5D-lagring kan hysa data i flera miljarder år

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt i nio år, tills man bestämmer sig för att byta från 5,25" till 3,5"

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

360 TB? Oj, nu sitter nog Mattias Åkerlind och gnuggar händerna.

Permalänk
Medlem

Extremt löjlig rubrik.

Permalänk
Medlem

Vilken kvalitet det har blivit på Sweclockers artiklar. Lite som att läsa Aftonbladet fast om teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi får väl hoppas vi flyttat hemifrån innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Superintressant!
Äntligen kan vi skapa ett riktigt Alexandria-bibliotek.

Men....är inte glas ett (trög)flytande material?
Blir inte gamla fönsterglas tjockare nertill och tunnare upptill?
Om man lagrar något i något så lite som säg en miljon år....kommer inte glasbiten att flyta ut då?

Glas har inte en kristallin struktur, det är amorft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN....har vi lösningen på hur vi ska lagra alla middagstallrikar och FB-/blogg-inlägg från mammor.

För 10+år sedan såg jag ett lokalt programinslag från "Landet Runt" (tror jag det var). Där hade en farbror fått i uppdrag (av regeringen?) att spara undan internet på DAT-band. Det var för tiden ganska stora volymer och jag tror inte han backup'a i samma takt som det växte. Idag har det inte varit att tänka på...förrän nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det ett ROM (read-only memory) minne?
Är det ett WORM (write once, read many) minne?

360 TB är mycket, men vad är läs och skrivhastigheten?

Kan man skriva många gånger, radera, och skriva över?

Hur står en femtometerlaser? Ryms den i en penna eller är den större än ett kylskåp?
För att driva en femometerlaser räcker det med milliwatt eller behöver man megawatt?

Vad kostar en femtometerlaser? Hundralappar eller hundratals miljoner kronor?

En femtosekundlaser är stor och dyr, inget du har hemma, men är utrustning som sjukhus, universitet och liknande har. Skrivhastigheten är nog inte underbar, hittade lite info om att lasrar i den klassen jobbar i ett par hundra MHz (dvs ett par 100 miljoner pulser/s) eller så. Den drar nog inga MW (glasbiten hade smält helt då, det är SMÅ energimängder som behövs för att smälta strukturer i glas.) Men jag får för mig de är mindre effektiva än tex en vanlig diodlaser, så vi pratar inte mW heller. Dessutom blir det extremt missvisande att prata om W i sådana extrema saker. Effekt är energi/tid, har du en tid i storleksordningen e-15 - e-18 så blir även mycket små energimängder stora effekter. Det är därför man ibland kan höra att något team byggt en laser i TW klassen, det är inte doomsday devices, men extremt korta pulser.

Troligtvis är det skriv en gång, läs hur mycket du vill, men långsamt. Tekniken ligger nog mellan proof of concept och att vara användbar för extremt nischade tillämplingar. Knappast något som kommer hamna i våra hem någonsin

Permalänk
Medlem

Tänk på hur vi tittar på disketter nu, och det var för bara runt 25 år sedan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

" Informationen skrivs som tre lager av punkter som struktureras på nanoskala där varje punkt åtskiljs av ett avstånd om blott fem mikrometer". Mikrometer ser man med ögat, mäter man för hand, de behöver man ingen laser till. Nanometer är 1000 ggr mindre, vilket är det?

Det är nog inte många år kvar tills magnetisk lagring(aka mekaniska hårddiskar) går samma öde som kassettband och vhs, kanske är detta vägen framåt.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av backfeed:

5D? Fem dimensioner? Har jag läsförståelseproblem eller pratar de i nattmössan? Var kommer de två extra dimensionerna från, en marknadsförarhjärna?

Jag gillar annars "nanoskala där varje punkt åtskiljs av ett avstånd om blott fem mikrometer, eller en miljondel av en meter."

Microskala om jag får be, sen är 5 mikrometer inte en, utan 5 miljondelar av en meter :]

Nattmössa indeed.

Dock spännande teknik om den hittar ut på marknaden!

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Vad har detta med "5D"-lagring att göra?

Ja vad har 5D med 5D att göra?
Förklaring om vad 5D konceptet står för men sen hur de implanterar och räknar på det just för denna lagringen vet nog ingen mer än de som tillverkat "5D lagring.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det där är en myt. 90% av alla katter är inte söta.

Stämmer, åtminstone 50% är Hitler-katter

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

5D? Fem dimensioner? Har jag läsförståelseproblem eller pratar de i nattmössan? Var kommer de två extra dimensionerna från, en marknadsförarhjärna?

x, y, z, storlek på prick, och riktning som jag fattat det.

Man kan helt enkelt se det som att varje punkt anger en femdimensionell vektor, inget konstigt med det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och Piratbyrån kommer göra bemannade rymdfärder till andra planeter för att jaga fildelare av denna skiva.

Tror du menar Antipiratbyrån, organisationen som Piratbyrån är motsats till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Tror du menar Antipiratbyrån, organisationen som Piratbyrån är motsats till

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, jag förväxlade dem.. De känns dock som pirater, men de är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Intressant, mycket intressant

Enligt mig så det enda som är intressant är "Tekniken" som används till detta.
Helt klart kommer det vara extremt dyrt att ha en sådan teknik hemma i huset/lägenheten för en väldigt lång tid, men det som är intressant är just tekniken som används kommer kanske få 100 tals kanske 100 tusentals personer börja tänka "hur kan vi göra detta billigare och behändigare för allmänheten" och på så vis forska fram en smidigare lösning med andra material, mindre kompliserad teknik som kanske bara håller i 1000 år men som i sin tur riktar sig mot privat personer.

Om man är över 30år så vet man förmodligen att när den första datorn kom (stor som ett hus) så var det någon som sa "3-4 st datorer kommer vara nog för hela jorden"..... men det var just för att de då visste inte att någon skulle komma på "Tekniken" att göra saker mindre och mindre för att till slut hamna under var persons hem i form av tv aparater, telefoner, datorer, microvågsugnar o.s.v.....

Datorn är ett bra exempel på hur en "Teknik" kan förändra saker och ting, ta transistorn till exempel, från att vara stor som ett ölglas till att nya tekniker har gjort den att vara miljontals på en yta stor som en tumnagel.

Om man fantiserar lite så kanske man kan tänka sig att om just denna teknik kan spara 1000kg eller mer på en raket NASA har tänkt skicka någonstans så kanske det gör att andra mycket viktiga instrument kan skickas med istället, just för att upptäcka ännu bättre teknik och i sin tur kan göras 30-40 år tidigare än om man inte kunde spara 1000kg. Det finns nästan obegränsade senarion om man bara har lite fantasi.

Permalänk
Medlem

Femdimensionell lagring

Om man gör sig omaket att läsa alla tillhörande dokument ser man att de fem dimensionerna består av en tredimensionell struktur som vrider polarisationen (4 dimensionen) genom dubbelbrytning och därmed ändrar ljusets hastighet i mediet på ett känt sätt (5 dimensionen) i de två delstrålarna. Ut ur materialet på andra sidan kommer två delstrålar med en viss fasskillnad. Det är den man läser. http://www.hindsinstruments.com/knowledge-center/technology-p...

Om glasbiten är återskrivbar eller ej spelar faktiskt ingen roll. Gillar man inte innehållet kan man kopiera över den del man vill ha kvar till en ny glasskiva och slänga den andra. Det är vanligt glas. En skiva kostar bara ett tiondels öre. Det spelar faktiskt ingen roll om man tycker att 5 miljarder år är för mycket. Vill du bara spara i 100 år, så släng skivorna efteråt. Kostnaden är nära noll.

Storleken på utrustningen torde inte bli särskilt omfattande. Man ska bränna/modifiera en nanometerstor prick inne i glaset, vilket kan kräva en medeleffekt i milliwattklassen (halvledarlaser?). Att en massframställd enhet skulle bli större än en vanlig 5,25-tums CD-brännare har jag svårt att tro.

Det är lämpligt att bevara återläsningsmetoden för eftervärlden i form av en glasskiva till, där man bränt in principen i form av ett mönster som syns för det mänskliga ögat (ungefär som på den gyllene skivan på Voyager-farkosterna). Den skivan ska finnas med i alla bibliotek man tänkt sig bevara för eftervärlden.

Hurra! Äntligen är det slut på roterande media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Det är lämpligt att bevara återläsningsmetoden för eftervärlden i form av en glasskiva till, där man bränt in principen i form av ett mönster som syns för det mänskliga ögat (ungefär som på den gyllene skivan på Voyager-farkosterna). Den skivan ska finnas med i alla bibliotek man tänkt sig bevara för eftervärlden.

Ja, det stora problemet borde ju bli att eftervärlden ska förstå att glasbitarna är meningsfull data som kan läsas och hur man meddelar hur dessa kan läsas.

Permalänk
Medlem

@Aloysius: Jag tror inte att det är ett problem. Principen med dubbelbrytning är välkänd och inte särskilt svår att förstå. En förklaring med tillräcklig noggrannhet för att man ska kunna återskapa en läsmekanism bör kunna rymmas på en liten glasplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Vi får väl hoppas vi flyttat hemifrån innan dess

Just det, i generationsskepp powered by någon materie/antimaterie-reaktor som dock är något handikappad i brist på antimaterie som kräver någon materie/antimaterie-reaktor som i sin tur generar tillräckligt starka magnetfält att hindra antimaterien att envisas med att vara så anti

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

www.riksarkivet.se

Dessa jublar nog över denna teknik. Även om själva skrivenheten skulle kosta flera miljoner blir det lönsamt i längden.