Utbildning för att lättast få jobb inom programmering eller dyl.

Permalänk
Medlem

Utbildning för att lättast få jobb inom programmering eller dyl.

Funderar löst på att bredda mig då det verkar finnas mycket jobb inom programmering och det känns som att det är en framtidsbransch. Jag har redan en civ ing-examen, men i en helt annan disciplin. Om någon särskild utbildning lämpar sig bättre då (i form av att det går att tillgodoräkna sig kurser) är det ju trevligt, men inte nödvändigt.

Personligen tar det emot lite att läsa en ingenjörsutbildning igen då jag anser att det mer premieras att klara tentor och banka in kunskap på kort tid snarare än att verkligen lära sig ämnen. Därför funderar jag på om yrkeshögskola (KY, typ) eller nån universitetsutbildning kan vara något. Kortare utbildningar vore ju fördelaktigt med eftersom man redan har gått en herrans massa år i skolan, om det nu kan ge något. Det verkar finnas mycket jobb inom C#/.Net. Vad läser man i så fall?

Nyfiken på alla tänkbara förslag och idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Funderar löst på att bredda mig då det verkar finnas mycket jobb inom programmering och det känns som att det är en framtidsbransch. Jag har redan en civ ing-examen, men i en helt annan disciplin. Om någon särskild utbildning lämpar sig bättre då (i form av att det går att tillgodoräkna sig kurser) är det ju trevligt, men inte nödvändigt.

Personligen tar det emot lite att läsa en ingenjörsutbildning igen då jag anser att det mer premieras att klara tentor och banka in kunskap på kort tid snarare än att verkligen lära sig ämnen. Därför funderar jag på om yrkeshögskola (KY, typ) eller nån universitetsutbildning kan vara något. Kortare utbildningar vore ju fördelaktigt med eftersom man redan har gått en herrans massa år i skolan, om det nu kan ge något. Det verkar finnas mycket jobb inom C#/.Net. Vad läser man i så fall?

Nyfiken på alla tänkbara förslag och idéer.

kanske PLC programmering? http://www.kth.se/student/kurser/kurs/HE101V framtidens industrier skriker efter denna kompetens när fler och fler människor ersätts av maskiner och robotar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för examen du har? Och vad är det för sorts programmeringsjobb du är ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Vad är det för examen du har? Och vad är det för sorts programmeringsjobb du är ute efter?

Civ ing (5 år varav 3 år kandidat och 2 år master). Det är inte inom Data/IT, så inga programmeringskurser utöver de få kurser jag läst på egen hand utanför utbildningen. Jag vet inte riktigt, då jag inte vet allt man kan göra. Något hyfsat asocialt med möjligheter till distans kanske hade passat, så kodknackande av något slag gissar jag.

Permalänk
Inaktiv

Du är inte ensam om att vilja läsa mer, problemet för den stora skaran är dock att CSN ej tillåter en få studiemedel hur länge som helst utan bara i 6år.. Så frågan är först hur länge kan du läsa till? Har du fixat inkomst vid sidan av eller något så kan du läsa länge?
Den stora skaran som är i samma sits som dig tvingas läsa på sin fritid och är man arbetslös så har man mer fritid än annars.

Angående utbildningar så finns det ingen utbildning som är bäst för alla, om det hade funnits så hade arbetsmarknaden för dessa blivit mättat och utbildningen hade ej blivit bra.
Mitt råd är istället att fundera på vad är man själv bra på och sedan välja en utbildning därefter och även såklart se på hur arbetsmarknaden är.

Du skrev att du hade en civilingenjörsutbildning inom något, då antar jag att du är bättre på just detta ämne än de flesta direkt ifrån gymnasiet. Om du vill syssla med programmering så är det inte dumt att fundera på en programmeringsutbildning, där du ska utveckla verktyg för just det ämne som du har din utbildning inom.

Angående din fråga C# så är det få högskolor som har denna utbildning utan mest java om det nu inte har ändrats, nå man lär sig bara grunderna och där är språken desamma. KY-utbildningar finns det massor av, bara det att de flesta av ekonomiska orsaker inte har detta valet efter de har läst så mycket som de får för csn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

kanske PLC programmering? http://www.kth.se/student/kurser/kurs/HE101V framtidens industrier skriker efter denna kompetens när fler och fler människor ersätts av maskiner och robotar.

Jag själv programmerar lite PLC , detta område har förändrats kraftigt de senaste åren. Förr i tiden var det mer simpelt ladder, nu är det mycket funktionsblock och strukturerad text och man har stora kodbibliotek på samma sätt som man har när man kodar i windows.

Det jag ville poängtera var att ditt tips inte var fel, men man bör minst läsa 2år inom området för att bli något och då bör man även måste lära sig scada, övrig HMI etc -Det finns dock gott om såna KY-utbildningar.

Om jag skulle rekommendera någon som har en civilingenjörsutbildning att läsa en sådan utbildning så beror det på vad personen har för utbildning.

*edit*
PLC går faktisk emot att bli j-vligt komplicerat minst sagt, då det idag är så fruktansvärt mycket kommunikation mellan olika system där dokumentationen suger. Mycket av det som automatiseras gör inte heller av en PLC och även plc-jobb automatiseras bort i form av kod-generering.
Så PLC är en bra val av något att lära sig, men underskatta ej vad som krävs. Bara för att man på många högskolor kodar som man gjorde på 80talet så innebär det inte att det i verkligheten är lika lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Civ ing (5 år varav 3 år kandidat och 2 år master). Det är inte inom Data/IT, så inga programmeringskurser utöver de få kurser jag läst på egen hand utanför utbildningen. Jag vet inte riktigt, då jag inte vet allt man kan göra. Något hyfsat asocialt med möjligheter till distans kanske hade passat, så kodknackande av något slag gissar jag.

Vilken civ.ing. kan vara av intresse iom att man då vet vilka kurser du läst och det är lättare att säga vad som eventuellt går att överföra, matten är dock generellt ganska överförbar mellan olika utbildningar.

Jobb som sker mest på distans är nog ganska ovanliga, inte pga att de inte skulle fungera utan för att traditionsenligt vill företagen ofta ha sina arbetare på plats och chefen vill kunna gå in och klaga på dig när du gör fel enligt den

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag själv programmerar lite PLC , detta område har förändrats kraftigt de senaste åren. Förr i tiden var det mer simpelt ladder, nu är det mycket funktionsblock och strukturerad text och man har stora kodbibliotek på samma sätt som man har när man kodar i windows.

Det jag ville poängtera var att ditt tips inte var fel, men man bör minst läsa 2år inom området för att bli något och då bör man även måste lära sig scada, övrig HMI etc -Det finns dock gott om såna KY-utbildningar.

Om jag skulle rekommendera någon som har en civilingenjörsutbildning att läsa en sådan utbildning så beror det på vad personen har för utbildning.

Ok, har själv varit och kollat på just robotteknik med PLC programmering som KY-Utbildning där min dåvarande arbetsgivare nästan bad mig om att ta 2 år tjänsteledigt och gå utbildningen för att jobba hos dom

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du är inte ensam om att vilja läsa mer, problemet för den stora skaran är dock att CSN ej tillåter en få studiemedel hur länge som helst utan bara i 6år.. Så frågan är först hur länge kan du läsa till? Har du fixat inkomst vid sidan av eller något så kan du läsa länge?
Den stora skaran som är i samma sits som dig tvingas läsa på sin fritid och är man arbetslös så har man mer fritid än annars.

Angående utbildningar så finns det ingen utbildning som är bäst för alla, om det hade funnits så hade arbetsmarknaden för dessa blivit mättat och utbildningen hade ej blivit bra.
Mitt råd är istället att fundera på vad är man själv bra på och sedan välja en utbildning därefter och även såklart se på hur arbetsmarknaden är.

Du skrev att du hade en civilingenjörsutbildning inom något, då antar jag att du är bättre på just detta ämne än de flesta direkt ifrån gymnasiet. Om du vill syssla med programmering så är det inte dumt att fundera på en programmeringsutbildning, där du ska utveckla verktyg för just det ämne som du har din utbildning inom.

Angående din fråga C# så är det få högskolor som har denna utbildning utan mest java om det nu inte har ändrats, nå man lär sig bara grunderna och där är språken desamma. KY-utbildningar finns det massor av, bara det att de flesta av ekonomiska orsaker inte har detta valet efter de har läst så mycket som de får för csn.

1-1.5 år har jag nog kvar i möjligt stöd, samt en del sparat kapital. Har även ett jobb, så vet inte om det går att vara tjänstledig och jobba under lov eller om det är tjänstledigt fullt ut som gäller.

Det man vill undvika är att plöja ner 1-3 år till på en utbildning som inte leder någon vart. Hur vet man vilken KY-utbildning som är läsvärd, t ex? Vad kollar arbetsgivarna efter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Ok, har själv varit och kollat på just robotteknik med PLC programmering som KY-Utbildning där min dåvarande arbetsgivare nästan bad mig om att ta 2 år tjänsteledigt och gå utbildningen för att jobba hos dom

Ja dessa utbildningar är riktigt bra, jag själv har arbetat med folk både från KY och högskola och det jag kan säga om KY är att de är fokuserade på just PLC. Jag själv som kom från högskolan hade bara lite plc, men en massa annat som c++ etc.

Så det är ingen dum ide att ta en sådan utbildning och mitt råd för alla är att kämpa på och lär sig så mycket som man kan, även om en utbildning skulle kännas enkel, så innebär det inte att man kan läsa lite extra.

Skrivet av Halldin:

Det man vill undvika är att plöja ner 1-3 år till på en utbildning som inte leder någon vart. Hur vet man vilken KY-utbildning som är läsvärd, t ex? Vad kollar arbetsgivarna efter?

De flesta kollar typ enbart efter $$$. Tror de att denna kandidat kommer dra in pengar till företaget? Ja de anställer de denna annars inte.
Det är därför det är så viktigt med att anpassa sina utbildningar efter varandra, du har ej skrivit vad du är utbildad inom. Men säg att det skulle vara inom Elkraft, ja då skulle en PLC programmering vara hur grymt som helst. Är du utbildad inom cadmodulering/simulering, så kanske c# är mer värt.
Så utan att veta vad din civilutbildning är för något så är det svårt att ge goda råd.

*edit*
Överkvalificering är också ett problem. Säga att man har läst 5år industridesign och sedan 2 år KY som systemutvecklare, så skulle många arbetsgivare som behöver anställa en systemutvecklare kunna tänka att personen klarar nog av jobbet, men vi sysslar inte alls med något som har med industridesign och göra och personen skulle nog snart byta jobb. Då är det för våran del bättre att anställa en person som inte alls har gått de där 5 åren industridesign.

Permalänk
Medlem

Att gå en kurs kan vara en bra snabbstart, men kommer inte att ta dig hela vägen fram.
Jobba som vanligt, köp en bok om lämpligt språk, sitt hemma och koda och lär dig syntaxen och själva programmeringstänket och förståelsen för hur en dator fungerar.
Om du inte har någon preferens för något språk så lär dig C.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av microblaze:

Att gå en kurs kan vara en bra snabbstart, men kommer inte att ta dig hela vägen fram.
Jobba som vanligt, köp en bok om lämpligt språk, sitt hemma och koda och lär dig syntaxen och själva programmeringstänket och förståelsen för hur en dator fungerar.
Om du inte har någon preferens för något språk så lär dig C.

Jag håller med dina råd, men varför just C?
Detta språk är det en väldigt liten skara som idag använder inom sitt arbete, det är väl främst inbyggda system vilket mer har outsourcas. Och för inbyggda system behöver oftast kunna kunna mer som elktronik. Nej C# eller java skulle jag hellre föredra då folk har större chans av att få jobba med detta.
Sedan kan C vara ett bra språk att börja med innan högnivåspråk, men jag är lite tveksam till denna filosofi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Civ ing (5 år varav 3 år kandidat och 2 år master). Det är inte inom Data/IT, så inga programmeringskurser utöver de få kurser jag läst på egen hand utanför utbildningen. Jag vet inte riktigt, då jag inte vet allt man kan göra. Något hyfsat asocialt med möjligheter till distans kanske hade passat, så kodknackande av något slag gissar jag.

Civ ing brukar vara 5 år
Tänkte mer på vilket område det handlar om, de flesta områden har ju anknytningspunkter till IT nuförtiden så om du berättar det så kanske det finns något att tipsa om. Annars kan det ju vara intressant att höra runt och se vad det finns för företag i din del av landet som känns framåt och är tillräckligt stora för att ta in någon helt utan erfarenhet om ett år eller två.

Jag skulle dessutom säga att mycket IT-jobb idag kräver en hel del samarbete, det är enligt min erfarenhet inte alls så asocialt som den allmänna uppfattningen vill göra gällande.

Permalänk
Medlem

Är man civilingenjör om man läst en master? Det finns ju massa trams att läsa 3+2 år, och som leder till en master? Eller har man urvattnat det helt?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kanske PLC programmering? http://www.kth.se/student/kurser/kurs/HE101V framtidens industrier skriker efter denna kompetens när fler och fler människor ersätts av maskiner och robotar.

Stressigt och trist jobb som till stor del går ut på att sitta i industrier och trycka igång system fulla med buggar.
Det är ju heller ingen jättespännande hårdvara/system man jobbar mot och heller ingen kul kod att pyssla med.

Jag tror detta blir ett dussinjobb om några år som inte ger speciellt bra betalt, det ser du på kraven i kurserna. Fördelen skulle vara om man inte är speciellt driven att det är lätt att komma igång med.
Men det är ju helt klart ett mera givande jobb än att sitta och rita i ett CAD-program som obegripligt många verkar tycka är attraktivt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caesar:

Civ ing brukar vara 5 år

För sakens skull: fram till 1984 var det 4 år, och fram till så sent som 2007 var det generellt 4.5 år.

Skrivet av superapan:

Är man civilingenjör om man läst en master? Det finns ju massa trams att läsa 3+2 år, och som leder till en master? Eller har man urvattnat det helt?

Man är inte automatiskt "civilingenjör" bara för att ha läst kandidat+master. "Civilingenjör" är en sorts skyddad titel ("yrkesexamen") som bara får delas ut av vissa svenska högskolor och universitet, och det ställs generellt krav på vilka kurskombinationer en student ska ha för att kunna få en civilingenjörsexamen. Exempelvis brukar det finnas en i förväg sanktionerad uppsättning av masterprogram som är godkända för att studenten ska få plocka ut en civilingenjörsexamen. Vill man gå ett program utanför dessa och ändå få denna examen så får man ha diskussioner med utbildningsansvarig för att se om det är OK.

Exempelvis är en "högskoleingenjör" som läser till en master inte automatiskt en "civilingenjör", och en person som avslutar sin civilingenjörsutbildning efter kandidatexamen (3 år) är ej heller per automatik en "högskoleingenjör" (det kan vara så, men det beror på skolan).

I min erfarenhet är många väldigt slarviga med dessa termer, och det är inte bara "översitteri" att anmärka på detta, då det faktiskt finns konceptuella skillnader mellan dessa examina. Inte minst har jag träffat många utländska studenter som verkar ha fått inpräntat att "civilingenjör" är en ren svensk översättning av att man har läst en master i något, vilket i praktiken blir en otjänst för dessa personer när de söker jobb.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Stressigt och trist jobb som till stor del går ut på att sitta i industrier och trycka igång system fulla med buggar.
Det är ju heller ingen jättespännande hårdvara/system man jobbar mot och heller ingen kul kod att pyssla med.

Jag tror detta blir ett dussinjobb om några år som inte ger speciellt bra betalt, det ser du på kraven i kurserna. Fördelen skulle vara om man inte är speciellt driven att det är lätt att komma igång med.
Men det är ju helt klart ett mera givande jobb än att sitta och rita i ett CAD-program som obegripligt många verkar tycka är attraktivt.

Nu vet jag ej vad du har för erfarenhet av PLC, men till och börja med finns det inom flera olika områden som industri, fastighetsautomation/reglering och infrastruktur. Där varje område i sin tur är väldigt stor.

Inom området industri så finns det hur många uppdelningar som helst, just servicetekniker på industrin kanske gör som du säger. Andra sitter på fina kontor med bra hårdvara och gör i princip allt därifrån bortsett från eventuell driftsättning som beroende av art och policy kan göras distans.

Angående buggit så gör man ofta engångslösningar med tajt budget, man återanvänder så mycket kod som man såklart kan. Men det går ju inte jämföra med någon som gör en version som de kan sälja tusentals exemplar av.

PLC utvecklare går dock emot att bli mer golvfolk, vi är lägst ner i hierarkin och jobbets status är lite som en bilmekaniker för 20 år sedan. Hårdvarumässigt så beror det på vad man jobbar med och det kan vara hårdvara i miljonklass och då syftar jag även på bättre pc servrar med kanske dubbla Xeons 256GB ram, SAN och lite annat gött.

De flesta jobb är som de blir dem till och man kan klättra sig uppåt. Så jag säger att PLC utbildning är ett rätt så bra knegarjobb, visst inte glamoröst men rätt bra betalt och trygg arbetsmarknad.

Angående cad så jobbar jag faktisk med det också, det kan låtas vara väldigt smalt men det är lite som matematik. Men ju mer man lär sig om området, ju mer lär man sig hur förbaskat stort det är och hur lite man kan. Beroende på vad man jobbar med cad så ska man kunna förbaskat mycket mer än att bara rita.

Jag själv valde att utbilda mig blandat, har läst lite om det mesta. Vilket innebär att oavsett vad jag ska jobba med så suger jag och bara kan grunderna, men jag har fått prövat på många områden.
Om jag skulle rekommendera någon att göra samma sak vet dä tusan, inom industri så ska man dock ofta kunna en förbaskat massa saker. Och man skulle egentligen ha gått en riktig utbildning inom nätverk, server, systemvetenskap,webbutvecklare, PLC, Elektronik, plc, scada, MES, Elkraf, databas o.s.v.. Vilket typ hade blivit 20års studier.

*edit*
Vad man gör inom området fastighetsautomation, så fundera på hur ventilationen i bostäder fungerar, luften ska cirkuleras och bytas ut utan att förlora värme. Hur detta görs är betydligt mer komplicerat än vad man först kunde tro, även om det finns kompletta aggregat idag att köpa. Men dessa ska in i ett överordnat system där man ska kunna ändra diverse inställningar, t.ex. är aggregaten beroende på årstid och yttemperatur.

*edit2*
Om området PLC är något för TS beror såklart på vad hen har för tidigare utbildning. Och jobbet går som sagt emot att bli ett vanligt knegarjobb som skapar mat på bordet, inget direkt fel med det. Jag ser inga trender på att detta jobb behov av arbetskraft kommer att minskas, men precis som inom allt finns det en viss marknad som kan bli mättad. Och mer och mer kod automatgenereras, men samtidigt ska allt mer automatiseras och in i överordnade system.
Detta leder till att personer som enbart har ren PLC bakgrund kan få problem när de behöver automatgenerera plc kod ifrån ett högnivåspråk som C#, där man samtidigt ska automatgenerera kod till överordnade system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För sakens skull: fram till 1984 var det 4 år, och fram till så sent som 2007 var det generellt 4.5 år.

Jo, jag är fullt medveten om det, jag har själv en examen på 4,5 år från 2009 (antagen 2003 så vi fick välja om vi ville ha 4,5 eller 5 års när vi ansökte om examen).
Min poäng var att det som var intressant för ämnet i tråden snarast var vilken inriktning som @Halldin hade läst, och att få svaret att han hade läst 5år till någon sorts civ ing hjälpte inte diskussionen alls. (Vilket självklart inte det här gör heller)

Skrivet av anon159643:

Nu vet jag ej vad du har för erfarenhet av PLC, men till och börja med finns det inom flera olika områden som industri, fastighetsautomation/reglering och infrastruktur. Där varje område i sin tur är väldigt stor.

Inom området industri så finns det hur många uppdelningar som helst, just servicetekniker på industrin kanske gör som du säger. Andra sitter på fina kontor med bra hårdvara och gör i princip allt därifrån bortsett från eventuell driftsättning som beroende av art och policy kan göras distans.

Angående buggit så gör man ofta engångslösningar med tajt budget, man återanvänder så mycket kod som man såklart kan. Men det går ju inte jämföra med någon som gör en version som de kan sälja tusentals exemplar av.

PLC utvecklare går dock emot att bli mer golvfolk, vi är lägst ner i hierarkin och jobbets status är lite som en bilmekaniker för 20 år sedan. Hårdvarumässigt så beror det på vad man jobbar med och det kan vara hårdvara i miljonklass och då syftar jag även på bättre pc servrar med kanske dubbla Xeons 256GB ram, SAN och lite annat gött.

De flesta jobb är som de blir dem till och man kan klättra sig uppåt. Så jag säger att PLC utbildning är ett rätt så bra knegarjobb, visst inte glamoröst men rätt bra betalt och trygg arbetsmarknad.

Angående cad så jobbar jag faktisk med det också, det kan låtas vara väldigt smalt men det är lite som matematik. Men ju mer man lär sig om området, ju mer lär man sig hur förbaskat stort det är och hur lite man kan. Beroende på vad man jobbar med cad så ska man kunna förbaskat mycket mer än att bara rita.

Jag själv valde att utbilda mig blandat, har läst lite om det mesta. Vilket innebär att oavsett vad jag ska jobba med så suger jag och bara kan grunderna, men jag har fått prövat på många områden.
Om jag skulle rekommendera någon att göra samma sak vet dä tusan, inom industri så ska man dock ofta kunna en förbaskat massa saker. Och man skulle egentligen ha gått en riktig utbildning inom nätverk, server, systemvetenskap,webbutvecklare, PLC, Elektronik, plc, scada, MES, Elkraf, databas o.s.v.. Vilket typ hade blivit 20års studier.

*edit*
Vad man gör inom området fastighetsautomation, så fundera på hur ventilationen i bostäder fungerar, luften ska cirkuleras och bytas ut utan att förlora värme. Hur detta görs är betydligt mer komplicerat än vad man först kunde tro, även om det finns kompletta aggregat idag att köpa. Men dessa ska in i ett överordnat system där man ska kunna ändra diverse inställningar, t.ex. är aggregaten beroende på årstid och yttemperatur.

*edit2*
Om området PLC är något för TS beror såklart på vad hen har för tidigare utbildning. Och jobbet går som sagt emot att bli ett vanligt knegarjobb som skapar mat på bordet, inget direkt fel med det. Jag ser inga trender på att detta jobb behov av arbetskraft kommer att minskas, men precis som inom allt finns det en viss marknad som kan bli mättad. Och mer och mer kod automatgenereras, men samtidigt ska allt mer automatiseras och in i överordnade system.
Detta leder till att personer som enbart har ren PLC bakgrund kan få problem när de behöver automatgenerera plc kod ifrån ett högnivåspråk som C#, där man samtidigt ska automatgenerera kod till överordnade system.

PLC inom fastighet? Brukar väl oftast vara lite enklare enheter där?

Ska man jobba med PLC-programmering så är det en stor fördel att kunna lite runt omkring också. Hade @Halldin varit elektriker eller processtekniker i grunden istället för civ ing hade jag sagt att det vore perfekt, vi har tagit in folk direkt från YH som varit elektriker i grunden och sedan läst nån YH-utbildning med PLC-programmering och elkonstruktion, och de har varit perfekta för automationsbranschen.
Om @Halldin har sin civ ing inom t.ex. mekanik eller kemi så skulle kanske PLC-programmering vara intressant för att jobba inom industrin, men nu har vi inte fått svar på det än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller med dina råd, men varför just C?
Detta språk är det en väldigt liten skara som idag använder inom sitt arbete, det är väl främst inbyggda system vilket mer har outsourcas. Och för inbyggda system behöver oftast kunna kunna mer som elktronik. Nej C# eller java skulle jag hellre föredra då folk har större chans av att få jobba med detta.
Sedan kan C vara ett bra språk att börja med innan högnivåspråk, men jag är lite tveksam till denna filosofi.

