Räkna hur många som klickar på samarbetspartnernas logos

Permalänk
Medlem

Räkna hur många som klickar på samarbetspartnernas logos

Hej!
På hemsidan www.l*llavm.se (* är ett i bara för att hålla borta sökträffar på hemsidan) har vi en hel del sponsorer, hur gör jag enklast för att få fram statistik över hur många som klickar på varje sponsor?
Varför jag vill göra detta är för att kunna få någon form av underlag att säga (eller inte säga) till sponsorerna vad de faktiskt får ut från vårt samarbete.

Webbhotellet vi använder är one.com så har tillgång till php, sql(även om jag inte har någon som helst aning om hur man använder sql).

Tacksam för svar!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

På hemsidan www.l*llavm.se (* är ett i bara för att hålla borta sökträffar på hemsidan) har vi en hel del sponsorer, hur gör jag enklast för att få fram statistik över hur många som klickar på varje sponsor?

Du bör kunna använda Google Analytics till detta.
https://www.koozai.com/blog/analytics/how-to-track-clicks-on-...

Permalänk
Medlem

Lite PHP löser detta!

PHP

<?php $_counter = 0; $myFile = "raknare.html"; $fh = fopen($myFile, 'r'); $_counter = fread($fh, filesize($myFile)); fclose($fh); $_counter = $_counter + 1; $fWrite = fopen("antal_klick.html","w"); if (flock($fWrite,LOCK_EX)) { $wrote = fwrite($fWrite, $_counter); fclose($fWrite); // release lock flock($fWrite,LOCK_UN); } fclose($fWrite); ?>

Java script

<script type="text/javascript"> function funktion_klick() { $.get("länk till din PHP - fil"); return false; } </script>

Trigga scriptet:

<a href="http://dinlänk" onclick="funktion_klick();">Länktext</a>

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Lite PHP löser detta!

PHP

<?php $_counter = 0; $myFile = "raknare.html"; $fh = fopen($myFile, 'r'); $_counter = fread($fh, filesize($myFile)); fclose($fh); $_counter = $_counter + 1; $fWrite = fopen("antal_klick.html","w"); if (flock($fWrite,LOCK_EX)) { $wrote = fwrite($fWrite, $_counter); fclose($fWrite); // release lock flock($fWrite,LOCK_UN); } fclose($fWrite); ?>

Java script

<script type="text/javascript"> function funktion_klick() { $.get("länk till din PHP - fil"); return false; } </script>

Trigga scriptet:

<a href="http://dinlänk" onclick="funktion_klick();">Länktext</a>

Denna lösning är långt ifrån bra den endast räknar i en fil, och du kollar inte heller direkt om den är unik besök etc ska man ha en säker räknare så krävs de nog lite mer öppna med socket för en fil och lägga till antalen i html filer, utan någon som helst cach, sessioner, eller för den delen cookies för kontrollera om de är unika click, den tar inte för den delen ut IP heller och kollar.

Hur roligt är de och ha räknare om folk sitter spam clickar på den, väntetiden måste åtminstone vara 1-5 minuter eller längre om de är ifrån samma IP eller dator för den delen, någon tillförlitlighet måste man ju ha ifrån fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Lite PHP löser detta!

PHP

<?php $_counter = 0; $myFile = "raknare.html"; $fh = fopen($myFile, 'r'); $_counter = fread($fh, filesize($myFile)); fclose($fh); $_counter = $_counter + 1; $fWrite = fopen("antal_klick.html","w"); if (flock($fWrite,LOCK_EX)) { $wrote = fwrite($fWrite, $_counter); fclose($fWrite); // release lock flock($fWrite,LOCK_UN); } fclose($fWrite); ?>

Java script

<script type="text/javascript"> function funktion_klick() { $.get("länk till din PHP - fil"); return false; } </script>

Trigga scriptet:

<a href="http://dinlänk" onclick="funktion_klick();">Länktext</a>

Skrivet av UMJ:

Denna lösning är långt ifrån bra den endast räknar i en fil, och du kollar inte heller direkt om den är unik besök etc ska man ha en säker räknare så krävs de nog lite mer öppna med socket för en fil och lägga till antalen i html filer, utan någon som helst cach, sessioner, eller för den delen cookies för kontrollera om de är unika click, den tar inte för den delen ut IP heller och kollar.

Hur roligt är de och ha räknare om folk sitter spam clickar på den, väntetiden måste åtminstone vara 1-5 minuter eller längre om de är ifrån samma IP eller dator för den delen, någon tillförlitlighet måste man ju ha ifrån fusk.

Jag tror faktiskt martin_cs lösning är varianten jag ska köra på, att den inte är 100% tillförlitlig känns inte så viktigt då jag idag inte har någon form av statistik att presentera, och så länge man påtalar att det handlar om klick och inte om unika besök när man presenterar statistiken tycker jag att det är lugnt. Det kommer aldrig komma till läget att "Du har fått 50000 besökare från vår hemsida, du ska betala så här mycket för det".

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Självklart är lösningen inte helt perfekt. Men jag tycker den duger fint.

Man kan alltid lägga till sessions enkelt. Så att samma besökare inte kan spammklicka. Det är endast ett fåtal rader extra kod.

Jag kan skicka dig koden med sessioner som pm lite senare idag.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Självklart är lösningen inte helt perfekt. Men jag tycker den duger fint.

Man kan alltid lägga till sessions enkelt. Så att samma besökare inte kan spammklicka. Det är endast ett fåtal rader extra kod.

Jag kan skicka dig koden med sessioner som pm lite senare idag.

sessioner stängs av när man lämnar webläsaren cookies kan man ta bort

Men å andra sidan är ju inget helt säkert även IP loggar för kontrollera cookies sessioner allt går kringgå men de går göra de svårare