Permalänk
Medlem

Schema sida/app - Hjälp

Hej! Ställde någon liknande fråga för ett bra tag sen men kom massa ivägen

Vill kort och gott göra en sida, där jag som "arbetsgivare" kan lägga in schema för andra användare...de kan logga in och se sina scheman med bokade pass... Och detta skall även funka som app så de kan gå in i mobilen och titta på sina scheman
Senare är det väl tänkt att ha med notiser osv men vill börja någonstans

Vet inte alls var jag ska börja,,, kan bara html och css typ
Och ja, jag vill skapa själv, för att lära mig detta då det intresserar mig och för att själv kunna fixa/uppdatera

Var ska jag börja?!
Vilket "språk" blir enklast att lära sig att koda detta i?
Finns det några guider, tips eller något jag kan få lite hjälp utav?
Sökt runt på google men hittar inget direkt.. :/

HELP ME!

Tack på förhand alla, All hjälp uppskattas extremt mycket då jag är sugen på att få en liten dröm att gå i uppfyllelse, att skapa detta!

Permalänk
Inaktiv

html och css kommer du inte långt med. Du måste även kunna javascript för att bygga en dynamisk sida. Därefter kanske du borde använda något ramverk som är smidigt.

Dessutom måste du sätta upp en server och en databas att spara sakerna i.

Jag tycker meteor är lite mysigt, då det ger dig både en server och frontend, i samma paket. Du kan ju titta på någon tutorial för det.

Annars bör du börja kika på foundation, bootstrap, angular, knockout, ember, polymer, vue, node, mvc5, sql, mongodb och annat för att bilda dig en uppfattning om vad du kan hitta på.

Är du förhållandevis bra på ett ramverk och kan css / html / js utantill skulle jag väl estimera ditt projekt till en månad för en knackig prototyp

Permalänk
Medlem

@anon81912: Tja! tack för svaret först och främst

Nej exakt, vet att man inte kommer långt alls, och det lärde jag mig själv på sidan av skolan så är inte jätteinsatt alls, Men har velat lära mig ett tag nu

Är meteor ett språk? Eller ah fattade inte riktigt "platform"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blu3n0va:

@Killbom: Tja! tack för svaret först och främst

Nej exakt, vet att man inte kommer långt alls, och det lärde jag mig själv på sidan av skolan så är inte jätteinsatt alls, Men har velat lära mig ett tag nu

Är meteor ett språk? Eller ah fattade inte riktigt "platform"

Tanken var inte att jag skulle förklara allt utan att du själv kunde läsa på: https://www.meteor.com/

Meteor är inte ett språk, det är ett ramverk av metoder och principer, där du skriver kod i exempelvis javascript, och förslagsvis HTML i jade. Därefter har du en applikation.

Permalänk

Nu har jag själv inte arbetat allt för mycket med Google kalender, men skulle det vara nått du kan jobba vidare på? Min förre arbetsgivare hade det, dock väldigt basic, där allas pass som de skulle köra var upplagda dag efter dag. Men det går ju ställa in behörigheter så bara en viss person kan se en kalender om du vill gör en personlig kalender per person.

https://support.google.com/a/answer/1626902?hl=sv

Permalänk
Medlem

Du ska välja serverspråket Python med ramverket Django. Mot databasen kör du MySQL, och i browsern kör du Javascript (det enda alternativet).

Använd Chrome Dev Tools när du utvecklar. CTRL+SHIFT+I på Windows, CMD+ALT+I på Mac, för att få upp verktygen i Chrome.

När du känner dig någorlunda trygg i Javascript så tar du in Googles ramverk AngularJS.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem

Är du smart och lite lat så använder du Twitter Bootstrap som ramverk. Detta gör att sidan anpassar sig beroende vilken device du är inne på Sedan finns det 2 vägar, antingen använder du dig utav t.ex google kalender som kan vara smart. Eller är du så cool att du helt enkelt smäller upp en databas och försöker skapa en kalender liknade tabell(http://easywebapps.blogspot.se/2011/07/mysql-how-to-create-ca...). Lycka till, låter som ett roligt projekt