsgatan tog in PRAO-elever förut, men det har kommit en ny butikschef där så jag vet inte vad som gäller nu.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Har skickat iväg ett 50 tal med mail till olika webdesigners, även frågat inet men har inte nappat någonstans än. Vad finns det egentligen för lite större företag i Malmö,någon som vet?

Jag var i samma sits som du när jag var 15. Vi skulle ha 2 veckors prao och jag ville prao på en webbyrå. Skickade iväg ganska många mail (+30 säkert) och nästan alla sa nej. Det företag som sa ja var ett företag där jag hade läst om dom i tidningen, sen så googlade jag upp mer information om dom. I mailet var jag sedan väldigt personlig och nämnde att jag hade läst om dom i tidning X. Inkluderade en bild på mig själv i mailet och berättade också om mina programmerings kunskaper. Länkade till min portfolio som visade att jag i alla fall kunde lite html, css och php. Mailade direkt till VD:n.

Om du har erfarenhet av programmering så berätta det och inkludera en länk till din portfolio eller hemsidor du skapat. Berätta om att du har ett stort intresse för datorer/programmering (om du har det) och säg att det skulle vara jättekul att få prao hos just deras företag (om du tycker det). Var personlig, ta reda på information om företaget. Mass maila inte. Inkludera en bild på dig själv i mailet så att de får ett ansikte på dig. Tänk på att personen du mailar får flera hundra mail per dag.

Testa att ringa om det inte fungerar att maila. Se till att försöka ringa till någon som faktiskt kan säga JA, till exempel VD:n och inte receptionen (maila inte info@företag.se/hello@företag.se). Be om hjälp av dina föräldrar att skriva ett väl formulerat mail.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Har skickat iväg ett 50 tal med mail till olika webdesigners, även frågat inet men har inte nappat någonstans än. Vad finns det egentligen för lite större företag i Malmö,någon som vet?

Massive finns ju i Malmö t.ex.
http://www.massive.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplex177:

Har skickat iväg ett 50 tal med mail till olika webdesigners, även frågat inet men har inte nappat någonstans än. Vad finns det egentligen för lite större företag i Malmö,någon som vet?

Mail funkar aldrig. Bättre ringa eller gå till företagen och fråga.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

@thulin82: Jo hade såklart väldigt gärna praoat hos dem, en dröm typ men de tar inte emot prao elever under 18 tyvärr

Permalänk
Medlem

@Simplex177:
Jag hade samma problem enbart för några år sedan, man kan skicka massor med mail men hälften utav mailen besvaras inte samt att arresterande mail så blir man nekad. (I mitt fall)

Jag tror att ringa ger ett bättre intryck! Visst, du kan säkert åka runt till företagen för att fråga men att ta sig till flera olika företag utan körkort kanske inte är det smidigaste. I ditt fall skulle jag försökt att ringa till dem företag som ser intressanta ut, sen måste man ha med sig att dem största företagen är nästan helt uteslutna, försök att hitta något mindre som kanske är intresserade utav att nå ut till någon skola & elev.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

@Simplex177 Kolla upp hur skol-IT sköts i de kommunala skolorna. IT-teamen där, särskilt om det är kommunens egna, men även om det sköts av ett företag, bör kunna ta emot praktikanter i din ålder. Uppgifterna lär vara väldigt varierande på ett sådant jobb, vilket gör att det bör finnas något för dig att göra oavsett vilken nivå dina kunskaper ligger på.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD