Dokumentären om Copyswede senareläggs

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att chansen att denna visas på SVT är liten. Förutom att uppfylla höga kvalitetskrav, (SVT har hög standard på dokumentärprogrammen som visas), måste man också övertyga programmakarna att organisationen som arbetar för att de "fattiga kulturarbetarna", alltså CopySwede, inte alls är lika godhjärtade som man vill framstå.

Mig veterligen har har jag bara sett ett program på SVT där man vågat sig på att granska de "Goda organisationerna". Det var ett reportage av Janne Josefsson på Uppdrag Granskning där Rädda Barnen och ett par andra "Goda" organisationer granskades. Och jädrar vilket liv det blev på den politiskt korrekta journalistkåren och SVT i allmänhet och Janne i synnerlighet fick mycket skit kastat på sig för att man understod sig att granska de "Goda".

Att dessutom svarande i målet är ett par multinationella storföretag gör ju inte chansen större för visning i Public Service

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jacozz:

Tror tyvärr att chansen att denna visas på SVT är liten. Förutom att uppfylla höga kvalitetskrav, (SVT har hög standard på dokumentärprogrammen som visas), måste man också övertyga programmakarna att organisationen som arbetar för att de "fattiga kulturarbetarna", alltså CopySwede, inte alls är lika godhjärtade som man vill framstå.

Mig veterligen har har jag bara sett ett program på SVT där man vågat sig på att granska de "Goda organisationerna". Det var ett reportage av Janne Josefsson på Uppdrag Granskning där Rädda Barnen och ett par andra "Goda" organisationer granskades. Och jädrar vilket liv det blev på den politiskt korrekta journalistkåren och SVT i allmänhet och Janne i synnerlighet fick mycket skit kastat på sig för att man understod sig att granska de "Goda".

Att dessutom svarande i målet är ett par multinationella storföretag gör ju inte chansen större för visning i Public Service

Ja vi får väl se vad det rör sig om för typ av dokumentär. Kvaar den in i SVTs urval?
Men jag håller inte med om ditt antagande att copyswede skulle ses som en "hjälporganisation" eller som "de goda" för den delen heller. Så den delen ser jag inte några problem med.
Att företag finns med i bilden är inte heller några problem för public service. Det går huuur bra som helst att prata om företag i public service om det är relevant för sammanhanget. Hade varit helt omöjligt att köra exempelvis P3 spel, fimlrecensioner eller granska företag i kritiska program annars ;). Däremot visar man inte att det är exempelvis arla som står för mjölken i matlagningsTV för det är inte av relevans för sammanhanget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag frågade när SVT tänker visa dokumentären, följande svar fick jag.

Skrivet av backspace:

Jag föreslår att fler kontaktar dem.

Antar att många är lika lata som mig så lite tips eller kanske rentav en länk/mejladress vore till stor hjälp och skulle nog få fler att ta sig tiden att skicka ett snabbt mejl och fråga om dem kommer visa denna dokumentären.

Mvh

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/foretagetsvt/konta...

Eftersom du är som du säger lat, så är nog bästa sättet för dig att ringa för då anstränger du fingrarna minst eftersom du inte behöver skriva speciellt mycket.
Telefonnummer 08-784 00 00

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Drömmen vore ju att den visades på SVT men det lär ju aldrig hända tyvärr då det är direkt i strid mot vad deras medarbetare önskar.

På vilket sätt är "det är direkt i strid mot vad deras medarbetare önskar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Drömmen vore ju att den visades på SVT men det lär ju aldrig hända tyvärr då det är direkt i strid mot vad deras medarbetare önskar.

Ses vi på TPB?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Extremaz: http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/foretagetsvt/konta...

Eftersom du är som du säger lat, så är nog bästa sättet för dig att ringa för då anstränger du fingrarna minst eftersom du inte behöver skriva speciellt mycket.
Telefonnummer 08-784 00 00

du fick mig att känna mig lat

Ringa är jobbigare då prata tar mer energi än att skriva.

Hittade dock detta på länken du gav http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/ där jag skapade en ny fråga och frågade om dem kommer visa Dokumentären om Copyswede "Frågeavdelningen" har tydligen öppet till 21 så fler kan ju slänga in där Snabbt och smidigt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

du fick mig att känna mig lat

Ringa är jobbigare då prata tar mer energi än att skriva.

Hittade dock detta på länken du gav http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/ där jag skapade en ny fråga och frågade om dem kommer visa Dokumentären om Copyswede "Frågeavdelningen" har tydligen öppet till 21 så fler kan ju slänga in där Snabbt och smidigt

De har inga planer på att visa den i någon nära framtid (veckor) enligt mitt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Får hoppas att det inte kommer för sent så att HD fäller telia!

På vilket sätt tänkte du att dokumentären skulle påverka hur HD dömer?

Skrivet av Paddanx:

Precis.

Den har haft nytta, ingen tvekan om det. Men idag är den nästan teknikhämmande på sitt sätt att agera.

Tycker definitivt du ska se den, det är ju viktigt att du också har oberoende info bakom ditt beslut, precis som dina föräldrar behöver. Vi kan ju inte kräva att andra ska ha hänsyn till verkligheten om inte vi själva är villiga att göra det, eller hur?

Bra sagt, om dokumentären är någorlunda ovinklad så kan jag tänka mig att det kan vara bra för många här att titta på den, det finns uppenbarligen en hel del okunskap även bland kritikerna...sedan om det påverkar vad man tycker är en annan sak, men det är alltid nyttigt att få info från båda sidor när man ska bilda sig en uppfattning.

Skrivet av backspace:

Jag frågade när SVT tänker visa dokumentären, följande svar fick jag.

SVT Tittarservice
"Hej Kim!

Det finns inget besked om detta i nuläget. Men jag kan återkomma till dig när jag vet mer.

Trevlig helg!"

Kanske är svårt att ge ett besked innan de faktiskt sett dokumentären?

Skrivet av Ozzed:

Det är många i landet som inte ens vet vad privatkopiering är, eller att det är prispåslag på enheter för det. Jag hoppas att dokumentären kommer skapa opinion mot privatkopieringsersättning så att lagen ändras till fördel för konsumenterna, och jag hoppas även att CopySwede läggs ner. Det är bra att någon vågar ta i det här!

Jag tror faktiskt inte att du verkligen vill att copyswede läggs ner, det kommer att bli mycket bökigt i många sammanhang utan den centrala förhandlingspartner som copyswede är. Oavsett vad man tycker om privatkopieringsavgifter så fyller copyswede utöver det en viktig funktion för att förenkla en hel del saker för de som vill använda upphovsskyddat material i exempelvis tv eller radio. Privatkopiering är inte det enda de sysslar med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag tror faktiskt inte att du verkligen vill att copyswede läggs ner, det kommer att bli mycket bökigt i många sammanhang utan den centrala förhandlingspartner som copyswede är. Oavsett vad man tycker om privatkopieringsavgifter så fyller copyswede utöver det en viktig funktion för att förenkla en hel del saker för de som vill använda upphovsskyddat material i exempelvis tv eller radio. Privatkopiering är inte det enda de sysslar med.

Det finns andra organisationer som skulle kunna hantera sådant. SAMI och STIM exempelvis. Oavsett vad så kan ju inte organisationen fortsätta heta Copyswede då det namnet har att göra med privatkopiering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns andra organisationer som skulle kunna hantera sådant. SAMI och STIM exempelvis. Oavsett vad så kan ju inte organisationen fortsätta heta Copyswede då det namnet har att göra med privatkopiering.

Fast då måste man komma överens med alla de olika organisationerna som företräder olika typer av upphovsmän, nu kommer man överens med en organisation som fungerar som paraplyorganisation för alla de olika organisationer som företräder upphovsmän. Mycket enklare så. Det finns en poäng med ordspråket "be careful what you wish for"

Permalänk
Medlem

Det enda jag egentligen är kritisk till med det här, är hur pengarna används. Vilka är det som får ersättning, och hur mycket? Hur bedömer dom vilka det är som ska få? Jag vet inte om jag litar på Copyswede.. Hoppas man får svar på detta i dokumentären.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Ok. HD kommer att döma till Telias favör. HD är ingen lekstuga. SVT kommer dock aldrig någonsin visa dokumentären.

Permalänk
Medlem

De som allvarligt tror att HD inte kommer smälla Telia på fingrarna och ge CopySweden precis det de vill ha, kommer nog bli besvikna.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns andra organisationer som skulle kunna hantera sådant. SAMI och STIM exempelvis. Oavsett vad så kan ju inte organisationen fortsätta heta Copyswede då det namnet har att göra med privatkopiering.

CopySwede företräder både STIM och SAMI.

http://www.copyswede.se/om-copyswede/medlemsorganisationer/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Tror tyvärr att chansen att denna visas på SVT är liten. Förutom att uppfylla höga kvalitetskrav, (SVT har hög standard på dokumentärprogrammen som visas), måste man också övertyga programmakarna att organisationen som arbetar för att de "fattiga kulturarbetarna", alltså CopySwede, inte alls är lika godhjärtade som man vill framstå.

Mig veterligen har har jag bara sett ett program på SVT där man vågat sig på att granska de "Goda organisationerna". Det var ett reportage av Janne Josefsson på Uppdrag Granskning där Rädda Barnen och ett par andra "Goda" organisationer granskades. Och jädrar vilket liv det blev på den politiskt korrekta journalistkåren och SVT i allmänhet och Janne i synnerlighet fick mycket skit kastat på sig för att man understod sig att granska de "Goda".

Att dessutom svarande i målet är ett par multinationella storföretag gör ju inte chansen större för visning i Public Service

Detta är egentligen nästan nog med info för att starta en granskning av SVT också. För om nu SVT ska vara public service, och verkligen vara så oberoende som påstås, måste de även sända saker som kan vara... "mot deras intresse". Annars är det ju som att sätta stämpeln "skyldig" på dem direkt.

Do goda eller de onda... alla ska kunna granskas!

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Bra att du tänker kritiskt! Folk i allmänhet litar på att allt går rätt till och att media (SVT, SR, Aftonbladet mfl) är oberoende (neutrala) vilket är så långt i från sanningen man kan komma.

Tror inte heller SVT kommer att sända dokumentären.

Copyswede är svineri på högsta nivå, känner ingen i dag som använder sig av privatkopiering efter att Spotify, Netflix och andra streaming tjänster kommit, finns liksom ingen anledning.

Dessutom tycker jag att om man t ex köpt en cd med musik så har man redan betalt den och ska ha rätt till privatkopiering för eget bruk, annars så äger du ju inte skivan. Äger man inte skivor man köper så är ju priserna helt åt skogen.

Jag har Spotify och Netflix och tittar inte över huvud taget på TV, därför känner jag mig lurad när jag ska betala för något jag inte är skyldig till när jag köper ny mobil, hårddisk eller dator.

Permalänk
Medlem

Enligt min kalender är det den 21:a nu. Fortfarande inte släppt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Enligt min kalender är det den 21:a nu. Fortfarande inte släppt.

Det är den, men det kostar 130kr tydligen, suck.

Edit: Finns ute gratis på vimeo