Hårddiskar och mikrovågor

Permalänk

Hårddiskar och mikrovågor

Jag fick en idé att jag skulle flytta min NAS in i köket och koppla in den via Powerline/Honeplug, eftersom det är fullt i TV-bänken där den står nu.

Problemet är att mikrovågsugnen står på hyllan under den hylla jag tänkt ställa NAS:en på. Frågan är därför om det är skadligt för NAS:en och hårddiskarna att stå så nära mikrovågsugnen. Jag har själv ingen aning, men det är ju dumt att förstöra något.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

tror inte det är någon fara såvida det är ett jordat eluttag till mikrovågsugnen då funkar chassit som en sköld så vågorna stannar på insidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte det är någon fara såvida det är ett jordat eluttag till mikrovågsugnen då funkar chassit som en sköld så vågorna stannar på insidan.

Jupp, och utöver det fungerar hårddiskens metallskal som en faradaybur den också. Det är alla gånger helt lugnt att ha sin hdd i närheten av mikrovågsugnen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!