Nu är det att säga farväl till sin 20år gamla emailadress.

Permalänk

Nu är det att säga farväl till sin 20år gamla emailadress.

Hej
Pappa har varit kund hos Telia i snart 20 år och när han blev kund hos dem fick han en emailadress. Samma emailadress som han använder än idag. Nu så har vi investerat i fiber och insåg att Telia ej har fiber i det område vi bor. Detta leder till att vi måste säga upp vårat telia abonemang så vi kan få ut något från vårat fiber. Detta kommer dock med följden att email adressen kommer försvinna. Detta är ju en väldigt stor förlust om man tänker på alla konton man har registrerat med emailen och mycket mer. Givetvis så försökte jag kompromissa med Telia och komma överens om en lösning. Att betala en summa på några hundra om året bara för att få behålla den. Det enda dem hade att erbjuda var att betala 1200kr om året för ett mobilt bredband så man kan hålla emailen igång vilket jag finner väldigt mycket. Jag tycker detta är så fruktansvärt fel att dem nästan håller ens emailadress som gissla för att förbli kund. Har ni hamnat i denna situation och hur gick det för er?

Permalänk
Medlem

@TempramentAB:

Sluta gråta över en email address.

Skaffa gmail. Fixat.

Nothing lasts forever.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger nog mer i hur deras system fungerar.

1. Din email fungerar enbart ifall du har deras produkter.
2. Deras billigaste produkt som email är kopplad till är 1200 kr om året.

För att de ska lösa just din fars problem handlar det nog om att de måste lägga upp en ny vara i sina system som heter "email hosting" och en sätta ett pris på denna. Med tanke på att det nog inte blir många försäljningar per år med denna så är det nog ganska ovärt för Telia att ens bekymra sig över detta.

Förstår problematiken för honom dock. Personligen ser jag det lite som att formatera om en dator, visst det är jobbigt men fördelen är ju att man får en ny start. Inga spamsidor som har adressen etc

Permalänk

Jag vill inte vara sådan men det känns som om det är dumt att bli så investerad i en mailadress, någon gång förr eller senare byter man mailadress oavsett. Ska han betala telia för att ha sin mailadress resten av livet? Skulle säga att det är värt att skapa en ny mailadress hos google eller var som helst. Han får väl spara ned sina gamla mail på en hårddisk eller liknande om han har saker han vill ha.

Känner igen känslan dock, hade hundratals bokmärken till mitt firefox för några år sedan men har raderat de en och en och i dagsläget har jag inga alls. Allt på internet räcker inte för evigt, och har man haft sin mailadress i 20 år så är det inte särskilt konstigt att omständigheter tvingar en att byta.

Jag håller med om att 100kr i månaden är för mycket men just därför är det ingen bra idé att vara så fäst vid saker man har online. Lycka till med problemet, oavsett vad ni gör!

Permalänk

skulle rekomendera outlook.com. Min mor klarar av den och det är rent gränsnitt. gmail skulle jag avråda ifrån i alla fall bestämt.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem

Problemet är väll att man upptäcker det för sent och får för lite tid på sig att ändra.

Rekommenderar att skaffa en gmail och flytta alla tjänster man kommer på dit samt informera kontaktlistan man har i Outlook. Sedan om man vill kan man kör pop3 på mejlen in i gmail, till abonnemanget sägs upp. Eventuellt betala för bredbandet en månad extra för lite till marginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Hej
Pappa har varit kund hos Telia i snart 20 år och när han blev kund hos dem fick han en emailadress. Samma emailadress som han använder än idag. Nu så har vi investerat i fiber och insåg att Telia ej har fiber i det område vi bor. Detta leder till att vi måste säga upp vårat telia abonemang så vi kan få ut något från vårat fiber. Detta kommer dock med följden att email adressen kommer försvinna. Detta är ju en väldigt stor förlust om man tänker på alla konton man har registrerat med emailen och mycket mer. Givetvis så försökte jag kompromissa med Telia och komma överens om en lösning. Att betala en summa på några hundra om året bara för att få behålla den. Det enda dem hade att erbjuda var att betala 1200kr om året för ett mobilt bredband så man kan hålla emailen igång vilket jag finner väldigt mycket. Jag tycker detta är så fruktansvärt fel att dem nästan håller ens emailadress som gissla för att förbli kund. Har ni hamnat i denna situation och hur gick det för er?

