Quantum Breaks dubbla versioner till PC och Xbox One är en "plattformsstrategi"

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Undrar hur det kommer funka med nyckeln man får till PC förresten. Kommer vi kunna köpa apbilliga nycklar här på marknaden i framtiden kanske?

Sannolikt knyter de spelen till ens Microsoft-konto (dvs "hotmailkontot"/XBox-kontot)...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Yoshman:

Av allt att döma är detta enkelriktat, d.v.s. köper man spelet till XBO får man med PC-versionen på köpet men det omvända gäller inte. Att det omvända skulle gälla faller lite på sin egen orimlighet då konsolversionerna tenderar att vara några hundralappar dyrare.

Det positiva är ändå att detta kan vara ett sätt för fler att testa att spela på PC. Är ju inte så förvånande att konsoler prioriteras över PC just nu när man t.ex. tittar på kvartalsresultatet som Ubisoft just lämnade: tittar man bara på omsättning genererad för PS4, XBO och PC så står PC endast för 15% (PC står för 12% om man också tar med Wii, Wii U, PS3, 360 och mobila plattformar).

Edit: Däremot tycker jag många överdriver fördelen PC har över konsoler i grafikkvalité. Den stora fördelen för PC är att man kan hålla en högre FPS, tycker ändå 30 FPS fungerar rätt bra om det är konstanta 30 FPS. Majoriteten av det ögongodis PC-version får är av typen väldigt mycket beräkning för relativt lite visuell påverkan. Tar man ett spel som Rise of the Tomb Raider så har XBO version dynamiska inställningar, d.v.s. exakt vilka effekter som är påslagna beror på hur krävande miljön man befinner sig i för tillfället är. D.v.s. konsolversionen drar långt mer nytta av tillgänglig kraft jämfört med PC-versionen där man måste ta i så att man fixar "worst-case" på ett OK sätt.

Precis som du skriver så får man pc-versionen av Quantum Break när man köper konsolversionen, inte vice versa. Med tanke på att försäljningen av Xbox One haltat något jämfört med Playstation 4 kan det här vara ett sätt för Microsoft att stärka försäljningen av Xbox One, och om det är fallet kommer de inte erbjuda Xbox One-versionen vid köp av pc-versionen. Det här har de inte uttalat sig om hittills, så det återstår att se.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Snusfri

Lyssnade på när TB snackade om det igår och det är synnerligen intressant.
Framförallt hoppas jag att Windows Store verkligen tar fart så att Valve får konkurrens så att de blir bättre.

Just enkelheten att Windows Store följer med Windows 10 samt att de redan har musik, film och tv-serier tror jag kommer att göra det lättare för folk att ta "steget" till att även börja använda Windows Store.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ian_Superfly:

Sannolikt knyter de spelen till ens Microsoft-konto (dvs "hotmailkontot"/XBox-kontot)...

Ja det krävs att man loggar in i Windows 10 med ett Microsoftkonto för att kunna ta del av erbjudandet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

MS har ju ett rejält övertag eftersom dom har både Windows och Xbox, fortsätter dom med liknande unika fördelar mellan PC-Xbox så kanske dom kommer ikapp Sony. För mig är det inte så värst intressant dock, förutom att exklusiva titlar kommer till PC också då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som en toppenidé

speciellt till spel som ofta får mycket addons och tilllägg som inte går att ha i konsollen

spel som t.ex.
The elder scrolls: Skyrim
GTA
the Witcher 3 (vet inte om konsollen har addonstöd till detta men tror inte det.)

där PC versionen har massor fanmade extramaterial som konsollspelarna aldrig kommer kunna ta del av som ibland kan vara väldigt imponerande och välgjorda och även ibland fixa spelbuggar som kan förstöra ett helt spel.

I just detta fallet blir det kanske inga addons, då spelet verkar släppas exklusivt för Windows Store och därmed släpps som en sandboxad "app" där användaren inte får pilla på filerna. Durante som släppt spelfixar till Dark Souls, Deadly Premonition, Lightning Returns med flera går in på det i denna tråd på neogaf.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det där tror jag inte en sekund på, hur ofta köper folk samma spel till både PC och konsol? De kommer inte förlora många kronor på detta ifall spelet i fråga ändå skulle släppas till båda plattformar.

Händer nog bara med stortitlar som kanske inte har samtida release, typ som GTA V eller Need for Speed. Har dock själv köpt Battlefield spel tidigare till både PC och konsol. Kan ju vara så att man föredrar PC men att de flesta eller alla kompisar har det till konsol.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad var det jag sa?

@Ozzed @anon5930 @Yoshman (<--?)

Skrivet av Gibbe:

De flesta människor vill nog ändå spela på kosnol, så konceptet är knappast dött.

Men jag tror att de både typerna kommer växa ihop. Jag tror Microsoft redan håller på att försöka göra det. De har nog faktiskt insett att loppet är kört för Xbone i dess nuvarande form, så de måste göra något annorlunda. Det naturliga steget för dem är då att ta draghjälp av deras starkaste produkt(er), i deras fall Windows. De har ju gjort Windows 10 för att det ska skala och fungerar på alla plattformar, inklusive Xbox one, och har även gått ut med cross play online. Nästa steg skulle kunna bli att en del spel säljs som cross buy, dvs att en titel du köper fungerar både på PC och Xbone. Om de sedan vill skulle de kunna göra en smidigare uppgradering av hårdvaran för Xbox (one) med full bakåtkompatibilitet med lite färre års mellanrum, och vips så ha de gjort en Steam machine!

Xbox blir för de som bara vill att det ska funka, PC för de som vill ha full kontroll. Spelen fungerar på bägge.

Du läste detta här först Frågan är bara vilken av de tre Microsoft, Sony och Valve som blir först ut med att genomföra detta fullt ut.

---

Skrivet av THB:

Lyssnade på när TB snackade om det igår och det är synnerligen intressant.
Framförallt hoppas jag att Windows Store verkligen tar fart så att Valve får konkurrens så att de blir bättre.

Just enkelheten att Windows Store följer med Windows 10 samt att de redan har musik, film och tv-serier tror jag kommer att göra det lättare för folk att ta "steget" till att även börja använda Windows Store.

Du kommer får din "konkurrens". Jag gissar att Microsoft så småningom kommer att förbjuda, eller åtminstone starkt begränsa andra "app stores", så att allting faller under deras egna. Valve, Origin och Uplay kommer tyna bort.

Därför måste Valve få tummarna ur arslet och få ihop en egen komplett plattform :E Dem är de enda som har möjlighet att bli ett fullvärdigt alternativ till Microsoft och Sony.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vad var det jag sa?

@Ozzed @anders190 @Yoshman (<--?)
---

Du kommer får din "konkurrens". Jag gissar att Microsoft så småningom kommer att förbjuda, eller åtminstone starkt begränsa andra "app stores", så att allting faller under deras egna. Valve, Origin och Uplay kommer tyna bort.

Därför måste Valve få tummarna ur arslet och få ihop en egen komplett plattform :E Dem är de enda som har möjlighet att bli ett fullvärdigt alternativ till Microsoft och Sony.

Det låter inte speciellt troligt enligt mig. Det skulle gå emot allt som varit tidigare att Windows skulle bli en stängd plattform där man bara får program från en källa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Vad var det jag sa?

@Ozzed @anders190 @Yoshman (<--?)
---

Du kommer får din "konkurrens". Jag gissar att Microsoft så småningom kommer att förbjuda, eller åtminstone starkt begränsa andra "app stores", så att allting faller under deras egna. Valve, Origin och Uplay kommer tyna bort.

Därför måste Valve få tummarna ur arslet och få ihop en egen komplett plattform :E Dem är de enda som har möjlighet att bli ett fullvärdigt alternativ till Microsoft och Sony.

Haha, ja du prickade in bra där ser jag.

Skrivet av Evil Peter:

Det låter inte speciellt troligt enligt mig. Det skulle gå emot allt som varit tidigare att Windows skulle bli en stängd plattform där man bara får program från en källa.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror också att Microsoft kommer vara försiktiga med att förbjuda konkurrerande plattformar med tanke på tidigare domar. Samtidigt är det en annan tid idag och åker Microsoft dit borde rimligtvis Google åka dit på det med. De har ju snudd på monopol i en del branscher och områden trots allt. Sökningar, OS för mobila plattformar, youtube exempelvis.

Inget lär kunna hindra Microsoft att göra vad de vill med spel de själva finansierat och utvecklat. Låser de spelet till Windows Store på PC, vilket verkar vara tanken just nu iallafall, så har de all rätt i världen att göra det.

Permalänk
Medlem

Så nya Gears of War till PC? Blir till att sälja Xbox isf

Permalänk
Inaktiv

Denna generations konsolkriget är väl typ över, då konsolerna har så många år på nacken..
Men inför nästa generation så låter detta bra, även om jag tror att det inte är en så stor skara som skulle använda det. Liksom de som har en extrem lekdator stående till ingen nytta köper nog ändå multiplattformspel till denna pc och inte konsolen. Men visst det är ett bra sälj argument och jag tycker det bara är dumt att för de få utnyttjare ta betalt två gånger.

Permalänk
Medlem

Synd att detta inte kommer till Steam utan Windows Store.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kul med gratis men jag förstår inte grejen. Varför ska man ha spel på två plattformar? Visserligen bra PR-trick, folk kommer tycka MS är skitbra som ger ut gratisspel, när de ändå bara kommer spela en version.

Så länge inte PC-versioner kommer lida i form av högre prissättning ska man väl inte klaga.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daumier:

Kul med gratis men jag förstår inte grejen. Varför ska man ha spel på två plattformar? Visserligen bra PR-trick, folk kommer tycka MS är skitbra som ger ut gratisspel, när de ändå bara kommer spela en version.

Så länge inte PC-versioner kommer lida i form av högre prissättning ska man väl inte klaga.

Om man har köpt spelet till pc så kanske man skulle vilja testa konsolversionen, men att köpa konsolversion när man har en lekdator tror jag inte många gör.
Detta skulle dock kunna motivera fler att köpa den dyra konsol versionen och då blir det mer $ in till MS.
Alltså folk som tänker köpa pc versionen kan tänka, lägger jag till 100kr får jag även xboxversionen, som de sedan visserligen inte kommer att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det låter inte speciellt troligt enligt mig. Det skulle gå emot allt som varit tidigare att Windows skulle bli en stängd plattform där man bara får program från en källa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis det som är poängen!

Skrivet av Gibbe:

[...]
Microsoft har bytt affärsmodell. Och nu har de plagierat både Apple och Goole. Dels vill MS börja med mer eller mindre sömlösa samt kostnadsfria OS-uppgraderingar på regelbunden basis, som både A och G gör, för att få kontroll över användarbasen. Sen vill MS dels samla personuppgifter och ha reklamintäkter som Google, och dels ha en egen app store med full kontroll över innehållet, där några procent av transaktionen går till MS, precis som både A och G.

För att detta ska funka måste större delen av deras kundbas vara med på båten. Det är knappast förändringar till gagn för kunden, så för att det inte ska uppstå ett A- och B-lag, där det uppstår ett missnöje över förändringarna och de gamla användarna klamrar sig fast i evighet när folk upptäcker försämringarna, gör MS allt för att folk ska bli med Win10.

Alla behöver inte vara med, det räcker att de flesta är det, för då uppstår en fårskockmentalitet där Win10 normaliseras och vägrarna häcklas och hånas för sitt "överdrivna" månande om integriteten. För "det var ju inte så farligt" och "det händer ju inget".

Och innan något smartass kommer dragandes med "jamen det är ju gratis att uppgradera, det är ju bra!"
Nej, du betalar med ditt liv istället. There is no such thing as a free lunch.

Tilläg: en som ser "möjligheterna"
F.ö. många inlägg på kort tid.

Jag är övertygad om att Windows 10 kommer förbli gratis, men Microsoft vill gärna ge sken av att det bara är under en begränsad period, så att fler ska känna sig manade att byta. När slutdatumet närmar sig kommer Microsoft gå ut med något i stil med "äh, vi känner oss snälla, så vi ger bort Windows 10 et år till". Till sist kommer det gälla utan tidsbegränsning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

I just detta fallet blir det kanske inga addons, då spelet verkar släppas exklusivt för Windows Store och därmed släpps som en sandboxad "app" där användaren inte får pilla på filerna. Durante som släppt spelfixar till Dark Souls, Deadly Premonition, Lightning Returns med flera går in på det i denna tråd på neogaf.

Detta borde få större plats i den här tråden.

Om inte microsoft ändrar på något så kommer alla deras exklusiva Win10 spel att sakna stöd för massor med saker.
Inga overlays, inga moddar, ingen recording som shadowplay etc, ingen SweetFX, ingen Reshader. Ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Om ett spel kommer till både konsol och PC, varför köper man det inte bara till PC i så fall?
Kostar typ halva priset mot ett konsolspel.

Köper man det till konsol så betalar man ju oftast 2-300kr mer för spelet, klart de kan skicka med det kostnadsfritt till PC då. Varför ska man ha samma spel till både konsol och PC?

Äger man en Xbox One och köper ett spel som man vill spela på den, så kan man ju sälja PC-versionen för 300 kr. Då blir spelet billigare än att köpa det till PC. Bara en tanke.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Äger man en Xbox One och köper ett spel som man vill spela på den, så kan man ju sälja PC-versionen för 300 kr. Då blir spelet billigare än att köpa det till PC. Bara en tanke.

Var inne på det också men fick dessa svaren:

Skrivet av Ian_Superfly:

Sannolikt knyter de spelen till ens Microsoft-konto (dvs "hotmailkontot"/XBox-kontot)...

Skrivet av strejf:

Ja det krävs att man loggar in i Windows 10 med ett Microsoftkonto för att kunna ta del av erbjudandet.

Sedan tror jag inte man hade kunnat sälja en spelnyckel för 300:- eftersom det hade kommit upp så mycket nycklar till försäljning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Var inne på det också men fick dessa svaren:
Sedan tror jag inte man hade kunnat sälja en spelnyckel för 300:- eftersom det hade kommit upp så mycket nycklar till försäljning.

Ja, det förstås.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Om man har köpt spelet till pc så kanske man skulle vilja testa konsolversionen, men att köpa konsolversion när man har en lekdator tror jag inte många gör.
Detta skulle dock kunna motivera fler att köpa den dyra konsol versionen och då blir det mer $ in till MS.
Alltså folk som tänker köpa pc versionen kan tänka, lägger jag till 100kr får jag även xboxversionen, som de sedan visserligen inte kommer att använda.

Det är ingen dum ide från Microsofts sida. Är ju blandannat det Sony försökt med för att locka folk att köpa Playstation Vita. För varje månad som går "får" man fler och fler Vita-titlar på sitt konto, förr eller senare lär man torska dit. Jag gjorde det själv. Förhoppningen då, 2013 när jag köpte min, var att Sony kanske skulle börja satsa på produkten. Nästan tre år senare så är det bara att inse att Sony gav upp den för längesedan och plattformen är smått död, bortsett från diverse indie-titlar av varierande kvalitet...

Crossplay (och allt vad man nu vill och kan kalla det) är något bra i mitt tycke. Att ha möjlighet att spela sitt spel på mer än en plattform utan att behöva köpa om spelet är guld värt. Själv förväntar jag mig att EA gör det snart med deras EA/Origin Access till Xbox respektive PC. Ett abonnemang och tillgång till spelen på bägge plattformarna.

Skrivet av Gibbe:

Det är precis det som är poängen!

Jag är övertygad om att Windows 10 kommer förbli gratis, men Microsoft vill gärna ge sken av att det bara är under en begränsad period, så att fler ska känna sig manade att byta. När slutdatumet närmar sig kommer Microsoft gå ut med något i stil med "äh, vi känner oss snälla, så vi ger bort Windows 10 et år till". Till sist kommer det gälla utan tidsbegränsning.

Jo, jag har börjat tro detta mer och mer. Microsoft försöker allt mer få folk att uppgradera från tidigare gamla operativsystem. De har börjat (slutfört till och med kanske) nedstängningen av gamla Internet Explorer. Förr eller senare så börjar nog spel men säkert annan mjukvara börja kräva uppgradering också.

Jag är lite osäker på hur det ser ut med Microsofts egna mjukvaror i senaste version dock, men jag tvivlar inte en sekund på att de kommer fortsätta försöka locka över folk och att Windows 10-uppgraderingen lär förbli gratis i över ett år. Två, kanske mer ändå vid behov.

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på att Forza Horizon 2 kommer till PC då. Har testat det i butik och tyckte på något sätt väldigt mycket om körkänslan, men lockar inte riktigt att behöva köpa en Xbox One bara för ett spel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Jag är övertygad om att Windows 10 kommer förbli gratis, men Microsoft vill gärna ge sken av att det bara är under en begränsad period, så att fler ska känna sig manade att byta.

Kanske "Windows 10" (Home), men inte "Windows 10 Professional".
Annars har dom blåst ganska många. W10 (home) verkar vara vägen dom vill gå för den stora massan, och speciellt det där med att vi själva inte kan styra över uppdateringar. Har kommit hem från tex jobbet flera gånger och upptäckt att datorn startat om (pga uppdateringar) medans man va mitt uppe i nått man ännu inte sparat ner. Allt är alltså bara skoj och lek, och ens dator beter sej som en surfplatta från dagisgården, så ja, det är svårt att ta betalt för ett OS som saboterar för produktiva användare.
Win 10 Pro är dock bättre på den punkten och ett par andra, så det blir nog fortfarande deras betal-alternativ.

EDIT: Extra bittert vore det om man sattit sin dator på ett "3-dagars renderings jobb" i tex 3DSMAX och att den får för sig att starta om sista timmen och kasta bort 71 timmars hårdarbete. Man får väl rycka nätverkskabeln om man vill göra nått sånt. Finns många datorer som behöver vara uppe 24/7 - kanske servrar, routrar, folk som kör IRC, eller DC++, eller hundra andra ändamål. Vanliga Win10 är inget man vill ha då.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Kommer det här bli något retroaktivt?

Tänker främst personligen på hur jag har en kopia av nya tomb raider på xbox sen förra året, skulle vara skoj att prova på PC versionen utan att köpa dubbla upplagor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Äger man en Xbox One och köper ett spel som man vill spela på den, så kan man ju sälja PC-versionen för 300 kr. Då blir spelet billigare än att köpa det till PC. Bara en tanke.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle ge bort en version som inte är låst till ditt eget konto eller liknande.
På något sätt måste de begränsa det, så man inte kan sälja vidare det.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

EDIT: Extra bittert vore det om man sattit sin dator på ett "3-dagars renderings jobb" i tex 3DSMAX och att den får för sig att starta om sista timmen och kasta bort 71 timmars hårdarbete. Man får väl rycka nätverkskabeln om man vill göra nått sånt. Finns många datorer som behöver vara uppe 24/7 - kanske servrar, routrar, folk som kör IRC, eller DC++, eller hundra andra ändamål. Vanliga Win10 är inget man vill ha då.

Har en surface pro 4 och skulle ta upp den för anteckna på min föreläsning en dag. Det tyckte inte windows för den skulle tydligen uppdatera i en hel timme helt ut någon varning överhuvudtaget. Nådigt irreterad man var och ville verkligen bara slänga skiten genom fönstret.

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Har en surface pro 4 och skulle ta upp den för anteckna på min föreläsning en dag. Det tyckte inte windows för den skulle tydligen uppdatera i en hel timme helt ut någon varning överhuvudtaget. Nådigt irreterad man var och ville verkligen bara slänga skiten genom fönstret.

Det kokar inombords bara av att höra den storyn. Jag har själv råkat ut för liknande också. Tex när jag tog med datorn på en längre tågresa, och nästan 1 timme, samt 30% av batteriet rök på just uppdateringsprocessen. Det är så oförskämda beteenden att jag undrar hur det äns kunnat gå igenom i kvalitetskontrollen. Man har verkligen lust att skicka diverse fakturor till MS för dom immateriella skadorna dom åsamkat. Jag brukar även ha notepad öppet konstant där jag skriver ner allt möjligt (tex påminnelser, och annat temporärt, kanske någon adress eller portkod medans jag snackar med kompisen över telefon) och även diverse webbläsar-aktivitet (halvfärdiga email's, halvfärdiga kommentarer, kanske något flashspel jag pausat, osv). Det är alltså sånt som jag antingen inte kan eller vill spara ner, men W10 försöker tvinga mig till det. Ett sådant OS med sådant busliv kommer jag aldrig betala för... Om nått så ska istället MS betala för det onödiga kaoset dom ställer till med.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv

Samtidigt, har man större behov än att surfa runt en stund om dagen, kanske betala räkningar, så kan det nog vara bra med att skaffa en Pro-licens för Windows 10. Jag kör Windows 10 Pro 64-bit på båda mina Windows-system (min workstation/speldator samt laptop).

Nu betalade jag förvisso inte för en Pro-licens utan bägge datorerna började som Windows 7 Home Premium-system som blev Windows 8 Pro när jag uppgraderade till 8an. Sedan Windows 8.1 Pro när 8.1 kom och nu senast Windows 10 Pro. Fortfarande lite låst med hur uppdateringar installeras men betydligt bättre än vad det är i just Home-licensen förstås.

Vore bra om MS tvingades fixa hur uppdateringar sköts. I grunden är jag för att användaren tvingas installera säkerhetsuppdateringar, tidigare Windowsutgåvor och hur dåligt dessa uppdaterats är bevis nog för att något behövde ändras. Men om det stör användningen av enheten så är det uppenbart fel. Möjligheten att skjuta upp uppdateringar och framförallt uppdateringar likt Pro-licensen vore nog bra. Alternativet annars är väl äldre Windows OS (om det ens är möjligt) samt Linux-distros om inte avsaknaden av mjukvara blir för problematisk då.

Permalänk

Om det blir samma sak för fler spel kommer jag gladeligen sälja mitt xbox one om alla tidigare exklusiva spel kommer till pc med.. finns ju ingen mening att dras med 30fps då.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kanske "Windows 10" (Home), men inte "Windows 10 Professional".
Annars har dom blåst ganska många. W10 (home) verkar vara vägen dom vill gå för den stora massan, och speciellt det där med att vi själva inte kan styra över uppdateringar. Har kommit hem från tex jobbet flera gånger och upptäckt att datorn startat om (pga uppdateringar) medans man va mitt uppe i nått man ännu inte sparat ner. Allt är alltså bara skoj och lek, och ens dator beter sej som en surfplatta från dagisgården, så ja, det är svårt att ta betalt för ett OS som saboterar för produktiva användare.
Win 10 Pro är dock bättre på den punkten och ett par andra, så det blir nog fortfarande deras betal-alternativ.

EDIT: Extra bittert vore det om man sattit sin dator på ett "3-dagars renderings jobb" i tex 3DSMAX och att den får för sig att starta om sista timmen och kasta bort 71 timmars hårdarbete. Man får väl rycka nätverkskabeln om man vill göra nått sånt. Finns många datorer som behöver vara uppe 24/7 - kanske servrar, routrar, folk som kör IRC, eller DC++, eller hundra andra ändamål. Vanliga Win10 är inget man vill ha då.

Det låter rimligt. Jag tänkte bara på hemanvändare. Det kommer ju finnas särskilda företagslicenser samt utgåvor för inbäddade system. Apple tar fortfarande betalt för (Mac) OS X Server, det säljs som ett uppgraderingspaket på Mac app store.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian