Permalänk

Define S - Fractal Design edition

Tja!

Första projektloggen.
Moddat o fixat lite allt möjligt sen första datorn men inte lagt upp nåt för andra att kritisera.
Kort presentation:
33år än så länge, Sambo, 2 1/2år dotter.
Började bygga datorer runt -99.
Intressen: Bilar, datorer, styrketräning
Skickade in en jävligt dålig ansökningsvideo till intelskitchen, hade varit kul o vara med.

System specs, än så länge:
Case - Fractal Design Define S
MB - ASUS Z97-E
RAM - 4*4 Kingston Hyper X Beast
CPU - 4770K
M.2 - Kingston Hyper X Predator 240GB
SSD - Samsung evo 850 250GB
GFX - 970 GTX
PSU - Fractal Design Newton R3 White 1000W
Corsair H110i Gt

Än så länge har alla foton tagits av en potatis... Samsung Alpha.

Kommer att börja lite bakvänt genom att ladda upp några bilder för att förhoppningsvis väcka lite intresse för tråden.

Nätagget @Mooss

ändrat lite i system spec, lade till kudos
Permalänk

Unboxing - Bildbomb

Börjar från början med bilder från unboxingen av chassit.

En öl sitter ju inte fel en fredag kväll med lite paketöppning

Tjejen snodde telefonen... bjuder på den

Dottern ville vara med o godkänna

Mammabrädan, Modermodemet...

PSU Köpt här på swec köp&sälj

Oops, blev visst ett till Define S. Denna gång ett med fönster.

Permalänk
Medlem

Intressant! Vad är syfte (eller temat) för bygget? Snöflingor och FD all over the place?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant detta!
Följer med spänning

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Jink:

Intressant! Vad är syfte (eller temat) för bygget? Snöflingor och FD all over the place?

Ja det kommer bli FD all over the place!
Blir snöflingan i fronten, bakgrundsbelyst troligtvis cyan llr vit. Kanske nån typ av RGB som NZXT Hue +.
Fläktgaller med snöflingan. Har ett framkört från vattenskärningen men ska få tre till men ska nog bara använda 2st.
Nätagget ska moddas, snöflingan ska bli 3D, eventuellt upplyst på nåt sätt. Sleeva om skiten med vit paracord.

Sen får vi se vad jag hittar på.

Hoppas Fractal Design ska få upp ögonen för bygget och vilja sponsra mig.

Permalänk

Preview

Brukar vara så dålig att ta bilder men idag hände det. Testar lite hdr med blixt, tror det blev ganska bra ändå.

Meckhörnan, fixades igår

Här ska det bli en 140mm fläkt tänkte jag

Preview på fronten. Ska planslipas och lackas mattsvart.
Kommer ju som sagt bli belysning av snöflingan framöver också.

Fronten igen, har även lackat luftintagen på sidan.

Snart ryker nog denna

Permalänk

Snowflake teaser

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Ska bli spännande och se vad som kommer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Update Bildbomb 2.0

Fan vad allt ska ta tid. Vattenskärningen tar tid, får nog ta mig en sväng o kolla om dom har tänkt på mig annars får jag påminna dom. Vi ligger i samma byggnad, tar 3min att gå dit så inget jobbigt.
Hade ju tänkt att lasergravera lite grejer med men den strular också, dom väntar på service av maskin. Från början tänkte jag gravera i aluminium och det var tydligen problem men nu har jag ändrat mig och tänkte gravera i plast.
Verkar som att efter mycket väntan fått tag på en 4770k. Köpte även ett Jävligt najs Gtx 970 OC Turbo här på swec´s marknad.
Har börjat sleeva nätagget, pilligt men kul när det blir bra och det tror jag det blir i slutändan.

Som dom säger "This thread is worthless without pics"

Börjar med lite psu pics

Som man ser här gick min plan att köra paracord 100% i stöpet, får bli en blandning av sleeve och paracord.

Första delen med sleeve

Återstående med paracord, blir en bit vit krympslang över skarven.

Gjorde ett litet överdrag för pinsen av en liten bit krympslang ett måste för att inte pinsen ska fastna på väg igenom paracorden.

Klippte ett Gtx 970 av @Fräsen

Måla ränderna svarta med tuschpenna, lite ghettomod men blev bättre än förväntat.

Lackade I/O plåten vit också

Dålig bild! Men här blev jag inspirerad av LinusTechTips. Halv gammalt klipp där han tipsar om 5v leds som lyser upp baksidan även att datorn inte är på.

Kände för att montera Moderkortet.

Chipset kylaren är inte riktigt färdig, ska bli en matt svart bricka fast skruvad i dom gängade hålen.

Kingston Hyper X Beast, kommer nog göra sig bra. Ser bra ut iallafall.

Körde en liten unboxing

Får inte glömma fredagsölen.

Nätagget ska läggas på hyllan för kommande projekt. Annars är det Vit krympslang, sleeve och paracord.

Hoppas det inte är allt för många som sitter med mobilen och förbrukar all sin surf på denna bildbomb update.

Permalänk

@_Neophyte_: Mmm, Paracord! *Homer dregel*

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

@_Neophyte_: Mmm, Paracord! *Homer dregel*

Hehehe, DOH! Första gången med paracord faktiskt, kollade lite snabbt en guide på tuben.
Kommer nog bli najs.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snyggt det blev med svarta linjer på grafikkortet

Visa signatur

Enthoo Evolve ITX, Asus strix B550-i, R5 5600x, GTX 1080, FD Integra R2 750w, 660P 1TB

Permalänk

Tack! Ja det blev jävligt bra faktiskt.

Permalänk

Update 2.5

Sen lördags update.
Har sleevat en del idag, färdig med 24pinnarn och 8 pinnarn.
Har på börjat fix med pcie ström.
Gjorde färdigt chipset kylaren i torsdags tror jag det var, blev ganska bra, grafikkortet täcker ju dock en hel del.

Fräst små urtag i botten på brickan

blästrad innan lack

Här monterad o klar med Asus branding

Åtta pinnaren på väg isär

Lite öm i fingrarna efter den där jäveln

24 pinnaren på väg ihop

24 pin resultat

Cablecombs också

Färdig åtta pinnare, fick bli så, kommer förmodligen inte synas så mycket

Permalänk
Medlem

Blästra å grejer, trevligt, tillgång genom yrke? Eller snälla vänner?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Skrivet av Nizr:

Blästra å grejer, trevligt, tillgång genom yrke? Eller snälla vänner?

Har ett par olika blästers på jobbet, allt ifrån automat bläster modell STOR (fälgar o sånt kan man slänga in där), till små blästers med glass, slipmedel llr till och med plastkulor. Blästrade av snöflingan i fronten med plastkulor för frosteffekten.
Sen har jag även tillgång till manuell svarv o fräs, olika svetsar om man skulle behöva, pelarborr, gängmaskin mm.
Har en lasergraveringsmaskin som ska testas framöver också.
Ska inte glömma vattenskärningen. Den är det som gjort stor del av projektet möjligt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Ska följas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@_Neophyte_: mumms! Flertalet saker man gärna skulle ha tillgång till!
Kör hårt med projektet!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Update 3.0

Verkar som det kan bli en bildbomb.....igen.
Har äntligen sleevat klart nätagget. Gjorde om 8 pins strömmen med paracord sista biten, blev mycket bättre än sleeve och krympslang.
Fick hem en i7 4770k här från swec´s marknad.
Idag blev det en fredags unboxing, är ju så förbannat kul att ha paketöppning, blir som barn på nytt även att man vet vad som är i paketen. Obligatorisk fredags öl också.

Paracord!

Pci-e ström 8pin

Svarta cablecombs, lackades senare om till vita

Gör om, gör rätt 8pin ström

Färdig

Färdig sleevat

Prollen @hellberg244

Nätagget på sin rätta plats

8pin med vit cablecomb

24pin före cablecomb

24pin efter cablecomb

Baksida

Montera gfx och ström

Fredags unboxing

Paket 1: Nzxt Hue+

Paket 2: Hue+ extension kit

Paket 3: Kingston Hyper X predator

3st pingvin stänger, Inet ftw

Hyper X unboxing

Fin förpackning

Test montering, får nog göra en debadge iom att märket är upp o ner

to be continued... kan bli en liten uppdatering redan imorgon faktiskt.

Permalänk

Söndags miniupdate 3.5

Måttar in hue+ extension strips, kommer att bygga en inkapsling för att få ljuset dit jag vill, förhoppningsvis

Fixa till strömförsörjning till hue+ och min 5v led slinga

Intern usb blir smidigt

Lödutrustning

Råttboet

En intern usb över till Corsair kylaren som kommer

Permalänk

Fredags update 4

Frontpanelen är så gott som klar! Yey
Har jobbat kväll denna vecka så då kunde jag passa på att lacka frontplåten, självklart på ledig tid.
Blev väl tre lager mattsvart och tre lager klarlack som jag mattat ner med slipklots och putsduk. Svårt att fota med telefonen men i slutet av projektet har jag planerat för att ta bättre bilder inför skapandet av ett galleri.

Kom på att jag ville ha en gömd brytare, placeringen avslöjas men funktionen kommer vara hemlig ett tag innan jag själv sett resultatet men en hint är att det blir lite oldschool.

Bilder då!

Lackering

Limning av frontplåten

Testmontering

Bockade till en plåtremsa för hue stripsen

Smältlim funkade för att sätta fast den

Modifiering av strömbrytare

Borra upp ett hål här

Limmade med 2komponents epoxi, samma som frontplåten

Kommentera gärna, även kritik. Har varit lite dött här i tråden på sistone...
Väntar en Corsair H110i GT på mån-tis.

Permalänk
Medlem

@_Neophyte_:

Cool frontpanel, alltid kul med RGB

Du har inte tänkt och fixa en backplate till grafikkortet? skulle göra mycket för att få en stilren look.

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

@_Neophyte_:

Cool frontpanel, alltid kul med RGB

Du har inte tänkt och fixa en backplate till grafikkortet? skulle göra mycket för att få en stilren look.

Ja jo jag har tänkt tanken men får nog läsa på lite på hur det skulle gå till i så fall, tanken är väl att den ska vara i metall och kanske bidra till värme avledning och inte bara var där för utseendets skull.

Permalänk
Medlem

Mycket energi och tid nedlagt här, trevligt.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Skrivet av Nizr:

Mycket energi och tid nedlagt här, trevligt.

Tack! Nåt nytt projekt på gång för dig?

Permalänk
Medlem

@_Neophyte_: Jora, det kommer, snart...

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Update 5 It´s alive!

Då var burken igång! Den brann inte upp, inget strul. Ta i trä. Installerade Win7 på under 10min.
Fick hem en Corsair H110i Gt som jag köpte av @Stoff3th3m4n. Hade ju tänkt gå all-in på Fractal men ville ha möjlighet att styra kylaren från mjukvara o det stödjer ju inte Kelvin S36:an tyvärr. Kommer nog att uppgradera fläktarna till FD Venturi HP 14 PWM framöver men original fläktarna duger till en början.

En rolig grej är ju att jag kopplade in nzxt hue+:en på intern 5v, så snöflingan lyser även när datorn är avstängd.

Corsair H110i Gt

Monterad i fronten

Alles klar! Sehr gut

Let there be light

Städad mek hörna

Nu väntar jag på fläktgaller rev 2.0, chassi sidan och en snöflinga från vattenskärningen.
Stealth knappen ska fixas lite med kablaget.

Permalänk
Proffsmobbare

Grymt! Vilket jobb du lagt ner, och det syns!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Grymt! Vilket jobb du lagt ner, och det syns!

Tack som fan, skönt att höra från en "proffsmoddare"
Ja mycket tid o pengar har gått åt.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut, ska följa detta!

Visa signatur