Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamoz:

Hejsan!

Jag är rätt så done med Windows 10 om man säger så.
När OS känner behovet av att uppdatera sig så tvingar det mig mot min vilja att reboota. Detta sker i form av väldigt intressanta fenomen bl.a. att Skype slutar funkar, internet lägger ner eller att datorn fryser. Varje gång detta sker så uppdateras OS vid start. Det börjar bli ganska uppenbart att Bill Gates har ett finger med i spelet och att min datorn inte hatar mig av en slump.

När jag programmerar kör jag Linux. Jag vet därför att Linux är bättre än Windows på alla punkter förutom möjligtvis gaming, och det är där skon klämmer. Jag spelar en hel del CS:GO och har läst att Linux ger mindre FPS jämfört med Windows samt att mouse sensitivity spökar. Kan någon som lirar CS på Linux dela med sig av sina erfarenheter?

Det kanske också är relevant att nämna att jag spelar med 4:3, 1024x768 stretch. Finns det som i Windows något enkelt sätt att få till stretch men samtidigt ha 1920x1080 på desktop?

Tjo, jag själv ligger på 210-260fps i csgo körandes med alla grafik inställningar på högsta i 2560x1440 med stationär 2 i sign, och har själv inte haft något problem med mouse sensitivitet än.

Det där sista kan tyvärr inte jag svara på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamoz:

Jag spelar en hel del CS:GO och har läst att Linux ger mindre FPS jämfört med Windows samt att mouse sensitivity spökar. Kan någon som lirar CS på Linux dela med sig av sina erfarenheter?

Enligt mina upplevelser så är FPS ungefär densamma. Kanske skulle kunna mäta fram att det är aningens lägre i Linux om något men inget man märker väl in-game. Hade dock bekymmer med sensitivity på en av mina burkar. Det kändes konstigt helt enkelt. Valde att följa ArchLinux guide för att ta bort mouse acceleration (finns många äldre guider som föreslår metoder som "xset m 00" osv. som inte längre fungerar) och därefter välja bort "Raw Input" i CS:GO. Sen dess känns det klockrent.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Linux är inte större för att man måste "jump through hoops" för att få mycket att fungera. Finns en del saker som inte fungerar "out of the box".

Majoriteten av befolkningen vill helst inte sitta och leka med terminalen.

Problemet är inte att folk inte vill sitta och leka med terminalen, problemet är att de är aldes för få människor i Sverige som är kunniga nog och har dessutom blivit för lata att köra Unix / Linux där de krävs mer erfarenheter och mer skrift.

Utan Windows som gör folk lata och bara trycka på en knapp för göra allting har gjort att världen har mist ganska många datakunniga människor runt om i världen.

Har haft IT företag i över 10 år själv och man ser ständigt folk som lämnar in datorer på service just för att göra en system återställning, eller återställa datorn till en tidigare tidpunkt om de är system ändringar som gjort att ljudet slutar funka, så lämnar dem in de på service för de inte våga gorma med dem själv.

sedan är de nog inte ens mer än kanske 3-4% av svenska folket som vet vad ett sudo kommando är.

Känner ett par IT lärare som jobbar runt om i Sverige som IT lärare på svenska skolor och gymnasium som även intygar att elever som går till klassen vill inte ens lära sig grejer de i princip sover på lektionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Problemet är inte att folk inte vill sitta och leka med terminalen, problemet är att de är aldes för få människor i Sverige som är kunniga nog och har dessutom blivit för lata att köra Unix / Linux där de krävs mer erfarenheter och mer skrift.

Utan Windows som gör folk lata och bara trycka på en knapp för göra allting har gjort att världen har mist ganska många datakunniga människor runt om i världen.

Har haft IT företag i över 10 år själv och man ser ständigt folk som lämnar in datorer på service just för att göra en system återställning, eller återställa datorn till en tidigare tidpunkt om de är system ändringar som gjort att ljudet slutar funka, så lämnar dem in de på service för de inte våga gorma med dem själv.

sedan är de nog inte ens mer än kanske 3-4% av svenska folket som vet vad ett sudo kommando är.

Känner ett par IT lärare som jobbar runt om i Sverige som IT lärare på svenska skolor och gymnasium som även intygar att elever som går till klassen vill inte ens lära sig grejer de i princip sover på lektionerna.

I en modern Linux-distribution behöver du aldrig "leka i terminalen", allt finns grafiskt så det krävs ingen mer erfarenhet än vad Windows kräver.
Faktum är att du kan vara betydligt mindre datakunnig och hantera ditt Linuxsystem själv utan problem och du behöver inte hålla på med "systemåterställningar" i en Linuxdist.

För några år sedan när mina föräldrar, 80+, skulle byta dator så skulle de gå från XP till Windows och de hade stora problem med denna förändring. På XP-tiden behövde de hjälp ungefär varannan vecka och med Windows 7 varje dag.
Jag lät dem prova Linux Mint och de klarade av Mint bättre än Win7. Med Linux Mint hanterar de uppdateringar själva utan min hjälp och jag behöver knappt supporta dem alls längre och de vet inte vad ett terminalfönster är.

När det gäller IT-lärare så har mina tre barn sagt att IT-lärarna på gymnasiet inte hänger med i utvecklingen, läraren fick ofta fråga eleverna om hjälp och att ämnet som sådant inte gav dem något nytt de inte redan visste och att det bara handlar om Windows och MS Office. Det kanske är därför som eleverna i princip sover på lektionerna.

Permalänk
Medlem

Apropå det här med "okunniga" ungdomar. Jag sa till min 12 -åriga dotter att nu är det nog på tiden du får lära dig hur man bygger en dator. Vi kan väl skruva ihop en dator tyckte jag. Hon var helt oförstående och undrade "varför ska jag lära mig det, verkar krångligt och du fixar ju allt åt mig när det krånglar"... Ju mer "IT-experter" man omger sig med desto mindre bryr man sig att lära sig något själv.

Samtidigt kände jag mig lite som "meckar-pappan" i Roy och Rogers mack. Sonen fixar allt med bilen som pappan säger fast utan direkt intresse men så säger pappan till kollegan att dagens ungdom är hopplös, de har inga intressen alls... Ni vet den där "pappa jag vill ha en synth" scenen.

Barnen kan allt om hur appar och mobiler funkar och där står jag helt hopplöst efter men "riktiga datorer" bryr de sig knappt om. Hon har andra intressen, dans musik och sådant. Jaja, alla kan inte kunna allt om allt helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Alltid undrat vas super ko krafter är för något?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense: Testa

apt-get moo aptitude moo aptitude -v moo

Lägg till fler v efter behag.

Permalänk
Avstängd

Så har man av en ren tillfällighet även bytt OP på sin Hybridlaptop (Lenovo Yoga nr: 1) från Windows till Ubuntu.

Skulle bara testa Ubuntu på den men så upptäckte jag att just Ubuntu 15.10 har gjort framsteg med sin anpassning till touch. Ubuntu GNOM var också smidigt men när man inte kan få upp skärmtangentbordet på ett enkelt sätt med senaste GNOM Desktop så stöp systemet på mållinjen.

Har haft Windows 8, 8.1 och senast 10 på Yogan och den har bara fungerat sämre med var uppdatering. Låser sig, hackar och segar. Ubuntu fungerar nästan helt felfritt. Installerade med LVM eftersom jag har två mSATA SSD i maskinen på vardera 238 GB som jag slog ihop till en enda nästan 500 GB stor partition.

Tänkte installera Steam för något spel och "In home Streaming". För det ska väll fungera lika bra som att haft Steam OS installerat, eller vad tror ni?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

....

Tänkte installera Steam för något spel och "In home Streaming". För det ska väll fungera lika bra som att haft Steam OS installerat, eller vad tror ni?

Fungerade utmärkt. Lite lagg med In Home Streaming på Steam över WiFi men helt klart spelbart. Fast blev förvånad att många av mina spel även gick att installera direkt i Linux.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

...

Det jag tycker är synd är att Adobe och video-redigeringsprogram som Sony Vegas, Camtasia och den högen envisas med att inte släppa Linux versioner, det ärett stoppblock i maskineriet så att säga.
...

Håller med. Det suger verkligen att Photoshop inte finns till Linux, likaså att det inte finns några vettiga videoredigeringsprogram. (Nej, Gimp är inte ett alternativ)
Tänker inte ge upp min CS5-licens så jag får fortsätta att dualboota Linux och Windows 10.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Håller med. Det suger verkligen att Photoshop inte finns till Linux, likaså att det inte finns några vettiga videoredigeringsprogram. (Nej, Gimp är inte ett alternativ)
Tänker inte ge upp min CS5-licens så jag får fortsätta att dualboota Linux och Windows 10.

Gammal guide men kanske fortfarande fungerar; http://www.makeuseof.com/tag/idiots-guide-installing-photosho...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Håller med. Det suger verkligen att Photoshop inte finns till Linux, likaså att det inte finns några vettiga videoredigeringsprogram. (Nej, Gimp är inte ett alternativ)
Tänker inte ge upp min CS5-licens så jag får fortsätta att dualboota Linux och Windows 10.

KDEnlive är väl ett vettigt videoredigeringsprogram?
Varför är inte Gimp ett alternativ?

Personligen anser jag inte Adobes programvaror vara något vettigt alternativ. Beror väl mer på vad man är van att jobba med tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

KDEnlive är väl ett vettigt videoredigeringsprogram?
Varför är inte Gimp ett alternativ?

Personligen anser jag inte Adobes programvaror vara något vettigt alternativ. Beror väl mer på vad man är van att jobba med tror jag.

Försök inte omvända verktygmärkessanvändare för vet man inte varför man slår i en spik utan bara hur man slår i en spik med hammarn från biltema så blir det ju problem när man får en hammare från fiskars och nubb. Och ja det är en förutfattad mening men dock baserat på en mängd observationer av verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

KDEnlive är väl ett vettigt videoredigeringsprogram?
Varför är inte Gimp ett alternativ?

Personligen anser jag inte Adobes programvaror vara något vettigt alternativ. Beror väl mer på vad man är van att jobba med tror jag.

Har aldrig hört talas om KDEnlive, det måste jag prova när jag får chansen!

För mig högst personligen så blir jag skogstokig på Gimps konstiga UI. Paint.NET gillar jag som är enkelt och lättbegripligt på Windows, verkar som det finns en Linuxport vid namnet Pinta, har inte hunnit med att pröva den än dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

@NodCommander: Också lagt några 10-tals timmar på Gimp och alltid undrat varför de gjort, så och så och så. Säkert något med att inte krocka med Adobe-licensrer men med ett bättre UI och mer lättförstådda ikoner i verktygspaletten som man kanske borde kunna minimera och få fram lättare. Men sak ladda ner och testa nya Single-Window Mode och se om programmet blir lättare att hantera.

Nu finns bara version 2.8.14 i Ubuntus apt så laddade ner version 2..8.16 men det var inte lätt. I install filen stod inte ens packningsformatet rätt
(tar xvfz gimp-2.8.x.tar.gz när filen man laddar ner är i e.8.x bz2) men packade upp i "filer" men efter det så blev det ändå fel:

./configure checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c ............ checking for BABL... no configure: error: Package requirements (babl >= 0.1.10) were not met: No package 'babl' found Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you installed software in a non-standard prefix. Alternatively, you may set the environment variables BABL_CFLAGS and BABL_LIBS to avoid the need to call pkg-config. See the pkg-config man page for more details. @IdeaPad-Yoga-13:~/Hämtningar/gimp-2.8.16 (2)$ make @IdeaPadmake: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar. @IdeaPad-Yoga-13:~/Hämtningar/gimp-2.8.16 (2)$

Så tror inte nyaste Gimp är särskilt användarvänligt heller.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@NodCommander: Också lagt några 10-tals timmar på Gimp och alltid undrat varför de gjort, så och så och så. Säkert något med att inte krocka med Adobe-licensrer men med ett bättre UI och mer lättförstådda ikoner i verktygspaletten som man kanske borde kunna minimera och få fram lättare. Men sak ladda ner och testa nya Single-Window Mode och se om programmet blir lättare att hantera.

Nu finns bara version 2.8.14 i Ubuntus apt så laddade ner version 2..8.16 men det var inte lätt. I install filen stod inte ens packningsformatet rätt
(tar xvfz gimp-2.8.x.tar.gz när filen man laddar ner är i e.8.x bz2) men packade upp i "filer" men efter det så blev det ändå fel:

./configure checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c ............ checking for BABL... no configure: error: Package requirements (babl >= 0.1.10) were not met: No package 'babl' found Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you installed software in a non-standard prefix. Alternatively, you may set the environment variables BABL_CFLAGS and BABL_LIBS to avoid the need to call pkg-config. See the pkg-config man page for more details. @IdeaPad-Yoga-13:~/Hämtningar/gimp-2.8.16 (2)$ make @IdeaPadmake: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar. @IdeaPad-Yoga-13:~/Hämtningar/gimp-2.8.16 (2)$

Så tror inte nyaste Gimp är särskilt användarvänligt heller.

Om du vill ha senaste GIMP i Ubuntu så finns det PPA du kan använda.

https://launchpad.net/~otto-kesselgulasch/+archive/ubuntu/gim...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Försök inte omvända verktygmärkessanvändare för vet man inte varför man slår i en spik utan bara hur man slår i en spik med hammarn från biltema så blir det ju problem när man får en hammare från fiskars och nubb. Och ja det är en förutfattad mening men dock baserat på en mängd observationer av verkligheten.

Varför tror du inte att jag skulle ha "en aning om varför man slår i en spik, bara hur den slås i"? Fånigt uttalande.
Det är ju viss skillnad på två olika programvaror så som gimp och photoshop, där du jämför två hammare med varandra. Jag struntar fullständigt i om produkter heter Adobe eller något annat, men just Photoshop tycker jag är betydligt mer lättarbetat jämfört med Gimp. Att jag är inarbetad med Photoshop gör så klart skillnad. Jag kör Gimp när jag kör Linux, men stöter mycket oftare på problem med det än med Photoshop så det handlar inte om att jag vägrar köra något annat än Photoshop. Det är enligt min åsikt helt enkelt inte lika bra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

KDEnlive är väl ett vettigt videoredigeringsprogram?
Varför är inte Gimp ett alternativ?

Personligen anser jag inte Adobes programvaror vara något vettigt alternativ. Beror väl mer på vad man är van att jobba med tror jag.

Beror helt klart på vad man är van vid, men upplever Gimp som betydligt sämre uppbyggt än vad Photoshop är. Använder, som jag skrev ovan, Gimp ibland när jag använder Linux men bootar om till Windows när jag behöver göra något större och lite mer krävande. Funkar helt ok, även fast jag egentligen skulle vilja ha allt i samma os.

Hade inte hört talas om KDEnlive tidigare, men installerade det igår. Hade goda förhoppningar om det men tyvärr kändes det ganska fort som väldigt begränsat. Säkert jag som inte hunnit lära mig, men tyckte det var allmänt meckigt att få till övergånger, nedtoningar till svart och tvärtom som problematiskt.. Väldigt väldigt simpla grejer alltså.. Det får nog ändå bli dualboot med Windows och köra bild och videoredigering där, gör det trots allt inte för ofta.

För utveckling, som jag pysslar med mest, känns Linux klart bäst.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Gimp har väl gått att köra i single window mode i flera år. Det har då funnits att välja någonstans i någon meny. Jag testade men tyckte bättre om flera små fönster.

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Har ni testat att använda PlayOnLinux för Photoshop CS6?
https://www.playonlinux.com/en/supported_apps-6-0.html

Vidare kan Pinta (Native) vara ett alternativ till Paint.net.
http://pinta-project.com/

@NodCommander

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Har ni testat att använda PlayOnLinux för Photoshop CS6?
https://www.playonlinux.com/en/supported_apps-6-0.html

Vidare kan Pinta (Native) vara ett alternativ till Paint.net.
http://pinta-project.com/

@NodCommander

Inte testat det. Undrar om det stödjer CS5 av Photoshop då det är den versionen jag har licens till.
Är inte sugen på att pynta en massa pengar för CS6 bara för det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja dual boota igen. Det mesta jag gör på datorn nu förtiden är ju att programmera och surfa, saker som funkar utmärkt på Linux. Frågan är lite vilken dist. Använt Linux Mint tidigare och det har funkat bra, tyckte bara det var lite tråkigt. Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Gimp har väl gått att köra i single window mode i flera år. Det har då funnits att välja någonstans i någon meny. Jag testade men tyckte bättre om flera små fönster.

Menyn Fönster -> Ett programfönster

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till dualboot är att köra Windows i Virtualbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

I en modern Linux-distribution behöver du aldrig "leka i terminalen", allt finns grafiskt så det krävs ingen mer erfarenhet än vad Windows kräver.
Faktum är att du kan vara betydligt mindre datakunnig och hantera ditt Linuxsystem själv utan problem och du behöver inte hålla på med "systemåterställningar" i en Linuxdist.

För några år sedan när mina föräldrar, 80+, skulle byta dator så skulle de gå från XP till Windows och de hade stora problem med denna förändring. På XP-tiden behövde de hjälp ungefär varannan vecka och med Windows 7 varje dag.
Jag lät dem prova Linux Mint och de klarade av Mint bättre än Win7. Med Linux Mint hanterar de uppdateringar själva utan min hjälp och jag behöver knappt supporta dem alls längre och de vet inte vad ett terminalfönster är.

När det gäller IT-lärare så har mina tre barn sagt att IT-lärarna på gymnasiet inte hänger med i utvecklingen, läraren fick ofta fråga eleverna om hjälp och att ämnet som sådant inte gav dem något nytt de inte redan visste och att det bara handlar om Windows och MS Office. Det kanske är därför som eleverna i princip sover på lektionerna.

Njaa, kan inte hålla med. Försök installera en så kallad användarvänlig linux dist på t.ex. en Fujitsu Esprimo laptop så får du allt sitta i terminalen å gråta en stund innan allt fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enterthewoid:

Njaa, kan inte hålla med. Försök installera en så kallad användarvänlig linux dist på t.ex. en Fujitsu Esprimo laptop så får du allt sitta i terminalen å gråta en stund innan allt fungerar.

Det går alltid att hitta undantag, men det är knappast en regel. För oss som behöver jobba med systemadministration av Windows blir det oavsett hur att "sitta i terminalen" bra mycket av tiden (speciellt nu när MS strulat till flera uppdateringar under året och några av deras GUI verktyg baserad på .NET inte ens fungerar).

Sen är ju frågan om det du beskriver verkligen är något att gråta över. Är det inte tvärtom ett plus att det finns verktyg att komma runt problem på även "fientlig hårdvara" (syftar på att det knappast hade behövt vara så här om tillverkarna höll sig till vettig hårdvara med likaså vettiga drivrutiner)?

Permalänk
Medlem

För er som är sugna på att byta till Linux kan jag rekommendera Antergos Linux. Baserat på Arch med alla dess fördelar. Rullande releaser, arch repos, arch kärna m.m.

Med Antergos slipper du arch halvkomplexa installation och får istället ett grafiskt gui, där du själv får välja en hel del vad det är du vill ha installerat. Du kan välja mellan en rad olika window managers såsom Cinnamon, Gnome, XFCE, OpenBox m.m. eller bara bassystemet utan window managers. (I det senare fallet skulle jag dock rekommendera arch rakt av)
Du får inte riktigt samma valmöjligheter som du får med arch, men för mig funkade allt utan trassel från början. Värt rätt mycket.

Jag gillar arch rullande releaser, men på en workstation är jag inte assugen på en terminalbaserad installation (kör det på några av mina servrar dock) och vill helst ha en grafisk installation.
Var själv inte så sugen på Ubuntu eller Mint eller liknande heller, då det kan vara lite småmeckigt att uppgradera när det kommer en ny release. Nu baseras ju också Mint på äldre versioner av Ubuntu, vilket lär göra att paket kanske inte uppdateras lika fort. Arch kör ju ofta bleeding edge och med Antergos har du ju tillgång till Arch repos.

Edit: Var lite snabb på tangentbordet med distnamnet. :P
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Fördelarna med rullande releaser finns i Linux Mint Debian Edition LMDE också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Fördelarna med rullande releaser finns i Linux Mint Debian Edition LMDE också.

Har för mig att de tagit bort det i de senare releaserna? Men jag kan ha fel..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

@SanTeoX:

Är detta en sk "enmansdistro" eller liknande? Det är lite synd i så fall för även om en förenklad" distribution finns tillgänglig och man slipper t ex lite mer avancerade distros som Archlinux m fl, så vet man ju inte riktigt hur länge dessa kommer att existera.

Jag kör Windows 7 nu och planerar att migrera till Linux (igen!) när W7 slutar att få säkerhetspatchar. (Windows 10 tänker jag inte beblanda mig med då jag kör den på jobbet och det är en icke-sinande ström av buggar). Jag har sneglat mest på Debian då den är stabil, har varit med i gamet i evigheter.
Kanske CentOS eller någon av deras tvillingdistron.

Men jag är alltid öppen för förslag. BSD har jag väl också sneglat lite på men det systemet krävs mer eller mindre än ny inlärningskurva.
Archlinux har jag gett upp med tyvärr, tyckte jag höll på med att meka i systemet mer än vad jag använde den.