konstruktiv kritik - Gästagård.se

Permalänk
Medlem

konstruktiv kritik - Gästagård.se

Senaste projektet är nu klart och ute i det fria, men det finns alltid förbättringar att göra.

För den villige skulle jag vilja veta hur ert första intryck är på hemsidan. Bra, dåligt?
Något spontant fel eller några konstigheter i designen ni reagerar på?

Man blir lätt blind för sin egna skapelse när man har den i ansiktet hela dagarna.

Konstruktiv kritik är mycket välkommen, tack!

Sidan byggd på Wordpress och ett egenknackat tema baserat på _S(underscore) samt Bootstrap. Fullt mobilvänlig.

http://www.gästagård.se
http://www.gastagard.se

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Allmänt ser det bra ut men första sidan tog mig ett tag att inse att den var "scollbar", fanns inga direkta indikationer på det och sidan ser avslutad ut med första bordern och det jag ser är "Gästagård på Facebook" vilket brukar vara något man har i botten eller i toppen.

EDIT: mobilt såg sidan väldigt bra ut och verkar svara bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Teckensnittet Comic Sans (rubrikerna) ser inte bra ut alls, det brukar inte användas på seriösa sidor.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Mattecoach

Sidan ser bra ut! Det enda jag kan anmärka på är lite väl mycket olika färger, tycker inte heller att färgvalet på menyn längst upp var 100% - den sticker ut mot resten av sidan.

Permalänk
Medlem

Två saker jag reagerade på direkt. Loggan på webbplatsen verkare inte stämma överens med skylten på gården. Jag tycker att ett enhetligt varumärke faktiskt är viktigt. Den andra saken var att jag fick leta rätt länge hur man hittade till gården och när jag vill hittade det, på första sidan, så var det rätt dåligt beskrivit. En egen sida till /hitta hit/ och /öppettider/ de två går att kombinera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Teckensnittet Comic Sans (rubrikerna) ser inte bra ut alls, det brukar inte användas på seriösa sidor.

Jag ser inte rubrikerna i Comic Sans? Jag ser kaushan script.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är lite väl mycket färger och intryck.
Jag tror det är kombinationen av stora foton och kraftiga färger i designelementen.
De foton som finns känns viktiga så jag skulle nog välja lite mer diskret design; kombinationen orange, blå och brun blir ganska intensiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag ser inte rubrikerna i Comic Sans? Jag ser kaushan script.

Senaste version av Chrome på Windows 10 Enterprise v.1511.

Edit:
Från Chromes console logg:
"Font from origin 'http://fonts.gstatic.com' has been blocked from loading by Cross-Origin Resource Sharing policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource. Origin 'http://www.gastagard.se' is therefore not allowed access."

Hmm...

Vad fan är Cross-Origin Rescource Sharing policy? Har sett den blockera andra saker på andra sidor också...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Caesar:
Det blåa är ju pga facebook, många sidor som lider av det då deras blåa bryter mot det mesta (något som troligen är fullt medvetet).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

http://i.imgur.com/kiOyAaC.png

Senaste version av Chrome på Windows 10 Enterprise v.1511.

Skumt, jag har senaste versionen av Chrome på Windows 10 Home och för mig ser det ut såhär

EDIT:
Cross-Origin är ju att den hämtar font från tredje part via sidan, kan vara att Enterprise per automatik för säkerheten inte tillåter detta och du får därmed inte alternativt fonts utan ser placeholder standard fonts enbart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Senaste projektet är nu klart och ute i det fria, men det finns alltid förbättringar att göra.

För den villige skulle jag vilja veta hur ert första intryck är på hemsidan. Bra, dåligt?
Något spontant fel eller några konstigheter i designen ni reagerar på?

Man blir lätt blind för sin egna skapelse när man har den i ansiktet hela dagarna.

Konstruktiv kritik är mycket välkommen, tack!

Sidan byggd på Wordpress och ett egenknackat tema baserat på _S(underscore) samt Bootstrap. Fullt mobilvänlig.

http://www.gästagård.se
http://www.gastagard.se

Hej.
Kan inte kolla nu.

Men tänkte bara säga: Modigt av dig att be om kritik.
Fortsätt med det, även om all kritik inte är varken bra eller konstruktiv.

Feedback är ett superbra sätt till självutveckling och uppmanar till ett skönt arbetsklimat, där det blir OK att göra fel, för att sedan kunna göra rätt och utvecklas som person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Caesar:
Det blåa är ju pga facebook, många sidor som lider av det då deras blåa bryter mot det mesta (något som troligen är fullt medvetet).

Sant, det är dock fortfarande något man bör ta hänsyn till om man vill att sidan ska se snyggare ut.

Finns ju både möjligheten att ändra bland övriga färger eller att justera hur facebook integreras så att det inte blir ett lika stort intrång i designen.
I just det här fallet skulle jag kunna tänka mig att byta det orangea mot någon färg som ligger närmare brunt/blått/grönt - där grönt är främst från grönskan på bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Allmänt ser det bra ut men första sidan tog mig ett tag att inse att den var "scollbar", fanns inga direkta indikationer på det och sidan ser avslutad ut med första bordern och det jag ser är "Gästagård på Facebook" vilket brukar vara något man har i botten eller i toppen.

EDIT: mobilt såg sidan väldigt bra ut och verkar svara bra.

Vilken upplösning körde du med? Känns konstigt att man inte skulle uppfatta sidan som scrollbar. Sidor skärs ju ändå av olika beroende på upplösning så lite svårt att "korrigera" antar jag.

Tack för din åsikt!

Skrivet av PointMan:

Teckensnittet Comic Sans (rubrikerna) ser inte bra ut alls, det brukar inte användas på seriösa sidor.

Eftersom jag inte använder Comic Sans så är ju detta ett väldigt störande problem.

Skrivet av Minthon:

Två saker jag reagerade på direkt. Loggan på webbplatsen verkare inte stämma överens med skylten på gården. Jag tycker att ett enhetligt varumärke faktiskt är viktigt. Den andra saken var att jag fick leta rätt länge hur man hittade till gården och när jag vill hittade det, på första sidan, så var det rätt dåligt beskrivit. En egen sida till /hitta hit/ och /öppettider/ de två går att kombinera.

Det du ser på bilden är ingen logotyp. Kunden har köpt en helt vanlig "gårdsskylt" som går att beställa från ett flertal företag. Detta skedde innan en logotyp var fixad. Dock så är det kunden som ändrat och fixat bilder i slidern. Har tagit bort bilden för att undvika förvirringen.

Gården i sig är privat och ingen öppen butik/mötesplats. Så det är sant, folk ska inte komma dit hursomhelst till ens privata hem. Beställningar görs från sidan och det finns kontaktformulär/nummer om man vill prata med dom.

Skrivet av sithson:

Hej.
Kan inte kolla nu.

Men tänkte bara säga: Modigt av dig att be om kritik.
Fortsätt med det, även om all kritik inte är varken bra eller konstruktiv.

Feedback är ett superbra sätt till självutveckling och uppmanar till ett skönt arbetsklimat, där det blir OK att göra fel, för att sedan kunna göra rätt och utvecklas som person.

Skickades från m.sweclockers.com

Ber alltid om kritik. Som ensam designer är det viktigt att bolla idéer med andra och få olika åsikter av andra. Tack!

Skrivet av Ferrat:

Skumt, jag har senaste versionen av Chrome på Windows 10 Home och för mig ser det ut såhär

http://s23.postimg.org/dneryi9xz/2016_02_16.jpg

I din print ser jag även att chrome i windows 10 renderar bakgrundsbildern i Headern annorlunda. Korna är längre ner än vad dom borde vara, om du nu inte kör över 2k i upplösning?
Windows 7, Chrome.

Så vad jag förstått anser många att färgerna sticker lite och är lite för många?
Ska först och främst dämpa ner den blå färgen på Facebook-flödet och ev flytta den längre ner på sidan. Har helt enkelt följt kundens önskemål att ha den högt upp för att dom ville att kunderna ska se att det är ett aktivt företag där det händer saker.
Det orangea färgen kommer vara kvar, men ska se om jag kan balansera ut färgschemat lite.
Bilderna har jag faktiskt inte hunnit färgfixa än då kunderna laddat upp det direkt, så det går nog att dämpa vissa toner där också.

Tack för kritiken!

Någon som har en lösning på det löjliga Comic Sans problemet? Har endast laddat in det från Google fonts, antog inte att något fel kunde uppstå där, aldrig sett det själv.
Just nu importerar jag via CSS. Finns det något annat sätt att visa fonten på sidan? Plugin kanske? (undviker helst massa plugins)

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit bort den träfärgade bakgrunden och bytt mot jordiga färger. Det är på tok för många olika och grälla färger. Bakgrunderna gör text svår att läsa.

Sidan bör ge intryck av natur, tradition, hantverk och kärlek till djur och natur. Bruna ägg och trähandtag. Men inte träbakgrund!

Jag kollade bara på mobilen. Jag vill ha en beställ nu knapp tidigare och snabbt få veta att jag kan köpa fina råvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag skulle tagit bort den träfärgade bakgrunden och bytt mot jordiga färger. Det är på tok för många olika och grälla färger. Bakgrunderna gör text svår att läsa.

Sidan bör ge intryck av natur, tradition, hantverk och kärlek till djur och natur. Bruna ägg och trähandtag. Men inte träbakgrund!

Jag kollade bara på mobilen. Jag vill ha en beställ nu knapp tidigare och snabbt få veta att jag kan köpa fina råvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror alla har olika definitioner, speciellt hur företags image ska se ut. Vill man bli associerad med ett träslag så är det så. Detta företag håller även på med väldigt mycket skog. Dom hade ett ganska tydligt krav på "Trävägg på startsidan"
Men jag håller med dig om att den kanske kan förbättras i läsbarhet och att "beställning" ska komma tidigare, speciellt på mobila enheter.

Tack för din input!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti