Vad kan man göra med extra ram förutom virtuell ramdisk?

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra med extra ram förutom virtuell ramdisk?

Finns det något annat? Köpte ny dator precis och märkte snabbt att 32gb var helt onödigt.

Vet inte vad jag ska göra med allt.

Undrar också om jag kan jag ha 200 program uppe eller kommer det påverka cpun/gpun något?

Permalänk
Medlem

Du måste ju inte använda allt. Eller nödigt att göra grejer bara för att använda RAM.
Du kan ju skapa någon dunderstor bild i Photoshop om det känns bättre så.

Permalänk
Medlem

Ramdisk är typ det enda vettiga om du inte kör en server eller nått, 32GB är overkill för 99,99% av användare. Har själv 16GB och det har hänt någon gång att jag använt 14-15GB eller så, men det är verkligen sällsynt.

Om du kör mycket photoshop kan du flytta scrapdisken till ram men ja vet inte hur lönt det är egentligen, har aldrig brytt mig om det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ramdisk är typ det enda vettiga om du inte kör en server eller nått, 32GB är overkill för 99,99% av användare. Har själv 16GB och det har hänt någon gång att jag använt 14-15GB eller så, men det är verkligen sällsynt.

Om du kör mycket photoshop kan du flytta scrapdisken till ram men ja vet inte hur lönt det är egentligen, har aldrig brytt mig om det själv.

Ah ok får väl göra en ramdisk då ^^ Använder inte photoshop så

Permalänk
Medlem

Se på det hela positivt; med så mycket minne kan du har Windows igång väldigt länge innan minnesläckorna i Windows får din dator att få slut på RAM!

Permalänk
Medlem

@nevalopo:

Jag gillar själv ett program som heter "bond disc", testa att installera lite spel på en sådan och se om du märker någon skillnad.

Varning för att det kan ta längre tid än vanligt att starta och stänga av datorn, det är normalt.

Permalänk
Medlem

Med det nya moderkortet medföljer inbyggd möjlighet att skapa en RAMdisk. Jag kommer ha 32 GB från början på två stickor så jag skulle kunna ha 64GB totalt.

En idé är ju att ha temporära filer på den så att systemdisken SSD:n avlastas lite så dess livslängd förlängs. Frågan är hur mycket jag ska låta vara RAM och hur mycket jag ska lägga över som RAMdisk...

Ska väl säga att jag gör en del videoredigering. Brukar spela in från vissa evenemang med vänner och klippa ihop minnesfilmer med ljud och så. Likväl använder jag ibland CAD. Därav kanske jag använder mer RAM än andra.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.