Vart tar mitt vatten vägen? (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Vart tar mitt vatten vägen? (Vattenkylning)

Tänkte passa på att nämna att det mystiskt försvinner vatten ur min kylare, behöver fylla på kanske var 3:e månad, men har inte märkt att det är blött någonstans? Sen bildas det en massa kondens i behållaren, vattendroppar som sätter sig i "taket" av behållaren, har ingen aning om varför, någon som har en idé? Länkar en bild: https://drive.google.com/file/d/0Bw3UFQ3HqIyzX0tOWWczcHRGeUdr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiil:

Tänkte passa på att nämna att det mystiskt försvinner vatten ur min kylare, behöver fylla på kanske var 3:e månad, men har inte märkt att det är blött någonstans? Sen bildas det en massa kondens i behållaren, vattendroppar som sätter sig i "taket" av behållaren, har ingen aning om varför, någon som har en idé? Länkar en bild: https://drive.google.com/file/d/0Bw3UFQ3HqIyzX0tOWWczcHRGeUdr...

Har du en AIO kylare eller kör du custom loop. Kanske fel tråd om det är custom.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Emmiil:
Jag har flyttat ditt inlägg till en egen tråd. Din kylare hade varken med Corsair att göra eller den befintliga tråden. Därav mer lämpat att låta din fråga ha en egen tråd.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Entusiast

Kondens är inte så konstigt då du värmer upp vattnet med processorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Yes är en triton, hmm det är sant, ganska många som klagar på det. Ser dock inga sprickor eller något vatten, kanske bara haft tur att det spruckit någonstans där det inte kortsluter något...

@Zotamedu: Antar att det är helt normalt då glömde säga att det strömmar runt luftbubblor varje gång man startar datorn, kanske är för att det är föt lite vatten i systemet?

Permalänk
Medlem

@Emmiil: Har du tiltat runt systemet efter du fyllt på för att få bort luft i systemet? Eller fyllde du bara på tills den var full?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: fyllde bara på.... såklart vad dum jag är. Tack för tipset!

@Brainsplitter: edit, hur avluftar man på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiil:

@jonnti: fyllde bara på.... såklart vad dum jag är. Tack för tipset!

För bästa luftning ska du ta ner den radiatorn från chassit, annars måste du tippa hela chassit. Ha gärna pumpen uppåt för enklare påfyllning.

Enklaste är att du stoppar in ett gem mellan grön och svart kabel på 24-pin så du kan starta nätagget utan att vara inkopplat till resten av systemet. Dvs ur med alla sladdar till grafikkort, hårddiskar etc.
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick
OBS! Ha inte den inkopplad i eluttaget när du stoppar in gemet! OBS! (Du dör förstås inte men kan få en kyss kanske)
Sätt lite eltejp på den så är du på den säkra sidan.

Efteråt kan du koppla in ström till kylaren (molex?), starta nätagget på switchen på baksidan med gemet i, tilta runt radiatorn och ha koll på nivån i pumpen, sjunker den så stänger du av med switchen, fyll på och upprepa efter behov.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

För bästa luftning ska du ta ner den radiatorn från chassit, annars måste du tippa hela chassit. Ha gärna pumpen uppåt för enklare påfyllning.

Enklaste är att du stoppar in ett gem mellan grön och svart kabel på 24-pin så du kan starta nätagget utan att vara inkopplat till resten av systemet. Dvs ur med alla sladdar till grafikkort, hårddiskar etc.
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick
OBS! Ha inte den inkopplad i eluttaget när du stoppar in gemet! OBS! (Du dör förstås inte men kan få en kyss kanske)
Sätt lite eltejp på den så är du på den säkra sidan.

Efteråt kan du koppla in ström till kylaren (molex?), starta nätagget på switchen på baksidan med gemet i, tilta runt radiatorn och ha koll på nivån i pumpen, sjunker den så stänger du av med switchen, fyll på och upprepa efter behov.

Tack så himla mycket för bra beskrivning och hjälp, ska testa med desamma alltså bara ström till pumpen, sen fyll på medans den går, det gör alltså inget att man öppnar skruven för påfyllning medans den går? Kanske jag som är dum men det bildas inget tryck eller så?

Edit: läste nu att stäng av, sen fyll på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Emmiil: Varsegod! Återkom gärna hur det gick sen också.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Vad använder du för slang? Är systemet "öppet", alltså finns det någonstans en öppning till atmosfär? De flesta reservoarerna har en liten öppning för att slippa tryckförändringar vid temperaturskiften, få har plats för ett expansionskärl i sina system, eller hur?!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vad använder du för slang? Är systemet "öppet", alltså finns det någonstans en öppning till atmosfär? De flesta reservoarerna har en liten öppning för att slippa tryckförändringar vid temperaturskiften, få har plats för ett expansionskärl i sina system, eller hur?!

Hahah ja det skulle vara lite svårt att få plats med. Slangen är original som följer med från raijintek, alltså slutet. Den enda öppningen jag känner till är där man fyller på vattenytan till reservoaren, vilket är ett skruvlock med tätring, vilket vore konstigt om det vore öppet för då skulle det rinna vatten rakt ut, fast kanske fungerar för tryckförändringar? Eller är det den du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Emmiil:

Silikonslang eller PVC var jag ute efter.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

@Emmiil:

Silikonslang eller PVC var jag ute efter.

Aha, silikon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiil:

Aha, silikon.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du svaret där, silikonslang är inte vattentätt. Vatten diffunderar ut genom slangen, jag har samma "problem" med mina slangar. Visst, silikonslang är överlägset, mina är 12 år gamla. Men man får betala med att fylla på systemen med jämna mellanrum men hellre det än att byta slang!?

Och bli nu inte orolig, det rör sig om så lite vatten att det torkar innan det hinner bli några droppar. Har du droppläckage så är slangen trasig eller så är det en koppling som läcker...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

För bästa luftning ska du ta ner den radiatorn från chassit, annars måste du tippa hela chassit. Ha gärna pumpen uppåt för enklare påfyllning.

Enklaste är att du stoppar in ett gem mellan grön och svart kabel på 24-pin så du kan starta nätagget utan att vara inkopplat till resten av systemet. Dvs ur med alla sladdar till grafikkort, hårddiskar etc.
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick
OBS! Ha inte den inkopplad i eluttaget när du stoppar in gemet! OBS! (Du dör förstås inte men kan få en kyss kanske)
Sätt lite eltejp på den så är du på den säkra sidan.

Efteråt kan du koppla in ström till kylaren (molex?), starta nätagget på switchen på baksidan med gemet i, tilta runt radiatorn och ha koll på nivån i pumpen, sjunker den så stänger du av med switchen, fyll på och upprepa efter behov.

Du har max 12v ut från nätagget så det är helt ofaligt att koppla in gemet med strömmen inkopplad. Det enda du riskerar är att du kopplar till fel pinnar i uttaget och kortsluter agget

Permalänk
Medlem

Här har du en till med samma ickeproblem , jag fyller på några centiliter ett par gånger om året , inga läckage utan det bara är så med vattenkylning

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ah men då så! Trodde inte vatten kunde diffundera ut, utan gaser bara. Tack så mycket för upplysningarna! Fyller ni på med glykol och batterivatten eller har ni speciella köpta blandningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiil:

Ah men då så! Trodde inte vatten kunde diffundera ut, utan gaser bara. Tack så mycket för upplysningarna! Fyller ni på med glykol och batterivatten eller har ni speciella köpta blandningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Fyller på med enbart batterivatten , har en fyralitersdunk köpt på biltema , har ett utspätt koncetrat i grunden och räknar med att det räcker tills allt ska bytas om nåt år eller så.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

För bästa luftning ska du ta ner den radiatorn från chassit, annars måste du tippa hela chassit. Ha gärna pumpen uppåt för enklare påfyllning.

Enklaste är att du stoppar in ett gem mellan grön och svart kabel på 24-pin så du kan starta nätagget utan att vara inkopplat till resten av systemet. Dvs ur med alla sladdar till grafikkort, hårddiskar etc.
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick
OBS! Ha inte den inkopplad i eluttaget när du stoppar in gemet! OBS! (Du dör förstås inte men kan få en kyss kanske)
Sätt lite eltejp på den så är du på den säkra sidan.

Efteråt kan du koppla in ström till kylaren (molex?), starta nätagget på switchen på baksidan med gemet i, tilta runt radiatorn och ha koll på nivån i pumpen, sjunker den så stänger du av med switchen, fyll på och upprepa efter behov.

Atx nätagg har max 5V på ps_on så det behöver inte isoleras något för din personliga säkerhet.
Äldre maskiner där du hade en ren strömbrytare kopplad i fronten så var spänningen till knappen dödlig.
Denna typ av nätdel tycker inte jag bör byglas med ett gem och lite eltejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du har max 12v ut från nätagget så det är helt ofaligt att koppla in gemet med strömmen inkopplad. Det enda du riskerar är att du kopplar till fel pinnar i uttaget och kortsluter agget

Skrivet av Boss302:

Atx nätagg har max 5V på ps_on så det behöver inte isoleras något för din personliga säkerhet.
Äldre maskiner där du hade en ren strömbrytare kopplad i fronten så var spänningen till knappen dödlig.
Denna typ av nätdel tycker inte jag bör byglas med ett gem och lite eltejp.

Det vet jag om att det inte är några 230V i dess ledningar, är väl bra att inte ha det i kopplat så man kan kolla vart man satt gemet och inte smäller det direkt om olyckan skulle vara framme?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II