Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du säger alltså att du inte sparat på 7-8 timmar? Hur i hela världen är de ens möjligt..

Autosave?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Autosave?

Skickades från m.sweclockers.com

Litar personen lika fullt på autosave i word när han sitter å skriver nåt arbete eller?

Nog för att man oftast kan lita på grejerna, men att inte spara manuellt på 8 timmar i ett spel man kan spara på 0.5 sekunder genom att trycka på F5... well...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Litar personen lika fullt på autosave i word när han sitter å skriver nåt arbete eller?

Nog för att man oftast kan lita på grejerna, men att inte spara manuellt på 8 timmar i ett spel man kan spara på 0.5 sekunder genom att trycka på F5... well...

Normalt sett kan man lita på autosave tycker jag, aldrig stött på problem med det tidigare Men man gör ju som man vill.

Jag har för mig att man kan korta ner tiden det tar för soldaterna att återhämta sig efter sina skador, men hur ordnar jag det? Riktigt frustrerande att vara utan sina bästa soldater

Edit: Och en till sak, finns det ingen guide till detta spel? Alltså en bok man kan köpa

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Jag har för mig att man kan korta ner tiden det tar för soldaterna att återhämta sig efter sina skador, men hur ordnar jag det? Riktigt frustrerande att vara utan sina bästa soldater

Man får välja en bonus varje månad, som vad jag förstod appliceras när moderskeppet befinner sig "hemma" (har inte lärt mig alla namn och så än, du vet nog vad jag menar). En av dessa bonusar är att korta ner tiden det tar för dina soldater att återhämta sig. Jag tror inte det specades hur mycket snabbare det gick, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Man får välja en bonus varje månad, som vad jag förstod appliceras när moderskeppet befinner sig "hemma" (har inte lärt mig alla namn och så än, du vet nog vad jag menar). En av dessa bonusar är att korta ner tiden det tar för dina soldater att återhämta sig. Jag tror inte det specades hur mycket snabbare det gick, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Får kika närmare på det Tack

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hittade det jag sökte

"Don't overlook the Advanced Warfare Center. While its main use is for retraining soldier abilities — something you shouldn't have to do often, if at all — assigning an Engineer to this facility increases your soldier healing rate by 100%."

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Gah! Såg precis att de inte kommer lägga stöd för 360 gamepad. Riktigt irriterande. Fungerade ju hur bra som helst i förra. Stackars handleder...

Permalänk
Medlem

Om man kollar på Xcom's hemsida så finns där stats man kan följa som är riktigt kul. Men en sak som förvånar mig stort är att, enligt deras statistik, så är det ingen som har klarat spelet än!
Kan det verkligen stämma? För i så fall måste det vara ett av tidernas svåraste spel om ingen har klarat av det en hel vecka efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om man kollar på Xcom's hemsida så finns där stats man kan följa som är riktigt kul. Men en sak som förvånar mig stort är att, enligt deras statistik, så är det ingen som har klarat spelet än!
Kan det verkligen stämma? För i så fall måste det vara ett av tidernas svåraste spel om ingen har klarat av det en hel vecka efter release.

Jag tror inte det stämmer då många som har fått spelet innan release såsom youtubers och gaming journalister har klarat ut spelet innan launch.

Sedan enligt steam achivements så är det en del som har klarat ut det också.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Ni vet delen av spelet där man ser hela planeten och skannar olika platser, vad heter den sektionen av spelet? Kommer verkligen inte på ordet haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ni vet delen av spelet där man ser hela planeten och skannar olika platser, vad heter den sektionen av spelet? Kommer verkligen inte på ordet haha

Skickades från m.sweclockers.com

Geoscape? Är de det du menar?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Geoscape? Är de det du menar?

Det verkar vara det jag söker, men jag vet inte om det kallas samma sak i Xcom 2? Får mest bara upp videos från de äldre spelen när jag googlar på "Xcom 2 Geoscape".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det verkar vara det jag söker, men jag vet inte om det kallas samma sak i Xcom 2? Får mest bara upp videos från de äldre spelen när jag googlar på "Xcom 2 Geoscape".

Skickades från m.sweclockers.com

suttit och googlat vad det kan kallas i XCOM 2 annars..men hittar inget......jag har för mig att det kallas något annat i 2:an...gaah...nu är jag lika nyfiken som du!

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

suttit och googlat vad det kan kallas i XCOM 2 annars..men hittar inget......jag har för mig att det kallas något annat i 2:an...gaah...nu är jag lika nyfiken som du!

Haha, får hoppas att någon annan kan upplysa oss. Jag funderar på om det inte nämns i tutorial men känns lagomt drygt att köra igenom den igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Haha, får hoppas att någon annan kan upplysa oss. Jag funderar på om det inte nämns i tutorial men känns lagomt drygt att köra igenom den igen

Skickades från m.sweclockers.com

Den heter Geoscape. Tror det står om du håller muspekaren över dess symbol nere i vänstra hörnet när du befinner dig "i skeppet".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Japp Geoscape it is...:). Vad vill du veta om det KKay?
Klarade spelet igår på medium svårighetsgrad och utan att förlora en enda soldat. Dock fuskat genom att köra om vissa rundor från sparfiler.
Efter ett tag när man uppgraderat soldaterna till viss nivå blev det rätt så lätt.
Snart dags för runda 2 på högre svårighetsgrad hehe.
Är imponerad när det gäller variationen. Nästan inga uppdrag kändes som om man spelade om på samma banor så deras nya teknik med slumpmässigt genererade banor fungerar mycket bra. Samma sak med fiender. Stor variation genom hela spelet. Mycket roligare än föregående spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Litar personen lika fullt på autosave i word när han sitter å skriver nåt arbete eller?

Nog för att man oftast kan lita på grejerna, men att inte spara manuellt på 8 timmar i ett spel man kan spara på 0.5 sekunder genom att trycka på F5... well...

Kan ju vara så att personen i fråga är lite mer Hardcore och kör på Ironman Mode, vilket leder till att man bara har tillgång till en autosave som uppdateras hela tiden.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Japp Geoscape it is...:). Vad vill du veta om det KKay?
Klarade spelet igår på medium svårighetsgrad och utan att förlora en enda soldat. Dock fuskat genom att köra om vissa rundor från sparfiler.
Efter ett tag när man uppgraderat soldaterna till viss nivå blev det rätt så lätt.
Snart dags för runda 2 på högre svårighetsgrad hehe.
Är imponerad när det gäller variationen. Nästan inga uppdrag kändes som om man spelade om på samma banor så deras nya teknik med slumpmässigt genererade banor fungerar mycket bra. Samma sak med fiender. Stor variation genom hela spelet. Mycket roligare än föregående spel.

Jag har lite funderingar kring de olika eventen, Avatar project, nackdelarna med att skippa osv och det känns överlag som att jag inte riktigt greppat den delen av spelet Första Xcom jag kör i princip

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Precis börjat lira och undrar vad man ska göra när man får en soldat "mind controlled".. offra honom och ta dö på honom?
Som ni märker vet jag inte hur fienderna funkar än.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag har lite funderingar kring de olika eventen, Avatar project, nackdelarna med att skippa osv och det känns överlag som att jag inte riktigt greppat den delen av spelet Första Xcom jag kör i princip

Skickades från m.sweclockers.com

Events återkommer när tiden har gått ut med intervaller på några veckor som dock kan ökas eller minskas beroende på ifall man gör speciella uppdrag för att påverka just detta. Man får då tre olika val att välja mellan och på varje kort står det vad som kommer hända. Välj det kortet som du tycker gör mest skada för det kortet du väljer försvinner efter avklarat uppdrag och då lottas det mellan de två resterande korten vilken event som kommer hända. Skippar du så ökar Avatar Project skalan och du förlorar snabbare.

Skrivet av maLakai:

Precis börjat lira och undrar vad man ska göra när man får en soldat "mind controlled".. offra honom och ta dö på honom?
Som ni märker vet jag inte hur fienderna funkar än.

Döda den som kontrollerar din soldat så blir han fri. Tror att granater/chockgranater kan också bryta mindcontroll men är inte säker om det fungerar till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Events återkommer när tiden har gått ut med intervaller på några veckor som dock kan ökas eller minskas beroende på ifall man gör speciella uppdrag för att påverka just detta. Man får då tre olika val att välja mellan och på varje kort står det vad som kommer hända. Välj det kortet som du tycker gör mest skada för det kortet du väljer försvinner efter avklarat uppdrag och då lottas det mellan de två resterande korten vilken event som kommer hända. Skippar du så ökar Avatar Project skalan och du förlorar snabbare.

Döda den som kontrollerar din soldat så blir han fri. Tror att granater/chockgranater kan också bryta mindcontroll men är inte säker om det fungerar till 100%.

Tack för förklaringen. Det är så otroligt mycket man måste lära sig om man aldrig spelat något Xcom tidigare har jag märkt, men det är såklart en del i det roliga.
Något jag saknar är ett till game mode, utan pressen från Avatar Project, det gör det bara svårare att lära sig spelet tycker jag Finns iofs moddar som tar bort det.

@Malakai En till sak att ha i åtanke när det gäller Sectoids, de kan ju väcka fiender från det döda och bästa lösningen på detta är helt enkelt att döda Sectoiden, då dör även "zombien"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Precis börjat lira och undrar vad man ska göra när man får en soldat "mind controlled".. offra honom och ta dö på honom?
Som ni märker vet jag inte hur fienderna funkar än.

Om du inte kan döda den som mindcontrollar dig så kan du springa bakåt och gömma dig med alla andra trupper, för mindcontrollen håller bara ca 3 "rundor" (Men eftersom många uppdrag går på tid så är det ju inte användbart så ofta..)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Angående mindcontroll, köper alltide en flashbang i början av spelet. Funkar utmärkt mot sectoids so, lägger skräck eller mindcontroll. Utöver det kan jag rekommendera att försöka få död på de övriga soldaterna innan sectoiden, då sectoiden alltid lägger någon typ av psi-färdighet på sin första runda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Går det att välja var en Ranger ska ställa sig vid en Slash-attack? Känns ju jobbigt att dom nästan alltid ställs helt utan skydd.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Går det att välja var en Ranger ska ställa sig vid en Slash-attack? Känns ju jobbigt att dom nästan alltid ställs helt utan skydd.

Du kan högerklicka runt fienden för att kunna välja från vilket håll Ranger ska attackera när du har rangern vald.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Skrivet av Xyze:

Du kan högerklicka runt fienden för att kunna välja från vilket håll Ranger ska attackera när du har rangern vald.

Funkar inte, attacken avbryts bara då. Menar du att jag ska först gå ett steg för att ställa mig där jag vill attackera från och sedan använda attacken?

Jag skulle vilja kunna göra båda i ett så jag kan först dasha sen attackera.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Funkar inte, attacken avbryts bara då. Menar du att jag ska först gå ett steg för att ställa mig där jag vill attackera från och sedan använda attacken?

Jag skulle vilja kunna göra båda i ett så jag kan först dasha sen attackera.

Håller du muspekaren på gränsen mellan rutan du vill attackera ifrån och rutan som fienden står på så kommer markerad ruta få en annan animering och få en pil som visar från vilken ruta du kommer attackera ifrån om du högerklickar. Muspekaren ska inte vara exakt på gränsen utan lite innanför på fiendens ruta har jag för mig. Testa håll muspekaren där när du har en ranger aktiv, då kommer du se hur det fungerar.

Så om du håller muspekaren uppe till höger i fiendens ruta så kommer du attackera från rutan uppe till höger när du högerklickar. Detta under förutsättning att det går att attackera från den rutan och att du når fram till fienden.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel men det kändes lite kort?
Tog mig bara 30 speltimmar att klara av.

Hade velat ha det längre...

Och angående optimeringen så ja, det flöt inte helt perfekt för mig men rätt okej och inte så det störde. Men då sitter jag på ett gammalt Radeon 5850 och hade höjt inställningarna ifrån rekommenderade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Kan ju vara så att personen i fråga är lite mer Hardcore och kör på Ironman Mode, vilket leder till att man bara har tillgång till en autosave som uppdateras hela tiden.

Känns mycket mer troligt yes

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Håller du muspekaren på gränsen mellan rutan du vill attackera ifrån och rutan som fienden står på så kommer markerad ruta få en annan animering och få en pil som visar från vilken ruta du kommer attackera ifrån om du högerklickar. Muspekaren ska inte vara exakt på gränsen utan lite innanför på fiendens ruta har jag för mig. Testa håll muspekaren där när du har en ranger aktiv, då kommer du se hur det fungerar.

Så om du håller muspekaren uppe till höger i fiendens ruta så kommer du attackera från rutan uppe till höger när du högerklickar. Detta under förutsättning att det går att attackera från den rutan och att du når fram till fienden.

Nu funkar det. Sjukt lustigt sätt att göra det, tycker jag. Tack för hjälpen

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