Permalänk
Medlem

HDD viberar

Hej!
Jag har precis köpt ett Corsair 400q chassi för att få det tyst
Dock var det ett dovt ljud som hördes ändå.
Det visade sig efter lite sökning att jag kunde känna lite vibrationer och prövade koppla ur min gamla
Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM inköpt 2008.
Då försvann såklart ljuden.

Just nu använder jag den som lagring av filmer till ett mediabiblotek till Plex, problemet är att jag inte pallar med det dova ljudet, trots att det är väldigt lågt. Tror ni att den gjort sitt eller låter alla mekaniska lite så och ger ifrån sig vibrationer? Finns det något sätt att kolla diskens välmående?

Är det lönt att köpa en ny mekansik? vill ej ha vibrationer / andra missljud

Mvh, Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk

Min dator hörs ej (lägre DB än omgivningen) men när hddn väl spinner igång för backup, oj vad det hörs kan man säga

Häng upp hddn på något sätt så den inte får kontakt med chassit.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Häng upp hddn på något sätt så den inte får kontakt med chassit.

Ja mekaniska diskar kan låta en del. Finns ju distanser i gummi just för detta ändamål

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Så ni säger att det troligen inte hjälper att köpa ny mekanisk utan isåfall köpa ssd?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Så ni säger att det troligen inte hjälper att köpa ny mekanisk utan isåfall köpa ssd?

Köp en 5400 rpm wd green men heter väl blue nu tror jag ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@DrGuld:

Om hårddisken sitter med gummiupphängning så ska man oftast inte dra åt skruvarna som håller fast disken så hårt, dom ska bara dras åt lite lätt. Detta är min erfarenhet från Fractals lådor, men det kanske är annorlunda på Corsair.

Sedan är ju 7200 varvare inge vidare tysta. Det tystaste diskar jag haft är WD Green 1 och 2 TB, dom har få plattor och 5400 RPM.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@DrGuld: Du har ju en "prestanda" disk från den tiden som går i 7200rp.
Köper du en nyare lagringsdisk som bara går 5400rpm, tex WD Green som sades tidigare så kommer det bli tystare. En mekanisk disk kommer dock aldrig bli lika tyst som en SSD såklart.

Men det som gör mest är upphägningen. Gummikuddar gör underverk tex.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har Corsair Carbide 600Q och hade också problem med vibrationer från mina 3.5" HDD men jag lyckades eliminera missljudet genom att sätta på några remsor med mjuk tätningslist.

http://www.lindab.com/se/private/products/pages/tbasrp.aspx

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

@dahljevel: Du har ju en "prestanda" disk från den tiden som går i 7200rp.
Köper du en nyare lagringsdisk som bara går 5400rpm, tex WD Green som sades tidigare så kommer det bli tystare. En mekanisk disk kommer dock aldrig bli lika tyst som en SSD såklart.

Men det som gör mest är upphägningen. Gummikuddar gör underverk tex.

Exakt en 7200-varvare låter många dB högre än en 5400-varvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@DrGuld: Du har ju en "prestanda" disk från den tiden som går i 7200rp.
Köper du en nyare lagringsdisk som bara går 5400rpm, tex WD Green som sades tidigare så kommer det bli tystare. En mekanisk disk kommer dock aldrig bli lika tyst som en SSD såklart.

Men det som gör mest är upphägningen. Gummikuddar gör underverk tex.

Skrivet av anon114264:

Exakt en 7200-varvare låter många dB högre än en 5400-varvare.

Kan meddela att det är mer beroende på om man har en sliten/dåligt balanserad HDD än spinnvärdet. Om något så kan det ibland vara fördel med högre rpm i vissa chassi, då vibrationsresonansen är annan frekvens. I vissa chassi är 5400 rpm bättre, i vissa 7200 rpm.

Dock har de en sak gemensam.... alla hårddiskar vibrerar mer när de blir äldre, och utan jädrigt bra vibrationsdämpning så kommer de höras oavsett RPM

Skrivet av DrGuld:

Så ni säger att det troligen inte hjälper att köpa ny mekanisk utan isåfall köpa ssd?

Om du är tokig på att det måste vara 100% tyst så är det SSD som gäller. Ny HDD är en tillfällig lösning och du kommer få tillbaka ljudet när nästa HDD blir gammal. Är lite så de fungerar, tyvärr.

Om du dock inte fraktar datorn så montera HDDn i en 5,25" plats med någon fiffig lösning. Har sett folk använda resårband, kraftiga gummiband och en hel del innovativa lösningar. I princip fungerar alla så länge du kan säkra disken (så den inte ramlar och går sönder) och du har elastiskt material som absorberar vibrationerna. Sök på forumet, för det finns en hel del bra lösningar redan som inte kostar så mycket.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Köp 2.5" eller WD Green diskar istället. Har övergått till sådana och enda jag hör är WD Green när den spinner upp.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P