Permalänk
Medlem

Bluescreens och fryslagg pga RAM

Hej.

Det är så att jag haft 8gb (2x4gb) under 4-5 år nu i min burk. Här om dagen drog jag upp RAM frekvensen till 1600mhz från 1333. Efter detta, har jag aldrig kunnat starta datorn igen, med högra stickan i datorn. Så fort jag tar ut sticka #2, fungerar allt felfritt, även vid 1600mhz. Men oavsett vad jag gör, drar ned minnet till stock eller inte, så får jag alltid upp någon slags bluescreen om och om igen.

Hur löser jag detta...? Min burk klarar av dessa RAM minnen, det är jag ganska säker på.

https://www.komplett.se/product/618010/datorutrustning/minne/...

Mvh

Permalänk
Medlem

RAM stickor kan gå sönder, och man får byta ut den.

Kör ett minnestest, en sticka i taget. http://www.memtest.org/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testa även att resetta bios helt till fabriksinställningar.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

Det kan vara så enkelt att ett av minnena inte klarar av 1600, men att det andra gör det.
Alla minnen kan skilja sig lite grann och då kan det bli så att de inte syncar rätt, och då startar inte datorn upp.
Nollställ biosen och starta upp den. Ställ minnena manuellt ist, på 1600, 11,11,11,27 och starta om.
Om inte detta fungerar så kan med lite oflyt ett av minnena vara kasst. Jag tror att ett av de helt enkelt inte klarar av 1600 med de timings den får.
Men det kan också vara så lätt att det räcker att öka volten på DRAM, till kanske 1.550 eller 1.600. Dessa volt är ofarliga och kan i många fall lösa problemet.

Lycka till

Visa signatur

Intel i5 6400, Asus Z170 Pro Gaming, Gigabyte GTX 970 G1 Gaming, 16Gb HyperX Fury DDR4 2133@3000Mhz, Fury 120Gb SSD, Samsung 1000Gb HDD, Cerberus-set, hemmabyggt chassi i trä med plexiglas-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galin1978:

Det kan vara så enkelt att ett av minnena inte klarar av 1600, men att det andra gör det.
Alla minnen kan skilja sig lite grann och då kan det bli så att de inte syncar rätt, och då startar inte datorn upp.
Nollställ biosen och starta upp den. Ställ minnena manuellt ist, på 1600, 11,11,11,27 och starta om.
Om inte detta fungerar så kan med lite oflyt ett av minnena vara kasst. Jag tror att ett av de helt enkelt inte klarar av 1600 med de timings den får.
Men det kan också vara så lätt att det räcker att öka volten på DRAM, till kanske 1.550 eller 1.600. Dessa volt är ofarliga och kan i många fall lösa problemet.

Lycka till

Ska pröva det när jag kommer hem ikväll, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galin1978:

Det kan vara så enkelt att ett av minnena inte klarar av 1600, men att det andra gör det.
Alla minnen kan skilja sig lite grann och då kan det bli så att de inte syncar rätt, och då startar inte datorn upp.
Nollställ biosen och starta upp den. Ställ minnena manuellt ist, på 1600, 11,11,11,27 och starta om.
Om inte detta fungerar så kan med lite oflyt ett av minnena vara kasst. Jag tror att ett av de helt enkelt inte klarar av 1600 med de timings den får.
Men det kan också vara så lätt att det räcker att öka volten på DRAM, till kanske 1.550 eller 1.600. Dessa volt är ofarliga och kan i många fall lösa problemet.

Lycka till

Ska inte BIOS ställa ner den snabbaste stickan till den långsammaste stickans hastighet, om dessa är olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ska inte BIOS ställa ner den snabbaste stickan till den långsammaste stickans hastighet, om dessa är olika?

Jo sålänge du har grundinställningarna aktiva, men går du själv in och pillar så finns de risk att den inte ändrar tillbaka fall något felar,

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC