Har jag en bra kylare eller är det något som inte stämmer?

Permalänk
Medlem

Har jag en bra kylare eller är det något som inte stämmer?

Hej allihop, min första egna tråd här på sweclockers så tipsa gärna om regler, tidigare inlägg och sånt om ni tycker jag gör fel.
Hur som helst, jag är lite nybörjare på dehär med överklockning av cpu, gpu är inga problem dock. Jag har i alla fall lyckats klocka min I7 2600K till 4,6Ghz nu och förväntade mig att den skulle bli varmare än den blev. Detta är hur det ser ut nu, ser det bra ut eller har jag missat något? Tack på förhand!

/William

Permalänk
Medlem

För CPU-Z's stresskörning ser det rätt normalt ut, testa å kör t.ex Intel Burn Test på maximum.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är inte säker, men tror speedfan är ett av de sämre temperatur mätnings programmen, iaf från vad jag läst här på forumet.
Pröva mät med HWMonitor!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen! ska testa de

Permalänk
Medlem

Körde Intel Burn Test nu, gick iväg och borstade tänderna under testet dock och när jag kom tillbaks hade den rebootat så antar att jag fick bluescreen, hur går jag till väga nu? Jag tror detta berodde på ram och inte cpu temp eller sådant då den verkade stiga mindre jämfört med cpu-z och jag hade endast 1024mb ram kvar när jag gick. Jag använder sällan så cpu krävande saker så den kan väl lika gärna ligga kvar på 4.6 även om jag får blåskärm på ett stresstest, verkligheten är ju inte ett stresstest ändå?

Permalänk
Medlem

vad har du för CPU-kylare just nu? har du den som kom med din CPU lr har du införskaffat dig något annat?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willep99:

Körde Intel Burn Test nu, gick iväg och borstade tänderna under testet dock och när jag kom tillbaks hade den rebootat så antar att jag fick bluescreen, hur går jag till väga nu? Jag tror detta berodde på ram och inte cpu temp eller sådant då den verkade stiga mindre jämfört med cpu-z och jag hade endast 1024mb ram kvar när jag gick. Jag använder sällan så cpu krävande saker så den kan väl lika gärna ligga kvar på 4.6 även om jag får blåskärm på ett stresstest, verkligheten är ju inte ett stresstest ändå?

Pröva köra det igen och se hur hög temperaturen blir. Det låter onekligen som att det är processorn som överhettar och om så är fallet så får du helt enkelt klocka den på en sådan nivå att din CPU-kylare klarar av att hålla den kall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med Core temp, vet inte om den är bättre lr sämre än HWmonitor men den funkar för mig. Man ser värmeutvecklingen på alla kärnor och den visar vad max värmen var. Kolla vad du har för värmeutveckling i bios, är den jättevarm där så behöver du bättre kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Pröva köra det igen och se hur hög temperaturen blir. Det låter onekligen som att det är processorn som överhettar och om så är fallet så får du helt enkelt klocka den på en sådan nivå att din CPU-kylare klarar av att hålla den kall.

Jag ska testa det senare när jag kommer hem, vad anses som en "för hög" cpu temp? cpu och core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

vad har du för CPU-kylare just nu? har du den som kom med din CPU lr har du införskaffat dig något annat?

Jag har en Noctua nånting, dubbla fläktar, ska kolla nogrannare när jag kommer hem men den är tillräcklig för att utan problem passivt kyla processorn vid idle.

Permalänk

@Willep99: Jag skulle försöka hålla mig under 75 - 80 grader, men 90 så börjar den throttla (har jag för mig) och så stängs den i princip av vid ~100 grader C

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

Nu körde jag den igen, ni hade rätt de va tempen, speedfan visar ju nästan 10 grader fel så där såg allt ju bra ut. Ska jag sänka till 4.4ghz och köra på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willep99:

Jag har en Noctua nånting, dubbla fläktar, ska kolla nogrannare när jag kommer hem men den är tillräcklig för att utan problem passivt kyla processorn vid idle.

Detta är kylaren, hittar inget nr eller namn på den dock.

Permalänk
Medlem

Sänkte till 4,4 nu och klarade testet med 73 som högsta temperatur på den ena coren. Jag stannar där. Tack för all hjälp!

Permalänk

Kylaren ser ut som en Cooler Master Hyper 212 nånting.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UgglanLoveAsians:

Kylaren ser ut som en Cooler Master Hyper 212 nånting.

Nej, det är en noctua. Ser ut som en nh-u9b...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nej, det är en noctua. Ser ut som en nh-u9b...

Skickades från m.sweclockers.com

Aa en sån är det nog, jag har dock min riktad med airflow rakt uppåt, alla på google bilder hade det åt sidan. Min bild är 90 grader fel om man kollar på datorn, på mobilen är den dock rak...