Jag har mycket att säga om den här frågan.

Jag har ingen respekt kvar för Telia efter att detta hände mig. Vi kan kalla det en brist på teknikförstående från Telias sida.

Själva poängen är att om man haft den här mailadressen så länge så är hela ens internet-identitet skapad utifrån den. Alla inloggningar på alla sajter genom tiderna.
Om de ska döda adressen behöver man minst ett halvår på sig att flytta allting! Här fick man 1,5 månad eller nåt.

Det är tacken för att man betalat troget för en relativt dålig tjänst i 20 år. Om än ganska lite pengar.

Och det "löste" sig ju genom att man kunde skaffa ett nytt abonnemang för 99:-/mån med bindningstid. Men man fick ingen hjälp att rädda mailadressen. Man var tvungen att på egen hand manuellt avsluta den gamla och så fort som möjligt starta den nya. Osannolikheten att någon annan skulle stjäla adressen under dessa 10 minuter är såklart liten. Men principen är värdelös.

Dessutom tycker jag de enkelt kunde skapa en ny tjänst för enbart email och ta betalt för den. Till ett lägre pris. Det här kommer ju lösa sig för mig som är ung och alla andra som får hjälp att lösa alla online-konton med mera. Jag tänker mest på de (äldre) som inte får denna hjälpen. Det är en sån liten grej som Telia kunde fixa om de bara hade en liten känsla för teknik & människan.

Så nu har jag en teliatjänst tills bindningstiden går ut. Det blir också det sista jag rör vid telia.

ps. jag vet att telia har en division som får europas internet att snurra på och att man inte kan dissa Telia som helhet. Det gör jag ändå. Det kunde ju tagit in någon därifrån och frågat om råd.

Skrivet av siglolmic:

Jag vill inte vara sådan men det känns som om det är dumt att bli så investerad i en mailadress, någon gång förr eller senare byter man mailadress oavsett.

Det är lätt att säga idag. Men detta var 1996. Ingen var van vid eller förstod internet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Känns som man borde kunna ha förutsett detta innan man gjort sig beroende av en ISP:s email.

Permalänk

Du känner ingen som har Telia FiberLAN eller ADSL eller annan Teliatjänst? Man har 5 adresser på ett abonnemang. Så du kanske kunde ha kollat om du kunde få lånat 1 av dessa fem från någon vän som har Telia. Och på så sätt avslutat adressen på ert abonnemang och direkt därefter skapad adressen hos vännen.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag förstår dig och din far, jag har själv haft samma epostadress sedan 1996 eller om det var 1994. Kommer tusan inte ihåg. Det skulle vara tråkigt om den försvann.

Visa signatur

All tid räknas.

Permalänk
Medlem

Därför man inte tecknar sin email adress via ett företag där man är tvungen att ha tjänster för att få ha kvar den, jag har kunder än idag som tecknar sina email hos t.ex. bahnhof eller alltele osv sen bytar dom operatör lite titt som tätt då får dom hålla på sätta upp ny mail varje gång osv också.

Även om det va andra tider 95-96 när din fars mail tecknades via telia.

Bättre ha en fristående email hos t.ex. gmail eller hotmail eller liknande så man slipper sitta låst.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

OM du har ett telia abonemang på din Mobil så kan du bara ha din E-adress där med _____@telia.com
fungerarde för mig.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Känns som man borde kunna ha förutsett detta innan man gjort sig beroende av en ISP:s email.

20 år sedan är 1996. Knappast något man kunde förutse redan då, att det inte skulle gå att "köpa loss" en email-adress eller att den tvunget måste vara bundet till produkterna. Tvärtom, på den tiden så lät det väl vettigast att man faktiskt kunde köpa loss adressen förr eller senare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Hej
Pappa har varit kund hos Telia i snart 20 år och när han blev kund hos dem fick han en emailadress. Samma emailadress som han använder än idag. Nu så har vi investerat i fiber och insåg att Telia ej har fiber i det område vi bor. Detta leder till att vi måste säga upp vårat telia abonemang så vi kan få ut något från vårat fiber. Detta kommer dock med följden att email adressen kommer försvinna. Detta är ju en väldigt stor förlust om man tänker på alla konton man har registrerat med emailen och mycket mer. Givetvis så försökte jag kompromissa med Telia och komma överens om en lösning. Att betala en summa på några hundra om året bara för att få behålla den. Det enda dem hade att erbjuda var att betala 1200kr om året för ett mobilt bredband så man kan hålla emailen igång vilket jag finner väldigt mycket. Jag tycker detta är så fruktansvärt fel att dem nästan håller ens emailadress som gissla för att förbli kund. Har ni hamnat i denna situation och hur gick det för er?

Jag hade Tele2 under väldigt lång tid så typ samma sits.

Själv bytte jag till mail.com, köpte en prenumeration och kör med det. Fördelen är att jag kan ha 10 alias till samma konto. Så en för att ge vänner/släkten, en till att köpa saker, en till att registrera sig på sidor som tex detta forum. Om nu någon skulle bli spam-dumpad så byter man just den adressen, men behåller allt annat. Så det är faktiskt smidigt på många sätt.

Om du behöver registrera en e-mail på en skum sida... skapa ett alias, registrera, och sen ta bort adressen. Tar 5 min och man slipper spam.

Ja det finns gratis alternativ, men alias och spam fixet med det är värt det. Man slipper även den fula "skickad från min iphone" eller "skickad från min Gmail" skiten som läggs till
Du kan köra Pop3 eller Imap server + web mail. Imap kör jag hemma och i laptop, webmail på jobb/övrigt.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Du känner ingen som har Telia FiberLAN eller ADSL eller annan Teliatjänst? Man har 5 adresser på ett abonnemang. Så du kanske kunde ha kollat om du kunde få lånat 1 av dessa fem från någon vän som har Telia. Och på så sätt avslutat adressen på ert abonnemang och direkt därefter skapad adressen hos vännen.

Jo har hört att folk har gjort detta, ska se om jag har någon vän som har telia.

För övrigt som andra har sagt så tänkte man inte att det skulle ha några direkta konsekvenser av att skaffa en e-mail adress hos telia för 20 år sedan. Förövrigt om man inte hittar en lösning så får det väll blie en gmail adress och göra det bästa av situationen.

Permalänk
Medlem

Om din mail är värt så mycket så är det väl bara betala 100kr månaden i sådant fall. Annars skaffa gmail eller liknande och skicka ut ett mail att du bytt pga byte av leverantör.

Det där med "trogna kunder" finns inte, bara något folk intalar sig själv, stort sett alla leverantörer bryr sig inte om sådant. Och om de går ut med nåt erbjudande för trogna kunder så är det bara en form av marknadsföring.

Permalänk
Skrivet av TempramentAB:

Jo har hört att folk har gjort detta, ska se om jag har någon vän som har telia.

För övrigt som andra har sagt så tänkte man inte att det skulle ha några direkta konsekvenser av att skaffa en e-mail adress hos telia för 20 år sedan. Förövrigt om man inte hittar en lösning så får det väll blie en gmail adress och göra det bästa av situationen.

Nu är det ju som det är. Så går det "låna" en adress av någon så löser ni problemet tills ni skaffar en annan adress. Beroende på hur mycket man vill lägga ner i tid och pengar så kan det vara ett alternativ att ta ett billigt webbhotell där mail och domännamn ingår. Sedan kan ni alltid ha kontroll över era egna adresser. Och framförallt så slipper ni att Google scannar alla mail, bilagor osv. för att kunna rikta reklam till er.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Skaffa en gmail bara, rent och snyggt interface. Går att koppla till Outlook om man hellre vill köra med den "skiten". ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av TempramentAB:

Hej
Pappa har varit kund hos Telia i snart 20 år och när han blev kund hos dem fick han en emailadress. Samma emailadress som han använder än idag.
.
.
Har ni hamnat i denna situation och hur gick det för er?

Hade också en Telia adress från 90 talet fram till några år sen.
Tappade den också pga byte til fiber.
Bytte till gmail, inga problem, annat än att man fick gå igenom allt som var beroende av gamla mailen och uppdatera.
Uppsägningstiden på telia var ju några månader, så jag kunde köra parallelt under tiden medans man fixa med mailen.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Nu är det ju som det är. Så går det "låna" en adress av någon så löser ni problemet tills ni skaffar en annan adress. Beroende på hur mycket man vill lägga ner i tid och pengar så kan det vara ett alternativ att ta ett billigt webbhotell där mail och domännamn ingår. Sedan kan ni alltid ha kontroll över era egna adresser. Och framförallt så slipper ni att Google scannar alla mail, bilagor osv. för att kunna rikta reklam till er.

Haft gmail sen det var nytt, aldrig haft någon reklam på min gmail.. Sen finns det ju adblocker också om man har det problemet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

I alla Telias nya mobilabonnemang ingår det 5 epost-adresser. Om han eller någon annan i familjen har Telia på mobilen kan kundtjänst flytta över det åt er. Skulle det vara så att han har ett abonnemang där det inte ingår, så borde han ändå överväga att förnya.

Lycka till!

Edit: Kundtjänst kan flytta över adressen, även om ibland säger att de inte kan. Jag har fått dem att göra det åt kunder.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Man slipper även den fula "skickad från min iphone" eller "skickad från min Gmail" skiten som läggs till

Är ju bara att ta bort eller ändra signaturen om man inte gillar den; knappast ett giltigt argument mot Gmail.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bäst är att skaffa en egen domän och koppla extern emailtjänst till denna. Då är man inte låst till någon leverantör.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Haft gmail sen det var nytt, aldrig haft någon reklam på min gmail.. Sen finns det ju adblocker också om man har det problemet.

Nej den riktade reklamen visas när du surfar på webben. Men man scannar dina mail för att ta reda på vilken reklam man ska rikta.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

Enklaste borde vara att importera alla kontakter och mail till en ny gmail adress sen informera alla att det skapats en ny adress helt enkelt och tror det är rätt enkelt på gmail och man får allt kvar ... men har inte testat själv utan hört det men kan vara värt att kolla

Edit: https://support.google.com/mail/answer/56283?hl=sv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

I Telias system är epostadresser fortfarande knutna till abonnemang. Inget abonnemang, ingen epostadress. Vill du ha kvar adressen, visst, men det kostar.

För övrigt kommer inte alla tjänster där han har reggat sig med Teliaadressen sluta fungera bara för detta, bara att skaffa en ny mail och byta mailen på sidorna man bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är ju bara att ta bort eller ändra signaturen om man inte gillar den; knappast ett giltigt argument mot Gmail.

Och faktumet att det du skriver i mailen påverkar förslagen i sökmotorn har väl inte heller det

Finns anledningar att undvika gmail, men jag tänker inte argumentera det då jag själv har en gammal sådan tills jag bytte. Använder den ibland fortfarande, men inte till privata/känsliga saker av anledningen ovan.

Inget är gratis dock, och Google äter din info till frukost, lunch och middag. Måste du ge dem efterrätt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Bäst är att skaffa en egen domän och koppla extern emailtjänst till denna. Då är man inte låst till någon leverantör.

Detta tåls att säga flera gånger. Sjukt nöjd att jag själv har förnamn@efternamn.se sen äger jag även tino.se vilket är lite små kul också
En domän kostar inte så mycket, så det är klart värt det. Sen har du möjligheten att vidare befordra din mail vart du vill. Själv kör jag gmail.

Permalänk
Medlem

Jag vet att pappa fixade detta för min farfar så han kunde ha kvar sin mejl när han flyttade (då de inte hade telia i sin lägenhet). Jag tror att om man har ett mobilt abonnemang fast kontantkort och betalar en månad per år så kan man ha kvar sim mejl

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Haft gmail sen det var nytt, aldrig haft någon reklam på min gmail.. Sen finns det ju adblocker också om man har det problemet.

Tyvärr får du reklam om du använder en annan mail app än gmail.Jag får reklam i min mobils mail app men inte den som finns till Chrome

Jag hade Alltele i några år men bytte till bredband2 och fick problem direkt med mina mail.
Sen dess använder jag enbart gmail,outlook och kommer aldrig mer låsa mig till en operatörs mail tjänst

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz