Batch convertering av tiff till Jpg

Permalänk

Batch convertering av tiff till Jpg

hoppas jag lägger detta rätt, annars ber jag om ursäkt och ber om hjälp att flytta den rätt.

har fått en liten uppgift av jobbet, och det är att leta efter en programvara som kan konvertera Tiff filer till Jpg, och det har jag hittat, men mitt lilla problem, är att jag skulle vilja ha något program som skapar en underkatalog i orginal katalogen och lägger de nya Jpg filerna där, vi behöver både tiff och jpg filerna, så kan inte skriva över eller något.

så vill ha

> orginalkatalog (inehållande Tiff)
>ny katalog (inehållande Jpg)

och det handlar om idagsläget ca 16000 tiff filer, och kommer vara fler längre fram, så skulle gärna se något smidigt sätt.

och om den kan ladda upp till FTP direkt, så skulle det vara guld värt, men det är bara en extra finess.

testat med coffecup PixConverter och den gör det jag vill förutom att sortera in i underkatalog, utan den kan bara mata antingen ut i en förutsatt katalog, eller direkt tillbaka i orginal katalogen, även om den hämtar från flera, så den skapar inte underkataloger åt mig.

skulle vara skönt att göra det så automatiskt som möjligt när vi börjar hantera 50000 Tiff filer eller mer samtidigt. slippa sortera dem i efterhand efter sina orginal kataloger.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Du kan göra det med photoshop eller lightroom.

Läs mer här: https://helpx.adobe.com/photoshop/using/processing-batch-file...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

vi undviker gärna photoshop, då vi inte har någon tillgänglig licens som vi kan använda, så freeware är alltid trevligt att använda.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

vi undviker gärna photoshop, då vi inte har någon tillgänglig licens som vi kan använda, så freeware är alltid trevligt att använda.

Finns nog inget freeware som är lika lättjobbat. Men du kan göra Batch skript i GIMP:
https://www.gimp.org/tutorials/Basic_Batch/

Kommer nog kräva lite pillande, men det går.

EDIT: Vid närmare efterforskning så verkar det gå utan script i GIMP med. Var läänge sen jag använde det:
https://www.maketecheasier.com/batch-process-files-in-gimp/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tror att irfanview har precis den funktionalitet du söker.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Skrivet av Eccoes:

Tror att irfanview har precis den funktionalitet du söker.

ska kolla över

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom Om du har några kunskaper inom C# programmering eller om någon kollega till dig har det borde det inte ta allt för många timmar att kasta ihop ett sånt program!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att du behöver inte vara orolig för Photoshop/lightroom licens.
Du kan prova fritt i 30 dagar
*lightroom fanboy*

Permalänk

irfanview gör någorlunda det jag vill, den skickar allt till sorterade output mappar, inte direkt in i orginalmappen utan en brevid, men slipper en katalog med 16000 filer i.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

tanken är också att det ska gå för en person som inte direkt har så mycket datorkunskap att förstå hur man gör med en simpel guide, så behöver vara simpelt från första början

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

http://www.vcsoftwares.com/ImRe.html

Jag använde detta program mycket förr, väldigt enkelt att använda.

(Det står resize, men man kan välja att den ska skala om i procent, om jag minns rätt så kunde man skriva 100%( eller om det var 0%) och den bibehöll originalupplösning)

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

irfanview gör någorlunda det jag vill, den skickar allt till sorterade output mappar, inte direkt in i orginalmappen utan en brevid, men slipper en katalog med 16000 filer i.

Då kan du ju bara skapa ett litet Robocopy script sen och flytta /synca in filerna som du vill

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm