Permalänk

Optimalt luftflöde i Corsair 350D

Hej.

Har bytt ut de 2 medföljande fläktarna till Corsair 350D mot 1 st. NF-A14 PWM (insug) och 1 st. NF-S12A PWM (utblås) + bytt ut stock kylaren till i54460 mot en Be Quiet! Pure Rock. Nu undrar jag över bästa möjliga optimala luftflöde i ett sådant relativt litet mATX chassi? Rätt så nöjd som det är just nu. Det fungerar bra och låter inte alltför mycket med frontluckan stängd och dammfilter på.

Funderar dock på om jag eventuellt skulle montera 1 st likadan fläkt som insug till i fronten + 1 st. likadan fläkt till i chassitaket som utsug. Det har plats för om jag använder 4-Pin Y-Cable till fläktarna iom att jag endast har 2 st. uttag till chassifläktarna på moderkortet (Asus H97M-Plus) och vill kunna styra dem via Fan Xpert 2.

Tips, åsikter med mera mottages tacksamt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Vad som är optimalt luftflöde, beror på vad du har för hårdvara i chassit.

Men normalt så handlar det om att ta in luft från front och golv, sen skicka ut den bak och i tak.
Varm luft stiger uppåt, så det blir en naturlig ventilation på det sättet.

Hur kraftigt luftflöde man behöver, beror på hur varm hårdvaran blir.. Dubbla grafikkort, varm överklockad processor, massa hårddiskar etc.. kan göra att behovet skruvas upp.
En liten i3:a och någon SSD, ger inget större behov..

Personligen har jag normalt 2st fläktar i fronten och en i taket.. Detta för att man kan sätta i större och tystare fläktar där. Bakre fläktplatsen är oftast mindre och mindre fläktar låter oftast mer.. då de kräver ett högre RPM för samma jobb.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vad som är optimalt luftflöde, beror på vad du har för hårdvara i chassit.

Men normalt så handlar det om att ta in luft från front och golv, sen skicka ut den bak och i tak.
Varm luft stiger uppåt, så det blir en naturlig ventilation på det sättet.

Hur kraftigt luftflöde man behöver, beror på hur varm hårdvaran blir.. Dubbla grafikkort, varm överklockad processor, massa hårddiskar etc.. kan göra att behovet skruvas upp.
En liten i3:a och någon SSD, ger inget större behov..

Personligen har jag normalt 2st fläktar i fronten och en i taket.. Detta för att man kan sätta i större och tystare fläktar där. Bakre fläktplatsen är oftast mindre och mindre fläktar låter oftast mer.. då de kräver ett högre RPM för samma jobb.

Ok. Tack för bra svar. Kolla min signatur vad för hårdvara som är installerad.

Så som du beskriver det hela är också så som jag har tänkt.

Angående värmeutveckling så använder jag mig inte utav någon överklockning och komponenterna blir inte så varma.

Framöver blir det eventuellt att sätta in ännu en större insugsfläkt till i fronten. Kanske en större i taket också. Frågan då är om den ska vara placerade på främre eller bakre topplatsen? Den bakre skulle jag förmoda. Ännu en fråga angående extra utblås är om det inte blir problem med att styra via Fan xpert2 iom att det är en mindre fläkt på 1200 rpm , max PWM som används nu. Den större fläkten har ju 1500 rpm, max PWM. Vill helst koppla ihop dem med 4-Pin Y-kabeln. Eller ska jag helt enkelt satsa på ytterligare en mindre som utblås i taket för att få det att synka? Eller rörde jag ihop det hela nu?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Okej. En liten uppdatering utav tråden. Har nu installerat ännu en likadan 140mm fläkt i fronten som insug. Jobbar på bra, tyst och stabilt. Någon större förändring gällande sänkning utav temperaturerna på CPU och moderkort, samt GPU är det dock inte. Lite svalare kanske men absolut stabilare i alla fall. Kompletterat chassit med ett dammfilter i toppen. Har också bytt ut nätaggregatet mot ett Corsair RM750X. Detta gjorde datorn mycket tystare, tack vare den semipassiva fläkten som inte varvar upp förrän 300W. Tog också bort hårddiskvaggan för bättre luftflöde och valde att ta bort den mekaniska hårddisken pga utav oljud.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

har ett sådant chassi med 2 fläktar fram och 1 bak som blåser ut och en i toppen som blåser på radiatorn, de kyler bra. dock har jag provat med att köra utan frontpanel och de gjorde nästan ingen skillnad

Permalänk
Skrivet av luddeg:

har ett sådant chassi med 2 fläktar fram och 1 bak som blåser ut och en i toppen som blåser på radiatorn, de kyler bra. dock har jag provat med att köra utan frontpanel och de gjorde nästan ingen skillnad

Ok. Kul. Storgillar verkligen storleken och enkelheten på 350D. Frontpanelen suger ju in luft ifrån sidan (vilket är bra) även om det är stängt. Det hindrar också lite eventuellt oljud beroende på med vilka fläktar och komponenter man använder. Funderar på att sätta ännu en 120mm i bakre delen utav toppen som utsug men det får bli ett framtida projekt. Tror inte det sänker värmetemperaturerna något större. Max 2-5 grader tack vare en mycket bra och logisk förklaring utav @Chrisism8. Värmen som skapas borde ju också flöda ut på ett naturligt sätt igenom toppen iom att värme stiger.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Så här ser det typ ut i mitt chassi(350D) nu.

Det är en lite äldre bild. Har 140 mm fläktar på alla ställen nu.

http://imgur.com/Tn8s6ne

Insug fram och utblås bak och i toppen.

EDIT: Komponenter i signatur.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Så här ser det typ ut i mitt chassi(350D) nu.

Det är en lite äldre bild. Har 140 mm fläktar på alla ställen nu.

http://imgur.com/Tn8s6ne

Insug fram och utblås bak och i toppen.

EDIT: Komponenter i signatur.

Okej. Det ser bra ut. Rent och fint. Ordning och reda på kablarna. Undrar om även den bakre utblås fläkten är en 140mm? Hur fixade du att fästa den isf iom att där bara är plats för en 120mm bak. Buntband?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Okej. Det ser bra ut. Rent och fint. Ordning och reda på kablarna. Undrar om även den bakre utblås fläkten är en 140mm? Hur fixade du att fästa den isf iom att där bara är plats för en 120mm bak. Buntband?

Ah, den bakre är 120mm. Fel av mig!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Ah, den bakre är 120mm. Fel av mig!

Hehe.. Sådant händer. Bara undrade.

Edit *** @murzoo: Förresten, hur har du kopplat fläktarna? Via moderkortet eller direkt via nätaggregatet? Använder du och styr dem via FanXpert? Och hur är det med ljudnivån med alla fläktar i ditt chassi? Sänks temperaturen mycket eller lite?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hehe.. Sådant händer. Bara undrade.

Edit *** @murzoo: Förresten, hur har du kopplat fläktarna? Via moderkortet eller direkt via nätaggregatet? Använder du och styr dem via FanXpert? Och hur är det med ljudnivån med alla fläktar i ditt chassi? Sänks temperaturen mycket eller lite?

Fick inga uppdatering om citat så där av sent svar.

Jag använder en NZXT Sentry 3.Där har jag alla fläktar kopplade.

CPU fläkten ligger på runt 850-900 RPM Cpu temp är 40 grader i idle, detta är medvetet då jag vill att den ska vara tyst när den inte gör något tungt. I load, under ett stresstest med OCCT så hamnar jag max på 80 grader. Jag kör Intel 4690K @ 4,5Ghz med 1.285v.

Resten av fläktarna kör jag på 1000 RPM och då är de knappt hörbara. Alla har en fixed RPM.

Temp i chassi i idle är ca 24 grader och under load kommer jag upp i 30 grader.

Mitt överklockade 980 ligger på max 80 grader i load. och runt 40 grader i idle. Men en tyst fläktkurva.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro