8TB Seagate Archive 5900rpm 128MB

Permalänk
Livsnjutare 😎

8TB Seagate Archive 5900rpm 128MB

Hej på er,

Jag köpte denna disk för att klona min NAS, eller iaf delar utav den - till en separat disk som sedan skall förvaras på en annan ort för att säkerställa skyddad data om tex. en brand uppstår.

Är det någon annan som har köpt, eller funderar på att köpa denna disk?
Vad tycker ni om den isåfall?

Min plan är att göra backup ungefär varannan månad, alltså ~6 ggr per år, och då är det förändringar som gäller.
Så första backupen kommer väl ta några dagar, då jag tror NAS'ens interface är USB 2.0 (Synology DS1513+) - men det spelar ingen roll. Därmed, och, att det är endast en backupdisk det handlar om - gör det ingenting att det är en 5900rpm, eller att den över tid kommer gå ner till 30-40mb/sek som jag läst om på något forum... om det nu stämmer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802

När jag beställde min fanns de på CDON för 2649:- har jag för mig, men köpte min på Inet (2790kr) - OM det skulle bli problem med den.
CDON är inte direkt kända för sin superbra support...

Fotnot: Jag hämtade ut min igår, och har inte kopplat in den ännu.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam

8TB...
Testat än?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

min har varit igång 1200 h än sålänge. fungerar mycket bra tycker jag minst sagt mycket utryme haha

Permalänk
Avstängd

Finns en stor tråd om den. Själv har jag 4 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Finns en stor tråd om den. Själv har jag 4 st.

Wow... någon gillar utmaningen att pi**a i motvind
Blir intressant att se dina SMART data om 3-6-12 mån.

Själv vågar jag inte lita på dem (än). Men de hade varit kanon för backup av ens stora NAS, om de nu är pålitliga.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant men inte köpt någon.
Är ju som sagt helt ny teknik med överlappande spår.
Förhoppningsvis så går tekniken att lita på

Permalänk

Bra ön så länge

Skrivet av Paddanx:

Wow... någon gillar utmaningen att pi**a i motvind
Blir intressant att se dina SMART data om 3-6-12 mån.

Själv vågar jag inte lita på dem (än). Men de hade varit kanon för backup av ens stora NAS, om de nu är pålitliga.

Jag har kört problemfritt sedan i somras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Finns en stor tråd om den. Själv har jag 4 st.

Fungerar dina hårddiskar fortfarande utan problem? Hur använder du dem, standalone eller i en raid-lösning?

Såvitt jag förstått gällande de här diskarna passar de bäst för att skriva till enstaka gånger och läsa från lite oftare.
Jag funderar på att skaffa en för backup där jag först behöver skyffla över cirka 3TB och därefter ungefär 3-5GB ny data per dag.

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av herodes99:

Jag har kört problemfritt sedan i somras

Hur kör du dem då?

Single disk/RAID, online/offline?

Det är ju positivt att höra att diskarna kan hålla iaf. Jag undrade mer under vilka förutsättningar.
Att ta dessa och spara ner allt, sen lägga den på en hylla tror jag den klarar helt okej. Men jag hade inte satt dem i RAID eller i en NAS, personligen, utan mer som offline backup.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hur kör du dem då?

Single disk/RAID, online/offline?

Det är ju positivt att höra att diskarna kan hålla iaf. Jag undrade mer under vilka förutsättningar.
Att ta dessa och spara ner allt, sen lägga den på en hylla tror jag den klarar helt okej. Men jag hade inte satt dem i RAID eller i en NAS, personligen, utan mer som offline backup.

Jag kör singel via USB 3.0

Till mina RAID system kör jag med WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av herodes99:

Jag kör singel via USB 3.0

Till mina RAID system kör jag med WD Red

Låter klokt.

Är den alltid inkopplad eller kopplar du bara in den när du behöver? Aka, online/offline?
(är mest pga drifttimmarna påverkas ju kraftigt positivt om man bara har den i när man behöver)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter klokt.

Är den alltid inkopplad eller kopplar du bara in den när du behöver? Aka, online/offline?
(är mest pga drifttimmarna påverkas ju kraftigt positivt om man bara har den i när man behöver)

Jag har den online för det mesta faktiskt.
Finns risker med att slå av/på också, pga mekanisk "nötning".

Eftersom den är för att lagra, men att läsa dagligen så har jag den mest på.
Den är rätt rapp med över 100mb/s skriv, men flera samtidiga skrivningar drar ner farten ordentligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thirdace:

Fungerar dina hårddiskar fortfarande utan problem? Hur använder du dem, standalone eller i en raid-lösning?

Såvitt jag förstått gällande de här diskarna passar de bäst för att skriva till enstaka gånger och läsa från lite oftare.
Jag funderar på att skaffa en för backup där jag först behöver skyffla över cirka 3TB och därefter ungefär 3-5GB ny data per dag.

Ja dom fungerar fint..

Det är ju så att det är dom få som har problem som hörs mest.

Edit: Standalone

Permalänk
Medlem

Då jag har två RED-diskar på 4TB stycket så skulle jag behöva en sådan här 8TB-disk för att göra en total backup.

Funderat lite, men tycker det känns betydligt mer riskabelt att lägga in allt på en enda disk istället för att sprida ut det.

Trots att man endast har disken ansluten och igång vid backup-tillfället för att sedan låta den ligga säkert förvarat så finns ju risken att den vid vilket anslutningstillfälle som helst bara helt plötsligt kan tvärdö. Vips så försvann 8TB data.

Någon som har koll på hur lång tid det tar att fylla den? I snitt alltså... om man överför data från två fulla 4TB-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Då jag har två RED-diskar på 4TB stycket så skulle jag behöva en sådan här 8TB-disk för att göra en total backup.

Funderat lite, men tycker det känns betydligt mer riskabelt att lägga in allt på en enda disk istället för att sprida ut det.

Trots att man endast har disken ansluten och igång vid backup-tillfället för att sedan låta den ligga säkert förvarat så finns ju risken att den vid vilket anslutningstillfälle som helst bara helt plötsligt kan tvärdö. Vips så försvann 8TB data.

Någon som har koll på hur lång tid det tar att fylla den? I snitt alltså... om man överför data från två fulla 4TB-diskar.

Lär ta tid.

Om den klarar 100MB/s i bästa fall så lär det ta ca 22 timmar. Om den går ner till ca 50MB/s som jag tyckt mig läsa lite varstans så pratar vi ca 2 dygn.

Dock lär det även med den snabbaste HDDn på marknaden ta typ 3/4 av ett dygn iaf..

Se till att du kyler dem väl btw, för så lång OP.

Permalänk
Inaktiv

@Kaine_Uro: den skriver ca 140-150MB/s (utan raid)

ungefär ~15h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lär ta tid.

Om den klarar 100MB/s i bästa fall så lär det ta ca 22 timmar. Om den går ner till ca 50MB/s som jag tyckt mig läsa lite varstans så pratar vi ca 2 dygn.

Dock lär det även med den snabbaste HDDn på marknaden ta typ 3/4 av ett dygn iaf..

Se till att du kyler dem väl btw, för så lång OP.

Har en dockningsstation med hemmagjorda kylflänsar i koppar.

Skrivet av anon40704:

@Kaine_Uro: den skriver ca 140-150MB/s (utan raid)

ungefär ~15h

Får räkna på ett lägre värde så man har lite marginal.

Filerna som ska kopieras varierar ju i storlek från några Kb till flera Gb. Många småfiler är otroligt långsamt jämfört med stora filer.

Permalänk
Medlem

Tips om du använder den i Windows: Kopiera datan i omgångar.

Av egen erfarenhet när jag tagit stora backuper i Windows och det hänger sig på en fil (typ om en fil med samma namn redan finns och man får frågan om man vill ersätta filen) så kopieras inget annat under tiden. En god natts sömn bortkastad alltså

Permalänk
Medlem

har 3 stycken sånna här vattenkylda... dom fungerar bra än sålänge iallafall

Permalänk

Jag har 4st i mitt NAS. Det har ju varit en del som har haft problem med dessa men jag tror det mest beror på användningen av dem. Några har fått dem DOA med vilket kanske inte märks direkt om man inte testar dem ordentligt först. Jag peronligen kör ett litet script som grabbarna på unRAID forumet använder för att stresstesta diskarna innan de lägger in dem i skarpt läge. Sedan kör jag ett fullt smart test som tar runda slängar 12h. Sist så när jag lägger över mitt data så fyller jag aldrig mer än 70% i första omgången och låter sedan disken göra sitt "house management" ett dygn. Sist så fyller jag upp 25% till och går aldrig över 95% full disk. Som etiketten säger, få skrivningar är vad den är gjord för. Disken jobbar en hel del av sig själv efter du lagt in datat så boota aldrig om förrns det är gjort och den lugnat ner sig.

Permalänk
Medlem

Ryktet gör gällande att köra dem i RAID är dåligt. Gäller detta rådet även för ZFS?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Tror inte det sålänge du kör det 'rent' utan RAID. Jag tror faran mest ligger i microskrivningar och avbrutna "housekeeping" sessioner på disken. Så länge man låter disken trolla ifred med sina ommöbleringar av datat så tror jag det funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ryktet gör gällande att köra dem i RAID är dåligt. Gäller detta rådet även för ZFS?

Som jag förstått det är det inte "RAID" som är dåligt, utan miljön diskarna finns i när de är RAIDade. De gillar helt enkelt inte att vibrera i takt med flera kamrater.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag förstått det är det inte "RAID" som är dåligt, utan miljön diskarna finns i när de är RAIDade. De gillar helt enkelt inte att vibrera i takt med flera kamrater.
B!

Intressant teori. Låter inte helt uppåt väggarna faktiskt. Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Källa på det?

Nej, ingen. Bara vad jag fått som intryck av det jag läst om de diskar som drabbats av fel. Tiden får utvisa om det stämmer. Men att "RAID" i sig skulle påverka diskar negativt är omöjligt. Disken har ingen aning om huruvida den sitter i en array, eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, ingen. Bara vad jag fått som intryck av det jag läst om de diskar som drabbats av fel. Tiden får utvisa om det stämmer. Men att "RAID" i sig skulle påverka diskar negativt är omöjligt. Disken har ingen aning om huruvida den sitter i en array, eller inte.
B!

Jag förstår hur du tänker. Men just hela iden med RAID är ju att dela upp skrivningarna på flera diskar, vilket gör att vi får flera mindre intermittenta skrivningar på varje disk. Hela smr tekniken tjänar på att skriva långa mängder data i ett svep så "overheaden" att administrera varje data band blir mindre. Jag famlar lika som du på känsla här men jag tror den inbyggda tekniken inte hänger med helt enkelt vid RAID..

Permalänk
Medlem

Så länge vi pratar hårdvaru, eller åtminstone dedikerad hårdvara för RAID, så är dataströmmen konstant till disken oavsett om den är ensam, eller en i ett RAIDset. Man skickar inte en bit till disk ett, nästa till tvåan, sen trean, osv, tills man når vägs ände och börjar om. Man skickar till alla diskarna simultant. Så med 4'a diskar skriver disk 1 fil del 1 5 och 9 i rask följd, utan att ta paus. Då förutsatt att du faktiskt klarar av att mata data i en hastighet som tillåter konstanta skrivningar.

Start stop kan mycket väl vara mer krävande, och klarar man inte mata RAIDen i rätt tempo kan det säkert spela in.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag förstått det är det inte "RAID" som är dåligt, utan miljön diskarna finns i när de är RAIDade. De gillar helt enkelt inte att vibrera i takt med flera kamrater.
B!

Hur blir det med vibrationer då man använder sig av gummi-/silikon-buffertar som finns att skaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

@Kaine_Uro: den skriver ca 140-150MB/s (utan raid)

ungefär ~15h

Min skriver ner mot 20-30MB/s då det är blandade filstorlekar och disken är halvfull. Vid en skrivning på 1GB är det bra fart men om du lägger över stora mängder filer droppar hastigheten ner. Har nåt med SMR tekniken den använder men för mig spelar det ingen roll om det tar 3 timmar eller 3 dygn att fylla den. Bara dra över och låta den jobba.

Läshastigheterna är som andra diskar så då man väl lagt över sina saker gör den sitt jobb bra.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur blir det med vibrationer då man använder sig av gummi-/silikon-buffertar som finns att skaffa?

Enligt teorin, bättre, men om det blir bra nog... Testa, och låt oss veta? ;- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.