Du kanske har rätt i det, att det mest är inbyggda system som man kör C i dag.
Jag är kanske lite biased mot embedded eftersom jag själv håller på med just det. Om man kan C så har man en bra grund att gå vidare ifrån. Det är ju så olika vilket språk som råkar behövas. Ibland så är det Python, ibland C++ eller C#. Dessa tre anser jag vara olyckliga val som första språk, eftersom det inte är så noga med datatyperna (inte för C++ kanske men objektorientering är olämpligt i förstaspråket). Av den anledningen så vill jag rekommendera C som förstaspråk.
Om man vill ha lätt att få jobb så ska man nog också kunna C++ eller C#...eller Cobol...

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caesar:

PLC inom fastighet? Brukar väl oftast vara lite enklare enheter där?

Man brukar låta en plc sköta om flera olika system och det är en hel del som ska regleras där man ska kunna ställa in kompensationskurvor etc, det är rätt så avancerade startprocessor och övervakning emot frostskydd där man ska öka temperaturen på värmebatterier för att förhindra detta, sedan är det en massa testkördningar av brandluckor etc.

Enkla PLC så beror det lite på vad man jämför med, man använder inte precis värsting plc som kostar några hundra tusen och har redundansstöd. Men plus 10 000kr kostar dessa plc och förr i tiden använde man ofta duc: https://sv.wikipedia.org/wiki/Data_Under_Central Men man har som sagt gått emot att låta en plc sköta om väldigt mycket idag.
Sedan ligger en stor del av jobbet att fixa så att det fungerar rätt med överordnade system där detta system kan hushålla flera hundra hus i extremfall. Och det är stora hus jag pratar om som skolor, sjukhus, diverse större hyreslägenheter m.m

Skrivet av Caesar:

Ska man jobba med PLC-programmering så är det en stor fördel att kunna lite runt omkring också. Hade @Halldin varit elektriker eller processtekniker i grunden istället för civ ing hade jag sagt att det vore perfekt, vi har tagit in folk direkt från YH som varit elektriker i grunden och sedan läst nån YH-utbildning med PLC-programmering och elkonstruktion, och de har varit perfekta för automationsbranschen.
Om @Halldin har sin civ ing inom t.ex. mekanik eller kemi så skulle kanske PLC-programmering vara intressant för att jobba inom industrin, men nu har vi inte fått svar på det än...

Precis vad TS har läst påverkar valet av utbildning mycket. Inom PLC så kan man gå ner emot elektronik eller emot överordnade system.
Och vad jag tycker om PLC, ja det är mer ett helt vanlig jobb och inget speciellt med det. Det är denna typ av jobb som vi går emot att bli de enkla nu och med att robotarna tar över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caesar:

Jo, jag är fullt medveten om det, jag har själv en examen på 4,5 år från 2009 (antagen 2003 så vi fick välja om vi ville ha 4,5 eller 5 års när vi ansökte om examen).
Min poäng var att det som var intressant för ämnet i tråden snarast var vilken inriktning som @Halldin hade läst, och att få svaret att han hade läst 5år till någon sorts civ ing hjälpte inte diskussionen alls.

Medhåll från min sida!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det är relativt lätt att få jobb som programmerare idag. Om du redan har en civ.ing.-examen så är det helt onödigt att läsa en helt ny utbildning om du inte vill jobba inom något riktigt specialiserat. Börja läsa kurser och sök jobb under tiden. Det bör inte ta längre tid än ett halvår att komma upp i tillräckliga kunskaper.

Vilket område är din nuvarande examen inom? Ett tips är att söka dig till större tekniska företag då de har bättre resurser att lära upp folk. Då spelar det inte så himla stor roll om du inte har exakt rätt examen så länge du inte ska göra något specialiserat. Jag har jobbat med exempelvis en kemi-ingenjör inom mjukvaruutveckling.