Bara en chassifläkt, behövs det fler(Datorinfo nedan)

Permalänk
Medlem

Bara en chassifläkt, behövs det fler(Datorinfo nedan)

Jag har dessa komponenter i min dator:
Amd A10 7700 k 3.4 ghz
Asus geforce 750 ti
Asus a68-hm plus

Behövs det mer än en chassifläkt till dessa komponenter? Jag har dock bara ett chassiuttag i mitt moderkort så det är lite surt. Men räcker det med en chassifläkt om jag har dessa? Temperaturerna är nu stabila men vill inte att något ska hända i framtiden.

MVH

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ConnyxD:

Jag har dessa komponenter i min dator:
Amd A10 7700 k 3.4 ghz
Asus geforce 750 ti
Asus a68-hm plus

Behövs det mer än en chassifläkt till dessa komponenter? Jag har dock bara ett chassiuttag i mitt moderkort så det är lite surt. Men räcker det med en chassifläkt om jag har dessa? Temperaturerna är nu stabila men vill inte att något ska hända i framtiden.

MVH

Man behöver inte koppla in fläktar på moderkortet, går att koppla in direkt i nätagget med en molex-adapter.

Permalänk
Medlem

@ConnyxD: Du kan ju alltid använda en förgreningskabel och driva fler än en fläkt i uttagen på moderkortet.
Typ: http://www.inet.se/produkt/8906148/stromadapter-3pin-ha-2x-3p...
Eller om du har PWM fläktar: http://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-pi...

SÅ länge du har OK temperaturer nu, så behöver du inte tänka på det för än det blir varmt till sommaren. Då kan kolla om temperaturerna är OK, om inte sätt in någon fläkt till.

Permalänk
Medlem

@pinxphaze: Tack för snabbt svar! Okej, för jag köpte till en extra fläkt när jag betällde datorn och hade dessutom en molex adapter med i chassifläkte i cassit. Kan jag alltså använda den till att koppla in fläkten direkt i nätagget?

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

@pinxphaze: Tack för snabbt svar! Okej, för jag köpte till en extra fläkt när jag betällde datorn och hade dessutom en molex adapter med i chassifläkte i cassit. Kan jag alltså använda den till att koppla in fläkten direkt i nätagget?

Det går hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ConnyxD:

@pinxphaze: Tack för snabbt svar! Okej, för jag köpte till en extra fläkt när jag betällde datorn och hade dessutom en molex adapter med i chassifläkte i cassit. Kan jag alltså använda den till att koppla in fläkten direkt i nätagget?

Ja, en sån här: http://www.inet.se/produkt/8600942/adapterkabel-4-pins-till-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Det går hur bra som helst.

Värt att nämna också, har ett Cooler Master 310. Vilka platser i detta chassi kan jag sätta dit extra fläktar? Om du vet skulle det vara jättenice om du kunde svara

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Här testar de vilka skillnader som uppstår när man har flera eller färre fläktar, samt om de används som in- eller ut-blås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Här testar de vilka skillnader som uppstår när man har flera eller färre fläktar, samt om de används som in- eller ut-blås.

8OmkmluAYAQ

Haha man måste bara älska LinusTechTips Tack för länken!

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ConnyxD:

Haha man måste bara älska LinusTechTips Tack för länken!

Just ditt chassi verkar ha ett fläktuttag vid processorn och två i sidodörren. Min spontana tanke är att det bör räcka med chassifläkten vid processorn som blåser ut värmen.

För säkerhets skull kan du tanka hem, till exempel hwinfo och kolla temperaturen när du spelar eller gör något annat som kräver mycket resurser.

Permalänk
Medlem

@Coltrasten: Jag använder just nu(tror det heter så, har inte tillgång till datorn just nu) Asus Ai suite III och där ligger idle temperaturen på 36-40 C och 51 när jag spelar spel som bland annat Shadow Of Mordor. Det är stabila temperaturer om jag inte misstar mig?

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Skrivet av ConnyxD:

@Coltrasten: Jag använder just nu(tror det heter så, har inte tillgång till datorn just nu) Asus Ai suite III och där ligger idle temperaturen på 36-40 C och 51 när jag spelar spel som bland annat Shadow Of Mordor. Det är stabila temperaturer om jag inte misstar mig?

Det är väldigt låga temperaturer så du kan vara helt lugn. Även om du skulle lägga på 20 grader skulle det fortfarande vara OK. Happy gaming

Permalänk
Medlem

Det räcker med en fläkt.
Intelburken i signaturen har endast en chassifläkt och halvpassivt nätagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Värt att nämna också, har ett Cooler Master 310. Vilka platser i detta chassi kan jag sätta dit extra fläktar? Om du vet skulle det vara jättenice om du kunde svara

Du kan sätta fläktar på alla ställen det finns hål för det. Om det är ett galler med ett skruvhål i varje hörn så kan du sätta en fläkt där. Om du behöver en fläkt är ju en annan femma. Tror du klarar dig med en eller två i fronten och en eller två baktill.

På fläktarna så står det pilar som visar åt vilket håll dom blåser, titta på dom så du inte råkar ha insug bak också. Där vill du att luften ska blåsa ut.