Kontrollerkort jävlas under win10/skylake

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort jävlas under win10/skylake

Hej,

Jag har nyligen köpt en skylake burk, men jag har lite hdds över så jag använder ett gammalt silicon image 3114 sata (1) kontrollerkort. Sitter just nu en dvd-brännare i den. Fungerar felfritt. Så fort jag kopplar in en disk så startar inte datorn. Jag kommer till kontrollerkortets inläsning av diskar, där den visar att dvd + disk är inkopplad. Sen blir det bara svart och allt slutar fungera.

Har meckat med boot-prioriteringar i bios o liknande, men misslyckas hårt.

Förslag på lösningar, inkl. billiga sata-kontrollerkort som skulle fungera, uppskattas.

Permalänk
Medlem

"gammalt silicon image 3114 sata (1) kontrollerkort" och du har hittat rätt drivrutiner till win 10. Där ligger nog problemet tror jag.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

Ett sata raid kort?
Den försöker kanske köra läsaren och hdd i raid?

Permalänk
Medlem

Är ett RAID-kort ja, men aldrig använt RAID, bara kört JBOD. Drivrutinerna fungerar uppenbarligen eftersom dvdn funkar. Även testat att inte ha dvd inkopplad och då funkar det ändå inte.

Permalänk
Medlem

Provat disken direkt mot moderkortet så det inte är något fel på disken? Har varit med om diskar som haft fel på kretskortet och där syns dom (både korrekt och ibland fel) i identifieringen sedan så fryser hela maskinen.

Jag tar för givet att du använder kontrollerkortet för att du har slut på platser, inte för att få en SATA 1, vet att det finns dom som tror att respektive standard enbart är kompatibel med sig själv.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

O mjag förstår det rätt så fungerar det alltså med DVD'n kopplad på SiL31114, men inte med HD ?
Jag ska försöka gräva fram mitt SiL3114 i veckan, och göra ett test, men jag har inga minnen av att det konstrade när jag testade med Windows 10 senast.

Problemet med att testa är för mig inte tiden testet tar i anspråk... Jag hittar fan inte kontrollerkortet! Det börjar bli dags att spränga en bomb här, röran har tagit över, det kan bara bli bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Provat disken direkt mot moderkortet så det inte är något fel på disken? Har varit med om diskar som haft fel på kretskortet och där syns dom (både korrekt och ibland fel) i identifieringen sedan så fryser hela maskinen.

Jag tar för givet att du använder kontrollerkortet för att du har slut på platser, inte för att få en SATA 1, vet att det finns dom som tror att respektive standard enbart är kompatibel med sig själv.

Testat direkt på moderkortet ja, och det rör sig om 3 diskar som alla 3 isåfall skulle dött i flytten till ett nytt chassi (och ny plattform). Allt fungerade på min gamla core2duo. Flashade även bios på kontrollerkortet en gång i världen för att den skulle kunna hantera diskar över 500gig. Nu stannar dock allt om jag kopplar in en 320 också, så det är något med SI3114 mot Skylake, eller eventuellt mitt moderkort (msi krait gaming) som spökar... eller win 10.

Skrivet av -=Mr_B=-:

O mjag förstår det rätt så fungerar det alltså med DVD'n kopplad på SiL31114, men inte med HD ?
Jag ska försöka gräva fram mitt SiL3114 i veckan, och göra ett test, men jag har inga minnen av att det konstrade när jag testade med Windows 10 senast.

Problemet med att testa är för mig inte tiden testet tar i anspråk... Jag hittar fan inte kontrollerkortet! Det börjar bli dags att spränga en bomb här, röran har tagit över, det kan bara bli bättre.
B!

Det hade varit väldigt tacksamt!

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig som är anourlunda är MBR/Leagacy boot vs UFEI boot. Kan hända att kortet inte klarar av det, och därför hänger det sig.
Core2Duo moderkort hade oftast bara lagacy läge igång som standard..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGNiTiON:

Testat direkt på moderkortet ja, och det rör sig om 3 diskar som alla 3 isåfall skulle dött i flytten till ett nytt chassi (och ny plattform). Allt fungerade på min gamla core2duo. Flashade även bios på kontrollerkortet en gång i världen för att den skulle kunna hantera diskar över 500gig. Nu stannar dock allt om jag kopplar in en 320 också, så det är något med SI3114 mot Skylake, eller eventuellt mitt moderkort (msi krait gaming) som spökar... eller win 10.

Låter inte som kontrollerkortet är trasigt, om tre diskar varken kan hanteras av moderkort eller kontrollerkort så är det något annat fel.
Du måste ta reda detta för att kunna kolla mer exakt var felet befinner sig.

-- Kommer du in i bios oavsett om diskarna är direkt mot moderkort eller mot kontrollerkortet?
-- När får du svartskärmen har Windows börjat ladda och i så fall hur långt kommer man?
-- Går det att nå felsäkert läge i Windows och vad händer då?
-- Syns diskarna om du bootar en Linux Live ISO?

Använder du mer än en disk exklusivt? I så fall kan det om du har migrerat Windows till en annan disk eller installerat med mer än en disk i så kan diskordningen ha gjort så att du lagt Windows på en disk och startsektorn på den andra, vilken med en eller flera extra diskar kan dela eller ändra ordningen.

Oavsett om man har en eller flera diskar i så ska man alltid installera på den disk som har lägsta platsnummer, oftast 0 (noll).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

HDn kanske är satt som 'active' och det kanske ställer till det. Pröva att ta bort det.

Ett långskott bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter inte som kontrollerkortet är trasigt, om tre diskar varken kan hanteras av moderkort eller kontrollerkort så är det något annat fel.
Du måste ta reda detta för att kunna kolla mer exakt var felet befinner sig.

-- Kommer du in i bios oavsett om diskarna är direkt mot moderkort eller mot kontrollerkortet?
-- När får du svartskärmen har Windows börjat ladda och i så fall hur långt kommer man?
-- Går det att nå felsäkert läge i Windows och vad händer då?
-- Syns diskarna om du bootar en Linux Live ISO?

Använder du mer än en disk exklusivt? I så fall kan det om du har migrerat Windows till en annan disk eller installerat med mer än en disk i så kan diskordningen ha gjort så att du lagt Windows på en disk och startsektorn på den andra, vilken med en eller flera extra diskar kan dela eller ändra ordningen.

Oavsett om man har en eller flera diskar i så ska man alltid installera på den disk som har lägsta platsnummer, oftast 0 (noll).

Diskarna fungerar emot moderkortet.

Jag kommer inte in i bios när diskarna sitter i kontrollerkortet. Det står "entering setup" om jag trycker på f1 eller vafan det är för att komma in i bios, men där låser det sig. Windows har inte börjat ladda. Felsäkert läge fungerar inte. Windows är inte installerat på någon av diskarna och har, vad jag kan komma ihåg, aldrig varit det.

Permalänk
Medlem

Nå, jag testade här, men med ditt senaste inlägg kan man ju konstatera att det är din BIOS / kontrollerkort / HD combo som inte fungerar. Rimligtvis behöver inte kontrollern vara bootbar, så det borde gå att komma runt.
Mitt test resulterade i att det fungerar här, för mig, men det är ju vid det här laget ganska väntat, eftersom det inte är Windows 10 som spökar för dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nå, jag testade här, men med ditt senaste inlägg kan man ju konstatera att det är din BIOS / kontrollerkort / HD combo som inte fungerar. Rimligtvis behöver inte kontrollern vara bootbar, så det borde gå att komma runt.
Mitt test resulterade i att det fungerar här, för mig, men det är ju vid det här laget ganska väntat, eftersom det inte är Windows 10 som spökar för dig.
B!

Har också ett sånt kontrollerkort och det är en av anledningarna till att jag inte vågar uppgradera till win10 från win7. Ska jag tolka dig som kontrollerkortet förmodligen fungerar i Win10?

ursäkta lånandet av tråden

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att jag har haft kortet installerat tidigare, så jag hade fördelen av att redan ha styrt upp drivrutinerna. Jag kör numera ett PERC H700 vilket är orsaken till att SiL3114 kortet har plockats ur. Men eftersom jag har fått det att fungera "tidigare" så förutsätter jag att man fortfarande kan använda Windows 7 drivrutinerna för att få igång kortet. Det måste vara så jag gjorde från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

@iGNiTiON *Bump raderad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låpst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av iGNiTiON:

ingen? =/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...