Permalänk
Medlem

BIOS spökar för mig..

Hej! Formaterade nyligen om min PC (sign), och la in Windows 10. Passade på att uppgradera mitt BIOS från "F7" till nyaste "F15q" och kopplade in CPU-fan kabeln till moderkortet (tidigare manuellt styrd) Nu har jag två funderingar:

1. Varför står det i BIOS att mina minnen är klockade till 1333Mhz, Är helt säker på att jag har 1600Mhz (och kan ändra till det 1600Mhz, men har inte vågat) Vad står på? CPU-Z visar följande.

2. Min CPU kylare verkar onekligen vara på 100% load konstant, gick in i BIOS och försökte ändra till "Selint mode" på CPU-fan kontrollen, men inget hjälper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Hej! Formaterade nyligen om min PC (sign), och la in Windows 10. Passade på att uppgradera mitt BIOS från "F7" till nyaste "F15q" och kopplade in CPU-fan kabeln till moderkortet (tidigare manuellt styrd) Nu har jag två funderingar:

1. Varför står det i BIOS att mina minnen är klockade till 1333Mhz, Är helt säker på att jag har 1600Mhz (och kan ändra till det 1600Mhz, men har inte vågat) Vad står på? CPU-Z visar följande.

För att du inte klockat upp dem till 1600 MHz. Slå på XMP.

Citat:

2. Min CPU kylare verkar onekligen vara på 100% load konstant, gick in i BIOS och försökte ändra till "Selint mode" på CPU-fan kontrollen, men inget hjälper.

Har du fläkten kopplad till CPU_FAN och inte PWR_FAN eller något annat?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För att du inte klockat upp dem till 1600 MHz. Slå på XMP.

Ska undersöka det direkt.

Skrivet av LemonIllusion:

Har du fläkten kopplad till CPU_FAN och inte PWR_FAN eller något annat?

Fläkten är just nu kopplad manuellt, men ska jag använda den på "SYS_FAN"? Pumpkabeln är kopplad till CPU_FAN. Har ingen "PWR_FAN"

edit: kopplade nu i fläkten i "CPU_FAN", och pumpen i "SYS_FAN1". fortfarande samma problem. 100% load i fläkten trots 30~ temp på CPUn.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@ggalaxyy:
så vilken pump och fläkt är det fråga om?
har båda 4-pins PWM kontakt?

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Hej! Formaterade nyligen om min PC (sign), och la in Windows 10. Passade på att uppgradera mitt BIOS från "F7" till nyaste "F15q" och kopplade in CPU-fan kabeln till moderkortet (tidigare manuellt styrd) Nu har jag två funderingar:

1. Varför står det i BIOS att mina minnen är klockade till 1333Mhz, Är helt säker på att jag har 1600Mhz (och kan ändra till det 1600Mhz, men har inte vågat) Vad står på? CPU-Z visar följande.

2. Min CPU kylare verkar onekligen vara på 100% load konstant, gick in i BIOS och försökte ändra till "Selint mode" på CPU-fan kontrollen, men inget hjälper.

1333 megahertz är standard utan överklock,så inget att oroa sig för.
Välj optimized defaults i Bios,så kanske cpun lugnar ner sig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

@ggalaxyy:
så vilken pump och fläkt är det fråga om?
har båda 4-pins PWM kontakt?

Står i singnen. Corsair H60 (v2)

Skrivet av Mange43:

1333 megahertz är standard utan överklock,så inget att oroa sig för.
Välj optimized defaults i Bios,så kanske cpun lugnar ner sig.

Visste inte att man själv var tvungen att klocka upp dom till 1600mhz? Ändrade en parameter i BIOS och nu står det så här i CPU-Z. Stämmer detta verkligen? Massa skumma siffror.

Har ju 4st 4gb moduler á 1600Mhz (16gb DDR3 1600Mhz RAM)

Visa signatur
Permalänk

1: Minnen ställs automatiskt i 1333 efter bios flash, en typ av fail-safe, ställ bara in de på 1600 så ska du se att det fungerar. Kolla även så att timings funkar i Advanced DRAM Timings.

2: Kan hända att fläkt-kontrollern i bios är inställd på "Disabled", då drar den 100% hela tiden.
Du har kopplat riktigt, CPU-fläkten ska sitta på CPU-Fan och pumpen ska sitta på System-Fan pga att pumpen ALLTID ska dra 100%.
Fläkten bör vara PWM-styrd (4pin) så att den kan ställa in varvtal själv, med 3pin så känner den bara av varvtalet.

Kolla igenom settings så bör det lösa sig

Visa signatur

Intel i5 6400, Asus Z170 Pro Gaming, Gigabyte GTX 970 G1 Gaming, 16Gb HyperX Fury DDR4 2133@3000Mhz, Fury 120Gb SSD, Samsung 1000Gb HDD, Cerberus-set, hemmabyggt chassi i trä med plexiglas-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galin1978:

1: Minnen ställs automatiskt i 1333 efter bios flash, en typ av fail-safe, ställ bara in de på 1600 så ska du se att det fungerar. Kolla även så att timings funkar i Advanced DRAM Timings.

2: Kan hända att fläkt-kontrollern i bios är inställd på "Disabled", då drar den 100% hela tiden.
Du har kopplat riktigt, CPU-fläkten ska sitta på CPU-Fan och pumpen ska sitta på System-Fan pga att pumpen ALLTID ska dra 100%.
Fläkten bör vara PWM-styrd (4pin) så att den kan ställa in varvtal själv, med 3pin så känner den bara av varvtalet.

Kolla igenom settings så bör det lösa sig

1. Alright, visste inte detta, tack! Just nu ser det ut så här i CPU-Z. stämmer allt?

2. Okej, kan säga direkt att jag inte har 4-PIN från fläten, det är en 3-PIN (Corsair SP 120mm) Kan detta ha med saker att göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

1. Alright, visste inte detta, tack! Just nu ser det ut så här i CPU-Z. stämmer allt?

2. Okej, kan säga direkt att jag inte har 4-PIN från fläten, det är en 3-PIN (Corsair SP 120mm) Kan detta ha med saker att göra?

1, Minnena ställer sig inte i ett "failsafe" mode utan ställer sig enligt JEDEC standarden som i ditt fall är just 1333MHz (667MHz) sen klarar minnena högre hastighet vilket man då får välja manuellt dvs. XMP.
Så ja det stämmer nu!

2. Kolla så den aktuella fanheadern i bios/uefi står i voltage-mode, det går bra att styra en fläkt med spänning med.
Du kan läsa om det på sid. 49 i manualen. http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z77x...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

1, Minnena ställer sig inte i ett "failsafe" mode utan ställer sig enligt JEDEC standarden som i ditt fall är just 1333MHz (667MHz) sen klarar minnena högre hastighet vilket man då får välja manuellt dvs. XMP.
Så ja det stämmer nu!

2. Kolla så den aktuella fanheadern i bios/uefi står i voltage-mode, det går bra att styra en fläkt med spänning med.
Du kan läsa om det på sid. 49 i manualen. http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z77x...

1. Ah okej! Man lär sig något nytt varje dag Under "SPD" tabben står det klart och tydligt under "Timings table" att jag kör XMP-1600, men bara i en av fyra rutor? Inget jag behöver tänka på?

2. aaa, den var inte ställd på "voltage", den var ställd på "AUTO" (man kan ju tycka att BIOS skulle förstå att det var voltage jag ville köra, men aja, haha.)

Funderar på att strunta helt i min fläktkontroller och köra alla chassifläktar via "SYS_FAN" nu genom "voltage". Verkar ju ge en bra stabil ljudnivå oavsett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

1. Ah okej! Man lär sig något nytt varje dag Under "SPD" tabben står det klart och tydligt under "Timings table" att jag kör XMP-1600, men bara i en av fyra rutor? Inget jag behöver tänka på?

2. aaa, den var inte ställd på "voltage", den var ställd på "AUTO" (man kan ju tycka att BIOS skulle förstå att det var voltage jag ville köra, men aja, haha.)

Funderar på att strunta helt i min fläktkontroller och köra alla chassifläktar via "SYS_FAN" nu genom "voltage". Verkar ju ge en bra stabil ljudnivå oavsett.

1. Nej inget du behöver tänka på.

2. Den borde känna av det, du har ingen pwm-fläkt inkopplad på moderkortet?

Jag har skippat fläktkontrollern & låter moderkortet sköta fläktarna fullt ut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

1. Ah okej! Man lär sig något nytt varje dag Under "SPD" tabben står det klart och tydligt under "Timings table" att jag kör XMP-1600, men bara i en av fyra rutor? Inget jag behöver tänka på?

2. aaa, den var inte ställd på "voltage", den var ställd på "AUTO" (man kan ju tycka att BIOS skulle förstå att det var voltage jag ville köra, men aja, haha.)

Funderar på att strunta helt i min fläktkontroller och köra alla chassifläktar via "SYS_FAN" nu genom "voltage". Verkar ju ge en bra stabil ljudnivå oavsett.

skaffa annan fläkt med 4 pins... själva tanken är att fläkten ökar med temperaturen på processorn...
Sys_fan ser inte temperaturen på prollen. På vissa moderkort kan man välja vad som ska styra sys_fan, vet inte hur det är på ditt.
Som du har gjort nu, kommer inte den att reagera på belastningen av cpu.

sen, brukar såna kylare ha adapter för pumpen: till molex eller floppy kabel, så att du behöver inte sätta pumpen på fläktanslutningarna på moderkortet...

Så, som nån ovan nämner: pumpen kan köra på max.
Skaffa 4 pin fläkt och koppla den till CPU_fan på moderkortet...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

skaffa annan fläkt med 4 pins... själva tanken är att fläkten ökar med temperaturen på processorn...

Vilket den även gör med en 3-pins!!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

1. Nej inget du behöver tänka på.

2. Den borde känna av det, du har ingen pwm-fläkt inkopplad på moderkortet?

Jag har skippat fläktkontrollern & låter moderkortet sköta fläktarna fullt ut.

Har nu kopplat om lite i datorn, och satt alla chassifläktar (3x 140mm Corsair AF Silent) på varsin "SYS_FAN" header på moderkortet. Så här ser det ut i BIOS, varför går dom så snabbt? Visst att nr.3 gör det då det är pumpen till min AIO kylare, men dom andra? Och varför så ojämt? Kan inte ställa om det till mer än "silent" heller. Hade inte behövt köra dessa fläktar så snabbt.

angående CPUn så verkar fläkten där fungera utmärkt nu, klockade upp prollen lite till 3,8 och ligger då i stabila temps, fläkten varvar på när den behöver, tack för hjälpen angående den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har nu kopplat om lite i datorn, och satt alla chassifläktar (3x 140mm Corsair AF Silent) på varsin "SYS_FAN" header på moderkortet. Så här ser det ut i BIOS, varför går dom så snabbt? Visst att nr.3 gör det då det är pumpen till min AIO kylare, men dom andra? Och varför så ojämt? Kan inte ställa om det till mer än "silent" heller. Hade inte behövt köra dessa fläktar så snabbt.

angående CPUn så verkar fläkten där fungera utmärkt nu, klockade upp prollen lite till 3,8 och ligger då i stabila temps, fläkten varvar på när den behöver, tack för hjälpen angående den.

Du ska koppla pumpen på sysfan4 för den rullar på i 100% alltid verkar det som.

Står såhär i manualen.

Citat:

1st/2nd/3rd System Fan Speed Control
Allows you to determine whether to enable the system fan speed control function and adjust the fan
speed.

Normal Allows the system fans to run at different speeds according to the system temperature. You
can adjust the fan speed with EasyTune based on your system requirements. (Default)

Silent Allows the system fan to run at slow speeds.

Manual Allows you to control the system fan speed under the Slope PWM item.

Disabled Allows the system fan to run at full speeds.

Slope PWM
Allows you to control the system fan speed. This item is configurable only when 1st/2nd/3rd System Fan
Speed Control is set to Manual. Options are: 0.75 PWM value /o
C ~ 2.50 PWM value /o C.

Edit:
Verkar faktiskt vara så att det endast är cpu-fan samt sys-fan1 som stödjer 3-pins fläktar dvs. spänningsstyrning (voltage control).

