Permalänk

Hög temp? i7 6700k

Hallå!

Byggde nyss ihop en nya dator och är lite osäker på vad tempen bör ligga på.
CPU hamnar på 81 grader när jag lirar tomb raider. Och jag har monterat en corsair h100i gtx, vad bör tempen ligga på?
CPUn är inte klockad eller nått!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addekrull:

Hallå!

Byggde nyss ihop en nya dator och är lite osäker på vad tempen bör ligga på.
CPU hamnar på 81 grader när jag lirar tomb raider. Och jag har monterat en corsair h100i gtx, vad bör tempen ligga på?
CPUn är inte klockad eller nått!

Tack på förhand!

Min ligger på cirka 65 grader vid spelande. I AIDA64 ligger den på max 75 grader, Dock har jag en billig luftkylare så tempen skall nog inte vara så hög. Prova montera om och byta kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Provade det igår utan resultat tyvärr :/@Seziuo:

Permalänk
Medlem

Låter inte bra alls. Brukar ligga mellan max 50-60 när jag spelar, har samma kylare som dig.

Permalänk

Ok. ser nu att den kommer upp i 4.6ghz? kan det vara så att mitt hwmonitor är något knas med?

Permalänk
Medlem

Min ligger runt 50-55 använder Corsair Link.

Visa signatur

MSI Z490M GAMING EDGE WIFI| Intel® Core™ i9-10850K Comet Lake |Corsair
Cooling Hydro100X |HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 32GB
|Zotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity 24GB OC|SSD 120GB + 120GB + 450GB 1 TB M.2-Hårddisk| Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av addekrull:

Ok. ser nu att den kommer upp i 4.6ghz? kan det vara så att mitt hwmonitor är något knas med?

Du kanske har en automatiskt OC i bios? Kolla med cpu-z också, och/Eller gå in i bios och kika

Permalänk
Medlem

@addekrull: 71 i full load 4.8 1.298v Cooler Master Hyper 212 Evo

Bra kontakt med heatspreed ?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av addekrull:

Hallå!

Byggde nyss ihop en nya dator och är lite osäker på vad tempen bör ligga på.
CPU hamnar på 81 grader när jag lirar tomb raider. Och jag har monterat en corsair h100i gtx, vad bör tempen ligga på?
CPUn är inte klockad eller nått!

Tack på förhand!

Hejsan,

Kika om du har någon överklockning igång i BIOS/UEFI. Har du kylaren inkopplad till Corsair Link? Om du har möjlighet får du gärna ta en bild på hur backplaten är monterad med, den måste sitta åt ett visst håll.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Känns som att du har kommit åt någon typ av OC knapp vilket brukar ställa upp V-coren lite för mycket. Kolla BIOS

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

81 grader med en h100i gtx är helt galet.
Hoppas verkligen du får rätt på det snabbt.

1. Gör en genomgång av din bios. Kolla i manual och på nätet hur det ska vara.
2. Montera om din h100i gtx helt så du inte har missat något. Finns bra guider på youtube.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag märkte igår att fläktarna till min H100i står HELT stilla även fast jag kör Far Cry 4 några timmar. Men temperaturen för CPU verkar inte gå över 65 grader i alla fall. Beror det på att jag kör i Silent Mode och att vattnet som pumpas runt är tillräckligt kallt ändå? Fläktarna kanske inte spinner igång förrän jag kommer över 70-75 grader? Tyckte bara det verkade skumt

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Sådär ska det inte vara. Kollar du inte i Corsair Link 4?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addekrull:

Hallå!

Byggde nyss ihop en nya dator och är lite osäker på vad tempen bör ligga på.
CPU hamnar på 81 grader när jag lirar tomb raider. Och jag har monterat en corsair h100i gtx, vad bör tempen ligga på?
CPUn är inte klockad eller nått!

Tack på förhand!

Låter helt normalt 6700K är en kokhett processor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addekrull:

Ok. ser nu att den kommer upp i 4.6ghz? kan det vara så att mitt hwmonitor är något knas med?

55 grader ligger jag på med en Noctua NH-D15 i stock hastighet så något är galet. Visar din en klockhastighet på 4.6 har du förmodligen aktiverat någon form av auto överklock. Dessa funktioner brukar även ösa på en hel del onödig spänning vilket förmodligen är varför din går så varm.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jo, den står på Quiet Mode men fläktarna står HELT stilla. Det enda som går att se är Pump 2200+ RPM (förutom LED och temperaturer för alla cores, samt diverse andra komponenter).

Jag blev lite rädd först, för mina Aerocool DS på radiatorn går inte ens igång när jag spelar flera timmar. CPU temp mellan 40-65 grader i load.

Kan det ha blivit något knas med Corsair Link och ASUS Fan Xpert 3?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Kan det ha blivit något knas med Corsair Link och ASUS Fan Xpert 3?

Helt stilla ska de inte stå, inte ens i quiet.
Är nog ingen bra idé att blanda olika fläktprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Helt stilla ska de inte stå, inte ens i quiet.
Är nog ingen bra idé att blanda olika fläktprogram.

Mja, i idle klockar CPUN ner så då kan de faktiskt stå helt stilla skulle jag tro, man hör knappt min dator i idle...
dock snurrar min i idle fast typ 500-600 RPM

Men att blanda "fläktprogram" är nog inget vidare vilket som

obs har inte samma kylare som OP är en vanlig luftkyld Noctua 14 nånting ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Mja, i idle klockar CPUN ner så då kan de faktiskt stå helt stilla skulle jag tro, man hör knappt min dator i idle...

Absolut, men en H100i med Corsair Link4 är inte designad för att stänga av fläktarna vid quiet.

Fördelen med Link4 är ju att man kan göra egna fläktkurvor beroende på belastning.
Mina Noctua fläktar snurrar knappt 850 rpm upp till 60c, tyst som i graven, tack för att jag fick en felfri och tyst pump Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Helt stilla ska de inte stå, inte ens i quiet.
Är nog ingen bra idé att blanda olika fläktprogram.

Skrivet av Viochee:

Mja, i idle klockar CPUN ner så då kan de faktiskt stå helt stilla skulle jag tro, man hör knappt min dator i idle...
dock snurrar min i idle fast typ 500-600 RPM

Men att blanda "fläktprogram" är nog inget vidare vilket som

obs har inte samma kylare som OP är en vanlig luftkyld Noctua 14 nånting ^^

Jag tänkte bara använda Corsair Link 4 till att ändra färg på CPU-kylarens LED-lampa. Men måste ha råkat tryckt på Quiet Mode, efter att ha tryckt Silent Mode i ASUS Fan Xpert 3.

Jag ska ändå installera om Windows när min nya PSU och moderkort kommer. Får se till att ställa in allt rätt då

EDIT: Men är det inte konstigt att tempen är så låg ändå? Jag menar, jag har ju bara en fläkt fram och en bak i chassit i övrigt.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag tänkte bara använda Corsair Link 4 till att ändra färg på CPU-kylarens LED-lampa. Men måste ha råkat tryckt på Quiet Mode, efter att ha tryckt Silent Mode i ASUS Fan Xpert 3.

Jag ska ändå installera om Windows när min nya PSU och moderkort kommer. Får se till att ställa in allt rätt då

EDIT: Men är det inte konstigt att tempen är så låg ändå? Jag menar, jag har ju bara en fläkt fram och en bak i chassit i övrigt.

81 grader är ju inte superlågt, men inte farligt heller, fixa med programvarorna ska du se att allt löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

81 grader är ju inte superlågt, men inte farligt heller, fixa med programvarorna ska du se att allt löser sig

Ja, jag hoppas det. Men jag har aldrig varit över 65 grader. Jag tror du snackar med fel person

TS hade dock varit uppe i de nivåerna.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Ja, jag hoppas det. Men jag har aldrig varit över 65 grader. Jag tror du snackar med fel person

TS hade dock varit uppe i de nivåerna.

Jaha!, nä 6700k går inte så varmt.. tror min ligger runt 65 vid max belastning i prime

detta är i stock dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Helt stilla ska de inte stå, inte ens i quiet.
Är nog ingen bra idé att blanda olika fläktprogram.

@Corsair Johan

Asså, hur bra är inte H100i om mina fläktar på radiatorn står HELT STILLA och ändå håller temperaturen på 50-65 grader average? Detta efter 3 timmars spelande i Far Cry 4.

Fanless H100i

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Entusiast
Skrivet av toben:

@addekrull: 71 i full load 4.8 1.298v Cooler Master Hyper 212 Evo

Bra kontakt med heatspreed ?

Helt sinnessjukt vilken vinstlott du måste ha dragit i processorlotteriet. För att få min att gå stabilt i 4.8 var jag tvungen att kliva upp i 1.41 med LLC 5 så jag hamnade på nästan 1.45. För högt för min smak

Vilket/vilka program har du testat för tempen och spänningen?

Skrivet av Gustav.Henrik:

Låter helt normalt 6700K är en kokhett processor.

Enligt?

Skrivet av Azureye:

@Corsair Johan

Asså, hur bra är inte H100i om mina fläktar på radiatorn står HELT STILLA och ändå håller temperaturen på 50-65 grader average? Detta efter 3 timmars spelande i Far Cry 4.

Fanless H100i

Du ser att den vart uppe på 83 grader va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du ser att den vart uppe på 83 grader va?

Ja, det har jag inte missat. Den spikade upp i 83 enligt RealTemp. I typ en millisekund. Den låg mellan 50-65 grader medan jag spelade, vilket jag tycker är konstigt då fläktarna står stilla.

Har försökt mäta med HWMonitor också, men får samma resultat där. Man blir ju lite orolig när fläktarna inte snurrar. Men jag antar att processorn är tillräckligt kall för att jag ska orka bry mig, fram tills jag ska bygga om lite snart.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Azureye:

@Corsair Johan

Asså, hur bra är inte H100i om mina fläktar på radiatorn står HELT STILLA och ändå håller temperaturen på 50-65 grader average? Detta efter 3 timmars spelande i Far Cry 4.

Fanless H100i

Hej Azuereye,

Ja det visar väl på att kylaren är ganska bra. Däremot så ska inte fläktarna stå helt still. Har du dubbelkollat så de är installerade till pumpen/blocket?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Azuereye,

Ja det visar väl på att kylaren är ganska bra. Däremot så ska inte fläktarna stå helt still. Har du dubbelkollat så de är installerade till pumpen/blocket?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Ja problemet är löst. Kör fläktarna på låga varv nu bara för att flytta luft genom radiatorn. Men på väldigt låga varv så att de inte hörs. De behöver aldrig gå på högvarv eftersom den håller CPU:n så kall ändå.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Azureye:

Ja problemet är löst. Kör fläktarna på låga varv nu bara för att flytta luft genom radiatorn. Men på väldigt låga varv så att de inte hörs. De behöver aldrig gå på högvarv eftersom den håller CPU:n så kall ändå.

Härligt att den fungerar så bra!

Får man fråga vad problemet var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Härligt att den fungerar så bra!

Får man fråga vad problemet var?

Jag vet faktiskt inte säkert vad det berodde på. Men det löste sig när jag installerade om Corsair Link 4 och tog bort fläktkurvorna i Asus FanXpert3. Sen ställde jag in fläktarna att gå i ett visst RPM i Corsair Link. Så nu snurrar dom hela tiden.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua