Raspberry Pi 3 Model B lanseras till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du använder då ett SD-kort precis på det sätt det är optimerat: du läser/skriver relativt stora filer i sekvens. Tittar man i tråden jag länkar ovan är det en som nämner att han har problem med korruption i flera RPi men den RPi som används för att spara stora backup-filer har aldrig strulat!

Problemet verkar vara relaterat till arbetslaster som läser och framförallt skriver många små filer på ett relativt slumpmässigt sätt, en arbetslast som SD-kort inte alls är optimerade för. En del teoretiserar om att skrivning av många små filer leder till att kontrollkretsen i SD-kortet får jobba väldigt hårt vilket i sin tur ställer högre krav på +3,3 V planet att leverera jämn spänning och tillräckligt mycket ström, något som RPi inte alltid verkar fixa.

Vad är det du gör som skapar denna belastning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Låter mycket intressant!

Dock finns det ingen källa över huvud taget som bekräftar detta, inte från vad jag kan hitta på engelska.

Och den tråd på Raspberry Pi forumen som hänvisade hit stängdes som ryktestråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Låter mycket intressant!

Dock finns det ingen källa över huvud taget som bekräftar detta, inte från vad jag kan hitta på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen källa och alla sökresultat som nämner att den är på g hänvisar just hit. Hur sannolikt är det att det bara är sweclockers som fått nys om det?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av saturday_sun:

Vad är det du gör som skapar denna belastning?

Ett exempel: SSH. Kopplar du en RPi som kör detta mot internet så kommer man bli scannad av bot-net, massor med misslyckade inloggningar genererar en rad skrivningar mot loggar.

Ett annat exempel: webbserver. Samma sak här, koppla enheten mot internet och du får massor med saker som gör anrop mot webbservern, vilket ger massor med små läsningar och behövs inte så mycket skrivningar ovanpå det för att helt mätta SD-kontrollern i vissa lägen.

Notera att det inte på något sätt krävs att man har speciellt många träffar för att det ska bli ett problem. Problemet uppstår mer av krevader av anrop under ett kort tidsspann.

Överhuvudtaget så ger "normal" interaktiv användning (interaktiv i mitt fall är text-läge över SSH) väldigt mycket slumpmässig läsning av små filer. En och annan skrivning blir det alltid då och då (loggar, dmesg, temporära filer etc).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Wifi och usb-c strömkontakt, hoppas jag på 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Ingen källa och alla sökresultat som nämner att den är på g hänvisar just hit. Hur sannolikt är det att det bara är sweclockers som fått nys om det?

Jag kan inte heller hitta nån källa om Raspberry pi 3 model B på engelska. Så man kan ju ifrågasätta hela artikeln.

Permalänk
Medlem

Alla trådar på andra forum döms ut och låses, finns nog tyvärr ingen substans i detta rykte...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MatteN:

Alla trådar på andra forum döms ut och låses, finns nog tyvärr ingen substans i detta rykte...

De pratade lite om det i fredagspanelen och där nämnde de att de fått information från återförsäljare som har kunnat lägga beställningar på den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett exempel: SSH. Kopplar du en RPi som kör detta mot internet så kommer man bli scannad av bot-net, massor med misslyckade inloggningar genererar en rad skrivningar mot loggar.

Ett annat exempel: webbserver. Samma sak här, koppla enheten mot internet och du får massor med saker som gör anrop mot webbservern, vilket ger massor med små läsningar och behövs inte så mycket skrivningar ovanpå det för att helt mätta SD-kontrollern i vissa lägen.

Notera att det inte på något sätt krävs att man har speciellt många träffar för att det ska bli ett problem. Problemet uppstår mer av krevader av anrop under ett kort tidsspann.

Överhuvudtaget så ger "normal" interaktiv användning (interaktiv i mitt fall är text-läge över SSH) väldigt mycket slumpmässig läsning av små filer. En och annan skrivning blir det alltid då och då (loggar, dmesg, temporära filer etc).

Jag förstår vad du menar. Jag har förvisso ett kort som har börjat bete sig konstigt - den bootar inte som den ska alltid - men jag trodde det berodde på själva enheten eftersom just det kortet bootar bättre med en Pi 1 B+. Men samtliga mina Pi:er har varit uppkopplade mot nätet, visserligen bakom brandvägg på olika sätt, men med ständig trafik som genererar logskrivningar. Jag har Raspberry Pi A som sitter i en fågelholk, den har flera cronjob som körs var 3 och var 5 minut, och ständig uppkoppling mellan den och servern via SSH (med krypterad nyckel), just den funkar klockrent. Den tar en bild var tredje minut och skickar via scp och även genom HTTPS till Twitter. Men jag antar att det är svårt att dra några slutsatser från mina fåtal enheter. Jag har dock som sagt goda erfarenheter. Ska testa en Pine 64 nu, har även en C.H.I.P. som ska ut i naturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.