Laga trasiga filsystem på USB-stickor?

Permalänk

Laga trasiga filsystem på USB-stickor?

Hej!
Jag har samlat på mig ett gäng USB-stickor nu som med tiden har slutat fungera. Det har varit av olika orsaker, men oftast har jag försökt rädda dem genom att formatera om dem. Det har inte lyckats, jag har fått meddelandet "Formateringen kunde inte utföras" eller liknande, och så har stickorna typ inget filsystem, eller trasigt filsystem.

Så jag undrar om det finns något bra sätt att få stickorna att fungera igen. Något fiffigt program kanske? Som typ kan skriva över hela stickan med nollor och sedan stoppa in ett nytt och fräscht filsystem. Eller någonting annat, jag vet inte vad som finns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar köra Rufus för att formatera usb pinnar, finns alternativ för att köra en fullständig formatering där, beroende på prestanda på pinnen så kan det ta ett tag.

Beroende på vad jag haft pinnen till innan så brukar jag diskpart med clean kommandot.

(edit) om du inte vet hur du använder diskpart så bör du nog skippa den delen, gör du fel så kan saker försvinna.

/Worfarn

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP