Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Skrivet av adzer:

Ja tyvärr. Har anmält en RMA på skärmen nu. Kanske skulle vänta lite och se om det försvinner helt, men som du kan se på bilden ovan så är det rejält mycket så jag tvivlar på det.

Kan det vara kameran som gör att det ser värre ut än i verkligheten. På min hade jag synlig backlight bleed i vänstra och högra delen, mest högra. Nu är det dock helt borta. Även med höga brightness inställningar ser jag inte det.
Nu har jag haft skärmen ett tag. Vet dock inte om det blir så hos dig, men många har sagt att det har blivit bättre med tiden.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Kan det vara kameran som gör att det ser värre ut än i verkligheten. På min hade jag synlig backlight bleed i vänstra och högra delen, mest högra. Nu är det dock helt borta. Även med höga brightness inställningar ser jag inte det.
Nu har jag haft skärmen ett tag. Vet dock inte om det blir så hos dig, men många har sagt att det har blivit bättre med tiden.

Det ser minst lika illa ut i verkligheten och är inget jag kan leva med.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Det ser minst lika illa ut i verkligheten och är inget jag kan leva med.

Då är det riktigt illa. Det var mycket backlight bleed.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Ok grabbar, nu har jag hårdtestat skärmen i någon timme.

Många av er tycker att skärmen känns plastig på nåt sätt, men det tycker jag inte. Den skärmen känns påkostad.

När jag startade skärmen så garvade jag åt hur stor den var, men efter en timme var jag redan van. Min sekundära skärm hade plötsligt artifacts men det löste jag genom att koppla om DVI-kabeln.

Färgerna och ljusstyrkan är härlig, men bäst av allt är att min skärm knappast har någon blacklight bleed om man bortser från högra hörnan som har lite. Extremt nöjd med att min skärm lider av så lite blacklight bleed. Inga döda pixlar heller.

Jag spelade CS:GO som första spelet och jävlar vad det laggade och hackade, stängde då av G-sync särskilt för det spelet och då funkade det bra igen. Färgerna är helt annorlunda mot min gamla BenQ. Jag upplever dock inte spelet som släpigare som någon skrev.

Senare, med maximal spänning, testade jag GTA V med G-sync. Sen av. Sen på igen. Sen av. Och slutligen på igen.

Jag märkte knappast någon skillnad med G-sync på och av... testade även med Dark Souls men samma sak där. Gör jag nåt fel om jag inte märker skillnad? GTA V pendlar mellan 40 till 100 fps för mig.

Jag hoppas kunna se vad G-sync verkligen går för senare.

Om jag är nöjd? Ja, i överlag. Men knappast prisvärt om G-sync verkligen inte gör någon skillnad.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Gsync skall ta bort tearing och inget mer. Är du en person som inte lider av tearing så grattis, men för mig som gör det så är gsynk ett stort plus. Det fungerar dessutom klockrent för mig i cs go.

Jag tycker skärmen är mycket prisvärd om man får ett bra exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Gsync skall ta bort tearing och inget mer. Är du en person som inte lider av tearing så grattis, men för mig som gör det så är gsynk ett stort plus. Det fungerar dessutom klockrent för mig i cs go.

Jag tycker skärmen är mycket prisvärd om man får ett bra exemplar.

Ja, jag förstod det efteråt. Jag spelade arena master via BrutalCS i CS:GO och drog 22 frallor gentemot 9 kills. Så nu är jag extremt nöjd

Men det bästa med skärmen är att jag slipper lägga mig i soffan och spela vid teven bara för att färgerna på datorskärmen suger.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Ok grabbar, nu har jag hårdtestat skärmen i någon timme.

Många av er tycker att skärmen känns plastig på nåt sätt, men det tycker jag inte. Den skärmen känns påkostad.

När jag startade skärmen så garvade jag åt hur stor den var, men efter en timme var jag redan van. Min sekundära skärm hade plötsligt artifacts men det löste jag genom att koppla om DVI-kabeln.

Färgerna och ljusstyrkan är härlig, men bäst av allt är att min skärm knappast har någon blacklight bleed om man bortser från högra hörnan som har lite. Extremt nöjd med att min skärm lider av så lite blacklight bleed. Inga döda pixlar heller.

Jag spelade CS:GO som första spelet och jävlar vad det laggade och hackade, stängde då av G-sync särskilt för det spelet och då funkade det bra igen. Färgerna är helt annorlunda mot min gamla BenQ. Jag upplever dock inte spelet som släpigare som någon skrev.

Senare, med maximal spänning, testade jag GTA V med G-sync. Sen av. Sen på igen. Sen av. Och slutligen på igen.

Jag märkte knappast någon skillnad med G-sync på och av... testade även med Dark Souls men samma sak där. Gör jag nåt fel om jag inte märker skillnad? GTA V pendlar mellan 40 till 100 fps för mig.

Jag hoppas kunna se vad G-sync verkligen går för senare.

Om jag är nöjd? Ja, i överlag. Men knappast prisvärt om G-sync verkligen inte gör någon skillnad.

Gsync är sjukt bra. Har du ställt in den rätt i Nvidias kontrollpanel? I v-sync får du välja g-sync och sedan ändra i pre rendered frames fältet till en 1:a istället får 3:an. Sen så fungerar inte g-sync så bra om du har högre fps än refreshrate på din skärm. Du måste låsa fps i cs go till 144 så kommer det fungera bättre. Det var konstigt för mig med i BF4 när jag hade fritt fps och den hoppade över 144 fps. När jag låste fps:n blev det mycket bättre. Det som är bra med g-sync är att man slipper inputlag och får mer jämn fps. Jag skulle inte kunna spela längre utan g-sync.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Så då har man skickat tillbaka skärmen. Detta gick inte att leva med helt enkelt. Får hoppas att nästa är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Så då har man skickat tillbaka skärmen. Detta gick inte att leva med helt enkelt. Får hoppas att nästa är bättre.

http://forumbilder.se/ED6PM/blb.jpg

Nu har jag kollat min blacklight bleed när det är kolmörkt här. Visst lider min skärm lite av det också, men ärligt talat, det stör mig inte. Jag försökte ta kort men det såg superhemskt ut på fotot så kunde inte visa.

Jobbigt när man får skicka tillbaka hoppas du blir nöjd med nästa!

BTW, angående G-sync, alla mina spel hackar och har sig när jag har G-sync på och V-sync av, men när jag slagit V-sync på även den med så försvann problemen. Så V-sync ska vara på samtidigt som G-sync? Låter ju inte rätt.

Är fortfarande skitnöjd med skärmen annars.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Nu har jag kollat min blacklight bleed när det är kolmörkt här. Visst lider min skärm lite av det också, men ärligt talat, det stör mig inte. Jag försökte ta kort men det såg superhemskt ut på fotot så kunde inte visa.

Jobbigt när man får skicka tillbaka hoppas du blir nöjd med nästa!

BTW, angående G-sync, alla mina spel hackar och har sig när jag har G-sync på och V-sync av, men när jag slagit V-sync på även den med så försvann problemen. Så V-sync ska vara på samtidigt som G-sync? Låter ju inte rätt.

Är fortfarande skitnöjd med skärmen annars.

Ja visst är det trist.

Med vsync av så kan din fps gå över 144 och då slås gsync av. Med vsync på så låser den maxfps till 144. Jag körde därför med vsync på.
Det skall dock fungera utan hack med vsync av. Testat att uppdatera drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja visst är det trist.

Med vsync av så kan din fps gå över 144 och då slås gsync av. Med vsync på så låser den maxfps till 144. Jag körde därför med vsync på.
Det skall dock fungera utan hack med vsync av. Testat att uppdatera drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog ut datorn, öppnade den och tog ut grafikkortet samt ramminnen och sen satte dem på igen och försäkrade mig om att alla sladdar satt hårt. Nu har jag spelat GTA V med V-sync off och det har inte kommit några hack på en timme!

Måste vara någonting som blivit glapp under transporten från/till Dreamhack.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Så då har man skickat tillbaka skärmen. Detta gick inte att leva med helt enkelt. Får hoppas att nästa är bättre.

http://forumbilder.se/ED6PM/blb.jpg

Skrivet av Dave1080:

Nu har jag kollat min blacklight bleed när det är kolmörkt här. Visst lider min skärm lite av det också, men ärligt talat, det stör mig inte. Jag försökte ta kort men det såg superhemskt ut på fotot så kunde inte visa.

Jobbigt när man får skicka tillbaka hoppas du blir nöjd med nästa!

BTW, angående G-sync, alla mina spel hackar och har sig när jag har G-sync på och V-sync av, men när jag slagit V-sync på även den med så försvann problemen. Så V-sync ska vara på samtidigt som G-sync? Låter ju inte rätt.

Är fortfarande skitnöjd med skärmen annars.

Här är lite bilder på min skärm, orkade inte ta fram min DSLR så blev med mobilen. Bild nr 2 visar mer verklighetstroget hur det ser ut men alla andra bilder visar mer i området. Detta är med 50 i brightness (var för mörkt under det) och standard är ju 80. Den är redan hos Inet på RMA så får se vad som sker härnäst, om jag byter ut den eller om det blir en XB271HU (nya skärmen) men den är helt underbar jämfört med min Koreaskärm.
http://imgur.com/a/md1qF

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Men alltså det verkar ju som att tillverkningskvalitén på dessa skärmar är extremt låg? Hur kan så många ha så kraftiga fel på en såpass dyr skärm utan att någon reagerar? Detta är ju under all kritik.
Hur såg swecs exemplar ut undrar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Men alltså det verkar ju som att tillverkningskvalitén på dessa skärmar är extremt låg? Hur kan så många ha så kraftiga fel på en såpass dyr skärm utan att någon reagerar? Detta är ju under all kritik.
Hur såg swecs exemplar ut undrar jag?

Dom fick antagligen ett felfritt ex skickat till sig.. Acer är fan inget att lita på..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av adzer:

Men alltså det verkar ju som att tillverkningskvalitén på dessa skärmar är extremt låg? Hur kan så många ha så kraftiga fel på en såpass dyr skärm utan att någon reagerar? Detta är ju under all kritik.
Hur såg swecs exemplar ut undrar jag?

Sidor som Sweclockers brukar få perfekta exemplar då många läser deras recensioner. Skulle inte se så bra ut med massa - eller hur

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Nu har jag kollat min blacklight bleed när det är kolmörkt här. Visst lider min skärm lite av det också, men ärligt talat, det stör mig inte. Jag försökte ta kort men det såg superhemskt ut på fotot så kunde inte visa.

Jobbigt när man får skicka tillbaka hoppas du blir nöjd med nästa!

BTW, angående G-sync, alla mina spel hackar och har sig när jag har G-sync på och V-sync av, men när jag slagit V-sync på även den med så försvann problemen. Så V-sync ska vara på samtidigt som G-sync? Låter ju inte rätt.

Är fortfarande skitnöjd med skärmen annars.

Nej du ska inte ha v-sync på i spel medan du har g-sync igång. Du ska inte behöva ha det. Jag har testat hur många spel som helst och inga problem med g-sync. Det måste vara något annat som är orsaken till din lagg i spel.

https://www.youtube.com/watch?v=3QyY-Nr5EoI

Ett film från BF4, som du ser är det ganska smooth med g-sync på.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Nej du ska inte ha v-sync på i spel medan du har g-sync igång. Du ska inte behöva ha det. Jag har testat hur många spel som helst och inga problem med g-sync. Det måste vara något annat som är orsaken till din lagg i spel.

https://www.youtube.com/watch?v=3QyY-Nr5EoI

Ett film från BF4, som du ser är det ganska smooth med g-sync på.

Om du fortsatte läsa så hade du sett att jag löste det

Skrivet av Dave1080:

Jag tog ut datorn, öppnade den och tog ut grafikkortet samt ramminnen och sen satte dem på igen och försäkrade mig om att alla sladdar satt hårt. Nu har jag spelat GTA V med V-sync off och det har inte kommit några hack på en timme!

Måste vara någonting som blivit glapp under transporten från/till Dreamhack.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Om du fortsatte läsa så hade du sett att jag löste det

Sorry, såg inte det

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Fick just meddelande om att min utbytta skärm är på väg. Håll tummarna nu

Permalänk
Medlem

Så nu har jag fått min utbytesskärm. Mycket mindre BLB som förmodligen även minskar med tiden. Nu har jag dock smuts under glaset ser det ut som:

Acers kvalitetskontroll måste ju vara obefintlig.

Permalänk
Medlem

Köpte mig denna veckan innan jul, första exemplaret var lite skumt, konstigt mönster började breda ut sig över skärmen där den hade olika svärta, även lite BLB i topp och vänster hörn.
Bestämde mig för att skicka tillbaka (handlade på inet), de gav mig ett lite kryptiskt svar om att det är känt med bekymmer med dessa skärmar men att ACER och även Inet rekommenderar 100 timmars användning innan man ger sig på en return, ty skärmen skall tydligen kunna ändra sig under dessa timmar.

Inget som framkommit av vare sig deras hemsida eller något synligt om produkter, kan inte heller ta mig till minnes att det är någon oskriven regel för LCD:er nuförtiden. Hursom så bytte de även ut min skärm och den nya är i princip perfekt, minimal BLB vid snabbstartsfältet (om man är windowsanvändare, märks ej).

Prestandan är grym, upplösning och färgåtergivning fantastisk (kommer från 1080p DELL UH2311) och 144hz är som en dröm (även om jag måste erkänna att över 120 så är det diminishing returns) så tiden när den var på RMA var smärtsam då jag under tiden fick koppla in gamla bettan igen

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Köpte en i mellandagarna och hade nog tur för mitt ex fungerar fint. Tillverkad i september.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Avstängd

Verkar som en del här fått dåliga exemplar.
Här är mitt exemplar som skickades tillbaka så fort man fick svar från inet

http://i.imgur.com/ye1zrC8.jpg

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Köpte mig denna skärm, trots viss tveksamhet baserat på allt klagande om backlight bleed.
Min skärm var dock perfekt på alla sätt, ingen märkbar backlight bleed, inga döda pixlar eller andra skavanker.

Priset är ju lite saftigt, men allt med denna skärm känns helt perfekt vilket gör att priset känns rimligt ändå.
Färgerna och nyanserna är väldigt mycket bättre än på min Benq Xl2420T med TN panel.
Den högre upplösningen gör också sitt för bildkvalite'n.

Gsync är mycket trevligt när man spelar. Dock föredrar jag själv att ha det avslaget och köra med ULMB (Ultra Low Motion Blur) funktionen istället. Detta är en mycket användbar funktionalitet som med en enkel knapptryckning i princip avlägsnar all rörelseoskärpa. Det är mycket användbart i snabba shooters.

I många andra skärmar har man fått styra detta via "hack" med sk lightboost. Det brukar också urvattna färgerna och minsta ljusstyrkan kraftigt. I den här skärmen har man inte samma negativa konsekvenser av att slå på ULMB. Ljusstyrkan minskas, visst, men inte like drastiskt som på andra skrämar och framförallt blir inte färgerna urvattnade på det sätt man brukar se.
Så den funktionaliteten var en klar positiv överraskning för mig.

Sedan gillar jag stativet där man vända och vrida på skärmen efter önskemål. Visst ser stativet lite plastigt ut, men det ser ändå inte så anskrämligt ut tycker jag.

Oftast brukar jag hitta något jag stör mig på när jag köper nya teknikprylar, men denna skärm har bara inneburit positiva överraskningar så här långt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

@JesperT: Jag lade min beställning från Inet igår. Specen har för mig vägt upp riskerna men redan nu förbereder jag mig för en period av RMA'ande innan jag får drömskärmen.

Permalänk

Jag är ute efter en skärm med specifikationer som denna, däremot kvittar det ifall den har G-sync eller Freesync.

Hittade en som ser ut att vara motsvarande fast med Freesync istället.

http://cdon.se/hemelektronik/acer-xf270hubmijdprz-ips-27-p346...

Det finns dock begränsat med recensioner om just denna. Därför undrar jag om det är någon skillnad på dessa skärmar, utöver att den andra har G-Sync då. Är det ett bra köp?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Biffkrall: Baserat på tidigare tester av skärmar som i grunden är samma panel som G-Sync-varianten men i en kretsuppsättning och scaler som arbetar med Freesync, har det skiljt sig som så att den senare varianten varierar mer i eftersläp baserat på vilken frekvens som körs. Även omfånget på Freesync-omfånget har skiljt sig (snävare område), liksom beteendet när man kliver under gränsen. Beteendet under gränsen har förbättrats en hel del sedan AMD uppdaterat drivrutiner.

AMD har en lista här: men just den skärmen du frågar efter verkar inte finnas med. Acer är ju ökända för att ha förvillande produktnamn där två och ibland tre olika skärmar kan ha samma inledande sifferbeteckning.

Det betyder att Freesync-omfånget bör vara 40-144 eller 48-144 Hz på skärmen. Mycket av svårigheterna att testa Freesync-skärmar har varit att informationen om exakt omfång ibland inte finns utan måste listas ut. Blev mycket enklare med AMD Crimson men även AMD Crimson-drivrutinerna kan rapportera fel. Den i det här testade (och vid det här laget rätt så beprövade) G-Sync-varianten, XB270HUbprz, kör då 30-144 Hz.

Acer XB270HUbprz ska heller inte förväxlas med TN-varianten Acer XB270HUDbmiprz som nu reas ut på sina ställen

Permalänk

@Laxpudding:

Tack för en bra analys! Jag har inte någon tidigare erfarenhet av varken G-Sync eller FreeSync, vilket gör det svårt för mig att avgöra ifall det är lönt att välja skärm efter respektive teknik.

Problemet blir än värre då jag ska köpa nytt grafikkort i år och inte vet om det blir nVidia eller AMD. Det beror helt på vilka som gör det bästa kortet för pengarna jag är villig att lägga.

Skärmen kommer används främst till att spela på, lite surfande förstås.
Filmtittande görs uteslutande i vardagsrummet på en TV.

Dagens datorskärm är en 4 år gammal TN panel som inte var någonting märkvärdigt på tiden den köptes.
Oavsett vilken skärm det blir kommer det vara skillnad.
Hur som helst är jag villig att lägga en hyfsad slant för att bli nöjd under de kommande åren.
Taket har jag satt jag på 6000 SEK.

Anser du tidigare nämnd skärm som ett bra köp om jag inte prioriterar G-Sync/FreeSync?
Eller har du ett bättre förslag möjligtvis?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Biffkrall:

@Laxpudding:

Tack för en bra analys! Jag har inte någon tidigare erfarenhet av varken G-Sync eller FreeSync, vilket gör det svårt för mig att avgöra ifall det är lönt att välja skärm efter respektive teknik.

Problemet blir än värre då jag ska köpa nytt grafikkort i år och inte vet om det blir nVidia eller AMD. Det beror helt på vilka som gör det bästa kortet för pengarna jag är villig att lägga.

Skärmen kommer används främst till att spela på, lite surfande förstås.
Filmtittande görs uteslutande i vardagsrummet på en TV.

Dagens datorskärm är en 4 år gammal TN panel som inte var någonting märkvärdigt på tiden den köptes.
Oavsett vilken skärm det blir kommer det vara skillnad.
Hur som helst är jag villig att lägga en hyfsad slant för att bli nöjd under de kommande åren.
Taket har jag satt jag på 6000 SEK.

Anser du tidigare nämnd skärm som ett bra köp om jag inte prioriterar G-Sync/FreeSync?
Eller har du ett bättre förslag möjligtvis?

Om du inte vet vilket grafikkort du kommer gå på, och då menar jag om du väljer Nvidia eller AMD -baserat, så tycker jag du skall vänta med inköp utav skärm till detta är bestämt.

Jag har kört Nvidia de senaste 5+ åren, innan det var det mest konsol förutom någon mobil krets kanske. Och innan dess var det "mest bang for the buck". (AMD, ATI etc.)

Men numera är jag mer bekväm och "det skall bara funka!".
Folk får säga vad de vill, men jag tycker att Nvidia står för högre kvalitet och bättre kompabilitet inom det egna eko-systemet.

Har en Acer X34 nu, bytte nyss från XB270HU och jag personligen hade nog inte kunnat gå tillbaka till en skärm utan G-Sync. Är petig med tearing och liknande problem så G-Sync var en gudagåva.

Inte så påläst om FreeSync, men vet iaf att det fungerar i sämre omfång vilket gör att funktionen sätts ur spel betydligt tidigare än hos G-Sync, känns som nån kompromiss...

Nej, Nvidia och G-Sync.
Det bara funkar och gör det jävligt bra, hade aldrig bytt eller kollat på andra alternativ.

Men bestäm dig för vilken grafisk plattform först som sagt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •