Hur mycket ska man gå på Prime95's resultat?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska man gå på Prime95's resultat?

Jag får hardware failure på 3 av 8 på mina #workers efter nån timme när jag överklockat från 3.5ghz till 4.5ghz. (temperaturerna är stabila)

Det är inget problem att köra 3Dmark. Så hur mycket betyder prime95 för stabilitet i spel tex?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag får hardware failure på 3 av 8 på mina #workers efter nån timme när jag överklockat från 3.5ghz till 4.5ghz. (temperaturerna är stabila)

Det är inget problem att köra 3Dmark. Så hur mycket betyder prime95 för stabilitet i spel tex?

Då har du sannolikt för lite volt. Din överklock är ej stabil.

Hade personligen inte kört vidare på inställningarna om din dator inte klarar nån timmes prime95 åtminstone.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då har du sannolikt för lite volt. Din överklock är ej stabil.

Hade personligen inte kört vidare på inställningarna om din dator inte klarar nån timmes prime95 åtminstone.

för lite volt på CPU eller? Den står på AUTO nu. Vad ska ja ställa den på?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

för lite volt på CPU eller? Den står på AUTO nu. Vad ska ja ställa den på?

Jag tror det är dags för dig att läsa igenom den stora guiden om överklockning som finns här på forumet!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Typ, inget. Prime95 sätter en orealistiskt hög belastning på processorn men om däremot 3 av 8 failar så känns det som att spänningen kan vara för låg för spelande också. Så vida du inte är ute efter att ranka dig på hwbot eller liknande är det bästa testet det mest CPU-krävande spelet du äger samt videoexportering från t ex Premiere eller Vegas det enda du behöver för att testa din överklockningsstabilitet om du frågar mig.

EDIT: efter att ha läst att du kör på auto-inställningar, överklocka INTE på det viset! Auto-inställningar brukar ofta kunna bjuda på rejält tilltagna spänningsökningar som kan vara skadliga om du överklockar så mycket som 1Ghz. Som ovanstående skrev, läs igenom den ypperliga guiden här på forumet om du är intresserad av att överklocka din processor!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

för lite volt på CPU eller? Den står på AUTO nu. Vad ska ja ställa den på?

Grejen med överklockning är ju att man får testa sig fram med volten tills man hittar en så låg volt som möjligt där systemet är stabilt.

Leta fram en guide och prova dig fram. Det finns tyvärr inga genvägar för en bra överklock och du kommer att lära dig mycket om du provar själv med hjälp av en guide.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast

Vad andra klassar som stabilt och vad du anser vara stabilt behöver inte vara detsamma. Vissa anser att den ska klara massiv stress i minst 24 timmar i ett tungt test medans vissa nöjer sig med mindre. Helt upp till dig!

Men tre av åtta fel skulle jag säga är lite väl kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att det har och göra med temperaturerna ändå. Är uppe i 90 grader medan man kör prime95. Antar att det är för högt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Jag stresstestar med OCCT, och kan mycket väl få en fail efter 15min. Har dock aldrig fått en blåskärm.
Som det är sagt innan är benchmarks så påfrestande att det kommer aldrig hända i vardagen.

Men spänning på auto är inget bra. Ska du klocka ska du göra det rätt. Manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@SectionX2: Jag stresstestar med OCCT, och kan mycket väl få en fail efter 15min. Har dock aldrig fått en blåskärm.
Som det är sagt innan är benchmarks så påfrestande att det kommer aldrig hända i vardagen.

Men spänning på auto är inget bra. Ska du klocka ska du göra det rätt. Manuellt.

testade lite manuellt. på vcore 1.2 startade inte ens datorn. På vcore 1.3 startade den, men ostabil. på vcore 1.35 gick den ok.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Ingen Intel-processor rekommenderas att gå över 80 grader någon längre tid. Som tidigare nämnts borde du läsa igenom http://www.sweclockers.com/forum/trad/723298-faq-overklocknin... samt även den här tråden http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1808604/intel-temperat... för mer information. För att vara hundra procent säker måste du börja på ett visst vcore-tal och arbeta dig uppåt. Max rekommenderade volten för din processor är 1.3, då det är en fjärde generationens Core i7-processor. Detta är enligt Intels egna rekommendationer, men det går säkert att stretcha lite på den siffran.

Till exempel pressar jag min i5 4690k ganska hårt. Det är även den en fjärde generationens processor, och jag har lagt min vcore på 1.3 för tillfället då jag kör en relativt aggressiv klock på 4.7Ghz (standardklocken på processorn är 3.9 med Turbo Boost). Jag gör mina tester med Prime 95, version 26.6. Använd INTE senare versioner av Prime 95, då dessa nya versioner skapar orealistisk mycket stress på andra till sjätte generationens core i-processorer (din inkluderad). Har du använt någon nyare version än 26.6 ska du alltså ladda ned denna versionen istället och pröva igen. Allt detta står i Tomshardware-länken jag klistrade in. För stabilitetstester kör du Blend i i alla fall någon timme, medan för temperaturtester rekommenderas Small FFT's i dryga tio minuter för att få realistiska siffror.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice:

Ok tackar. Ska ja köpa en corsair hydro n75? Har luftklyning coolermaster nu.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv

Använd Prime 28.7 när du stabilitetstestar CPU klock samt "Small FFT". Det är det absolut mest pålitliga testet när det gäller att kontrollera om man har en stabil klock.

OBS! Överklocka inte med undermålig kylning, Prime95 kräver bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Använd Prime 28.7 när du stabilitetstestar CPU klock samt "Small FFT". Det är det absolut mest pålitliga testet när det gäller att kontrollera om man har en stabil klock.

OBS! Överklocka inte med undermålig kylning, Prime95 kräver bra kylning.

"Section 13 - Thermal Testing @ 100% Workload

Prime95 Small FFT's is the standard for CPU thermal testing, because it's a steady-state 100% workload. This is the test that Real Temp uses to test sensors. Version 26.6 is well suited to all Core i and Core 2 variants.

Core i 2nd through 6th Generation CPU's have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95 such as 28.7 run AVX code on the Floating Point Unit (FPU) math coprocessor, which produces unrealistically high temperatures. The FPU test in the utility AIDA64 shows similar results.

Prime95 v26.6 produces temperatures on 3rd through 6th Generation processors more consistent with 2nd Generation, which also have AVX instructions, but do not suffer from thermal extremes due to having a soldered Integrated Heat Spreader and a significantly larger Die."

Jag fick väldigt konstiga temperaturer när jag körde 28.7-versionen gentemot 26.6. Hur ser dina temperaturer ut, då din processor även den faller inom det generationsspannet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Använd Prime 28.7 när du stabilitetstestar CPU klock samt "Small FFT". Det är det absolut mest pålitliga testet när det gäller att kontrollera om man har en stabil klock.

OBS! Överklocka inte med undermålig kylning, Prime95 kräver bra kylning.

Skulle corsair hydro h75 vara bra kylning?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Skulle corsair hydro h75 vara bra kylning?

Beror lite på hur mycket du ska överklocka och vilket chassi du använder, etc. Vad är det för luftkylare från Cooler Master du kör med nu? Jag körde själv med H100i i ungefär tre år innan jag bytte till min egenbyggda vattenkylning jag har nu. Det sista året användes den H100i-kylaren till att kyla min nuvarande överklock i spel, och det funkade alldeles utmärkt. Den är ju snäppet vassare än den kylaren du har länkat, då H100i är en kylare med 240mm radiator. Här är den senaste versionen av den kylaren H100i.

Grejen med Prime95 är att programmet påfrestar din CPU långt över vad som är rimligt för t.ex. spelande. Min gamla H100i hade säkerligen legat precis i farozonen för att kunna hålla processorn nere i bekväma temperaturer i full load genom Prime95, medan min egna vattenkylning nu håller den på runt 11 grader under farozonen (vilken enligt Intel själva är 80 grader). Det jag vill komma fram till är att den kylaren du länkar med största sannolikhet kommer att klara din överklock i normalt användande och spel, även om den kanske inte kommer göra det i Prime95, som ställer orimligt höga krav på kylning beroende på vem du frågar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

"Section 13 - Thermal Testing @ 100% Workload

Prime95 Small FFT's is the standard for CPU thermal testing, because it's a steady-state 100% workload. This is the test that Real Temp uses to test sensors. Version 26.6 is well suited to all Core i and Core 2 variants.

Core i 2nd through 6th Generation CPU's have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95 such as 28.7 run AVX code on the Floating Point Unit (FPU) math coprocessor, which produces unrealistically high temperatures. The FPU test in the utility AIDA64 shows similar results.

Prime95 v26.6 produces temperatures on 3rd through 6th Generation processors more consistent with 2nd Generation, which also have AVX instructions, but do not suffer from thermal extremes due to having a soldered Integrated Heat Spreader and a significantly larger Die."

Jag fick väldigt konstiga temperaturer när jag körde 28.7-versionen gentemot 26.6. Hur ser dina temperaturer ut, då din processor även den faller inom det generationsspannet?

Ligger på låga 70 i peak när jag kör 28.7. Det kommer ge högre temps än de flesta andra program ja, men vill man ha det stabilt så är det Prime (28.7) som gäller. För min egen del så indikerade ROG Realbench samt custom h264 loop att min CPU var stabil i 4.6 på samma spänning som jag kör 4.5 primestabilt. Men då krashade datorn i olika spel inom en timme. I Prime95 28.7 så klarade sig den klocken 1,5min.
Samma resultat med 2st G3258'or jag klockade. När man ska testa en sisådär 3 års stabilitet på några få timmar så måste stresstesterna vara ganska tunga för att ge tillförlitliga resultat.

Permalänk
Medlem

@Kunzite: Intressant. Vad har du för vcore på din överklock för tillfället?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

@Kunzite: Intressant. Vad har du för vcore på din överklock för tillfället?

1.36V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Beror lite på hur mycket du ska överklocka och vilket chassi du använder, etc. Vad är det för luftkylare från Cooler Master du kör med nu? Jag körde själv med H100i i ungefär tre år innan jag bytte till min egenbyggda vattenkylning jag har nu. Det sista året användes den H100i-kylaren till att kyla min nuvarande överklock i spel, och det funkade alldeles utmärkt. Den är ju snäppet vassare än den kylaren du har länkat, då H100i är en kylare med 240mm radiator. Här är den senaste versionen av den kylaren H100i.

Grejen med Prime95 är att programmet påfrestar din CPU långt över vad som är rimligt för t.ex. spelande. Min gamla H100i hade säkerligen legat precis i farozonen för att kunna hålla processorn nere i bekväma temperaturer i full load genom Prime95, medan min egna vattenkylning nu håller den på runt 11 grader under farozonen (vilken enligt Intel själva är 80 grader). Det jag vill komma fram till är att den kylaren du länkar med största sannolikhet kommer att klara din överklock i normalt användande och spel, även om den kanske inte kommer göra det i Prime95, som ställer orimligt höga krav på kylning beroende på vem du frågar.

denna har jag nu http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

kan ja sänka min cpu 10 grader med en radiator? Chassit är ett Fractal Design S

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Oj, sjätte generationens processorer måste generera mycket mindre värme än fjärde i sådana fall, om du kan hålla sådana temperaturer med luftkylning på det volt-talet.

Skrivet av SectionX2:

denna har jag nu http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

kan ja sänka min cpu 10 grader med en radiator? Chassit är ett Fractal Design S

Borde vara möjligt, men tror du behöver minst en 240-radiator. Beror ju helt på vilken klockfrekvens du vill uppnå och på vilken vcore den är stabil. Har tyvärr inte så mycket koll på överklockning av just din processor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

Oj, sjätte generationens processorer måste generera mycket mindre värme än fjärde i sådana fall, om du kan hålla sådana temperaturer med luftkylning på det volt-talet.

Skylake gillar hög spänning, det anses vara okej att mata dem med så mycket som 1.42V för en 24/7 klock. Jag har ju dock en av de bästa, eller den bästa luftkylaren på marknaden tillsammans med ett väl ventilerat chassi så god kylning krävs i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Så hur mycket betyder prime95 för stabilitet i spel tex?

Jag kör en 4x lopp på extreme för att klassa den som spelduglig.
Utöver detta görs en noggrann check av volt å temp.
Avslutas med lite GPU clock å
Men common sense är aldrig nära max temp av CPU/Mobo(fas) klarar.
Go hard, stay hard

OT: Kör min gamla hexa-core med HT på bara +1.3Ghz med temp 85c å faserna på mobo bara ynkliga 75-80c
Värt å nämna att visa felskrivna spel kräver att jag har nalta lägra GPU för att dra ner värme från open-air lådan ^^.

Och ja, Vattenkylning är så mycket bättre, dock .... nämnvärt är att temp på faserna på mobo är designade för luftkylning. så dessa kan bli avsevärt varmare med vattenkylning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Kunzite: Tja, är ju Phanteks så förvånar mig inte :). De är tillsammans med Fractal Design mina favoriter på chassifronten. Klart de kan sin sak om kylning också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Oj, sjätte generationens processorer måste generera mycket mindre värme än fjärde i sådana fall, om du kan hålla sådana temperaturer med luftkylning på det volt-talet.

Borde vara möjligt, men tror du behöver minst en 240-radiator. Beror ju helt på vilken klockfrekvens du vill uppnå och på vilken vcore den är stabil. Har tyvärr inte så mycket koll på överklockning av just din processor.

jag vill uppnå 4.5 iaf. Just nu är den endast stabil på 4392 mhz.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT