Micron inleder produktion av videominnet GDDR5X i sommar

Permalänk

Varför mäta hastigheten på minnena i Gbps och inte i GHz?

Snabbaste GDDR5 minnena för nVidias kort ligger nuvarande på 7GHz så om det blir 14GHz på nVidias kommande mellanklass kort så är det en 100% hastighets ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornchristensen:

Det är väl snarare så att hög strömförbrukning i allmänhet ger mer spillvärme som oftast ger ett bullrigare kort och mindre möjligheter till kompaktbyggen. Sen brukar det ha en påverkan på överklockningspotential om du från början slukar ett halvt kärnkraftverk (överdrift) i effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag svarade dom andra med ovan så spelar det i detta fall ingen roll då det handlar om några ynka watt.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Som jag svarade dom andra med ovan så spelar det i detta fall ingen roll då det handlar om några ynka watt.

Och jag kan ha svårt att tycka att en ungefär halverad effekt för samma minnesmängd (ca 15W för 4GB HBM vs GDDR5 och man får väl anta att HBM2 vs GDDR5X ligger på ungefär samma ratio, även om det i grund och botten är en spekulation) kan betecknas som några ynka watt, speciellt om man skalar upp minnesmängden och effektvinsten hänger med.

http://www.anandtech.com/show/9266/amd-hbm-deep-dive/4

Och jag vill åter upprepa att det inte har något med kostnaden för el att göra, det handlar för mig enbart om termiska egenskaper. Kallt kort är alltid bättre än varmt kort (så länge vi inte snackar tillräckligt låga temps för att halvledarna ska hamna i freeze-out och sluta fungera, men då ska vi ner rätt bra under 273K...).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att man inte skall få göra vinst i ett företag. För mig handlar det om rimlighet. Det skall finnas ökade statliga kontroller, maxtak i vinster osv, samt såpass kraftiga böter om man fular sig att företag inte kommer vilja ens tänka tanken. Kan t. ex handla om att samtliga av företagens patent automatiskt går ut och blir public domain om de fälls. Jag är mer på konsumenternas sida. Det är det jag menar.

Intressant syn på ett samhälle. Det hade nog gjort stora framsteg i utvecklingen.

Visst får högt uppsatta i framgångsrika företag (Chefer/Styrelser/Aktieägare m.fl) mycket pengar när det går bra. Det kan man tycka vara orättvist, men det som också händer är att företagen satsar mycket pengar på att trycka fram teknologin och på så sätt få en bättre position inför nästa år när nya utdelningar väntar. I grunden är det förvisso girighet som driver mycket, men jag är övertygad att det är precis det som gör att man är villig att satsa pengar och pusha fram teknologin.

Det sker ett stort utbyte av pengar mellan företag och konsumenter där momsen genererar fina pengar till staterna. Du har också villigheten att satsa på anställda, utbilda dem och även här kommer det fina pengar in till staterna. Pengar som i sin tur används för att upprätthålla staten och samhällstjänsterna.

Ju svårare du gör för företagen att existera och ju mer du begränsar möjligheten att driva det på girighet ju mindre villiga är de att satsa på allt. Det blir en nedåtgående spiral och i slutändan kommer det garanterat vara sämre.

Sen kan jag tycka att höga skatter på höginkomsttagare är helt rätt. Genom att styra skatterna på löner/arv/gåvor så kan man balansera ut klyftorna i samhället. Men även detta får inte tryckas mot extrema höjder. En balans måste upprätthållas. Det är lite som när man räknar med derivata för att ta reda på var pris möter efterfrågan för en produkt för att sin tur maximera företagets vinst.

Eftersom människan är mer eller mindre girig i naturen så är det ett kraftfullt redskap att använda.

Men nu när jag skrivit detta känner jag att det inte spelar någon roll. Du tycker inte så även om du förstår vad jag menar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornchristensen:

Och jag kan ha svårt att tycka att en ungefär halverad effekt för samma minnesmängd (ca 15W för 4GB HBM vs GDDR5 och man får väl anta att HBM2 vs GDDR5X ligger på ungefär samma ratio, även om det i grund och botten är en spekulation) kan betecknas som några ynka watt, speciellt om man skalar upp minnesmängden och effektvinsten hänger med.

http://www.anandtech.com/show/9266/amd-hbm-deep-dive/4

Och jag vill åter upprepa att det inte har något med kostnaden för el att göra, det handlar för mig enbart om termiska egenskaper. Kallt kort är alltid bättre än varmt kort (så länge vi inte snackar tillräckligt låga temps för att halvledarna ska hamna i freeze-out och sluta fungera, men då ska vi ner rätt bra under 273K...).

Skickades från m.sweclockers.com

Jämförelsen var mellan GDDR5X och HBM2 (att HBM2 är lite strömsnålare och därför en anledning att använda istället för GDDR5X även i budgetkort).

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jämförelsen var mellan GDDR5X och HBM2 (att HBM2 är lite strömsnålare och därför en anledning att använda istället för GDDR5X även i budgetkort).

Då skulle jag vilja ha en tydlig källa på vad du menar med att HBM2 är "lite snålare" än GDDR5X. Vilket kan vara lite svårt eftersom att ingen av dem finns ute kommersiellt just nu. Om vi tittar på fakta vet vi att det gäller ca 50% reduktion i effekt för HBM vs. GDDR5 (jag utgår ifrån dessa för att vi har reda siffror på dem). Enligt bloggposten det länkas till i ursprungsartikeln är GDDR5X "mer effektivt" än GDDR5, men inga siffror ges.

Samtidigt påstår Samsung att deras prototyper av HBM2 är "mer effektiva" än HBM. Inga siffror här heller.

Om vi då rimligtvis kan anta att nivåerna håller sig ungefär lika mellan de kommande generationerna (återigen, som jag skriver en spekulation, men en rimlig sådan) så rör det sig, objektivt sett, inte om några ynka watt. Speciellt inte om vi antar att effekten skalar linjärt med minnesmängden och att grafikkorten fortsätter följa trenden mot ökande minne. Som exempel påstår AMD att deras Fury-serie sparar ca 40-50W på att använda HBM vs GDDR5.

I det långa loppet (med ökande minnesmängd) kommer skillnaden i konsumerad effekt att bli märkbar.

Som jag har skrivit tidigare ser jag dock inte detta som ett argument för att slänga in HBM/HBM2 i samtliga GPUer idag utan propagerar snarare för att GDDR5X skall användas för mid/low-end. Effektbesparingen i det segmentet är idag inte någon tillräcklig anledning.

Det jag vänder mig emot är att man helt bortser från effektargumentet, det kommer inom en relativt snar framtid att ha större påverkan.

Ha en bra helg på er!

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Intressant syn på ett samhälle. Det hade nog gjort stora framsteg i utvecklingen.

Visst får högt uppsatta i framgångsrika företag (Chefer/Styrelser/Aktieägare m.fl) mycket pengar när det går bra. Det kan man tycka vara orättvist, men det som också händer är att företagen satsar mycket pengar på att trycka fram teknologin och på så sätt få en bättre position inför nästa år när nya utdelningar väntar. I grunden är det förvisso girighet som driver mycket, men jag är övertygad att det är precis det som gör att man är villig att satsa pengar och pusha fram teknologin.

Det sker ett stort utbyte av pengar mellan företag och konsumenter där momsen genererar fina pengar till staterna. Du har också villigheten att satsa på anställda, utbilda dem och även här kommer det fina pengar in till staterna. Pengar som i sin tur används för att upprätthålla staten och samhällstjänsterna.

Ju svårare du gör för företagen att existera och ju mer du begränsar möjligheten att driva det på girighet ju mindre villiga är de att satsa på allt. Det blir en nedåtgående spiral och i slutändan kommer det garanterat vara sämre.

Sen kan jag tycka att höga skatter på höginkomsttagare är helt rätt. Genom att styra skatterna på löner/arv/gåvor så kan man balansera ut klyftorna i samhället. Men även detta får inte tryckas mot extrema höjder. En balans måste upprätthållas. Det är lite som när man räknar med derivata för att ta reda på var pris möter efterfrågan för en produkt för att sin tur maximera företagets vinst.

Eftersom människan är mer eller mindre girig i naturen så är det ett kraftfullt redskap att använda.

Men nu när jag skrivit detta känner jag att det inte spelar någon roll. Du tycker inte så även om du förstår vad jag menar

Ja visst är girighet en drivkraft, men det har nog mer med att göra hur vi blir fostrade, och hur strukturer i samhället ser ut. Det är lite som med resan kvinnors rättigheter gjort genom åren. Idag är det få som tycker att kvinnor bara duger till att föda barn och stå vid spisen, medans det var en självklarhet för några hundra år sedan. Det går också försvara med att "män och kvinnor är olika av naturen", men jag tycker man gör det bra enkelt för sig om man resonerar så. Man behöver inte agera på instinkt bara för att det ligger närmast till hands, så jag tror nog det går att "fostra" fram en företagskultur som bygger på att hjälpas åt istället för att roffa åt sig, men det kommer inte hända i en handvändning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornchristensen:

Då skulle jag vilja ha en tydlig källa på vad du menar med att HBM2 är "lite snålare" än GDDR5X.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan börja med att läsa i tråden. Ozzed använde energi som ett argument för HBM2.

Permalänk
Medlem

Vad kommer Nvidia döpa nästa gen graffekort till? Ex, 1070gtx eller börjas det om med helt nytt namnschema.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att man inte skall få göra vinst i ett företag. För mig handlar det om rimlighet. Det skall finnas ökade statliga kontroller, maxtak i vinster osv, samt såpass kraftiga böter om man fular sig att företag inte kommer vilja ens tänka tanken. Kan t. ex handla om att samtliga av företagens patent automatiskt går ut och blir public domain om de fälls. Jag är mer på konsumenternas sida. Det är det jag menar.

Jag förstår din tanke, samtidigt som den inte går ihop i förlängningen, eftersom den innebär att man i praktiken sätter ett tak på hur framgångsrik man får vara. Det blir till slut tyvärr ett läge där man säger att "Nä, nu herr Företagare är du så framgångsrik att nu tar vi (staten) resten av dina pengar, för mer än så här får du inte tjäna, det går för bra för dig.". Det är aningen absurt och stoppar utveckling eftersom företaget inte får växa mer än vad du i det här fallet bestämt.

Sen tycker jag verkligen inte att det är rimligt att ett företags patent ska lösgöras eller liknande ifall de blir fällda för ett eller annat, det står inte i proportion att ruinera ett företag och personerna bakom som genom år av slit och arbete byggt upp sin verksamhet, på grund av ett förekommet fel eller lagbrott. Vem skulle våga starta egna företag om man riskerar att bli totalt ruinerad och krossad av systemet om man gör fel?

Som jag skrev tidigare är det väldigt svårt att definiera vad som är till allmänhetens nytta och vad som är "rimligt", jag tycker att dina förslag på hur man ska lösa dessa saker är orimliga. Jag förstår dina tankar som i princip är bra, men din implementering är inte realistisk. Man får ju inte glömma att för att konsumenterna ska få goda villkor är det ganska direkt kopplat till att även företag får goda villkor att tillgodose sina konsumenter, allt i proportion helt enkelt.

Trevlig helg på dig

Permalänk
Medlem

I sommar, det är ju vinter nu?

Inkommande om 4 månader eller den som slutade för 6 månader sen?

Great news.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du kan börja med att läsa i tråden. Ozzed använde energi som ett argument för HBM2.

Jodå, jag har läst tråden, annars skulle jag inte ha något intresse av att diskutera. Att en forummedlem nämner energi på ett gnerellt sätt i sin första post är ingen källa. Utan siffror blit det inte mer än personens egna åsikt.

Låt mig omformulera. Intrycket kag får av dina poster är att du tycker att effektförbrukningen är ett dött argument för HBM2. Rätta mig gärna om jag har missupfattat. Du backar upp detta genom att prata om några ynka watts besparing. Om du för att befästa detta kan via mig siffror från tillverkare som kan visa att besparingen är på några ynka procent kan jag absolut hålla med dig att effektargumentet för HBM2 faller i sin helhet.

Det jag vill påvisa är att om vi har ett liknande beteende som för GDDR5/HBM (som vi har reda siffror för) så handlar det om relativt sett signifikanta besparingar. Besparingar som även blir märkbara i absoluta termer när minnesmängden ökar. Effektargumentet är därmed fortfarande vid liv, visserligen baserat på spekulation, men dock en rimlig sådan.

Nästa fråga är om effektargumentet är nog för att slänga in HBM2 i alla nya kort. Där håller jag med dig att det absolut inte är värt att göra så just nu.

Men i det långa loppet kommer effektbesparingen att vara ett viktigt argument för övergången till HBM2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornchristensen:

Jodå, jag har läst tråden, annars skulle jag inte ha något intresse av att diskutera. Att en forummedlem nämner energi på ett gnerellt sätt i sin första post är ingen källa. Utan siffror blit det inte mer än personens egna åsikt.

Låt mig omformulera. Intrycket kag får av dina poster är att du tycker att effektförbrukningen är ett dött argument för HBM2. Rätta mig gärna om jag har missupfattat. Du backar upp detta genom att prata om några ynka watts besparing. Om du för att befästa detta kan via mig siffror från tillverkare som kan visa att besparingen är på några ynka procent kan jag absolut hålla med dig att effektargumentet för HBM2 faller i sin helhet.

Det jag vill påvisa är att om vi har ett liknande beteende som för GDDR5/HBM (som vi har reda siffror för) så handlar det om relativt sett signifikanta besparingar. Besparingar som även blir märkbara i absoluta termer när minnesmängden ökar. Effektargumentet är därmed fortfarande vid liv, visserligen baserat på spekulation, men dock en rimlig sådan.

Nästa fråga är om effektargumentet är nog för att slänga in HBM2 i alla nya kort. Där håller jag med dig att det absolut inte är värt att göra så just nu.

Men i det långa loppet kommer effektbesparingen att vara ett viktigt argument för övergången till HBM2.

Skickades från m.sweclockers.com

Redan GDDR5 använder inte så mycket av en gpu's totala effekt, beror väl lite på kanske, men det kan ligga allt mellan 10w-40w+-, vet inte vad varje kort drar men verkar ligga runt 10-15% om man räknar procent istället. Sett till bandbredd per watt så är ju HBM mycket bättre dock. Men skillnaden på den totala effekten är inte så stor att du får någon meningsfull skillnad sett till värmeutveckling, möjligen i väldigt kompakta system som bärbara datorer. Dom flesta korten är ju större kort för ATX byggen osv. Alltid bra med förbättringar inom alla områden, men tycker inte det är ett hållbart argument för att använda HBM/HBM2 för billigare kort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Ehh.... tror du får läsa artikeln igen

"...de första GDDR5X-kretsarna når upp till hastigheter över 13 Gbps, vilket är strax under de upp till 14 Gbps det tidigare talats om."

Med tanke på de 8Gbps de tävlar mot i GDDR5 så ser jag åter igen bara skitsnack och överdrivet påstående, istället för rätt siffror.
Att de får ca 50-60% mer, ja... 100% mer... nej.

100% ökning hade varit 16Gbps, om du nu ska vara korrekt.

Det är du som behöver läsa på lite...

Fast vilka kort kör 8000 MT/s GDDR5? Nvidia var väldigt stolta över sin 7000 MT/s som de kom upp i med Kapler. Maxwell ligger på 7010 MT/s. AMD har kört lite lägre frekvenser på 5000-6000 och kompenserat med lite bredare buss istället.

Så om vi gör ett rimligt antagande att GP104 kommer få GDDR5X. Det skulle inte förvåna mig om de håller bussbredden på 256 bit på 1080 och 1070 så de får 8 GB VRAM med en total bandbredd av 416 GB/s. Det är en bandbreddsökning på 86 %. Samma manöver för ett hypotetiskt 1060 med 128 bit buss ger 208 GB/s, alltså en ökning av 85 %.

Dags för det röda laget. Tittar vi på en nyare version av 390 och 390X som har en 512 bit buss och 6000 MT/s så skulle en övergång till GDDR5X ge en bandbredd på 832 GB/s vilket är en ökning av 116 %. Hoppar vi ner ett steg till 380 och 380X som har en mycket smalare buss på 256 bit så får vi återigen en bandbredd på 416 GB/s vilket är en ökning med 128%

Så beroende på tidigare frekvens får vi antingen lite under en dubblering eller lite över en dubblering. Nu är det lite meningslöst att prata om exakta procent då vi inte vet exakt var korten landar när de släpps men baserat på siffrorna från Micron så handlar det om storleksordningen en dubblering. I alla fall om man jämför med faktiska siffror från verkligheten.

Sen om man nu ska vara omotiverat gnällig och tro på dina siffror så är en 192 bit buss billigare än 256 bit och öppnar för 6 GB VRAM med en total bandbredd av 312 GB/s. Det är mer och snabbare minne än dagens 980 har plus att det går att göra med 6 minneskapslar istället för 8 vilket håller nere priserna. Det blir alltså snabbare, mer minne och enklare att designa men ändå gnäller du.

Vad kommer ditt irrationella hat mot GDDR5X ifrån? HBM kan inte ersätta GDDR5 rakt av i alla segment, i alla fall inte än. Får se hur priserna utvecklas i framtiden. Så det finns två alternativ. Antingen stannar de enklare korten kvar på GDDR5 eller så ökas priserna på alla grafikkort utan att man får någon mer prestanda för pengarna. Vilket av alternativen låter mest lockande?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Andersson:

Varför mäta hastigheten på minnena i Gbps och inte i GHz?

Snabbaste GDDR5 minnena för nVidias kort ligger nuvarande på 7GHz så om det blir 14GHz på nVidias kommande mellanklass kort så är det en 100% hastighets ökning.

Egentligen borde de använda MT/s istället och att använda en frekvens är nog mest fel eftersom ingen klocka faktiskt går ens i närheten av 7 GHz i GDDR5. Den faktiska grundklockan borde vara 875 MHz om jag inte fintat bort mig själv med matten. I så fall skyller jag på min förkylning. Sen blir det helt fel att säga att de dubblar frekvensen till 14 GHz för de gör de inte. De hämtar fortfarande data lika ofta som i GDDR5 men de hämtar dubbelt så mycket varje gång. Så dubbel bandbredd men inte dubbel frekvens. Just frekvensen för minnen är lurig eftersom det finns rätt många att välja mellan och alla är väl "korrekta" på sitt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Friterad: Då kan vi i alla fall vara överens att det inte finns något effektincitament att slänga in HBM/HBM2 i low/mid-range korten. Vilket är något jag hållit med om från början och dessutom uttryckt.

Om vi tar en lite äldre artikel från Anandtech som exempel (intressant artikel med lite mer djup, för övrigt) för att kika på vad minnet egentligen drar.

http://www.anandtech.com/show/9266/amd-hbm-deep-dive/3

Den information författaren här fått från AMD är att man i fallet 290X med TDP på 250W räknar med att minnet drar 15-20% vilket man senare uppskattar till ett ganska lågt beräknat värde på 30W. Fury X har en beräknad effektåtgång på 15W för sitt minne (se artikeln nedan). Det intressanta är ju att AMD påstår sig ha sparat in 30-40W på att använda HBM i stället för GDDR5 vilket man får utgå ifrån innebär att de kunde ha byggt Fury X med samma prestanda och GDDR5 men betalat för detta i form av högre effektkonsumtion.

Ytterligare en intressant artikel som går in mer på arkitetekturen. Dock saknas det en del siffror som inte verkar släppta av tillverkarna än.
http://www.anandtech.com/show/9969/jedec-publishes-hbm2-speci...

Nåväl, det lär väl dyka upp lite mer info om HBM2 och GDDR5X under de kommande månaderna när produktion går igång och ökar.