Du kan dela 1 header på 2st fläktar med hjälp av en splitter.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...
(funkar även med 3-pins fläktar)

Edit2: Du kan kanske prova att sätta cpu fan control till normal istället för pwm slope & sätta sysfan till silent.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du ska koppla pumpen på sysfan4 för den rullar på i 100% alltid verkar det som. [...]

Verkar enligt BIOS som att SYS_FAN 3 (där jag har CPU-fläkten i kopplad) går på full matning, så det lär ju inte spela någon roll?

Skrivet av skruvis:

[...]
Edit:
Verkar faktiskt vara så att det endast är cpu-fan samt sys-fan1 som stödjer 3-pins fläktar dvs. spänningsstyrning (voltage control).

Du kan dela 1 header på 2st fläktar med hjälp av en splitter.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...
(funkar även med 3-pins fläktar)

Edit2: Du kan kanske prova att sätta cpu fan control till normal istället för pwm slope & sätta sysfan till silent.

Jag tror jag har någon splitter liggandes, så får testa det.. Du har nog rätt då BIOS visar ~400 RPM på SYS_FAN 1, men ~1000 på 2 och 4. Går det köra en splitter på en splitter? Då jag har 3 fläktar som ska kopplas i en enda port.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Verkar enligt BIOS som att SYS_FAN 3 (där jag har CPU-fläkten i kopplad) går på full matning, så det lär ju inte spela någon roll?

Jag tror jag har någon splitter liggandes, så får testa det.. Du har nog rätt då BIOS visar ~400 RPM på SYS_FAN 1, men ~1000 på 2 och 4. Går det köra en splitter på en splitter? Då jag har 3 fläktar som ska kopplas i en enda port.

Du kopplar 2st fläktar till cpu-fan samt 2st till sys_fan1.. cpu fläkten var en 3-pins?

Men har du provat detta? -> "Du kan kanske prova att sätta cpu fan control till normal istället för pwm slope & sätta sysfan till silent."

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du kopplar 2st fläktar till cpu-fan samt 2st till sys_fan1.. cpu fläkten var en 3-pins?

Men har du provat detta? -> "Du kan kanske prova att sätta cpu fan control till normal istället för pwm slope & sätta sysfan till silent."

Alright, behöver köpa adapter dock, hade bara en liggandes hemma och den var otroligt ful. haha.. CPU-fläkten använder 3-pin ja.

Just nu ser det ut så här, det är den tystaste bäst fungerande lösningen fram till att jag får hem adapter till mina SYS fläktar. Sätter jag CPU-fan control till något annat än voltage så går den igång som satan.

SYS_FAN på silent gör tyvärr ingen skillnad :/ (edit, en upptäckt. se nedan)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du kopplar 2st fläktar till cpu-fan samt 2st till sys_fan1.. cpu fläkten var en 3-pins?

Men har du provat detta? -> "Du kan kanske prova att sätta cpu fan control till normal istället för pwm slope & sätta sysfan till silent."

Skrivet av ggalaxyy:

SYS_FAN på silent gör tyvärr ingen skillnad :/

Intressant nog så går SYS_FAN 1 ned till 500 RPM i "SYS_FAN silent mode", men 2, och 4 stannar kvar på ~1000 RPM. Det betyder att det du säger stämmer - det är enbart SYS_FAN 1 kommer kunna styra mina sys-fläktar. Varför är det så här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Intressant nog så går SYS_FAN 1 ned till 500 RPM i "SYS_FAN silent mode", men 2, och 4 stannar kvar på ~1000 RPM. Det betyder att det du säger stämmer - det är enbart SYS_FAN 1 kommer kunna styra mina sys-fläktar. Varför är det så här?

Ingen aning, men troligtvis är det så att sys_fan2/3 styrs enbart med pwm..

Lösningen är att sätta en splitter på cpu_fan & köra 2st fläktar samt en splitter på sys_fan1 & köra 2st fläktar på den eller att byta ut fläktarna till pwm fläktar.

Du skall kanske sätta tillbaka cpu_fan speed control till manual igen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless