Varför är 3d-program så himla dyra?

Permalänk
Medlem

Varför är 3d-program så himla dyra?

Jag har länge funderat över varför 3d-program inte säljs med non-commercial-licenser för alla oss som bara håller på med 3d-modellering/animation som en hobby. Priserna är ju så skyhöga att ingen hobbyist någonsin kommer att köpa programmen, här är några exempel:

Cinema 4D Studio - 36 000 kr
3ds Max 2016 - 20 498 kr (1 år, därefter 9 211 kr/år)
Maya 2016 - 20 498 kr (1 år, därefter 9 211 kr/år)

Varför inte släppa en non-commercial license utan support för en tiondel av priset, med möjlighet att köpa till ett supportavtal om man vill? Jag skulle kunna tänka mig att betala 3 500 kr för Cinema 4D, men att betala 36 000 kr för något jag bara gillar att leka med är ju helt omöjligt, även om jag skulle vilja det.

Andra program som används inom modellering/animation finns ju i gratisversioner för folk som vill lära sig programmen utan att vara studenter. Pixar erbjuder Renderman med en non-commercial license helt gratis, till exempel.

Maxwell Render Suite kan man få för 75 Euro istället för 595 Euro, och den enda begränsningen är att man inte kan rendera bilder större än 1920 x 1080. NUKE finns också i en gratisversion som saknar ett fåtal noder från fullversionen, men annars kan göra precis allt.

Varför kan inte företagen som gör 3d-programmen adoptera samma synsätt?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Varför kan inte företagen som gör 3d-programmen adoptera samma synsätt?

För att företag inte är intresserade av välgörenhet? För att företag måste göda sin utvecklare och supportpersonal? För att det inte går att kontrollera att ingen bryter mot licensavtal?

Är du student så kan du få några av de uppräknade gratis...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det finns väl bra gratisprogram för detta? Lekte lite med Blender men det var många år sedan

Permalänk
Medlem

Jadu.. Med tanke på att fildelningen av dessa program verkar vara relativt populära så måste väl skaparna bakom dessa program tjäna någonting.. Så det blir väl dyrare för de ärligare kunderna för att täcka upp för förlorad inkomst?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För att företag inte är intresserade av välgörenhet? För att företag måste göda sin utvecklare och supportpersonal? För att det inte går att kontrollera att ingen bryter mot licensavtal?

Är du student så kan du få några av de uppräknade gratis...

Hur menar du att det vore välgörenhet från företagens sida? Snarare tvärtom, då det går att ladda ned piratversioner av alla dessa program på ett par timmar. En person som jag, som inte har råd att lägga 40 000 kr på en hobby kan alltså välja mellan att överge hobbyn eller ladda ner en piratversion. Nog vore det väl bättre för företagen att få 3 500 kr än att få 0 kr, eller har jag missat något väldigt fundamentalt; är det inte bättre att företaget får lite pengar för att jag skall kunna hålla på med min hobby än att de inte får några alls?

Sen vore det bra om du läste inlägget du svara på, jag skrev nämligen "Varför inte släppa en non-commercial license utan support för en tiondel av priset, med möjlighet att köpa till ett supportavtal om man vill?" På vilket sätt får supportpersonalen lida för att jag inte har rätt till support?

Så det är helt omöjligt att kontrollera licensavtal för 3d-program, men det går hur bra som helst att kontrollera för renderingslösningar som Maxwell eller Renderman? Eller digital compositing-program som NUKE? Märkligt. Hur kommer det sig, menar du?

PS. Frågan är retorisk, jag vet nämligen att det går helt utmärkt att kontrollera, och att studios som bryter mot dessa avtal åker fast hela tiden.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jadu.. Med tanke på att fildelningen av dessa program verkar vara relativt populära så måste väl skaparna bakom dessa program tjäna någonting.. Så det blir väl dyrare för de ärligare kunderna för att täcka upp för förlorad inkomst?

Jo, det blir ju det. Det finns nog många som jag som gärna skulle betala ett par tusenlappar för att slippa krångel och kunna köpa plugins, något som är svårt idag, eftersom de kopplas till 3d-programmets serienummer.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Hur menar du att det vore välgörenhet från företagens sida? Snarare tvärtom, då det går att ladda ned piratversioner av alla dessa program på ett par timmar. En person som jag, som inte har råd att lägga 40 000 kr på en hobby kan alltså välja mellan att överge hobbyn eller ladda ner en piratversion. Nog vore det väl bättre för företagen att få 3 500 kr än att få 0 kr, eller har jag missat något väldigt fundamentalt; är det inte bättre att företaget får lite pengar för att jag skall kunna hålla på med min hobby än att de inte får några alls?

Sen vore det bra om du läste inlägget du svara på, jag skrev nämligen "Varför inte släppa en non-commercial license utan support för en tiondel av priset, med möjlighet att köpa till ett supportavtal om man vill?" På vilket sätt får supportpersonalen lida för att jag inte har rätt till support?

Så det är helt omöjligt att kontrollera licensavtal för 3d-program, men det går hur bra som helst att kontrollera för renderingslösningar som Maxwell eller Renderman? Eller digital compositing-program som NUKE? Märkligt. Hur kommer det sig, menar du?

PS. Frågan är retorisk, jag vet nämligen att det går helt utmärkt att kontrollera, och att studios som bryter mot dessa avtal åker fast hela tiden.

Det är inte din rättighet att kunna ha råd till program X. Har du 3d-modullering som hobby så finns det andra program, antingen billigare eller gratis. Men om ett företag inte är intresserade av att hobbyister skall kunna köpa deras program så är de inte det. Däremot så är många av dem intresserade av att de som utbildar sig i detta på universitet och dylikt skall kunna få deras programvaror till kraftigt reducerat pris eller gratis via någon grupplicens, detta då chansen att dessa går vidare till att ha det som yrke är något högre och de vill att dessa skall välja deras program i första hand.

Två, du kommer inte få samma produkt som ett företag betalar 40.000 för en licens för bara 3.500 bara för att du är hobbyist. En sådan hobbyistversion skulle vara kraftigt försämrad, vilket skulle få folk att försätta piratkopiera den dyrare versionen. Och även om ett företag skulle få för sig att erbjuda samma version för hobbyister för 3.500 så skulle fortfarande en förkrossande andel av de som piratkopierade att fortsätta piratkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Två, du kommer inte få samma produkt som ett företag betalar 40.000 för en licens för bara 3.500 bara för att du är hobbyist. En sådan hobbyistversion skulle vara kraftigt försämrad, vilket skulle få folk att försätta piratkopiera den dyrare versionen. Och även om ett företag skulle få för sig att erbjuda samma version för hobbyister för 3.500 så skulle fortfarande en förkrossande andel av de som piratkopierade att fortsätta piratkopiera.

Varför skulle man inte få samma produkt? Gratisversionen av Renderman är identisk med fullversionen. Maxwell är fullversionen med enda begränsning att man inte kan rendera bilder större än 1920 x 1080.

NUKE (som kostar över 60 000 kr) saknar ett litet fåtal noder, men är i övrigt identiskt med fullversionen. Inget av programmen är "kraftigt försämrad".

Visst skulle många fortsätta att piratkopiera, men vad är bäst: att ALLA piratkopierar, eller att MÅNGA piratkopierar? Företagen har inget att förlora och en hel del att vinna.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

men vad är bäst: att ALLA piratkopierar, eller att MÅNGA piratkopierar? Företagen har inget att förlora och en hel del att vinna.

"ALLA".

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Inaktiv

Företag gör det de tror tjänar mest pengar på och man ska inte bortse från tiden de lägger på utveckling och support för de olika varianterna.

Allmänt tycker jag många programvaror är för dyra för vanliga konsumenter, även om en snikversion går på 10 000kr så är det för mycket pengar då vi ska ha en massa andra snikversioner som kostar lika mycket. Det finns hur många programvaror som helst som jag själv har detta problem med. Esxi och Vcenter, Windows Server för labb-bruk en längre tid etc.

Det finns dock föredömen som Autodesk som är mest känd för Autocad men även Maya, där de låter folk som kallar sig för studenter använda det gratis för privatbruk. Och de har någon vattenstämpel för att förhindra att någon missbrukar det.
Det vi vanligt folk kan göra är att tala med plånboken, jag själv har t.ex inte använt Photoshop på över 4 år och helt kört med Gimp.
Windows så kör jag så mycket linux som jag bara kan, jag ersätter dock inte windows server men jag kommer då aldrig köpa desktop versionen av windows längre för privat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Kom igen, tror du verkligen att någon betalar 40 000 kr för att leka lite med Cinema4D ibland?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Företag gör det de tror tjänar mest pengar på och man ska inte bortse från tiden de lägger på utveckling och support för de olika varianterna.

Varför tar alla upp support? Support ingår ALDRIG i non-commercial license-versioner av program, så det skulle inte innebära någon extrakostnad. Däremot kan man ju köpa till ett supportavtal, precis som vem som helst.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

För att det är Autodesk som nu ska även i år sluta med att sälja licenser till förmån av hyr-licenser / prenumeration.

Testa med houdini från sidefx. Har för mig det fanns en starving artists version för 99$
Vet inte om du kan använda maxwell (eller andra plugins) med denna version.

http://www.sidefx.com/

Personliga favoriten över 3dsmax, maya, blender och cinema för mig är houdini. Har dock inte rört maya och cinema på ett par år.

Permalänk
Medlem

En annan anledning till varför de är så dyra är för att det är produktivitetsprogram. Personen/företaget som köper mjukvaran har betalat av den efter 1-2 små arbeten mot en kund.

Det är inte ovanligt att grafiker/företag som sysslar med grafik fakturerar kunden 1000 kronor / timmen.

Personer/företag som jobbar mycket mot en och samma kund kanske fakturerar 700 kronor / timmen. Men då har de oftast mycket mer arbete att utföra, så risken att de ska gå utan inkomst är lägre.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt på det som @ArakanI2 tog upp när jag såg rubriken. Detta är förmodligen den absolut största anledningen till prissättningen helt enkelt. Ja, och att nämnda programvaror faktiskt kan vara komplexa med rejält mycket arbete och investerade pengar bakom.

Blender finns för dom som inte vill betala. Dessutom har Autodesk gratis och frikostig studentlicens redan. Det finns en Maya LT-version som är billigare.
Tror verkligen inte att dom ser någon anledning att bryta sig in i en marknad som åtminstone till en början riskerar att bli en minusaffär för att tillfredsställa ett fåtal personer.

Å andra sidan tycker jag att Adobe har visat vägen för att det faktiskt går så det kanske blir en helt prissättningspolicy i framtiden?

Permalänk
Medlem

@Tjodd
Man kan även prenumerera på Maya nu för tiden, kostar från 200€ i månaden: http://www.autodesk.com/products/maya/subscribe

Permalänk
Medlem

Eller så bojkottar man de där programmen som kostar orimligt mycket för en privatperson och kör blender istället? Jag lägger hellre lite tid på att lära mig något som är open source än att stödja ocker. Fulkopior är heller inget vettigt alternativ. Bättre visa att man inte ens tycker de är värda att testa gratis.

Permalänk
Avstängd

Innan Maya blev uppköpta av autodesk erbjöd de gratis non- commercial licenser som hade alla funktioner. De var dock begränsade i rendering med watermarks eller något.

Det bästa är väl att lära sig blender och sedan när man börjar jobba/ plugga kan man gå över till annat önskat program. Kan man ett 3d program är det lätt att lära sig ett annat, de fungerar ju på liknande sätt och har liknande verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bästa 3D programmet

@xPM:
Som redan nämnts är Blender ett riktigt potent 3D program som är gratis. Varför betala dyra pengar innan man vet om man gillar 3D. Då är Blender ett bra "Testa på" program.
Lycka till.