Permalänk
Inaktiv

Asus z97-a

Har en fråga om den automatiska överklockningen via BIOS och hur den fungerar är den bra och använda om man är ny med överklockning. Har hört att Windows programmet inte ger så bra resultat. Men ger den i BIOS det? och hur använder man den?

Edit: Jag har en I7 4790k och en H100i

Permalänk
Medlem

Automatisk överklockning stabilitetstestar inte i närheten av tillräckligt länge och ställer i regel alltid in alldeles för hög spänning.
Lär dig hur man gör på riktigt istället!

Permalänk
Inaktiv

@Jaevel: Vet du någon bra tråd där man kan läsa på lite? Och är det värt att överklocka I7 4790k lite?

Permalänk
Medlem

Jag minns inte exakt var jag hittade när jag överklockade. Men om du googlar overclocking z97-a så kommer du till sist hitta bra hjälp.
Det skadar inte att läsa på om hur man gör på flera olika sidor så att du bygger upp något slags förståelse för vad det är du pysslar med.

Permalänk
Avstängd

Finns ju överklockningsguiden i detta delforum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Hej!

Har exakt samma MB som dig, dock en i5-4690k.

Klockat från 3.5GHz till 4.3GHz med en temp på cirka 65c i full load, helt stabil.

Du kan nog dra upp din till 4.7GHz utan problem, såvida du inte kör med stock-kylare.

Dra upp vcore till 1.25 och cpu ratio till 47~ (och synka all cores). Du kan såklart prova med att börja lägre!

Edit: Såg att du hade H100, du kan utan problem dra upp till 4.7GHz.

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Inaktiv

@gojtan: Ja ska kolla det lite på det senare ska börja på 4.6 ghz och sen får jag se vad den klarar.